با سلام
در ترازوی قضاوت خداوند ، تمام انسان ها با هم برابرند !
خب
اینطور که متوجه شدم ، دوست گرامیمون یکی از دوستان افغانی هستند ، با
بعضی از صحبت هاشون موافقم و با بعضی از صحبت های جناب بوفون هم مخالفت
دارم !
چند سوال دارم اول از هم میهنی خودم خوشم میاد جوابامو درست
بده و چند تا هم از دوست گرامی که قبول زحمت کردند و به این انجمن برای
بحث اومدند !
اول اینکه جناب بوفون انقدر تند برخورد نکنید ، افغانی ها و هر ملت دیگه ای هم دارای حقوق معینی هستند و همونطور که در اول گفتم در ترازوی قضاوت خداوند ، تمام انسان ها با هم برابرند ، این یعنی چی ؟ یعنی کار نداریم نژاد افراد چی هست و چی نیست مهم اینه که ما انسانیمو باید انسانیت رو بدونیم نه اینکه مثله حیوانات به هم دیگه تعارض کنیم ! البته بگم حیوانات به هم جنس خودشون رفتار ملایمی دارند تا با جنس دیگه ای ! همیشه هم حیوانات با یک قربانی بی رحمانه قضاوت نمیکنند !
چند تا توصیه به بوفون عزیز بکنم ! بوفون عزیز ما مثله آمریکا و اروپایی ها نیستیم که سیاست نژاد پرستانه نسبت به سیاه پوست های مقیم کشورشون داشته باشیم ! ما مسلمونیم و طبق قوانینی که تو احکام دینیمون اومده باید رفتار کنیم ! این بر خورد ها رو کسی از چشم من و تو نمیبینه یا میگن مشکل از دین و اعتقاداتشون هست یا اینکه میگن مشکل از سیاست های کشورشون ! ولی با کمی تامل میبنی که دین اسلام در رو برای همه باز کرده و یه نکته رو باید توجه کنیم که تمام دنیا برای خدواند هست نه من و تو و اون و ما ! اما بعضی قوانین ایجاد شده در بعضی از مناطق که برای برقراری امنیت اون منطقه هست !
به هر حال تو این دنیای و زمانی که ما هستیم انسان ها تقسیم شدند و مثله قبل نیستند که همه زبونشون یکی باشه و عقایدشون یکی باشه !
پس جناب بوفون آروم باشید و انقدر داغ نکنید این مقدمه ای بود برای اعتراض به شما !
خب در مورد خط اول صحبت هاتون !
متاسفانه همه صحبتهای دوستان درست بود شما به دلیل جنگ
داخلی مجبور شدید بیاید ایران چون دولت مستقل نداشتید اما الان خدا روشکر
میتونید برید زندگی کنید
گیریم که صحبت های دوستان درست بوده باشه ولی آیا باید با این تندی و یک طرفه در مورد تمام موضوعات صحبت کنند؟ خب شاید بعضی ها به خاطر جنگ داخلی اومدند ایران و باقیشون برای تحصیل و بالا بردن سطح تحصیلات و یا اینکه برای رفاه بیشتر اومده باشند ایران ، مگه نیست که بعضی از ماها میریم کشورهای اروپایی برای تحصیل یا اینکه بعضی هامون میریم کشورهای اروپایی برای رفاه بیشتر و یا اینکه برای ماموریت های کاری ؟؟؟
امکان نداره کسی میهنشو دوست نداشته باشه واسه همین روزی میاد که همه بر میگردند به جایی که متعلق به اونجا هستند و انشالله دوستان افغانی هم اگه کار و مدارج تحصیلیشون تموم شد بر میگردند به کشورشون تا کشورشون رو با دست خودشون آباد کنند مثله ما که تو هشت سال دفاع مقدس و بعدش داشتیم به بازسازی ایران می پرداختیم ، یادمون باشه که همیشه ما تو رفاه نیستیم بعضی وقتا جنگ پیش میاد و بعضی وقتا مشکلاتی پیش میاد که باید از میهنمون دل بکنیم و به یه جای دیگه بریم !
کاری رو میکردم که با دشمنم میکردم
خوشبختانه برای این سری کار ها تو هر مملکتی دادگاه وجود داره و ما نمیتونیم قاضی خوبی برای این امور باشیم !
