دسته
وبلاگهاي برگزيده
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1827713
تعداد نوشته ها : 1695
تعداد نظرات : 564
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان


خطیب جمعه‌ قم گفت: آقایی که تریبون در دست داری خداوند این تریبون را در اختیار تو قرار داده است و تو باید با آن برای ایجاد وحدت کوشش کنی نه این که باعث ایجاد تفرقه شوی.

آیت‌الله امینی در نماز جمعه‌ این هفته قم با قدردانی از حضور گسترده‌ مردم در راهپیمایی 9 دی و اظهار وفاداری به مقام ولایت و اعتراض به حرمت شکنان عاشورا گفت: ‌مردم ما در این تظاهرات مشت محکمی به دهان یاوه‌گویان خارجی زدند و به دشمنان خارجی گفتند که ما به نظام وفادار بوده و از آن حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

وی اظهار داشت: ولایت فقیه بزرگترین رکن نظام ما است و در قانون اساسی جایگاه رفیعی دارد و وظیفه آحاد ملت و کسانی که به این نظام ایمان دارند در این است که ولایت را حفظ کنند.

آیت الله امینی با بیان این که آنچه که ما داریم از ولایت فقیه است گفت: در پیروزی انقلاب آنچه که موجب پیروزی نظام ما شد این بود که امام راحل در راس امور بود و مردم حکم وی را حکم ولایی و واجب ولایی می‌دانستند و ما باید به هر طریق ممکن رکن ولایت فقیه را حفظ کنیم.

وی خواست الهی، ولایت فقیه، اطاعت از رهبری و وحدت و اتحاد را از جمله موجبات پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی خواست خداوند بود که با وجود ولایت و رهبری امام و اطاعت مردم از وی و وحدت و یکپارچگی و خواست مشترکی که بین مردم وجود داشت موجبات پیروزی انقلاب را فراهم کرد.

آیت‌الله امینی افزود: متاسفانه در حال حاضر ولایت فقیه، اطاعت از رهبری و اتحاد مردم ما مورد حملات دشمن خارجی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: دشمنان با انواع حیله‌ها و از طریق دامن زدن به اختلافات و تبلیغات خود و ایجاد بدبینی مردم نسبت به یکدیگر سعی دارند تا وحدت و یکپارچگی را از مردم ما بگیرند.

خطیب جمعه‌ قم با بیان این که دشمنان حتی اختلافات را به داخل حوزه‌های علمیه برده‌اند، گفت: آیا درست است که در حوزه علمیه که حامی نظام است، اختلاف وجود داشته باشد.

وی در ادامه خطاب به گویندگان، نویسندگان، اصحاب تریبون، نخبگان و کسانی که حرف و سخن آنان در مردم تاثیر دارد بیان داشت: عزیزان ، سروران، بزرگان اختلافات جزئی را دامن نزنید که خدا می‌داند این به صلاح کشور و نظام ما نیست.

وی ادامه داد: اگر دامن زدن به اختلافات موجب لطمه به نظام شود همه ما در آخرت مسئول خواهیم بود.

وی تاکید کرد: آقایی که تریبون در دست داری خداوند این تریبون را در اختیار تو قرار داده است و تو باید با آن برای ایجاد وحدت کوشش کنی نه این که باعث ایجاد تفرقه شوی.

آیت‌الله امینی در ادامه با بیان این که شعار من نیز مرگ بر ضد ولایت فقیه است، گفت: اما من می‌گویم همان طور که رهبری فرموده است افراد را به دلیل اختلاف نظر ضد ولایت فقیه معرفی نکنید.

وی ادامه داد: با کسانی که ضد ولایت فقیه هستند باید برخورد شود اما تعداد این افراد اندک هستند و نباید آنها را بزرگ کرد.

خطیب جمعه‌ی قم افزود: نخبگان، بزرگان و دلسوزان نظام مردم را به یکدیگر نزدیک کنند و به گونه‌ای نباشد که با یک حرکت موجب دوری مردم و ایجاد تفرقه در بین آنها شوند.

