دسته
وبلاگهاي برگزيده
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1827714
تعداد نوشته ها : 1695
تعداد نظرات : 564
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
نامه احمدی نژاد به رهبر انقلاب
رییس جمهور در نامه ای به محضر مبارک رهبر معظم انقلاب از اجرای دستور ایشان مبنی بر کناره گیری رحیم مشایی خبر داد.

متن نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

محضر حضرت آیت الله خامنه ای دام ظله العالی

رهبر معظم انقلاب اسلامی

سلام علیکم

ضمن ارسال رونوشت نامه کناره گیری مورخه 88.5.2 جناب آقای مهندس اسفندیار رحیم مشایی از معاونت اولی، به استحضار می رساند که مرقومه مورخه 88.4.27 حضرتعالی به استناد اصل 57 قانون اساسی اجرا شد . ایام عزت مستدام

محمود احمدی نژاد
منبع : تابناک
دسته ها : خبر سیاسی
شنبه سوم 5 1388
   بخش خبری الف   
۰۳ مرداد ۱۳۸۸
در پی انتشار عمومی نامه مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور در خصوص ضرورت برکناری آقای مشایی از معاون اولی رئیس جمهور اسفندیار رحیم مشایی از این پست کناره‌گیری کرد.

به گزارش "الف" از خبرگزاری‌ها، متن اطلاعیه کناره‌ گیری اسفندیار رحیم  مشایی از سمت معاونت اولی ریاست جمهوری به این شرح است: اینجانب بعد از دستور مقام معظم رهبری خود را معاون اول رئیس جمهور نمی‌ دانم و به عنوان یک سرباز ولایی در هر کجا که بتوانم به مردم عزیز کشور خدمت خواهم کرد.

از سوی دیگر، مشایی در نامه‌ای به رییس جمهور کناره‌گیری خود را اعلام کرد:

بسمه تعالی
برادر ارجمند جناب آقای دکتر احمدی نژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و دعای توفیق

در پی صدور نامه مقام عظمای ولایت که امشب از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد کناره گیری خود از مسئولیت معاون اول رییس جمهوری را به استحضار می رساند. پیشتر نیز که ملاحظه فشارها به آنجناب ـ که به ویژه با توجه به مسئولیت های سنگین اداره کشور ـ بر حقیر بسیار دشوار بود، درخواست واگذاری این مسئولیت را از حضرتعالی داشتم. در هر حال با قلبی مالامال از عشق به ایران عزیز و نظام جمهوری اسلامی، ضمن آرزوی پیروزی های بیشتر و بزرگتر برای ملت شریف ایران، خود را همواره سرباز دولت مردمی، عدالت جو و مهرورز جنابعالی و نظام ولایی دانسته و در مسیر اسلام و انقلاب از هیچ تلاش و خدمتی دریغ نخواهم کرد.
اسفندیار رحیم مشائی
 
انتشار اطلاعیه و استعفای مشایی پس از هفت روز از نامه رهبری، در حالی صورت می‌گیرد که تاکنون رییس‌جمهور پاسخی به نامه رهبر انقلاب نداده است.

گفتنی‌ست، آقای احمدی‌نژاد روز شنبه، بیست و هفتم تیرماه، نامه رهبری را دریافت کرد. همان‌روز و روز یکشنبه اقدامی در جهت برکناری مشایی انجام نداد. روز دوشنبه برای لغو حکم تلاش کرد اما موفق نشد و در عوض روز سه‌شنبه طی مصاحبه‌ای تلویزیونی که صداوسیما از پخش آن خودداری کرد و روز چهارشنبه در مراسم تودیع مشایی به شدت از وی تقدیر کرد و روزهای پنج‌شنبه و جمعه را نیز به سکوت گذراند. جمعه شب متن حکم رهبری برای اطلاع عموم منتشر شد و متعاقب آن رسانه‌ها متن استعفای مشایی را منتشر کردند.

در همین زمینه، چندین بیننده الف با ارسال ایمیل‌هایی سوالاتی را از آقایان احمدی‌نژاد و مشایی پرسیده‌اند.

یکی از کاربران الف این نامه را ارسال کرده است:

1- رهبری در بالاترین جایگاه نظام قرار دارد، لذا آنچه رهبری خواستار شده است، متناسب با این جایگاه است، یعنی: «لازم است انتصاب مذبور ملغی و کان لم یکن اعلام گردد.»  رهبری  امر به ملغی شدن آن انتصاب و نیز کان لم یکن اعلام شدن آن کرده اند، اما آنچه توسط دولت انجام شده، اجرای خواست رهبری نیست. نه حکم رسمی رییس دولت (که نامه ای اداری است) ملغی شده و نه کان لم یکن بودن آن حکم، اعلام شده است. و هیچ یک از این بخش ها،‏ توسط رییس جمهور، که مخاطب نامه رهبری بوده اند، انجام نشده است.