متاسفانه اغلب افغانی ها به راحتی دارن یارانه ها و ثروت کشور ایرانو مصرف میکنن
تا حالا رفتی محیط زندگی افغانی هایی که اومدند ایران رو ببینی؟ من دیدم تو دیدی؟ تا حالا رفتی ببینی درد اونا چیه ؟ من رفتم تو رفتی ؟ تا حالا شده ببینی یه افغانی با مهر و محبت و احترام به ایرانی ها کارشون رو براشون ردیف کرده ! من دیدم تو دیدی؟ تا حالا دیدی بعضی از همین افغان ها میرند تو کار های ساختمانی و حقوقشون کفاف نون شبشون نمیشه ؟ من دیدم تو دیدی ؟ تا حالا دیدی یه خرابه که توش ساکناش افغانی باشه ؟ من دیدم تو دیدی ؟
جریان کار کارگران افغانی هم که خودت از من بهتر میدونی !!!
باید بوفون عزیز بهت بگم که نمیشه با دیدن عده ای از افراد برای یه ملت یه قضاوت رو کرد !!!
برخی از افغانی ها با قاچاق مواد مخدر اینجا میلیاردر شدن
برخی از ایرانی ها از این کار میلیاردر نشدند؟ یا اینکه تو از کجا میدونی ایرانی ها تو کشور های خارجی دست به این کار نزدند ؟ چون که تو کشور خودمون هستیم و دستمون به اونور کوتاست نباید حرفی رو بزنیم و یه ملت رو متهم کنیم !در ضمن بهتره اونا رو با چشم اونا ببینیم ، یعنی اینکه خودمون رو جای اونا بزاریم ! بزار منم یکم حرف بزنم ! من یه دوستی دارم که اونور آب هست ، تو ایتایا ، که میگیم اونجا بازی های مافیایی خیلی زیاده وقتی برام از اونور تعریف میکنه ، با نشاط تعریف میکنه و تو رفاه صحبت میکنه و میگه اینا تو ایتالیا هست ولی فکرش رو بکن اگه تو آمریکا بودیم چی میشد اونجا بهشته ... چیزی که تو صحبتاش بود تو تلوزیون هاشون بود ، تو گفتار مردم عامه بود !
یه خورده خوبه که دیدمون رو عوض کنیم !
با عرض معذرت باید عرض کنم که مهاجران غیر قانونی باید از ایران برن چون دیگه بسه !!
فکر میکنی اونا خیلی دوست دارند تو کشور بیگانه باشند و هزار جور بد و بیرا رو بشنوند و نتونند حرفی بزنند و اگه جیک بزنند به جرم ملیتش سرکوب بشند ، نه در دید قاضی بلکه تو دید مردممون با عرض پوزش منم باید بگم که تو ایران همه فکر میکنیم قاضی هستیم ولی دادگاه محاکمه جای دیگست و متخصصان این موضوع کسای دیگه هستند ، خوبه به شریعتمون فکر کنیم به دینمون نگاه کنیم ، به اصلی که بهش پایبندیم ! همه چیز راهی داره یه طرف نباید به قاضی رفت !
شما میگید ایرانی های ساکن آمریکا راحتن ؟؟؟ کاش میدونستید که نصف صنعت آمریکا دست ایرانی هاست،
بوفون جان خوشت میاد اون کسایی که میگی نصف صنعت آمریکا تو دستشون یهو بیان تو کشورمون و با بیکاری رو برو بشند ؟ آیا دولت آمریکا چنین کاری رو میکنه ؟ حتی اگه از روی نژاد پرستی و دشمنی باشه و فکری نکنه که میلیارد ها کارگرشون یهو بیکار میشند ! یا اینکه خوب بود نمیذاشتند ایرانی ها پیشرفت کنند تا این نصف صنعتی رو که میگی رو کسب نکنند؟ منصف باشیم !
