دسته
وبلاگهاي برگزيده
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1827724
تعداد نوشته ها : 1695
تعداد نظرات : 564
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

درمان‌های آشپزخانه‌ای برای موهای آسیب‌دیده

 اگر مایلید به جای خرید محصولات گرانقیمت برای ترمیم موهای آسیب دیده خود، از روشی کارآمد و مقرون به صرفه‌تر استفاده کنید، به روش درمان آشپزخانه‌ای اطمینان کنید.


ایسنا نوشت:

 روزنامه تایمز آو ایندیا در مقاله جدیدی می‌نویسد: تخم مرغ، موز و سس مایونز 3 ماده غذایی نسبتا ارزان قیمت هستند که شما را به هدفتان می‌رسانند؛

- تخم مرغ: برای کمک به تقویت و ترمیم آسیب‌های وارد شده به پیازهای مو و درخشان شدن موهایتان، ‌دو عدد تخم مرغ را در یک کاسه مخلوط کنید و بهم بزنید. سپس بعد از شستن موها با شامپو از این ترکیب بعنوان حالت دهنده استفاده کنید و اجازه دهید که مدت یک تا دو دقیقه قبل از آب کشی این ترکیب جذب موها می‌شود.

- موز: پتاسیم موجود در این میوه به بهبود موهای خشک و آسیب دیده کمک می‌کند. مقداری موز را کوبیده و مثل پوره‌ای نرم آن را آماده کنید و موهای خود را با این ترکیب ماساژ دهید و اجازه دهید 15 دقیقه روی سرتان بماند سپس آبکشی کنید.

- مایونز: این چاشنی ساندویچی به نرم شدن رشته‌های خشک و زبر مو کمک می‌کند. یک فنجان مایونز را وقتی موها خشک است روی آنها بمالید و تا پوست سرتان ماساژ دهید. پس از حدود 15 دقیقه می‌توانید موهایتان را آبکشی کنید.

دسته ها : خبر - علمی
سه شنبه پانزدهم 10 1388


زوجی مسن بعد از تولد نوه شان با هم دچار اختلاف شدند و ترجیح دادند به زندگی مشترک شان پایان بدهند.
 
این زوج صبح دیروز به مجتمع قضایی خانواده تهران رفتند و با اصرار از قاضی شعبه 268 خواستند حکم طلاق آنها را صادر کند. زن مسن که حبیبه نام دارد به قاضی حسن عموزادی گفت؛«من و عروسم رابطه چندان خوبی با هم نداشتیم. در واقع از همان اول هم با ازدواج پسرم با مینو زیاد موافق نبودم اما نتوانستم نظرم را اعمال کنم. پس از آنکه زندگی مشترک پسر و عروسم شروع شد سعی داشتم رفت و آمدی با آنها نداشته باشم تا اینکه پس از مدتی نوه ام به دنیا آمد. او آنقدر برایم عزیز بود که به خاطرش نظرم را درباره مینو تغییر دادم و رفتارم با وی بهتر شد حتی تصمیم گرفتم چند روزی به خانه پسرم بروم و از مینو و دخترش مراقبت کنم اما بعد از آن بود که بهانه گیری های شوهرم شروع شد. او از آن زمان به بعد زندگی را به کامم تلخ کرده و به هر بهانه یی دعوا و مشاجره راه می اندازد. این رفتارهای همسرم آنقدر ادامه پیدا کرد که تصمیم گرفتیم از هم جدا شویم.» 

پس از اظهارات این زن، شوهرش ماجرا را این طور توضیح داد؛ «من در روابط همسرم با مینو هیچ دخالتی نمی کردم و ترجیح می دادم خودشان مشکلات موجود را برطرف کنند اما وقتی نوه مان به دنیا آمد زندگی من دستخوش تحول شد. از آن به بعد همسرم بیش از حد به مینو و دخترش توجه می کند و کارهای خانه را فراموش کرده است، او دیگر اهمیتی به من نمی دهد. او از یاد برده است شوهر دارد. من نمی توانم با چنین زنی زندگی کنم و حالا که او نوه اش را به من ترجیح می دهد بهتر است از هم جدا شویم.»
 
