به نام حضرت دوست که هر چه داریم از اوست  
  با سلام به دوستان خوب و با سلام به جناب منتظر عشق .  
  شما بسیار کامل و خوب پاسخ من را دادید . من حرفهای شما را تاحدودی قبول دارم . می دانم که اسلام واقعی تشیع است .  
  
  اما باز هم اعتقاد دارم که اهل تسنن برداران مسلمان ما هستند .  
  اگر شما حکم فقهی بیاوری که اهل تسنن جزو برادران مسلمان ما نیستند ، من قبول می کنم . 
   من در جواب می خواهم چند چیز رو بگویم .  
  
  اول اینکه : رفتار ما با سایر انسانها چند دسته می شود .  
  دسته اول: کسی که کافر است اما به چشم برادر انسانی به او نگاه می کنیم .  
  دسته دوم : اهل کتاب . که به چشم برادران انسانی و بالاتر که به چشم پذیرندگان ادیان الهی و پیامبران به آنها می نگریم .  
  دسته سوم : اهل سنت که به چشم برادر مسلمان به آنها نگاه می کنیم .  
  دسته چهارم : تشیع که به چشم برادر هم مذهب به آنها نگاه می کنیم .  
  می دانم که برای سه دسته اول در احکام فقهی تفاوت وجود دارد .  
  اما اینکه بین دسته سوم و چهارم چه تفاوت حکمی وجود دارد من نمی دانم .  
  امیدوارم که شما من را از این تفاوت در حکم فقهی با خبر کنید تا که ارتباط صحیحی داشته باشم . 
  
   دوم چیزی که می خواهم بگویم این است که : گفتم که اهل سنت از برادران مسلمان ما به حساب می رود و باید رفتار ما با آنان متفاوت با رفتارمان به اهل کتاب و یا کسانی که دین آنها را قبول نداریم یا آنکه اصلا دین ندارند باشد .  
  شما گفتید که رفتار ائمه با اهل سنت مثل کفار و اهل کتاب بوده است .  
  به نظر من این صحیح نیست . رفتار امامان با اهل سنت مثل برادر مسلمان بوده نه مثل اهل کتاب .  
  شما گفتید به جهت تقیه . بله در مقابل برخی به جهت تقیه بوده و آن عده حاکمان و غیره بوده است . اما من کاملا معتقد هستم که این رفتار جلوی مردم عادی به این سبب نبوده است .  
  
  ما رفتار امام علی (ع) رو در زمان حکومت پنج ساله شون می بینیم . شما تمام افراد آن زمان رو نمی تونید شیعه حساب کنید . اینکه بگید اصلا بحث شیعه و سنی مطرح نبوده هم قبول نیست . به نظر من کاملا در آن زمان این امر مطرح بوده است . اما امام عملا همه رو یکی می دیدند .  
  من می خوام بگم که پیامبر حتی ابوسفیان و معاویه رو به عنوان مسلمان حقوق مسلمانی برایشون قائل بودند . در حقوق مسلمانی ، مسلمانان مشخصا تفاوت چشمگیری با اهل کتاب دارند .  
  در قرآن نام منافقان نیامده است . می دانید چرا ؟ نباید تفرقه انداخت .  
  کسی که ماهیت حقیقی اسلام را بشناسد ، خودش حقانیت امامان رو تشخیص می دهد .  
  
  سومین چیزی رو که من می خوام بگم این است که : امروزه خیلی ها دنبال تفرقه انداختن بین شیعه و سنی هستند .  
  چرا باید ما با این بحث ها این تفرقه ها رو بیشتر کنیم . این درست نیست . نباید بین مسلمانان آتش درگیری انداخت .  
  کاری که در زمان امام علی (ع) شروع شد و کسانی مثل خوارج رو پدید آورد . اکنون نیز باید از تندروی خودداری کرد .  
  خدایا چنان کن سرانجام کار 
   تو خشنود باشی و ما رستگار  
  همیشه شاد و پیروز باشید .