آیت‌الله امینی در ادامه با اشاره به حادثه‌ی 19 دی(قیام خونین مردم خون در سال 1356) بیان داشت: این حادثه حادثه‌ی بسیار عظیمی بود و کسانی که این حادثه‌ی عظیم را آفریدند و در این روز به شهادت رسیدند باید بر آنها درود فرستاد.

همچنین آیت الله امینی در خطبه‌های اول نماز جمعه به بیان مشکلات ازدواج جوانان پرداخت و با اشاره به افزایش مهریه در ازدواج گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که موجب تاخیر ازدواج جوانان شده است اصراف ، تبذیر و تجمل گرایی در مسایل ازدواج است.

وی با بیان این که مسابقه‌ ازیاد در مهریه یکی از مصادیق تاخیر در ازدواج جوانان است افزود: آنچه در اسلام در مورد مهریه آمده است رعایت حد اعتدال است و مهریه یک سنت اسلامی است و بدین معناست که مردی که می‌خواهد با زنی زندگی کند مبلغی را که در حد توان دارد به عنوان صداق به وی بدهد.

آیت‌الله امینی با بیان این که مهریه چیزی نیست که با آن زن را بخرند تاکید کرد: صداق به معنای صداقت مرد نسبت به همسرش است.

وی در ادامه با اشاره به این که در مقدار مهر حد معینی در شرع تعیین نشده است گفت: در بعضی از روایات آمده که حداقل مهریه کمتر از ده درهم نباشد و حداکثر نیز تعیین نشده است.

وی یاد آور شد: اگر می‌خواهیم مشکلات ازدواج جوانان حل شود، باید از زیاده‌روی در مهریه خودداری کنیم زیرا ازدیاد در این امر مصادیق اصراف و گناه است.

 

منبع : فرارو

دسته ها : مذهبی - سخنرانی - سیاسی
شنبه نوزدهم 10 1388
زمان ظهور
امام مهدی (علیه اسلام):
وأمّا ظُهُورُ الفَرَجِ، فإنَّهُ إلَى اللهِ وکَذَبَ الوَقّاتُونَ.
و اما در مورد زمان ظهور؛ آن در دست خداوند می‌باشد و آن‌هایی که تعیین وقت می‌کنند، دروغگو هستند.
As for the time of the Reappearance, it is up to Allah, and those who specify a time for it are liars.
بحار الأنوار‍، ج 53، ص 181
دسته ها : مذهبی - احادیث
شنبه نوزدهم 10 1388
پاسخ سردار خورشیدی به سردار باقرزاده
چرا که گرچه نمی‌دانم از قبل تا بعد از انقلاب و به ویژه 8 سال جنگ چه عملکردی داشتید، اما چون بعد از اینکه شهید علی محمودوند با پول توجیبی‌اش جریان تفحص را آغاز کرد و سرانجام در همین راه نیز آسمانی شد، بچه‌های دیگر نیز داوطلبانه آمدند، شما نیز چند سال بعد توفیق یافتید که پیکر مطهر عزیزانمان را شناسایی و به خانواده‌هایشان برساند، اگر این چند مدت جهاد مقدس شما نبود، مطمئن باشید حرف‌های خیلی تندی برایت می‌نوشتم.
سردار احمد خورشیدی در یادداشتی در سایت فردا نوشت:

ما و مجنون همسفر بودیم در دشت جنون
او به سر منزل رسید و ما هنوز آواره‌ایم

برادر سردار میرفیصل باقرزاده

در روزنامه کیهان روز سه‌شنبه 15 دی‌ماه 88 صفحه سوم، مطلبی از شما برادر خوبم دیدم و مطالعه کردم که اگر محسن رضایی را از سال 1351 نمی‌شناختم، هرگز خطاب به شما برادر عزیز مطلبی خطاب نمی‌کردم، چرا که گرچه نمی‌دانم از قبل تا بعد از انقلاب و به ویژه 8 سال جنگ چه عملکردی داشتید، اما چون بعد از اینکه شهید علی محمودوند با پول توجیبی‌اش جریان تفحص را آغاز کرد و سرانجام در همین راه نیز آسمانی شد، بچه‌های دیگر نیز داوطلبانه آمدند، شما نیز چند سال بعد توفیق یافتید که پیکر مطهر عزیزانمان را شناسایی و به خانواده‌هایشان برساند، اگر این چند مدت جهاد مقدس شما نبود، مطمئن باشید حرف‌های خیلی تندی برایت می‌نوشتم.