قاضی عموزادی بعد از شنیدن اظهارات دو طرف، آنها را به سازش دعوت کرد اما نصیحت های او بی فایده بود و در نهایت حکم طلاق صادر شد.

 

منبع : فرارو

دسته ها : خبر - حوادث
سه شنبه پانزدهم 10 1388

ترانه انتظار


اگرچه از غم دوری شکسته ام، سردم


و مثل بغض خزان، در درون خود زردم


مباد خسته ببینم نگاه خوبت را


مباد درد تو آید به روی صد دردم


تو نور قبله پروانه های جان سوزی


که من به دور وجودت همیشه می گردم


بخوان که بشکفد احساس این غزل امشب


ببین! برای گلویت ترانه آوردم


اگرچه غم زده هستم و می روم از دست


نبود، گر غم عشقت بگو، چه می کردم


تمام گریه من، نذر اینکه بازآیی


وبشکفد غزل از قلب زار شب گردم


منیره هاشمی- مشهد

دسته ها : ادبی - شعر - مهدی نامه
سه شنبه پانزدهم 10 1388

 


آن یار که ما راست، به جان خواستنی است


جنت به جمال وجهش آراستنی است


ای قائم بالحق، ای امام مطلق


نام تو حقیقتاً به پا خاستنی است


محمدسعید عطارنژاد

دسته ها : ادبی - شعر - مهدی نامه
سه شنبه پانزدهم 10 1388

 


... او که جمعه می آید


برای آمدنت دیر می شود، برگرد


زمان ز پرسه زدن سیر می شود، برگرد


در انتظار تو با کوله باری از وحشت


زمین دوباره زمین گیر می شود، برگرد


برای روشنی چشم آسمان، خورشید


میان چشم تو تکثیر می شود، برگرد


همیشه جای تو در لحظه هایمان خالیست


غروب جمعه که دلگیر می شود، برگرد


و جمعه ای که بیایی، تمام عرش خدا


به سمت خاک سرازیر می شود، برگرد


نگار جمشیدنژاد

دسته ها : ادبی - شعر - مهدی نامه
سه شنبه پانزدهم 10 1388


نماینده رهبر معظم انقلاب با خانواده مرحوم علی حبیبی موسوی دیدار کرد.

به گزارش جهان در این دیدار نماینده رهبر معظم انقلاب مراتب همدردی و ابراز تاسف ایشان را نسبت به ترور مشکوک مرحوم حبیبی به خانواده وی ابلاغ کردند.

گفتنی است این دیدار در فضای صمیمی انجام گرفته است.

همچنین خبرنگار جهان با خبر شد احتمال معرفی علی حبیبی موسوی خامنه پس از اثبات ترور او در حوادث روز عاشورا به عنوان شهید وجود دارد.

یک مقام عالی رتبه با توجه به شناخت خانوادگی از مرحوم حبیبی موسوی در جمعی اعلام داشته اند: "بنده آن مرحوم را می شناختم، انسان متدینی بودند، ممکن است که جزء معترضین باشد اما مخالف نظام نبوده است".

لازم به ذکر است مرحوم علی موسوی حبیبی خامنه خواهرزاده میرحسین موسوی است.