2- تمام آنچه انجام شده این بوده که اولا دستیار ارشد رییس جمهور اعلام کرده که «جناب آقای رحیم مشایی دقایقی پس از انتشار نامه مقام معظم رهبری در گفتگو با اینجانب به صراحت اظهارداشت که من خود را تابع مطلق حکم مقام معظم رهبری می دانم و ذره ای در این زمینه تردید به خود راه نمی دهم». ثانیا مشایی نیز در متنی (خطاب به چه کسی؟) اعلام کرده که: «اینجانب بعد از دستور مقام معظم رهبری خود را معاون اول رییس جمهور نمی‌دانم و به عنوان یک سرباز ولایی در هر کجا که بتوانم به مردم عزیز کشور خدمت خواهم کرد.» این نوع از ادبیات، که دلخورانه و از سر قهر است،‏ زیبنده افرادی نیست که با شعار اطاعت از رهبری از مردم رای گرفتند و نیز افرادی که رهبری برای حمایت از آنها، تمام قد به میدان آمده است.

3- اما معاون اول رییس جمهور خود را معاون اول نمی داند. این تنها یک احساس است. ملغی شدن حکم، یک نامه اداری است از سوی رییس جمهور مبتنی بر برکناری یا پذیرش استعفای مشایی. مهم نیست که رییس جمهور از این دستور ناراضی است یا راضی. مهم این است که دستور رهبری، آنگونه که امر ایشان است، اطاعت شود، که نشده است. لذا جریان اصولگرا نباید به متن مشایی اهمیت دهد و باید خواستار برکناری وی توسط رییس جمهور شود. واکنش رسمی رییس جمهور، نقطه پایان ماجرا است.

4-این نوع از سیاسی کاری، در تاریخ نیم قرن اخیر یک بار دیگر هم تکرار شده است و آن وقتی که است که لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی در سال 1341 توسط امام نقد شد و دولت برای خلاصی از ماجرا در مطبوعات لغو آن را اعلام کرد،‏ اما امام هوشیارانه اعلام کردند بخشنامه رسمی هیئت دولت با اعلام شفاهی رییس دولت لغو نمی شود و ایستادند تا متن رسمی الغای لایحه اعلام شد.

5- ظاهرا دولت میان «دستور» رهبر انقلاب و «انتشار دستور» رهبر انقلاب تمایز می گذارد و تا عدم اعلام علنی دستور رهبر انقلاب، هیچ واکنشی از سوی دولت رخ نداده است و لذا باید رییس جمهور از این نظر مورد سئوال واقع شود که چرا از 27 تیر تا دوم مرداد هیچ عملی در اطاعت از رهبری انجام نداده است.

بیننده دیگری نیز پرسیده است:

1- تاریخ نامه رهبری 27 ام تیر است؟ چرا تاکنون آقای احمدی‌نژاد اقدامی نکرده و چرا آقای مشایی تاکنون استعفا نداده بود؟

2- چرا آقای احمدی‌نژاد آقای مشایی را برکنار نکرده و به نامه رهبری پاسخ نداده است و به جای آن، متنی منتسب به آقای مشایی با حواشی فراوان منتشر شده است؟

3- چرا آقایان احمدی‌نژاد و مشایی منتظر اعلام حکم رهبری از رسانه‌های عمومی شده و سپس اقدام کرده‌اند؟

4- التزام به ولایت فقیه از شرایط ریاست جمهوری در نظام جمهوری اسلامی است. آیا آقایان احمدی‌نژاد و مشایی به نظام جمهوری اسلامی معتقدند؟

5- مرجعیت از ارکان شیعه است. اکثریت قریب به اتفاق مراجع از حضور آقای مشایی ناراضی هستند. آقای احمدی‌نژاد مشخص نکرده است به حکم کدام مرجع آقای مشایی را در منصب مربوطه نگه داشته است. آقای احمدی‌نژاد و مشایی به کدام مذهبند؟

 
دسته ها : خبر سیاسی
شنبه سوم 5 1388
    بخش خبری الف   
۰۳ مرداد ۱۳۸۸
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس پاسخ ندادن رئیس جمهور به نامه مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم لغو حکم اسفندیار رحیم مشایی در سمت معاون اول را یک نوع بد رفتاری سیاسی خواند و آن را غیر قابل پذیرش دانست.