آقای سردار میرفیصل؛

محسن رضایی ـ یا سبزوار خودمان ـ از 16 سالگی و هنگامی که اکثریت جوانان این کشور تحت تأثیر فرهنگ شاهنشاهی بودند، بی‌پروا و بی‌محابا وارد مبازه با رژیم شاه شد. محسن نوجوان به همراه شهید اسماعیل دقایقی، بمب دست‌ساز به گردن مجسمه رضاشاه کثیف انداختند؛ آن هم مجسمه‌ای که دقیقا تا کلانتری شهربانی شاه 12 متر بییشتر فاصله نداشت.

یادم نمی‌رود محسن جزو نخستین دانش‌آموزان این کشور بود که از سوی ساواک دستگیر و بعد از چند ماه شکنجه بدون کلمه‌ای اعتراف، جنازه مجروحش را تحویل پدر ساده زیستش دادند؛ همان جسمی که مادرش تصور می‌کرد شهید شده است. زمانی که سازمان‌ چریک‌های فدایی و منافقین خلق سردمدار مبارزه مسلحانه علیه شاه بودند، محسن رضایی به تنهایی و در حالی که تحت تعقیب بوده و حکم نیز علیه او صادر شده بود، گروه حزب‌اللهی و ولایی منصورون را تشکیل داد که جریان مبارزه مسلحانه از منافقین به حزب‌اللهی‌های ولایی منتقل شد و عامل این مهم آقا محسن بود. همان گروهی که نفت شاه را قطع کرد، شکنجه‌گران و قاتلان مردم جنوب کشور را به سزای اعمالشان رساند؛ همان گروه چریکی ولایی که بدون حکم مجتهدین، هیچ اقدامی نکردند. محسن رضایی سردمدار مبارزه مسلحانه و چریکی ولایی ایران عزیز است، محسن فرمانده 15 هزار چریک محافظ امام (ره) در روز ورودش به ایران اسلامی بود. همین بچه‌ها اگر نبودند، ارتش و ساواک شاه حتما به امام عزیزمان لطمه می‌رساند و البته همان بچه‌هایی که بیشترشان شهید شده‌اند.

سردار میرفیصل عزیز، آیا می‌دانی ولایی‌ترین ولایی‌ها همین آقا محسن است؟ درباره زمانی که مقام معظم رهبری فرمانده کل جنگ بودند، از این عزیز دردانه استعلام فرمایید در جریان درگیری جریان حزب‌اللهی سپاه و ابوشریف و بنی‌صدر کدام عضو شورای عالی سپاه مردانه و بی‌پروا از حضرت آقا و تدابیرش حمایت کرد؟

برادرم، حیف است افرادی چون شما به همراه بدخواهان این نظام، فرمانده مطیع امام (ره) و آقا را تضعیف نمایید. این حقیر خاطرات بسیار زیادی با فرمانده مظلوممان آقا محسن دارم که اگر توفیق یافتم، دست کم سه کتاب در این باره می‌نویسم و خود را نمی‌بخشم از اینگونه سهل‌انگاری‌ها.

