• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 22514)
جمعه 25/8/1386 - 20:41 -0 تشکر 16931
مسابقه قرآنی با جوایز ارزنده

قال النبی الاکرم(ص): اذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هنگامی که فتنه ها مانند پاره های شب تاریک بر شما پوشیده شد پس لازم است به قرآن پناه ببرید.

سلام بر شما دوستان عزیز و قرآن دوست:

انشاءالله با یاری خداوند متعال در این تایپیک هر هفته جمعه ها سوالی قرآنی مطرح می شود و شما عزیزان تا جمعه دیگر فرصت دارید جواب آن را ارسال کنید. انشاءالله جوایز ارزنده ای به ایمیل عزیزانی که جواب کامل را ارائه دهند فرستاده می شود.

لطف کنید در زمان ارسال جواب نکات زیر را رعایت کنید.

1- حتما متن عربی قرآن را به همراه متن فارسی آن ذکر کنید.

2- سوره و آیه ی مربوطه را نیز در پایان جواب ذکر کنید.

3- جواب های خود را فقط و فقط به ایمیل anjoman.qoran2@yahoo.com بفرستید.

4- اگر شما هم سوالی دارید و می خواهید در این تایپیک مطرح شود در همین جا مطرح کنید تا دوستان به سوالات شما پاسخ دهند.

و من الله توفیق

 