احمد توکلی در گفتگو با مهر، در خصوص عدم پاسخ محمود احمدی نژاد به نامه مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم لغو حکم اسفندیار رحیم مشایی از سمت معاون اولی رئیس جمهور اظهار داشت:  به دنبال این نامه این رئیس جمهور بود که وظیفه داشت طبق قانون و احکام اسلامی پس از ابلاغ درهمان تاریخ یعنی 27 تیرماه دستور را اطاعت کرده و حکم را کان لم یکن اعلام می کرد.

وی افزود: متاسفانه پس از هفت روز این کار از سوی رئیس جمهور انجام نشد و شخص مشایی که اساسا مخاطب این نامه نبود اعلام کناره گیری کرد.

توکلی در ادامه این رفتار را یک نوع بدرفتاری سیاسی خواند و آن را غیر قابل قبول دانست.

عضو شاخص فراکسیون اصولگرایان مجلس تاکید کرد: نتیجه حکم باید اعلام کنار گذاشتن مشایی توسط رئیس جمهور باشد نه اینکه مشایی خود اعلام کناره گیری کند.

 در پی انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اول رئیس جمهور تعداد زیادی از اصولگرایان و حامیان محمود احمدی نژاد در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به شدت از عملکرد رئیس جمهور و این انتصاب انتقاد کردند. آیت الله مکارم شیرازی نیز این انتصاب را نامشروع خواند اما رئیس جمهور اعلام کرد که مشایی از سمت خود برکنار نخواهد شد.

رهبر معظم انقلاب نیز شنبه گذشته 27 تیرماه با ابلاغ پیامی به ریاست جمهور خواستار لغو این حکم از شدند و با گذشت 6 روز از صدور فرمان و اجرایی نشدن آن توسط رئیس جمهور، شب گذشته متن این نامه از طریق رسانه ها منتشر شد و به دنبال آن مشایی اعلام کناره گیری کرد.

دسته ها : خبر سیاسی
شنبه سوم 5 1388

مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور: حکمی از طرف رهبری در مورد مشایی صادر نشده

سیاست > دولت  - علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رییس‌جمهور، اظهارداشت:« آقای احمدی‌نژاد بازوی توانای رهبری برای خدمت به اهداف متعالی مردم و نظام اسلامی است، اما بعضی‌ها درصدد شکستن این بازوی توانا و کارآمد هستند.»


به گزارش ایسنا جوانفکر افزود:« درمیان مخالفان انتصاب آقای مشایی کسانی وجود دارند که بودن آقای مشایی در این سمت برای آن‌ها اهمیتی ندارد، بلکه هدف آن‌ها درهم شکستن اراده رییس‌جمهور است. به تجربه اثبات شده است که رییس‌جمهور و دولت آقای احمدی‌نژاد تابع اوامر رهبری هستند و در صورتی که رهبری حکمی صادر کنند، قطعا از آن تبعیت خواهد شد.»

وی ادامه داد:« بین مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور مکاتبات، مشاورات و رایزنی‌های زیادی صورت می‌گیرد و عجیب است که برخی بدون اطلاع از متن مکاتبات درصدد القای نظر خاص خود تحت عنوان نظر رهبری هستند. مگر مسئولیت اعلام نظر و حکم مقام معظم رهبری با نایب رییس مجلس یا امام جمعه است؟ مقام معظم رهبری در صورت صلاحدید، شخصا یا دفترشان نسبت به موضوع خاصی اعلام نظر خواهند کرد و وقتی اعلام نظری صورت نگرفته است افراد مدعی با تمسک به کدام سند و مدرک چنین ادعایی را در مورد آقای مشایی مطرح می‌کنند؟»

وی تاکید کرد: « اگر نظر رهبری چنین باشد در تعامل، همفکری و مشاورت میان رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهور آن موضوع مدیریت خواهد شد.»

وی بار دیگر تاکید کرد که شخص احمدی‌نژاد و دولت وی تابع اوامر رهبری هستند و افزود: تبعیت معنا و مفهوم روشنی دارد و نمی‌شود جلوتر با عقب‌تر از رهبری حرکت کرد و مدعی تبعیت از رهبری شد. برخی می‌خواهند به اسم تبعیت از رهبری خواست و نظر خود را به دیگران تحمیل کنند.

منبع : خبر آن لاین

دسته ها : خبر - خبر سیاسی
جمعه دوم 5 1388
X