روز دوم عملیات والفجر که منطقه حلبچه و سید صادق مالامال از بمب‌های شیمیایی بود، می‌خواستم چند دقیقه آقا محسن را ببینم. وقتی وارد قرارگاه شدم، یکباره چشمم خورد به احمد، فرزند اول آقا محسن که هنوز ده سالش نبود و چون منطقه دائم در معرض اصابت بمب‌های شیمیایی بود، با عصبانیت به محافظان گفتم که چرا این بچه را به اینجا آوردید؟ یکی از آنها گفت: «هم پدرش و هم خودش خواسته، زیرا آقا محسن هفت ماه است خانواده را ندیده، خانواده را آورده‌ایم کرمانشاه که این عملیات (والفجر 10) آغاز شد. که با اجازه آقا محسن او را آوردیم تا چند ساعتی پدرش را ببیند.» سردار عزیز، این قضیه شاید پاسخ خیلی از شایعات نیز باشد که عاقبت بچه‌ای که پدر را 7 ماه، 7 ماه نبیند، چه بر سرش خواهد آمد.

برادر؛ به طور قطع، آقا محسن انقلاب را از همه داشته‌هایش بیشتر دوست دارد و قلبش برای آقا می‌تپد و چند سال باید این‌گونه تبعیت را ثابت نماید؟

به یاد دارم هنگامی که یکی از روحانیون بزرگ واسطه ازدواج آقا محسن در سال 53 شد و بعدها خانواده فهمید آقا محسن یک چریک تحت تعقیب است، آن روحانی عزیز روبه‌روی دانشگاه تهران به برادر «ذ ـ خ» گفت: شما کار بدی کردید که مرا واسطه ازدواج یک خرابکار کردید، من جواب پدر و مادر عروس را چه بدهم؟ در حالی که نخستین شرط ازدواج عروس و داماد این بود که عروس اسلحه بردارد و پشت سر داماد (محسن) علیه شاه مبارزه کند.

برادر میرفیصل؛

به خدا پناه ببر! بزرگ شده توسط روحانیت، به ویژه حضرت امام (ره) همواره ولایی بوده و خواهد ماند و به قول خودش: «قشنگترین آرزویم این است که حضرت آقا از من راضی باشد». آقا محسن با 55 سال سن، دقیقا از چهارده سالگی اهل تقلید از امام (ره) و تبعیت از روحانیت بوده و انشاءالله با لباس پاسداری و تحت بیرق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و ولایت فقیه، به یاران شهیدش خواهد پیوست و برای برادری چون شما خوب نیست که یار و رفیق بی‌بدیل و خالص شهدا را که خود شما مفتخر به خدمتگزاری آنها هستید، فرمانده بزرگ و بی‌ادعای رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی و شش سال نبرد چریکی علیه رژیم شاه و نوکر بی‌بدیل روحانیت، این‌گونه یاد نمایید و بدانید وضعیت ما در حال حاضر به گونه‌ای نیست که ذره‌ای به اختلافات دشمن ساخته بیفزاییم.

ان‌شاءالله از تذکر برادرت که از سال 1354 تاکنون، لحظه‌ای دور از مبارزه نبوده و خود و برادران شهید و مجروحش ولایی بودن را زیباترین خصلت هر مسلمانی می‌دانند، دلخور نباشید و حتما از آقا محسن سردمدار لشکر ولاییان عذرخواهی نمایید.

ارادتمند
احمد خورشیدی
منبع : تابناک
دسته ها : سیاسی - نامه
جمعه هجدهم 10 1388
اطلاعیه ترحیم ،‌ 3 برادر را به هم رساند
اما آگهی ترحیم یکی از بستگان مشترک این سه برادر باعث شد حسین که متوجه شباهت فامیلی خود با علی اکبر و باقر شده بود شماره تلفن برادرانش را پیدا کند و سه برادر پس از 52 سال به یکدیگر برسند.
یک اطلاعیه ترحیم باعث شد سه برادر دامغانی پس از نیم قرن جدایی یکدیگر را پیدا کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، حسین ملاحاجی زاده 52 ساله ساکن روستای جزن دامغان و باقر ملاحاجی زاده 70 ساله و علی اکبر ملاحاجی زاده 88 ساله ساکن روستای محمدآباد دامغان در حالیکه فقط 25 کیلومتر از هم فاصله داشتند 52 سال بی خبر از یکدیگر زندگی می کردند.

