در روزهای گذشته برخی رسانه های بی نام و نشان با بیان
مطالبی اظهار داشتند که حماس، گروهی ناصبی و دشمن اهل بیت است. آنچه در
ادامه می خوانید، کنکاشی در مذهب و عقاید مردم فلسطین به خصوص اهالی نوار غزه است.
1- بیشتر مردم فلسطین، پیرو مذهب شافعی هستند و
اتفاقاً، ابوعبدالله محمدابن ادریس شافعی، رهبر این فرقه، متولد غزه بوده
است. در مورد شافعی بودن مردم فلسطین می توانید به این منبع رجوع کنید:
«الموسوعة المیسرة فی الادیان و المذاهب المعاصرة، مانع بن حماد الجهنی، ج
2، ص ۱۲۴»
جالب اینجاست که در میان فرقه های چهارگانه اهل سنت، نزدیک ترین فرقه به تشیع از نظر علاقه و احترام به اهل بیت و احکام فقهی، همین فرقه شافعی است.
2-در میان خبرهای منتشر شده از تهاجم رژیم صهیونیستی، خبری
بود که دقت در آن نشان دهنده علاقه مندی مردم فلسطین به اهل بیت پیامبر
است: بمباران مسجد علی ابن ابی طالب واقع در محله الزیتون شهر غزهتوسط جنگنده های اسرائیلی در روز ۱۰ دی.
مدعیان ناصبی بودن مردم فلسطین، به این سؤال جواب دهند که چگونه مردمی می توانند همنسبت بهاهل بیت جسارت داشته باشند و هم آنقدر برای آنها احترام و تقدس قائل باشند که نامشان را بر مساجد خود بگذارند؟
اما در کنار مسجد امام علی ابن ابی طالب شهر غزه، مساجد دیگری نیز به نام اهل بیت وجود دارد.
ـ مسجد «الامام علی ابن ابی طالب» واقع در نابلس
این مسجد در حواره از توابع شهر نابلس، در کرانه باختری رود اردن واقع شده است که در این صفحهتصاویر و مشخصات آن موجود است.

- مسجد فاطمة الزهراء(س)
حداقل 2 مسجد با این نام در فلسطین وجود دارد. یکی در قریه ارتاح، واقع در جنوب طولکرم که دراینجا می توانید تصویر آن را ببینید و دیگری درشهر نابلس که در فهرست این صفحه می توانید نام آن را ببینید. در همین صفحه می توانید نام مسجد امام علی نابلس را هم ببینید.

- مسجد «الحسین بن علی» واقع در نوار غزه و الخلیل!
حداقل 2 مسجد به این نام در فلسطین وجود دارد:
یکی در حی الصبرةواقع در نوار غزه کهدر این صفحه، ضمن ارائه فهرستی از اسامی شهدایاخیر غزه، نام آن آمده است. در این صفحه، ذیل تیتر «أسماء شهداء الصبرة وتل الإسلام»، نام مسجد «الحسین بن علی»را می توانید ببینید. همچنین در همین صفحه، اسامی دو نفر ازشهدای بمباران مسجد علی ابن ابی طالب سابق الذکر هم آمده است.
مسجد «حسین بن علی» دیگر، در خیابان «عین سارة» شهر الخلیل واقع شده است. در این صفحه و این صفحه، اعلامیه هایی در مورد برگزاری یک راهپیمایی در الخلیل آمده است که نقطه شروع آن، مسجد الحسین بن علی، بیان شده است.
3- در مورد شبهه ناصبی بودن مردم فلسطین، شهید مطهری در سال ۱۳۴۹ سخنانی داشته اند که در ادامه آن را می خوانیم:
«یك وقتی شایع بود و شاید هنوز هم در میان بعضیها شایع است، یك وقتی دیدم یك كسی میگفت: این فلسطینیها ناصبی هستند. ناصبی
یعنی دشمن علی علیه السلام. ناصبی غیر از سنی است. سنی یعنی كسی كه خلیفه
بلا فصل را ابوبكر میداند و علی علیه السلام را خلیفه چهارم میداند و
معتقد نیست كه پیغمبر شخصی را بعد از خود به عنوان خلیفه نصب كرده است.