 

منبع : فرارو

دسته ها : خبر - سیاسی
سه شنبه پانزدهم 10 1388
هاشمی: در تاریخ تشیع هیچ‌گاه مرجعی توسط جایی نصب یا عزل نشده
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به زندگی مراجع در تاریخ تشیع تاکید کرد: هیچ‌گاه مرجعی توسط جایی نصب یا عزل نشده است.
به گزارش ایلنا،جمعی از دانشجویان درس ”‌مسائل سیاسی و اقتصادی نفت ایران“ در رشته علوم سیاسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب صبح دوشنبه با آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی دیدار و برخی سئوالات خود درخصوص این درس را مطرح کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار در پاسخ به سئوالی درخصوص رابطه جبهه ملی و آیت الله کاشانی پس از ملی شدن صنعت نفت، گفت: پیروزی ایران در ملی کردن صنعت نفت مدیون همکاری و هماهنگی آیت الله کاشانی و دکتر مصدق بود ولی پس از پیروزی به دلیل اختلافاتی که در نحوه اداره برخی مسائل بروز کرد دولت مصدق تضعیف و در نهایت به دلیل جدایی از آیت‌الله کاشانی سقوط کرد. در بررسی این موضوع نقش رابطه مسائل ملی با مذهب در قدرت سیاسی قابل رویت است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درخصوص رابطه نفت و انرژی با قدرت، تاکید کرد: در عرصه بین‌المللی امروز نفت در کشورهای دارای تکنولوژی و پیشرفته ایجاد قدرت سیاسی مضاعف کرده است و آنها با اعمال مالیات‌های سنگین برای دولت‌های خود تولید هزاران محصول صنعتی از این ماده ارزشمند ایجاد درآمدی به مراتب بیش از کشورهای تولیدکننده می‌کنند.
هاشمی رفسنجانی افزود: عمده کشورهای تولیدکنده نفت به دلیل عدم استفاده مطلوب از این ماده پر ارزش و نقش منفی سیاست‌های کشورهای استعمارگر در این کشورها، نتوانسته‌اند از این سرمایه ملی به نحو مطلوب در اداره کشور خود استفاده کنند و بهره اصل از این ماده را کشورهای پیشرفته می‌برند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی درخصوص نحوه استفاده بهینه از درآمدهای نفتی تاکید دارد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در سیاست‌های کلی که به تایید مقام معظم رهبری نیز رسید تعیین کرد تا هزینه جاری کشور ظرف 10 سال از درآمدهای نفتی منقطع و از منابع مالی ناشی از نفت به عنوان یک سرمایه برای توسعه کشور استفاده کنیم.
وی ادامه داد: عمل به این سیاست می‌تواند این ثروت عظیم را در اختیار توسعه و پیشرفت کشور قرار دهد و مسائل و مشکلات ناشی از استفاده غیربهینه از این ماده را حل کند که البته تاکنون این سیاست محقق نشده است.

هاشمی رفسنجانی در جواب به پرسش دیگری درخصوص رابطه تحریم ایران با قیمت نفت در عرصه جهانی تاکید کرد: کشورهای سلطه‌گر اکنون از سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران جلوگیری می‌کنند و این تحریم موذیانه، درآمد نفتی ایران را در سالیان آینده کاهش می‌دهد و آنها اگر بتوانند تولید نفت را در برخی کشورهای منطقه افزایش دهند شاید به دنبال تحریم خرید نفت ایران باشند و در غیر این صورت می‌تواند بر قیمت نفت تاثیر مضاعف گذارد که البته اقتصاد جهانی امروز تحمل چنین تحریمی را ندارد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی درخصوص وجود رانت در صنعت نفت کشور گفت: در فضایی که تمرکز امور اقتصادی در دستان دولت باشد این رانت وجود دارد و راه حل موجود در دنیا این است که دولت سیاستگذار باشد و امور اقتصادی به مردم واگذار شود.