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

جمعه 24/12/1386 - 7:45 - 0 تشکر 33644

به نام خدا
السلام علیك یا ابا عبدالله الحسین(ع)
سلام
تبذیركنندگان برادران شیاطینند
اسراء    آیات: 26 و 27  
وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَلاَ تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا 
ِانَّ الْمُبَذِّرِینَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَكَانَ الشَّیْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا 
حق ّ خویشاوند و بیچاره و در راه مانده را ادا كن و هیچ گونه ریخت و پاش و اسرافی نكن .
همانا اسرافكاران برادران شیطان هایند و شیطان نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس بود.
تبذیر از ریشه ی بذر به معنای ریخت و پاش است . مانند آنكه برای دو نفر مهمان ، غذای ده نفر را تهیه كنیم .
امام صادق (ع) فرمود: هر كس چیزی را در غیر مسیر طاعت خدا مصرف كند، مبذّر است . آن حضرت در پاسخ به این سؤال كه آیا در مخارج حلال نیز اسراف وجود دارد؟ فرمودند: بلی ، زیرا كسی كه دارایی خود را چنان بخشش كند كه چیزی برای خود نگذارد، در مصرف حلال اسراف كرده است . پس از نزول این آیه ، پیامبر اكرم (ص ) بدنبال مراد خداوند از ذی القربی بود. خداوند به او وحی كرد كه فدك را به فاطمه (س ) بدهد و آن حضرت فدك را به فاطمه بخشید. امّا پس از آن حضرت ، فدك را از اهل بیت به ناحق ّ گرفتند واهل بیت برای گرفتن حق ّ خود همواره به این آیه استناد می كردند.
كلمه ی اخ در عربی هم به معنای برادر، هم به معنای ملازم و همراه می باشد. مثل اخو السفر به كسی كه پیوسته در سفر است ، و اخو الكرم كه به انسان كریم گفته می شود. برادری گاهی نسبی است ، گاهی مسلكی ومرامی ; اسرافكاران برادران مسلكی شیطانند. اخوان الشیاطین یعنی كسانی كه در مسیر شیطان و همراه اویند.
در قرآن ، پیوسته از وسوسه یا ولایت شیطان بر افراد، سخن به میان آمده است ، اما تنها موردی كه اخوان الشیاطین آمده این آیه است ، یعنی اسرافكاران همكار شیطانند، نه تحت امر او. پس كار از وسوسه شدن گذشته و به مرحله ی همكاری و معاونت رسیده است .
تبذیر، گرچه بیشتر در مسائل مالی است ، ولی در مورد نعمت های دیگر نیز وجود دارد، مانند هدر دادن عمر و جوانی ، به كار گرفتن فكر، چشم ، گوش و زبان در راه ناصحیح ، سپردن مسئولیّت ها به افراد ناصالح ، پذیرش مسئولیّت بدون داشتن لیاقت و بیش از حد توان و ظرفیّت ، آموزش و آموختن مطالب غیر ضروری وغیر مفید و امثال اینها.  
نكات:
در انفاق ، باید اولویّت ها را در نظر گرفت . اوّل والدین ، سپس فامیل ، بعدا فقرا و ابن السبیل . خویشاوندی ، فقر و در راه ماندگی سبب پیدایش حقوق ویژه است .
در پرداخت حق ّ خویشاوندان ، فقر شرط نیست .
در انفاق باید اعتدال را رعایت كنیم و از حد نگذریم .
ریخت و پاش و مصرف بی مورد مال ، حرام است .
انسان در مصرف مال و ثروت خود به هر شكلی آزاد نیست .
مصرف مال و دارایی در غیر مورد آن ، كاری شیطانی ونوعی ناسپاسی است .
تبذیر، نشانه ی كفران و ناسپاسی است ، نه نشانه ی سخاوت و بخشندگی
....................................................................
در این آیات فصل دیگرى از سلسله احكام اصولى اسلام را در رابطه با اداى حق خویشاوندان و مستمندان و در راه ماندگان ، و همچنین انفاق را بطور كلى ، دور از هر گونه اسراف و تبذیر بیان مى كند.
نخست مى گوید: حق ذى القربى و نزدیكان را به آنها بده و همچنین مستمندان و در راه ماندگان را
در عین حال هرگز دست به تبذیر نیالاى .
تبذیر آنست كه مال در غیر موردش مصرف شود هر چند كم باشد، و اگر در موردش صرف شود تبذیر نیست هر چند زیاد باشد.
چنانكه در تفسیر عیاشى از امام صادق (علیه السلام ) مى خوانیم : كه در ذیل این آیه در پاسخ سؤ ال كننده اى فرمود: كسى كه در غیر راه اطاعت فرمان خدا مالى انفاق كند، تبذیر كننده است و كسى كه در راه خدا انفاق كند میانه رو است  و نیز از آنحضرت نقل شده كه روزى دستور داد رطب براى خوردن حاضران بیاورند، بعضى رطب را مى خوردند و هسته آنرا به دور مى افكندند، فرمود: این كار را نكنید كه این تبذیر است و خدا فساد را دوست نمى دارد.
دقت در مساله اسراف و تبذیر تا آن حد است كه در حدیثى مى خوانیم پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) از راهى عبور مى كرد، یكى از یارانش بنام سعد مشغول وضوء گرفتن بود، و آب زیاد مى ریخت ، فرمود: چرا اسراف مى كنى اى سعد! عرض كرد: آیا در آب وضو نیز اسراف است ؟ فرمود: آرى هر چند در كنار نهر جارى باشى .