میگوید پیغمبر كسی را به خلافت نصب نكرد و مردم هم ابوبكر را انتخاب
كردند. سنی برای امیرالمؤمنین احترام قائل است چون او را خلیفه چهارم و
پیشوای چهارم میداند و علی را دوست دارد. ناصبی یعنی كسی كه علی را دشمن
میدارد. سنی مسلمان است ولی ناصبی كافر است، نجس است. ما با ناصبی
نمیتوانیم معامله مسلمان بكنیم. حال یك كسی میآید میگوید این
فلسطینیها ناصبی هستند. آن یكی میگوید. این به آن میگوید، او هم یك جای
دیگر تكرار میكند و همین طور. اگر ناصبی باشند كافرند و در درجه یهودیها
قرار میگیرند. هیچ فكر نمیكنند كه این، حرفی است كه یهودیها جعل
كردهاند. در هر جایی یك حرف جعل میكنند برای اینكه احساس همدردی نسبت
به فلسطینیها را از بین ببرند. میدانند مردم ایران شیعهاند و شیعه
دوستدار علی و معتقد است هر كس دشمن علی باشد كافر است، برای اینكه احساس
همدردی را از بین ببرند، این مطلب را جعل میكنند. در صورتی كه ما یكی از
سالهایی كه مكه رفته بودیم، فلسطینیها را زیاد میدیدیم، یكی از آنها آمد
به من گفت: فلان مسأله از مسائل حج حكمش چیست؟ بعد گفت من شیعه هستم، این
رفقایم سنیاند. معلوم شد داخل اینها شیعه هم وجود دارد. بعد خودشان
میگفتند بین ما شیعه و سنی هست. شیعه هم زیاد داریم. همین لیلا خالد(2)
معروف، شیعه است. در چندین نطق و سخنرانی خودش در مصر گفته من شیعهام.
ولی دشمن یهودی یك عده مزدوری را كه دارد، مأمور میكند و میگوید: شما
پخش كنید كه اینها ناصبیاند. قرآن دستور داده در این موارد اگر چنین
نسبتهایی نسبت به افرادی كه جزو شما هستند و مثل شما شهادتین میگویند،
شنیدید وظیفهتان چیست.»(3)
ولی دشمن یهودی یك عده مزدوری را كه دارد،
مأمور میكند و میگوید: شما پخش كنید كه اینها ناصبیاند. قرآن دستور
داده در این موارد اگر چنین نسبتهایی نسبت به افرادی كه جزو شما هستند و
مثل شما شهادتین میگویند، شنیدید وظیفهتان چیست.»(۴)
نگاه شافعی درباره اهل بیت(ع)
"در میان رهبران مذاهب اسلامی امام شافعی
بیش از دیگران ارادت قلبی خود را نسبت به خاندان اهل بیت علیهالسلام به
ویژه علی علیهالسلام و حسین علیهالسلام ابراز داشته است. شافعیان به
تبعیت از امام شافعی نسبت به اهل بیت به ویژه امام حسین علیهالسلام ارادت
ویژه دارند. علاقه امام شافعی به خاندان رسالت باعث نزدیكی هر چه بیشتر
پیروان این مذهب با شیعیان علی ابن ابیطالب علیهالسلام شده است. شافعی
همچنان كه درباره علی علیهالسلام اشعار نغز و پرمغزی سروده درباره واقعه
عاشورا نیز اشعاری زیبا و جانسوز دارد. در اینجا به برخی از آنها اشاره
میكنیم:
و مما نفی نومی و شیب لحیتی
تعاریف ایام لهن خطوب
این حادثه از حوادثی است كه خواب مرا ربوده و موی مرا سپید كرده است.