وی تاکید کرد: در سیاست‌های کلی اصل 44 که مجمع آن‌را تدوین و به تصویب مقام معظم رهبری رسید تعیین شد تا سالی 20 درصد از فعالیت‌های اقتصادی دولت به مردم واگذار شود که در صورت اجرای صحیح این موضوع، می‌توانست ظرف 5 سال فضای سالم و رقابتی در عرصه اقتصادی کشور با حضور مردم تبلور یابد.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این پرسش که علل اقتصادی و سیاسی واگرائی میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس چیست؟ تاکید کرد: پیروزی انقلاب و تاثیر مردمی آن در منطقه، نگرانی‌هایی در برخی حاکمان این کشورها ایجاد کرد و کشورهای غربی نیز برای کاهش خطر رژیم صهیونیستی در افکار عمومی منطقه به این نگرانی‌ها دامن زدند.
وی تصریح کرد: جنگ تحمیلی و حمایت برخی از این کشورها از رژیم بعث، روابط میان ایران و برخی این کشورها را دچار مشکل کرد که پس از جنگ در جهت همگاریی قدم‌های مثبتی برداشته و نتایج مطلوبی حاصل شد ولی اکنون شاهد روابط مطلوب و قابل قبول نیستیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی درخصوص تفسیر نظریه زوال دولت در دیدگاه ابن خلدون تاکید کرد: اکنون با وجود نظام‌های دمکراسی در دنیا و انعطاف‌پذیری این دولت‌ها در مقابل خواست و اراده مردم و تعیین دوره‌های زمانی در انتخاب روسای کشورها این نظریه معنا و مفهوم گذشته را ندارد.
هاشمی رفسنجانی در پاسخ به پرسشی در خصوص دلیل عدم استفاده ایران از ذخایر نفت خزر گفت: استفاده از این ذخایر با توجه به عمق زیاد آب در این دریا نیاز به فن‌آوری پیشرفته دارد و ایران درخصوص دستیابی به این فن‌آوری‌ها قدم هایی را برداشته است که در حال تکمیل است.

وی تلاش برای گرفتن سهم واقعی ایران از منابع عظیم ذخایر نفتی در این منطقه را پر اهمیت عنوان کرد و گفت با رایزنی و پیگیری می‌توانیم به حق خود در منابع نفتی موجود در این دریا دست یابیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی درخصوص رابطه معکوس افزایش درآمدهای نفتی و دمکراسی در کشورهای نفت‌خیز تاکید کرد: این موضوع در تاریخ بعضی از کشورهای نفتی اتفاق افتاده است و لزوما به این معنا نیست که همیشه این اتفاق خواهد افتاد.
وی خاطر نشان کرد: ثروت نفت می‌تواند وجود داشته باشد ولی دولت‌ها همواره باید خود را نیازمند مردم و احزاب و همچنین نهادهای مردسالار ببینند.
هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: افزایش قیمت نفت در کشورهایی که سطح سواد سیاسی مردم بالا باشد و حقوق خود را مطالبه کنند تبدیل به عاملی برای پیشرفت و آبادانی خواهد شد.

وی در پاسخ یکی از دانشجویان که در مورد نقش مرجعیت در فقه شیعه و اقدام اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در رد صلاحیت یک مرجع سئوال کرد، گفت: مرجعیت همواره به عنوان شخصیت‌های پرنفوذ و تاثیرگذار در عرصه دینی و سیاسی مردم حضور ارزشمند و غیرقابل انکار داشته‌اند ولی همیشه استقلال خود را حفظ کرده و غیروابسته به دولت‌ها و با اتکاء به مردم حضور داشته‌اند.

هاشمی تاکید کرد:در مطالعه زندگی مراجع در تاریخ تشیع هیچ‌گاه مرجعی توسط جایی نصب یا عزل نشده بلکه مردم با تشخیص خود و پرداخت وجوهات فرد مناسب به عنوان مجتهد را انتخاب کرده‌اند.
منبع : تابناک
دسته ها : سخنرانی - سیاسی
سه شنبه پانزدهم 10 1388
خدا با ماست
امام مهدی (عجّل ‌‌الله ‌تعالی ‌‌فرجه):
إنّ اللهَ مَعَنا، فَلا فَاقَةَ بِنا إلیَ غَیْرِهِ وَالْحَقُّ مَعَنا فَلَن ‌یوُحِشَنا مَنْ قَعَدَ عَنّا.
خدا با ما است پس نیازمند دیگری نیستیم و حق با ماست پس باکی نداریم اگر کسی به یاری ما برنخیزد.
Allah is with us, so we have no need to other than Him; we are right, so we won't be distressed by those who refrain from helping us.
غیبت، شیخ طوسی (ره)، ص 285
دسته ها : مذهبی - احادیث
سه شنبه پانزدهم 10 1388

 یا ابا صالح ...