خدایی نکرده اگر در ایران جنگی صورت بگیرهمین افغانی ها جاسوسی میکنن
شما از کجا میدونید؟ شاید خود ایرانی ها خیانت کنند؟ مگه نداشتیم تو هشت سال دفاع مقدس ؟ که بعضی از هم میهنای خودمون به خودمون ضربه میزدند و یا اینکه تو اسرت بهشون سخت گرفته نشه زیرآب رفقاشون رو میزدند ؟ و مگه نمیدونی که بعضی از عراقی ها هم تو ارتش ایران بودند و در برابر نیروی صدام مبارزه میکردند ؟ تو از کجا میدونی یه روز همینایی که انگ بیگانه بهشون رو میزنی اگه خدایی نکرده جنگ تو ایران بشه برای حراست از خانوادشون نرند مبارزه کنند و از کشوری که توش تمام زندگیشون رو میدونن دفاع نکنند؟ اصلا میدونی با تسخیر یه کشور به دست بیگانگان شاید اهالی کشور قتل و عام یا اینکه تحقیر بشند ؟؟؟
اگر یک ایرانی توی کشورم جرمی بکنه زیاد برام دردناک نیست
اما وقتی میبینم یک بیگانه ناموس کشورمو مورد آزار رو اذیت قرار میده
دوست دارم که قصاصی بیشتر از یک قاتل براش تعیین بشه
اینو واقعا میگم ، واقعا متاسفم واسه این طرز فکرت چون همونطور که در بالا ذکر کردم خدا همه رو با یه ترازو میسنجه ! ما انسانیم ، خوبه یکی بیاد بره یه افغانی رو بکشه و بعدش تبرعه بشه ؟ اینکه میشه آمریکا ، آمار جنایت میره بالا خوبه بچه محلت بره یه دختر و تو خیابون آزار بده و اونوقت تو بزنی زیر خنده و بهش بگی ماشالله و آفرین ؟ اگه میخواد قانوی باشه باید برای همه یکسان باشه نه من نه تو ، یادمه تو یه روزنامه خوندم که یه قاضی حکم اعدام بچه خودش رو داد !!! شاید بفهمی بچش که پسر بود چقدر براش عزیز بود !!! خوب بود بیاد پسرش رو تبرعه کنه ، فقط به خاطر اینکه از گوشت و پوست و استخونشه؟ این دنیا ارزش هیچی رو نداره که سفت بچسبینم بهش ، حتی حضرت علی ( ع ) با بیگانگان اینکار و نمیکرد و خیلی از پیشوایان ما ، یا همون کورشی که بهش افتخار میکنیم و به خودمون مینازیم ، میدونی به یهودی هایی که تو زندان بابل آزاد بودند آزدی داد؟ میدونی وقتی که به یه حکومت حمله میکرد به دین مردم اون کشور احترام میزاشت؟ آیا اون میگفت چون اونا بیگانه هستند منم باید بزنم بکشمشون ! اینطوری که اگه قرار بود پیش بره دیگه افتخار ما باید به یاسمون بدل میشد !!!
در آخر اینو بگم هر کس برای تحصیل یا به صورت قانونی و ویزا و... اومده مهترمه اما همه غیر قانونی ها باید برن باید برن باید برن
هر کس اومد خوش آمد ، همونطور که خیلی از ایرانی ها بدون ویزا و پاسپورد و ... میرند کشور های خارجی ولی اگه دست قانون بیفتند ، باید همونطور محاکمه بشند که باید بشند و من به اونایی که میخوان بدون ویزا و مدرک بیان تو ایران پیشنهاد میکنم نیان که اینور خبری جز بی کاری نیست ! اگه کار بود مردم خودمون کار میکردند چرا که باید مشاهده کنیم که در روز کار کردن در دو ساعت رو بگند کسی که بی کار نیست !!!
و اما سوالات و پاسخ هام به دوستی که فکر کنم از اهالی افغانستان باشه و اومده به ایران !
من به عنوان یه مهاجر مثلا قانونی میگم که همه اون مشکلاتی رو که هموطنای غیر قانونی من دارن من هم دارم.
ببخشید ولی از شما سوال دارم شما چه مشکلاتی دارید ؟ آیا آب و غذا بهتون نرسیده یا اینکه دولت مردای ما نذاشتند تحصیل کنید ؟ یا اینکه به خاطر شهریه تحصیلی ناراحتید؟ اگه برای شهریه هست ما هم همین درد و داریم چیز طبعی هست و باید عرض کنم اینی که شما میگی مشکل از دولت مردان نیست خوبه پاسخ های من به جناب بوفون رو بخونید تا متوجه بشید که مردم ما نظر بدی دارند همونطور که بعضی از مردم کشور های دیگه نسبت به نژاد های دیگه دارند و اما در ایران همه چیز مسالمه آمیز هست ، یه خارجی حق اینو داره محاکمه بشه ، حق اینو داره تبرعه بشه ، حق اینو داره شکایت کنه ، اگه اینطور نبود الان کسایی که تو ایران شکایت کردند ، محاکمه شدند و ... همه جا داد و هوار میشند که آی ملت اینجا حقمو خوردند !!!
و اگه یه قاضی بیاد یه طرفه قضاوت کنه اگه این خبر به مقامات بالاتر برسه حتما باهاش برخورد میشه !!!