تأوب همی و الفواد كتیب
وارق عینی و ارقاد غریب
دل و دیده مرا به خود مشغول ساخته و مرا اندوهگین كرده است و اشك چشم جاری و خواب از آن پریده است.
تزلزلت الدنیا لآلمحمد
و كادت لهم صم الجبال تذوب
دنیا از این حادثه خاندان پیامبر متزلزل شده و قامت كوهها از آن ذوب شده است.
فمن بلغ عن الحسین رساله
و ان كرهتها انفس و قلوب
آیا كسی هست كه از من به حسین علیهالسلام پیامبر برساند اگر چه دلها آن را ناخوش دارند.
قتیل بلاجرم كان قمیصه
صبیغ بماء الارجوان خصیب
حسین كشتهای است بدون جرم و گناه كه پیراهن او به خونش رنگین شده.
نصلی علی المختار من آل هاشم
و نوذی بینه ان ذاك عجیب
عجب از ما مردم آن است كه از یك طرف به آل پیامبر درود میفرستیم و از سوی دیگر فرزندان او را به قتل میرسانیم و اذیت میكنیم.
لئن كان ذنبی حب آل محمد
فذلك ذنب لست عنه اتوب
اگر گناه من دوستی اهل بیت پیامبر است از این گناه هرگز توبه نخواهم كرد.
هم شفعائی یوم حشری و موقفی
و بغضهم للشافعی ذنوب(۶)
اهل بیت پیامبر در روز محشر شفیعان من هستند و اگر نسبت به آنان بغضی داشته باشم گناه نابخشودنی كردهام.
امام شافعی كه در دوستی اهل بیت زبانزد
میباشد، اشعار بسیاری در فضائل اهل بیت سروده است. او همچون سایر ائمه
اهل سنت در ابراز ارادت خود نسبت به خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله
از هیچ كوششی دریغ نكرد و حتی از اینكه او را به خاطر این ارادتمندی رافضی
خوانند ابا نكرد و فرمود:
یا راكباً قف بالمخصب من منی
واهتف بقاعد خیفها و الناهض
سحراً اذا فاض الجیج الی منی
فیضاً كملتطم الفرات الفائض
ان كان رفضاً حب آل محمد
فلیشهد الثقلان أنی رافض(۷)
یعنی ای سواره، اگر به مكه میروی در ریگزار
منی بایست و سحرگاهان خطاب به ساكنان مسجد خیف كه همانند امواج خروشان
دریا به منی سرازیر میشوند ندا سرداده و بگو: اگر دوست داشتن آل محمد رفض
است، انس و جن گواه باشند كه من (شافعی) رافضی هستم.
امام شافعی معتقد است كه محبت خاندان رسالت
حكم واجبی است كه خداوند در قرآن دستور داده و برای نشان بزرگی و فضیلت
ایشان همین كافی است كه اگر كسی بر آنها در نماز و سلام و صلوات نفرستد
نمازش ادا نخواهد شد.
یا آل بیت رسول الله حبكم
فرض من الله فی القرآن أنزله
یكفیكم من عظیم الفخر أنكم
من لم یصل علیكم لا صلاه له(۸)
یعنی ای آل محمد محبت شما امر واجبی است كه
خدا آن را در قرآن نازل كرده و همین یك دلیل بر عظمت قدر شما كافی است كه
هر كسی نماز بخواند و بر شما درود نفرستد نمازش نماز نیست. او با توسل به
آنها و امید اینكه شفیع او در قیامت واقع شوند گوید:
آل النبی ذریعتی
و هم الیه وسیلتی
أرجو بهم اعطی غداً
بیدی الیمین صحیفتی(۹)
یعنی اهل بیت پیامبر وسیله نزدیكی من به
خدای یگانهاند و به وسیله آنها امیدوارم كه نامه اعمالم فردای قیامت به
دست راستم داده شود.