 

تو بعد از آنکه آتش زد به خود ققنوس می آیی
هزاران سال بعد از مرگ دقیانوس می آیی

نشان های تورا روی زمین چندیست می بینم
که تو در قحطی آیینه و طاووس می آیی

شبی در خواب دیدم یک صدا در دشت پیچیده است
و تو بر اسب خود از روی اقیانوس می آیی

تو آواز رهایی بخش و وسرسبز خداوندی
گه از حلق بلال و گاه از ناقوس می آیی

تمدن راه را گم کرده و چشم انتظار توست
و تو از گوشه تاریخ با فانوس می آیی

تمدن راه را گم کرده و تو رستم مایی
که برمی خیزی و در عصر کیکاووس می آیی

حسین بخشی

دسته ها : ادبی - شعر - مهدی نامه
دوشنبه جهاردهم 10 1388
حتی به روی نی سر سردار کربلا
یک نیزه بود از قد دشمن بلندتر !

 

***

بازاریان کوفه چه قیمت نهاده اند
آیا ، نگین خونی انگشتر تو را ؟!

***

ای من فدای بر سر نی خوش زبانیت
با دختر سه ساله خود هم سخن بگو !

***

در حسرت لبان تو و کودکان تو
آب فرات تشنه لب از کربلا گذشت !

***

اینها چقدر نامه برایت نوشته اند
معلوم می شود ته دل عاشق تو اند !!

***

این شیرخوار می شود از تشنگی هلاک
آخر به تیر حرمله او را چه حاجت است ؟!

***

هر روز کربلای تو تکرار می شود
اما شبیه روز تو چشمی ندیده است !

***

این نابرادران که برادر نمی شوند
این کوفیان برای تو یاور نمی شوند

***

وقتی حسین رفت تو را همدمی نماند
من داغ آن دمم که تو را محرمی نماند !

***

می سوخت در شرارهّ اندوه ، خیمه ها
نذری خوران در آتش جان سوز قیمه ها !!

***

این اشک اگر به داد دل من نمی رسید
قدّم به زیر بار گناهان خمیده بود
 

 

محمد رضا ترکی

دسته ها : ادبی - شعر - عاشورایی
دوشنبه جهاردهم 10 1388
پیش بینی مطهری از سرنوشت طرح موسوی
هنوز جوهر پیشنهاد علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس برای برون رفت از وضعیت موجود و پیدا کردن راهکار خشک نشده بود که پیشنهاد پنج گانه میرحسین موسوی منتشر شد؛ پنج‌گانه‌ای که اگرچه از جنس پیشنهاد هفت‌گانه علی مطهری دور نیست اما با پیشنهاد چهارگانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در تنها خطبه نماز جمعه‌ای که پس از انتخابات ریاست جمهوری ایراد و ارائه کرد قرابت بیشتری دارد.