پدر این سه برادر مرحوم علی اصغر ملاحاجی زاده در سال 1335 پس از فوت همسر اول خود ( مادر علی اکبر و باقر ) با همسر دوم خود ( مادر حسین ) در روستای جزن ازدواج کرد و چند سال پس از ازدواج دوم از دنیا رفت.

اما آگهی ترحیم یکی از بستگان مشترک این سه برادر باعث شد حسین که متوجه شباهت فامیلی خود با علی اکبر و باقر شده بود شماره تلفن برادرانش را پیدا کند و سه برادر پس از 52 سال به یکدیگر برسند.
منبع : تابناک
دسته ها : خبر - حوادث
جمعه هجدهم 10 1388
دانش‌جویی
پیامبر اکرم (صلی ‌الله ‌علیه ‌وآله):
إنَّ المَلائِکَةَ لَتَضَعُ أجْنِحَتَها لِطالِبِ العِلْمِ حَتّی یَطَأَ عَلَیْها رِضیً بِهِ.
فرشتگان با خشنودی بال های خود را برای جوینده دانش می گسترانند تا بر آن گام نهد.
Angels spread out their wings for the seeker of knowledge to walk on.
عوالی اللئالی، ج 1، ص 106، ح 44
دسته ها : مذهبی - احادیث
جمعه هجدهم 10 1388
آیت الله سبحانی:عمره اگر موجب ذلت شود حرام است
متأسفانه امروز در عربستان در مکان‌های زیارتی عده‌ای مزدور به ائمه اطهار، مقدسات شیعیان و زائران ایرانی توهین می‌کنند، در حالی که وقتی دولتی به طور رسمی ویزای کشورش را برای شخصی صادر می‌کند باید امنیت و مصونیت او را نیز تضمین کند.
یکی از مراجع تقلید قم اعلام کرد: انجام عمره مفرده اگر به قیمت ذلت زائران شیعی باشد، ضرورتی ندارد زیرا ذلت برای جمهوری اسلامی حرام است.

به گزارش فارس ، آیت‌الله جعفر سبحانی امشب در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی اظهار داشت: امروز وهابیون از هر طریقی برای گمراهی شیعیان استفاده می‌کنند و حتی کتاب‌های منحرفی را نیز به اسم خود من و یا مرحوم عسگری در عربستان به چاپ رسانده و در بین زائران توزیع می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حج تمتع امری واجب و شرعی است اما انجام عمره مفرده اگر به قیمت ذلت زایران شیعی باشد، لزومی ندارد.

این مرجع تقلید گفت: متأسفانه امروز در عربستان در مکان‌های زیارتی عده‌ای مزدور به ائمه اطهار، مقدسات شیعیان و زائران ایرانی توهین می‌کنند، در حالی که وقتی دولتی به طور رسمی ویزای کشورش را برای شخصی صادر می‌کند باید امنیت و مصونیت او را نیز تضمین کند.

سبحانی افزود: در کشور عربستان زائران ایرانی هیچ امنیتی ندارند و بارها بدون هیچ دلیلی برخی از آنها را دستگیر و زندانی کرده‌اند.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم تأکید کرد: تا این مسئله خطیر و حساس به طور قطعی با مسئولان کشور عربستان به نتیجه نرسیده است، نباید حج عمره برگزار شود.

وی با بیان اینکه تحمل این ذلت برای جمهوری اسلامی ایران حرام است، اظهار داشت: ما هم باید همانند مسلمانان سایر کشورها در انجام اعمال عبادی آزاد و آرام باشیم و تا تحکیم موقعیت زائران ایرانی در عربستان می‌توانیم از مناطق زیارتی دیگر بهره‌مند شویم.

سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از محیط برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در تهران خاطرنشان کرد: متأسفانه در این نمایشگاه یک انسان مؤمن و معتقد نمی‌تواند قدم بگذارد و مسئولان به طور جدی باید به دنبال تطهیر این معضل باشند.