توجه به این نكته نیز لازم است كه نهى از تبذیر بعد از دستور به اداى حق خویشاوندان و مستمند و ابن سبیل اشاره به این است كه مبادا تحت تاثیر عواطف خویشاوندى و یا عاطفه نوعدوستى در مقابل مسكین و ابن السبیل قرار بگیرید و بیش از حد استحقاقشان به آنها انفاق كنید و راه اسراف را بپوئید كه اسراف و تبذیر در همه جا نكوهیده است .
آیه بعد به منزله استدلال و تاكیدى بر نهى از تبذیر است ، مى فرماید: تبذیركنندگان برادران شیاطین هستند. و شیطان ، كفران نعمتهاى پروردگار كرد.
اما اینكه شیطان ، كفران نعمتهاى پروردگار را كرد روشن است ، زیرا خداوند نیرو و توان و هوش و استعداد فوق العاده اى به او داده بود، و او اینهمه نیروها را در غیر موردش یعنى در طریق اغوا و گمراهى مردم صرف كرد.
و اما اینكه تبذیركنندگان برادران شیاطینند، به خاطر آنست كه آنها نیز نعمتهاى خداداد را كفران مى كنند و در غیر مورد قابل استفاده صرف مى نمایند.
بدون شك ، نعمتها و مواهب موجود در كره زمین ، براى ساكنانش ‍ كافى است ، اما به یك شرط و آن اینكه بیهوده به هدر داده نشوند، بلكه به صورت صحیح و معقول و دور از هر گونه افراط و تفریط مورد بهره بردارى قرار گیرد، و گرنه این مواهب آنقدر زیاد و نامحدود نیست كه با بهره گیرى نادرست ، آسیب نپذیرد.
و اى بسا اسراف و تبذیر در منطقه اى از زمین باعث محرومیت منطقه دیگرى شود، و یا اسراف و تبذیر انسانهاى امروز باعث محرومیت نسلهاى آینده گردد.
آن روز كه ارقام و آمار، همچون امروز دست انسانها نبود، اسلام هشدار داد كه در بهره گیرى از مواهب خدا در زمین ، اسراف و تبذیر روا مدارید.
قرآن در آیات فراوانى شدیدا مسرفان را محكوم كرده است :
در جائى مى گوید: ((اسراف نكنید كه خدا مسرفان را دوست ندارد)) و لاتسرفوا انه لا یحب المسرفین (انعام - 141 - اعراف 31).
در مورد دیگر ((مسرفان را اصحاب دوزخ مى شمرد)) و ان المسرفین هم اصحاب النار (غافر - 43).
و ((از اطاعت فرمان مسرفان ، نهى مى كند)) و لا تطیعوا امر المسرفین (شعراء - 151).
و مجازات الهى را در انتظار مسرفان مى شمرد مسومة عند ربك للمسرفین (ذاریات - 34).
و اسراف را یك برنامه فرعونى قلمداد مى كند و ان فرعون لعال فى الارض و انه لمن المسرفین (یونس - 83).
و مسرفان دروغگو را محروم از هدایت الهى مى شمرد ان الله لا یهدى من هو مسرف كذاب (غافر - 28).
و سرانجام سرنوشت آنها را هلاكت و نابودى معرفى مى كند و اهلكنا المسرفین (انبیاء - 9).
و همانگونه كه دیدیم آیات مورد بحث نیز تبذیر كنندگان را برادران شیطان و قرین آنها مى شمرد.
((اسراف )) به معنى وسیع كلمه هر گونه تجاوز از حد در كارى است كه انسان انجام مى دهد، ولى غالبا این كلمه در مورد هزینه ها و خرجها گفته مى شود.
از خود آیات قرآن به خوبى استفاده مى شود، اسراف نقطه مقابل تنگ گرفتن و سختگیرى است آنجا كه مى فرماید و الذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و كان بین ذلك قواما: ((كسانى كه به هنگام انفاق ، نه اسراف مى كنند و نه سختگیرى و بخل مى ورزند بلكه در میان این دو حد اعتدال و میانه را مى گیرند (فرقان - 67).
در شرح آیات مورد بحث خواندیم كه در دستورهاى اسلامى آنقدر روى نفى اسراف و تبذیر تاكید شده كه حتى از زیاد ریختن آب براى وضوء و لو در كنار نهر آب باشد نهى فرموده اند، و نیز از دور افكندن هسته خرما امام نهى مى فرماید.
دنیاى امروز كه احساس مضیقه در پاره اى از مواد مى كند، سخت به این موضوع توجه كرده است تا آنجا كه از همه چیز استفاده مى كند، از زباله بهترین كود مى سازند، و از تفاله ها، وسائل مورد نیاز، و حتى از فاضل آبها پس از تصفیه كردن آب قابل استفاده براى زراعت درست مى كنند، چرا كه احساس كرده اند مواد موجود در طبیعت نامحدود نیست كه به آسانى بتوان از آنها صرف نظر كرد، باید از همه به صورت ((دورانى )) بهره گیرى نمود.
منابع:
تفسیر نور
تفسیر نمونه
....................................................................
با آرزوی سالی پر از نیكبختی برای همگی بیاییم این آیات نورانی را
در زندگی خود به كار بندیم و از اسراف و تبذیر بپرهیزیم.
 ربَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِی أَمْرِنَا
وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِینَ 
پروردگارا گناهانمان و زیاده‏روى‏هایمان را در كارمان ببخش
و گامهاى ما را استوار بدار و ما را بر گروه كافران یارى ده.