به نوشته «اعتماد»، در این شرایط اگرچه واکاوی پیشنهادات سلف میرحسین موسوی مهم می‌نماید اما آنچه پیش از بررسی این ایده قابل تامل است از سویی زمان و فضای طرح این ایده هاست و از سوی دیگر جایگاه میرحسین موسوی به عنوان اصلی‌ترین کاندیدای معترض به انتخابات. اما شاید آنچه پیش از همه اینها لازم است یافتن پاسخ برای این پرسش است که چرا این بسته‌های پیشنهادی که اتفاقاً ترجیع‌بندهای مشترکی دارند تاکنون به نتیجه نرسیده است؛ سوالی که پاسخ به آن می‌تواند تا حدودی افق پاسخ به پیشنهادهای میرحسین موسوی را روشن کند. از همین رو به سراغ علی مطهری رفتیم؛ نماینده‌ای که چند ماه پیش در پی پیشنهاد صلح حسنی مهدوی کنی از وی خواست خود حکمیت برای آشتی را بر عهده گیرد و چند روز پیش هم بسته پیشنهادی هفت ماده‌ای را منتشر کرد. سوال اصلی از این نماینده اصولگرا علت به نتیجه نرسیدن این پیشنهادها و پیش‌بینی سرنوشت پیشنهاد میرحسین موسوی بود که پاسخ‌های وی در پی می‌آید.

چند روز از طرح پیشنهادات شما برای حل مشکلات فعلی می‌گذرد. برخورد و واکنش بدنه سیاسی قدرت به خصوص رده‌های بالا به پیشنهاد شما چگونه است؟

برخی مقامات از هر دو طرف موافقت کرده‌اند، فقط اراده‌ای لازم است که این طرح را پیش ببرد و فکر می‌کنم اگر بعضی از نخبگان از این طرح حمایت کنند، قابلیت اجرا داشته باشد.

بر فرض اینکه نخبگان هم از این طرح حمایت کنند، برای اجرای آن باید کسانی از بدنه قدرت از این طرح حمایت کنند، به نظرتان این افراد حاضرند روی طرح شما سرمایه گذاری کنند؟ به هر حال پیش از شما هم افرادی مثل آقای مهدوی کنی پیشنهاداتی برای برون رفت از مشکل مطرح کردند و مورد حمایت نخبگان هم قرار گرفت اما مورد حمایت بدنه قدرت قرار نگرفت. مخالفان چه کسانی هستند؟

به نظر می‌رسد گروهی از حامیان دولت تمایلی به پایان دادن به بحران فعلی ندارند و دوست دارند این بحران ادامه داشته باشد. احتمالاً ادامه این بحران منافعی برای آنها دارد چون هر طرحی که مطرح می‌شود سریعاً به آن حمله می‌کنند و تلاش می‌کنند آن را ناکام و عقیم بگذارند.

به عقیده من اگر عده‌ای از نخبگان معتدل مذهبی و سیاسی از این طرح حمایت کنند و هیاتی را مشخص کنند که با دو طرف گفت وگو کنند ان شاء الله این بحران به راحتی حل خواهد شد. قطعاً با بیانیه‌ای که آقای موسوی صادر کردند راه برای حل این بحران هموارتر شده است.

آن گروه مخالف چه نفعی از ادامه مشکلات می‌برد؟

به نظر می‌رسد این افراد در فضای نامتعادل و آشوب و بحران بهتر به اهداف شان می‌رسند.

چه اهدافی؟

اینکه مثلاً برخی از شخصیت‌ها را از انقلاب حذف کنند به خصوص کسانی که مانع رسیدن آنها به اهداف شان هستند. به همین خاطر از فضای آشوب و بحران و عوام فریبی استفاده می‌کنند و کارشان را پیش می‌برند.

جواب سوال قبلی مرا ندادید، بر فرض اینکه عقلا و نخبگان هم از طرح حمایت کنند، این طرح برای اجرا نیاز به حمایت بدنه قدرت، ولایت فقیه، علمای قم و... دارد. مسلماً شما پشتوانه دولت را که انتظار ندارید؟ چه نهادی باید از طرح حمایت کند؟

اگر مراجع قم وارد شوند، بسیار موثر است. در دولت هم کسانی هستند که می‌توان در جهت اجرای طرح از آنها استفاده کرد. یک راه این است که هیاتی تشکیل شود که مورد قبول هر دو طرف باشد. اگر این هیات تشکیل شود تقریباً 50 درصد کار انجام شده است. به عقیده من این کار دور از دسترس نیست.