وی همچنین تصریح کرد: در نمایشگاه کتاب مردم باید تنها در اندیشه خرید کتاب باشند و محیط کاملا اسلامی و فرهنگی باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به واردات کتاب به ویژه از کشورهای عربی و عدم نظارت کافی بر این امر مهم تأکید کرد: افراد کتاب‌شناس و آگاه در وزارت ارشاد و در حوزه علمیه قم باید این کتاب‌ها را پیش از ورود به کشور بررسی کرده و تمییز دهند و از واردات کتب منحرف جلوگیری کنند.

سبحانی در ادامه یکی از دلایل افت انتشار کتاب‌های دینی و مذهبی را گران شدن کاغذ دانست و گفت: مسئولان ذیربط باید تقویت نشریات دینی را در دستور کار خود قرار داده و تسهیلاتی را در این زمینه ارائه دهند تا اندیشمندان حوزوی بتوانند با تألیفات ارزشمند خود در برابر هجمه گسترده دشمنان سدی محکم ایجاد کنند.

وی همچنین بر دقت نظر در ممیزی کتاب تأکید و تصریح کرد: مسئولان باید مراقب محتوای کتاب‌های منتشره باشند تا افرادی به اسم آزادی بیان آموزه‌های دینی را در جامعه خدشه‌دار نکنند.
منبع : تابناک
دسته ها : مذهبی - سخنرانی - سیاسی
پنج شنبه هفدهم 10 1388

همه روز روزه بودن،‌ همه شب نماز کردن

همه ساله حج نمودن، سفر حجاز کردن

ز مدینه تا به کعبه، سر و پا برهنه رفتن

دو لب از برای لبیک، به وظیفه باز کردن

به مساجد و معابر، همه اعتکاف جستن

ز ملاهی و مناهی همه احتراز کردن

شب جمعه‌ها نخفتن،‌ به خدای راز گفتن

ز وجود بی نیازش، طلب نیاز کردن

به خدا که هیچ کس را، ثمر آنقدر نباشد

که به روی ناامیدی در بسته باز کردن 

« شیخ بهایی »

دسته ها : ادبی - شعر
پنج شنبه هفدهم 10 1388

آب آرزو نداشت به غیر از روان شدن
دریا غمی نداشت مگر آسمان شدن

می خواست بال و پر زدن از خویشتن قفس
چندانکه تن رها شدن از خویش و جان شدن

آهن به فکر تیغ شدن بود و برگزید
در رنجبونه های زمان امتحان شدن

تاوان آشیانه به دوشی نوشته داشت
همچون نسیم در چمن گل چمان شدن

آنانکه کینه ور به گروه بدی زدند
قصدی نداشتند به جز مهربان شدن

باران من ! گدایی هر قطره ی تو را
باید نخست در صف دریادلان شدن

با خاک آرزوی قدح گشتن است و بس
و آنگه برای جرعه ای از تو دهان شدن

 

« حسین منزوی »

دسته ها : ادبی - شعر - عاشورایی
پنج شنبه هفدهم 10 1388

مرا ، آتش صدا کن تا بسوزانم سراپایت


مرا باران صلا ده تا ببارم بر عطش هایت


مرا اندوه بشناس و کمک کن تا بیامیزم


مثال سرنوشتم با سرشت چشم زیبایت


مرا نوری بدان و یاری ام کن تا در آویزم


به شوق جذبه وارت تا فرو ریزم به دریایت


کمک کن یک شبح باشم مه آلود و گم اندرگم


کنار سایه ی قندیل ها در غار رؤیایت


خیالی ، وعده ای ،‌وهمی ، امیدی ،‌مژده ای ،‌یادی


به هر نامه که خوش داری تو ،‌ بارم ده به دنیایت


اگر باید زنی همچون زنان قصه ها باشی


نه عذرا را دوست دارم نه شیرین و نه لیلایت


که من با پاکبازی های ویس و شور رودابه


خوشت می دارم و دیوانگی های زلیخایت


اگر در من هنوز آلایشی از مار می بینی


کمک کن تا از این پیروزتر باشم در اغوایت


کمک کن مثل ابلیسی که آتشوار می تازد


شبیخون آورم یک روز یا یک شب به پروایت


کمک کن تا به دستی سیب و دستی خوشه ی گندم


رسیدن را و چیدن را بیاموزم به حوایت


مرا آن نیمه ی دیگر بدان آن روح سرگردان


که کامل می شود با نیمه ی خود ، روح تنهایت

 