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

يکشنبه 26/12/1386 - 12:45 - 0 تشکر 33956

جواب سوال هفته ی نوزدهم:این هفته نیز همچون گذشته دو دوست گرامی و ارجمند نگارینا و شکری عزیز جواب صحیح و کامل را ارائه کردند.انشاءالله که در سایه قرآن سالی را پر از شکوه و عظمت،سربلندی و عزت داشته باشید.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

يکشنبه 26/12/1386 - 12:45 - 0 تشکر 33957

امام صادق(ع) فرمودند:در خانه ای که قرآن تلاوت می شود اهل آسمانها همانطور به آن نگاه می کنند که اهل دنیا به ستارگان درخشان می نگرند.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

يکشنبه 26/12/1386 - 12:46 - 0 تشکر 33959

سوال هفته ی بیستم:ویژگی های پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم که در قرآن کریم آمده است را بیان کنید؟

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

يکشنبه 26/12/1386 - 12:46 - 0 تشکر 33960

امام صادق(ع) فرمودند:اهل قرآن بعد از پیامبران در بالاترین درجه هستند.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

يکشنبه 26/12/1386 - 12:46 - 0 تشکر 33961

امام صادق(ع) فرمودند:سزاوار است که هر مسلمانی هر روز در قرآن که میثاق الهی است نگاه کند.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

يکشنبه 26/12/1386 - 12:46 - 0 تشکر 33962

با سلاممن نمی دانم چرا این هفته اینطوری شد و مطالب چند تایی ثبت شد بنابراین مجبور شدم آنها را ویرایش کنم و به جای آنها چند حدیث زیبا از امامان معصوم درباره ی قرآن قرار دهم.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

پنج شنبه 1/1/1387 - 17:17 - 0 تشکر 34415

به نام خدا

سلام

 صفات پیامبر (ص) در قرآن 

در میان مقدمات اجتماعی، هیج مقامی ارزشمندتر و در عین حال پیچیده‌تر از منصب رهبری نیست و تا فردی دارای مجموعه‌ای ازكمالات و سجایای انسانی و محاسن اخلاقی نباشد، نمی‌تواند شایستة این مقام گردد، رهبر باید دارای توده‌ای از خوبیهای متضاد باشد كه در هر مناسبتی از آنها بهره بگیرد مثلاً قاطعیت را با دوراندیشی، درستی را با نرمی، شكوه را با درویشی، خوش بینی را با احتیاط لازم، به هم آمیزد، و با روانشناسی و موقع شناسی كامل در هر فرصتی ابزار مناسب آن را به كار گیرد. بر همین است پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ به عنوان رهبر بزرگ بشریت و سرور هستی باید ویژگی‌هایی داشته باشد كه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.  صفات پیامبر در قرآن دشواری رهبری پیامبر خاتم: رهبری پیامبر گرامی به خاطر جهانی بودن آن از یك طرف، و خاتم و آخرین سفیر بودن او از طرف دیگر، با دشواریهای فراوانی همراه بود، اقوامی كه هدایت آنها را بر عهده گرفته بود، از نظر فرهنگ و تمدن آگاهی و بینش، اخلاق و انضباط، در یك سطح نبودند، خود این اختلاف، امواجی از مشكلات را در طریق رهبری او پدید آورده بود خداوند به خاطر پیروزی بر این سختیها او را با استعدادی بس فراوان كه مظهر مجموعه‌ای از كمالات انسانی بود، آفرید و پس از چهل سال تربیت زیر نظر بزرگ‌ترین فرشته از فرشتگان جهان  او را برای رهبری برگزید در پرتو اندیشه‌های حكیمانه، و علاقه به هدف و دلسوزی بر امت، مشكلات را حل كرده و تمدنی را پی ریزی كند كه برای آن تا كنون نظیری دیده نشده است. خدا در قرآن با بیانی زیبا به كمالات روحی و علل پیروزی او در معركة رهبری اشاره می‌نماید  با صفات برجستة این شخصیت الهی آشنا شویم:

.....................................................................................

1ـ علاقه و دلسوزی به هدف  

« فَلَعَلَّكَ باخِعُ نَفْسَكَ عَلی آثارِهِمْ اِنْ لَمْ یُومنوُا بِهذَا الْحَدیِثِ اَسَفاً» (كهف /6)

« شاید جان خود را به دنبال آنان آنگاه كه به رسالت تو ایمان نیاورند از دست بدهی!»

« وَلا تَحْزَنَ عَلَیْهِمْ وَ لا تَكُنْ فی ضیقٍ ممّا یَمْكُروُنَ» (نمل / 70) «برگستاخی كافران غم مخور، از مكر و حیله آنان برخود فشار مده»

«فَلاتَذهَبْ نَفْسُكَ عَلَیْهِمْ حَسَراتٍ اِنَّ اللهَ عَلیمٌ بِما یَصْنَعونَ» (فاطر / 80)

«جان خود را بر اثر شدت تأسف بر آنها از دست مده، خداوند از آنچه كه انجام می‌دهند آگاه است».