لطفا واقع بین باشید دولت هرجا کم میاره میندازه گردن مهاجرا وقتی نمیتونه فرصت شغلی ایجاد کنه میگه افغان ها مشاغل رو گرفتن!!
در این مورد باید عرض کنم ، بعضی از مشاغل که کارگری هست که خودتون از من بهتر میدونید صاحب کار ها برای اینکه حقوق کمتری به زیر دستاشون بدند میرن و کارگرای افغانی میارند ، این حرفی رو که میزنم خودم به عینه دیم و از آشنایانم که تو این فعالیت ها بودند شنیدم ! برای اینکه سود کنند و حقوق کمتری به کارگر زیر دستش بدند میرند از افغانی ها استفاده میکنند و طبیعتا باید اینو بدونیم که به ازای هر افغانی که تو یه محیط ساختمانی کار میکنه یه ایرانی که همون کار و داره بی کار میشه ! این مشکل از دولت نیست بلکه بعضی ها برای منافع خودشون این کار و میکنند و دولت مردای ما هم جز حقیقت چیزی رو نمیگن ، اگه من میام به خاطر اینکه برای ساختمونم کم خرج کنم از هم میهنای شما استفاده کنم دلیل بر این نیست که بگیم دولت مردانمون این کار و کردند بلکه بعضی از مردم هستند که این کار و کردند و نباید از روی ظاهر قضیه قضاوت کرد !
من دوست ایرانی زیاد
دارم یا بهتر بگم اصلن دوست افغانی ندارم ! دوستای ایرانی من وقتی زندگی
منو می بینن وقتی می بینن من با چه قوانین سختی دارم دست و پنجه نرم میکنم
واقعا شرمنده میشن میدونین تا حالا چندتا از دوستای ایرانی من به من گفتن
از رفتار دولتشون شرمنده هستن؟!میدونید چقدر به من انرزی میدن که حرکت کنم
و برم جلو و خودمو به اوج برسونم؟!ولی این محدودیت ها داره مارو قوی تر میکنه داره مارو میسازه داره خدارو بهمون نشون میده
واقعا این مشکلاتی که میگید ، این محدودیت ها رو که میگید بیشتر توضیح بدید در چه چیزی شما محدودید ، چطور و چگونه چرا نمیتونید به چیزی که میخواین برسید ، اگه لطف کنید و بهتر توضیح بدید به نظر بنده بهتر میشه در این باره صحبت کرد !
دوست گرامی از شما هم تشکر میکنم که اینجا اومدید و صحبتاتون رو کردید و اگه کمی حوصله کنید میتونیم مشکلات رو حل کنیم ! اگه امروز فکر شما فکر میکنید حقتون داره پایمال میشه اونم به دست سیاست مدارای ایرانی باید بگم که اشتباه نکنید ، نظام ایران برای برابری ایجاد شده و اگه برای یه مسلمون نخواد بها بده بهتر که ساقط بشه ببینید اگه ایران میخواست به مسلمونا حتی اگه افغانی هم بودند ظلم بگه اونوقت نمیرفت به لبنان و فلسطین کمک کنه و ازشون دفاع کنه اونا هم مسلمون هستند ، من از کلمه شیعه استفاده نمیکنم چون این لحن برای جزیی از مسلمونا هست من صحبتم اینه که ما مسلمونیم و به خدا و پیغمبر اعتقاد داریم ، تو حکومت اسلامی بدنیا اومدیم و دولت مردای ما که همه چیز بهش نسبت میدید خودشون رو به آب و آتیش میزنند عدالت رو برقرار کنند حتی برای یک مهاجر ! اگه امروز شما توسط مردم ما مورد بی اعتنایی قرار میگیرید این دلیل بر بد بودن حکومت نیست این طرز تفکریی که خودتون بهش اشاره کردید از بچگی تو ذهن مردممون ایجاد شده ، خودتون گفتید که مادری به فرزندش گفت که افغانی میاد و سرت رو میبره ! اگه دقت کنید همه این چیزا رو میتونید درک کنید ، و در مورد سوالاتی که از شما کردم ، میخوام پاسخ هاتون رو بشنوم.
در هر صورت از دو دوست بزرگوار تشکر میکنم که صحبت های منو تا اینجا خوندن و از همه کسایی که این متن رو دارن میخونن هم تشکر میکنم .
در ترازوی قضاوت خداوند ، تمام انسان ها با هم برابرند !
با تشکر آنلاکر