ارادت و علاقه امام شافعی به اهل بیت
پیامبر چنان بود كه بر خی از اهل سنت او را شیعه پنداشتند و حتی جهت
محاكمه به بغداد برده شد. او معتقد بود كه ارادت به خاندان علی
علیهالسلام را باید علنی و آشكار ساخت و این پندار باطل را از اذهان دور
كرد كه رفض را در دوستی علی و فاطمه و فرزندان آن دو میداند و یا
ناصبیگری را در دوستی ابوبكر و عمر علیهالسلام. به اعتقاد او جریان
رافضیگری و ناصبیگری كه دوستی و دشمنی افراطی را در حق علی علیهالسلام
دنبال میكردند نادرست است. یعنی انسان مومن به خدا و رسولش كسی است كه
محبت اهل بیت را آشكار كند. تقسیم بندی مسلمانان به رافضی و ناصبی تقسیم
بندی مطرودی است و افرادی كه مسلمانان را به این دو دسته تقسیم میكنند
قطعاً مجرم و گناهكارند زیرا محبت علی و خاندانش از اصول دین اسلام است و
اگر كسی چنین امری را آشكار كند به اصل اسلام عمل كرده و به ایمان خویش
استحكام بخشیده است.
اذا فی مجلس نذكر علیاً
و سبطیه و فاطمه الزكیه
یقال تجاوزوا یا قوم هذا
فهذا من حدیث الرافضیه
برئت الی المهیمن من أناس
یرون الرفض حب الفاطمیه(۱۰)
یعنی «زمانی كه در مجلس ذكر علی و فاطمه و
حسن و حسین میشود بعضی از دشمنان میگویند ای مردم از ذكر علی و فرزندان
او بگذرید كه اینها از سخنان رافضیهاست. من از مردمی كه دوستی فاطمه را
رفض میدانند به خدا پناه میبرم.»"
پی نوشت:
۱- صهیونیستها تنها ۵/۲ درصد از سرزمین فلسطین را با خرید زمین به دست آورده اند و مابقی آن را به ضربمسلسل و توپ و تانک و بمب، غصب کرده اند. برای توضیح بیشتر به این آدرس مراجعه کنید:
http://qods.persianblog.ir/post/61
2- چریك فلسطینی كه در چند عملیات هواپیما ربایی شركت داشت.
3- شهید مطهری،آشنایی باقرآن، جلد۴، پاورقی صفحه ۳۲. اینگفتار را که شهید مطهری در ضمن تفسیر سوره نور درمسجد الجواد بر زبان آورده اند، به راهنمایییکی از خوانند گان وبلاگ به نام علی به این مطلب اضافه کردم که همین جا از ایشان تشکر می کنم.
4- شهید مطهری، آشنایی با قرآن، جلد۴،
پاورقی صفحه ۳۲. این گفتار را که شهید مطهری در ضمن تفسیر سوره نور در
مسجد الجواد بر زبان آورده اند، به راهنمایی یکی از خوانند گان وبلاگ به
نام علی به این مطلب اضافه کردم که همین جا از ایشان تشکر می کنم.
۵- این مطلب قسمتی از مقاله ای با عنوان «عاشورا در مذهب تسنن و سایر ادیان است» که در این آدرس، منتشر شده است: http://www.ido.ir/a.aspx?a=1385121308
۶- مجله بصائر، شماره7-8، ویژهنامه محرم، ص25، همچنین نگاه كنید به نامه دانشوران ناصری، ج 9، ص 298
۷- حادثه كربلا از نظر اهل سنت، به نقل از الصراط السوی فی مناقب آل النبی، ص94
۸- سیمای علی علیهالسلام از منظر اهل سنت، 175، به نقل از دیوان امام شافعی، 62
۹- الشكعه، مصطفی الاربعه الائمه، ج3، ص53
۱۰- سیمای علی از منظر اهل سنت، 176
برگرفته از وبلاگ یهود شناخت