« فَلایَحْزُنْك َ قَولُهُمْ اِناّ نعْلَمُ ما یُسِروُنَ وَ ما یُعْلِنونَ» (یس/ 76)

«سخنان آنان تو را غمگین مسازد، ما از كارهای پنهانی و آشكار آنان آگاهیم». 

......................................................................................

2ـ مظهر خُلق عظیم  

« فَبما رَحمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْكنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لَا نْفَضوُا مِنْ حَوْلكَ فَاعْفُ عَنْهم وَ اسْتغَْفرِلَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فی الاَمْرِ» (آل عمران / 159)

«در پرتو رحمت الهی، در برابر تندی آنها، نرم شدی و اگر خشن و سنگدل بودی از اطراف تو پراكنده می‌شدند، از آنان درگذر، و دربارة آنان طلب آمرزش كن و در كارها مشورت بنما».

«وَ لا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَكَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ ـ وَ ما یُلَقَّاها إِلاَّ الَّذِینَ صَبَرُوا وَ ما یُلَقَّاها إِلاَّ ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ» (فصلت / 34ـ35).

« هرگز بدی و نیكی یكسان نیست بدی را با نیكی دفع كن تا دشمنان سرسخت، بسان دوستان گرم و صمیمی شوند.

« وَ اِنَّ لَكَ لاَجْراً غَیْرَ مَمْنُونٍ وَ اٍنَّكَ لعَلی خُلقٍ‌ عَظیمٍ فَسَتُبْصِرُ و یُبْصِروُنَ بِاَیِّكُم الْمَفْتوُن»( قلم/3ـ6)

« تو بر خویی بزرگ هستی به زودی می‌بینی و می‌بینند كه كدامیك، مجنون است».

.....................................................................................

3ـ صبرو بردباری  

« فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ اوُلوُا الْعَزْم مِنَ الرُّسُلِ وَ لا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ» ( احقاف/ 35)

« بسان پیامبران اولواالعزم صبر بنما و درباره انان، عجله مكن».

......................................................................................

4 ـ نیایش نمیه شب  

«وَمنَ الیَّل فتَهْجَّد بهِ نافَلِةً لَكَ عَسی اَنْ یَبْعثَكَ رَبَكَ مقاماً محموداً» «اسراء/ 79»

«برخی از شب را بر خیز! با قرآن و یا نماز به عبادت بپرداز، و این یك برنامه اضافی است، شایدخدا تو را به مقام شایسته‌ای برگزیند». 

«یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ، قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلِیلاً ،‌ نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیلاً، أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلاً، إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْكَ قَوْلاً ثَقِیلاً، إِنَّ ناشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِیلاً، إِنَّ لَكَ فِی النَّهارِ سَبْحاً طَوِیلاً، وَ اذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَ تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلاً» (مزمل/ 1 ـ 8)

«ای جامه به خود پیچیده، شب را جز اندكی بپاخیز، نیمی از شب یا اندكی از آن كم كن یا بر آن بیفزا، قرآن را با ترتیل (باتأنی و آرام) بخوان، به همین زودی گفتار گران بر تو القاء می‌كنیم ساعات و اوقات شب، مایة تأثیر عمیق و استواری گفتار است. برای تو در روز، رفت و آمد طولانی است. نام پروردگار خود را به یادآور به او توجه نما». 

......................................................................................

 5 ـ علم و آگاهی گسترده 

«وَ اَ نْزَلَ اللهُ‌ عَلَیْكَ الْكتابَ والحِكْمَةَ وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُن تَعْلَمُ وَ كانَ فَضْلُ اللهِ عَلَیْكَ عَظیماً» (نساء /113)

«كتاب و حكمت را بر تو فرو فرستاد و آنچه را كه نمی‌دانستی به تو آموخت، و كرم خدا دربارة تو بزرگ است». 