« حسین منزوی »

دسته ها : ادبی - شعر
پنج شنبه هفدهم 10 1388

ای که پیچید شبی در دل این کوچه صدایت

یک جهان پنجره بیدار شد از بانگ رهایت

تا قیامت همه جا محشر کبرای تو برپاست

ای شب تار عدم شام غریبان عزایت

عطش و آتش و تنهایی و شمشیر و شهادت

خبری مختصر از حادثه کرب و بلایت

همرهانت صفی از آینه بودند و خوش آن روز

که درخشید خدا در همه ی آینه‌هایت

کاش بودیم و سر و دیده و دستی چو ابوالفضل

می‌فشاندیم سبکتر ز کفی آب به پایت

  

 « محمدرضا محمدی‌نیکو  »

دسته ها : ادبی - شعر - عاشورایی
پنج شنبه هفدهم 10 1388
محققان در یک پژوهش جدید دریافته‌اند که مصرف پسته برای پایین آوردن فشارخون موثر است .

به گزارش ایسنا، این متخصصان می‌گویند: خوردن یک مشت مغز پسته در روز نه تنها یک میان وعده مناسب و خوشمزه است بلکه برای سلامتی نیز مفید است؛ چون بر اساس نتایج این تحقیق جدید پسته با کاهش روند جذب کربوهیدرات‌ها در بدن می‌تواند فشارخون را پایین بیاورد.

محققان دانشگاه تورنتو در کانادا که این مطالعه را انجام داده‌اند، تاکید کردند: چون مصرف پسته به همراه مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بالا مانند نان سفید، جذب کربوهیدرات را پایین می‌آورد بنابراین مغز این خشکبار می‌تواند به کنترل دیابت بویژه در کشورهایی مانند هند که در حال حاضر 40 میلیون بیمار مبتلا به دیابت دارد کمک کند. این در حالی است که محققان هندی پیش بینی کرده‌اند؛ شمار مبتلایان به دیابت در این کشور تا سال 2025 به 80 میلیون نفر خواهد رسید.

به گفته متخصصان تغذیه؛ پسته حاوی مقدار زیادی پروتئین گیاهی، مواد نشاسته‌ای غنی و مواد معدنی‌ مهم مانند پتاسیم و منیزیم است که بسیاری از نیازهای بدن را تأمین می‌کند. علاوه بر این، پسته برای آرامش قلب و آرام کردن اعصاب مفید است و مصرف آن برای بازکردن مجاری کبد توصیه می‌شود. پسته معده را تقویت و برای تسکین سرفه هم مفید است.

بعضی محققان عقیده دارند که پروتئین پسته به اندازه‌ای است که می‌توان آن را به عنوان جایگزینی برای گوشت و حبوبات دانست. در ضمن عنصر "روی" موجود در آن نیز در رشد سلول‌ها و بافت‌های بدن تاثیر به سزایی دارد. علاوه بر اینها وجود کلسیم و آهن در پسته سبب شده که این نوع خشکبار نقش بسیار مهمی در استحکام‌ بخشیدن به استخوان‌ها و دندان‌ها و همچنین درمان بیماری‌هایی چون کم‌خونی‌های ناشی از فقر آهن داشته باشد.

محققان می گویند؛ خوردن پسته برای افزایش حافظه و تقویت ذهن نیز مفید است ولی با توجه به این که خاصیت چاق‌کنندگی دارد، اگر رژیم دارید، اعتدال را در مصرف آن رعایت کنیدم.

منبع : بازیاب

دسته ها : خبر - علمی
پنج شنبه هفدهم 10 1388
X