این هیات را چه کسی یا کسانی تعیین خواهد کرد؟

بزرگانی باید وارد عمل شوند. رئیس مجلس به عنوان نماینده مردم می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. از جامعه روحانیت، جامعه مدرسین و مجمع روحانیون هم کسانی هستند که مورد قبول طرفین هستند. فکر نمی‌کنم جمع کردن این هیات کار مشکلی باشد.

پیش بینی شما از سرنوشت طرحی که داده‌اید چیست؟

اگر این آقایان افراطی همچنان به کارهایشان ادامه دهند، با توجه به اینکه قدرت را در دست دارند، بعید نیست که این طرح هم مثل طرح‌های قبل مسکوت بماند؛ چرا که آنها می‌توانند باز هم کارشکنی و تندروی کنند. ولی ما نباید ناامید شویم باید به تلاش‌های خودمان ادامه دهیم. مهم این است که با اطلاعاتی که من دارم رهبر انقلاب هم با تندروی این افراد موافق نیستند. اخباری دارم از اینکه ایشان از بعضی تندروی‌ها ناراحت هستند.

بعضی از مراجع قم و چهره‌های جامعه روحانیت یا مجمع روحانیون عنوان کرده‌اند اگر وارد این ماجرا شوند، متهم به همراهی با اغتشاشگران می‌شوند. در واقع سکوتشان به دلیل این است که بعد از 30 سال خدمت به نظام، متهم به همراهی با اغتشاشگران شوند.

اگر انسان برای خدا کار می‌کند نباید به این چیزها توجه کند. اگر ما احساس تکلیف کنیم و به اینجا برسیم که برای نجات و سربلندی کشور و رفع مشکل باید فداکاری کنیم و حتی از آبروی خودمان مایه بگذاریم حتماً وارد می‌شویم، نباید فقط به موقعیت خودمان فکر کنیم. باید روحیه‌ای مثل روحیه شهید مطهری داشته باشیم. ایشان در این گونه مواقع خودشان را فدا می‌کردند. من این ملاحظه کاری‌ها و احتیاط‌ها را اصلاً قبول ندارم.

فکر می‌کنید اگر شهید مطهری و بهشتی الان بودند چه کار می‌کردند؟

قاطعانه وارد می‌شدند. البته بستگی به قوت شخصیت افراد هم دارد. باید کسانی باشند که دو طرف از آنها تمکین کنند. با این وجود در حال حاضر شخصیت‌های بزرگی که مورد قبول دو طرف باشند داریم ولی به دلیل ملاحظه کاری وارد میدان نمی‌شوند.

اصلاً شما قبول دارید که ما در دهه 60 هم با وضعیتی مشابه وضعیت فعلی مواجه شدیم.

نه، اما تاکنون با چنین پدیده‌ای روبه رو نبوده ایم که یک طرف اساساً نتیجه انتخابات را باطل اعلام کند و خواستار ابطال انتخابات باشد. فقط در انتخابات مجلس سوم (ظاهراً) که یک طرف معترض بود امام هیاتی را برای بررسی و قضاوت تشکیل دادند و در نهایت هم بحران حل شد.

تنها در طول دو روز شاهد هستیم که چهره‌های میانه روی اصولگرا مانند عسگراولادی، احمد توکلی و حتی رسانه‌های میانه روی این جناح نسبت به خطر تندروهایی در درون اصولگرایان هشدار داده و اعلام کرده‌اند این تندروها وضع را بدتر می‌کنند. به نظر شما این هشدارها تصادفی است یا واقعا اصولگرایان به وجود چنین تندروهایی بین خودشان واقف شده‌اند؟

اصولگرایان از تندروی‌های هر دو جناح نگران هستند و معتقدند این مشکل را باید از طریق عقل و تدبیر حل کنیم. مثلاً حمله به حسینیه جماران کار اشتباهی بود. اگر در همان شب عاشورا وزارت اطلاعات و وزارت کشور با این افراد برخورد می‌کردند شاید آن اهانت‌های روز عاشورا هم صورت نمی‌گرفت.