دقت در جمله‌های سه گانة این آیه، ما را به وسعت علم او هدایت می‌كند: 1ـ « وَ اَنْزَلَ اللهّ عَلَیكَ الكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ: خداوند كتاب و حكمت را برتو فرو فرستاد»، مقصود از كتاب، قرآن و منظور از حكمت، دانشهای استوار است كه در هر دوره زندگی، سعادت آفرین می‌باشد و نمونه‌هایی از آن در گفتار لقمان حكیم آمده است ولی هرگز منحصر به آن نوع دستورها نیست، بلكه از آن گسترده‌تر است. 2ـ «وَعَلَمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعلَمُ: آنچه را كه نمی‌دانستی، به تو آموخت»، علم و آگاهی‌ای كه در این جمله آمده است، به حكم قانون «تغایر معطوف و معطوف علیه» غیر از كتاب و حكمت است كه جملة پیش وارد شده است و در پایة عظمت آن همین بس كه در جمله سوم آن را چنین توصیف می‌نماید: 3 ـ «و كانَ فَضْلُ اللهِ عَلَیكَ عظیماً: كرم و لطف خدا كه علم و آگاهی تو یكی از شاخه‌های آن است، بزرگ است»، هیچ كرامتی بالاتر از علم و دانایی نیست و توصیف كَرَم به عظمت، به گونه‌ای مشعر و گواه بر عظمت علم اوست. علمی كه خدا او را عظیم توصیف می‌كند، تكلیف آن روشن است.

.....................................................................................

6 _ مایه معصونیت مردم از عذاب  

«وَما كانَ الله لیُعدبَهم وَ انتَ فیهمِ وَ ما كانَ الله مُعذِبهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرونً» ( انفال/ 33)

(هرگز خدا آنان را مجازات نمی‌كند تا تو در میان آنان هستی همچنانكه عذاب نمی‌فرستد تا طلب آمرزش می‌نمایند). 

......................................................................................

7 _ مقام شفاعت 

« وَمِنَ اللیَّل فَتَهَجَّد بهِ نافَلةً لَكَ عَسی اَنْ یَبْثَكَ رَبُك مقاماً مَحموُداً (اسراإ/ 79):

برای نماز نافله در برخی از شب برخیز تا خدا تو را برای مقام بس پسندیده‌ای برانگیزد».

اكنون باید دید مقصود از مقام محمود چیست؟ مقامی كه هر كس پیامبر را بر آن مقام ببیند، به تحسین او می‌پردازد؟ روایات اسلامی دراین مورد اتفاق نظر دارند كه مقصود از آن همان مقام شفاعت است  

«وَللأخرَة خیَرُلَكَ مِن اْلاولی وَ لَسوْفَ یُعْطیكَ رَبكَ فترضی (الضحی/ 5 ـ 6): 

«سرای دیگر برای تو از این جهان بهتر است، خدا به زودی آن قدر به تو می‌بخشد كه راضی شوی!» 

از این كه آیة نخست پیرامون روز رستاخیز سخن می‌گوید، طبعاً زمان و كمال این «عطای رضایت آفرین» در همان زمان خواهد بود. از آنجا كه پیامبر رحمة للعالمین است، نمی‌تواند در چنین روزی از فكر امت بیرون آید، و آنچه كه می‌تواند رضایت او را تحصیل كند نجات گروهائی از امت است كه پیوند ایمانی خود را با خدا، و ارتباط وحی خود را با پیامبر نبریده باشند، و این كار در پرتو شفاعت انجام می‌گیرد. روایات اسلامی نیز آیه را به شفاعت پیامبر تفسیر كرده است. 

......................................................................................

8 ـ رؤوف و مهربان  

«لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْكُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ» (توبه/ 128)

«پیامبری از خود شما به سویتان آمد، كه مشقت و رنجهای شما بر او سخت و گران است، بر ایمان آوردن شما، حریص و علاقمند، به مؤمنان رؤوف و مهربان است.» 

«فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ» (توبه / 129)

«اگر از پیروزی روی گردان شوند (نگران مباش) بگو خداوند مرا كافی است بر او توكل كرده‌ام و او صاحب عرش بزرگ است. » 

......................................................................................

 9 ـ صاحب كوثر  

«إِنَّا أَعْطَیْناكَ الْكَوْثَرَ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ، إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ»

ما به تو خیر كثیر دادیم (به شكرانة این نعمت) برای خدا نماز بگزار و دستهای خود را در حال نماز تا گلو، بالا ببر (یا قربان كن) بد خواه تو، عقیم است. 

مفسّران در معنای « كوثر» اختلاف فراوانی دارند، ولی هر چه دامنه اختلاف گسترش یابد نمی‌توان « نسل گسترده» او را از مصادیق و جزئیات آن ندانست زیرا ظاهر آیه این است كه جمله نخست، به عنوان پاسخ به گفتار بدخواه آمده است كه پیامبر را عقیم و ابتر خوانده بود و لازمة چنین گفتاری این است كه كوثر به گونه‌ای تفسیر شود كه بتواند پاسخگوی گفتار آن بدخواه گردد و آن جز با این نیست كه بگوییم كه بر خلاف اندیشه‌ آن بدخواه، تو نه تنها ابتر و عقیم نیستی بلكه دارای نسل گسترده‌ای هستی كه در جهان نمی‌توان بر آن نظیری یافت.  مفاد آیه یكی از اخبار غیبی قرآن است كه برای همگان ملموس و محسوس است، با این كه فرزندان پیامبر در بسیاری از اعصار، به وسیلة جلاّدان اموی و عباسی به صورت فردی و یا جمعی جام شهادت نوشید‌اند. مع الوصف ـ جهان اسلام امروز، خبر غیبی قرآن را پیرامون گستردگی نسل رسول خدا كاملاً لمس كرده و شاهد نسل روز افزودن رسول خدا می‌باشد. 

......................................................................................

10 ـ شاهد بر اعمال امت 

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً، وَ داعِیاً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِیراً» (احزاب/45)

« ای پیامبر ما تو را به عنوان گواه و بشارت و بیم دهنده و دعوت كنندة به سوی خدا به فرمان او، و چراغ فروزان، فرستادیم».

......................................................................................  

در آیه 157 سوره مباركه اعراف ده صفت رسول الله(ص) را بیان می دارد. 

«الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِیلِ یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّباتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبائِثَ وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِی كانَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» ( اعراف/ 157)

«آنها از فرستادة خدا «رسول» و پیامبر امّی ـ درس نخوانده ـ پیروی می‌كنند، كسی كه صفات او را در تورات و انجیلی كه نزدشان است می‌یابند. آنها را به خوبیها فرمان می‌دهد و از بدیها باز می‌دارد پاكیزه‌ها را بر آنها حلال می‌شمرد و ناپاكیها را تحریم می‌كند و بارهای سنگین و زنجیرهایی را كه بر آنها بود (از دوش آنان) بر می‌دارد، پس آنها كه به او ایمان آورده و او را احترام نموده و یاری نموده‌اند و از نوری كه بر او فرود آمده پیروی كرده‌اند، همانا رستگارند».  

صفات دهگانة پیامبر كه در این آیه آمده است به صورت زیر است: 1ـ الرسول: فرستاده شده 2ـ النبی: پیامبر 3ـ الامی: درس نخوانده 4ـ مكتوبا عندهم فی التوراة و الانجیل: خصوصیات او در تورات و انجیل نوشته شده است. 5ـ یأمرهم بالمعروف: به كارهای نیك فرمان می‌دهد 6ـ و ینهیهم عن المنكر: از كارهای بد باز می‌دارد 7ـ ویحل لهم الطیبات: چیزهای پاكیزه را برای آنان حلال می‌شمرد 8ـ ویحرم علیهم الخبائث: ناپاكیها را برای آنها تحریم می‌كند 9ـ ویضع عنهم اصرهم: بارهای سنگین( تكالیف شاق مربوط به امت بنی اسرائیل) از دوش آنان بر می‌دارد، 10ـ والاغلال التی كانت علیهم: عادات زشت و خرافات را كه به صورت غل و زنجیر به دست و پای آنان بسته شده است، از دست و پایشان باز می‌كند.

منبع:دانشنامه اینترنتی قرآن

......................................................................................

از خدای بزرگ خواهانم كه ما را مشمول شفاعت

 خاتم پیامبران محمد مصطفی(ص) قرار دهد.

سال نو مبارك باشد.

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

شنبه 3/1/1387 - 19:38 - 0 تشکر 34527

جواب سوال هفته ی بیستم:

این هفته نیز دوست عزیز شکری اسخ صحیح را ارائه کردند.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

شنبه 3/1/1387 - 19:42 - 0 تشکر 34528

سوال هفته ی بیست و یکم:

چه کسانی در روز قیامت نابینا محشور می شوند؟

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.