یعنی شما معتقدید حمله به جماران باعث تحریک بخشی از جامعه شده است؟

بله، قطعاً عده‌ای را تحریک کرد. طبیعی است عده‌ای که در آن مکان کتک می‌خورند به فکر انتقام و پاسخ دادن برآیند. در روز عاشورا هم که تجمع آزاد بود و زمینه برای برگزاری چنین تجمعاتی فراهم بود. البته در این میان افرادی که اساساً اسلام و دو طرف ماجرا را قبول ندارند از این شرایط سوء استفاده کردند و علیه اصل انقلاب و اسلام شعار دادند و دست به تخریب زدند.

عده‌ای معتقدند ماجرای پاره کردن عکس امام(ره) و حمله به حسینیه جماران را نباید با هم مقایسه کرد و حمله به حسینیه جماران را مصداق توهین به امام نمی‌دانند. آیا این نظرات را قبول دارید؟ اصلاً به نظر شما جماران حرمت دارد ؟

هر مکانی در ذات خودش حرمتی ندارد. ولی اعتبار تاریخ و انتسابش به یک فرد بزرگ حرمت پیدا می‌کند. مثلاً حرم امام رضا(ع) و امام حسین(ع) هم مثل بقیه جاها و مکان‌ها هستند اما به اعتبار انتساب به این دو بزرگوار حرمت پیدا می‌کنند. بنابراین حمله به حسینیه جماران کمتر از پاره کردن عکس امام نیست.

یعنی شما معتقدید اگر وزارت اطلاعات با حمله کنندگان به جماران برخورد می‌کرد شاید اتفاقات ظهر عاشورا نمی‌افتاد؟

اگر هم می‌افتاد کمرنگتر بود. به هر حال عده‌ای به تبع تحریکات رسانه‌های بیگانه به دنبال ایجاد آشوب و مبارزه با اسلام و انقلاب هستند اما ما نباید بهانه به دست آنها بدهیم. بپذیریم ماجرای جماران آن عده‌ای را نیز که نظام اسلامی را هم قبول دارند عصبانی کرد و آنها در بین جریان‌های مخالف قرار گرفتند و تبدیل به سیاهی لشگر افراد مخالف جمهوری اسلامی شدند.

من معتقدم حساب معترضان قانونی از افراد مخالف اسلام جداست. حرف و خواسته معترضان قانونی با خواسته‌های این افراد متفاوت است. معترضان قانونی به بازداشت‌های گسترده، تعطیلی مطبوعات و نبودن آزادی بیان اعتراض دارند. آنها با اصل نظام مخالف نیستند بلکه به دنبال اجرا شدن اصول بر زمین مانده قانون اساسی هستند ولی طرف مقابل از این نقاط ضعف جنبش سبز استفاده می‌کند و آنها را مخالف اسلام و مقدسات جلوه می‌دهد.

البته حواس مان باشد که یک گروه غربگرای مخالف اسلام وارد این جنبش شده و در صدد به دست گرفتن رهبری آن است. بنابراین رهبران این جنبش باید زودتر حساب خودشان را از این افراد جدا می‌کردند.

پیشنهاد شما به جنبش سبز برای اینکه چنین نقاط ضعفی پیدا نکند، چیست؟

من معتقدم جنبش سبز باید راه، هدف و شعارهایش را کاملاً روشن و مشخص کند تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کند. و اگر کسانی شعار انحرافی می‌دهند بلافاصله اعلام موضع کنند و سکوت نکنند تا متهم به مبارزه با اصل انقلاب و مقدسات نشوند.

منبع: اعتماد
دسته ها : گفتگو - سیاسی
دوشنبه جهاردهم 10 1388
X