• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 13105)
دوشنبه 12/12/1387 - 0:34 -0 تشکر 94663
اخبار فرهنگ و هنر

 به خداوند بخشنده مهربان

 

سلام به دوستان تالار فرهنگ و هنر

در این مبحث انشاءالله سعی خواهیم کرد کلیه اخبار فقرهنگ هنر را درج نماییم

البته در حال حاضر اخبار موسیقی کشور در تاپیک اخبار موسیقیایی فعال میباشد و جهت درج اخبار موسیقی خود به تاپیک مذکور مراجعه نمایید.

 

البته بنده یک معذرت خواهی شدید بدهکارم از اینکه اشتباهاً تاپیک اخبار با یک تاپیک دیگر ادغام شد و هیچ گونه عملیاتی نمیشد انجام جز این روش!

باز هم از دوستان عزیز معذرت خواهی میکنم

موفق و موید باشید

یا علی مدد

 

چهارشنبه 6/9/1387 - 18:5 - 0 تشکر 73492

مکتب شیراز تاریخ فرهنگ و هنر ایران را دگرگون کرد
در نشست خبری گردهمایی مکتب شیراز بر نقش مهم و تأثیرگذار این مکتب در فرهنگ و هنر ایران تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، گردهمایی مکتب شیراز در قالب هشت همایش از 13 تا 16 آذرماه در تهران و شیراز برگزار می‌شود. در نشست خبری این همایش که با حضور دبیران و مسئولان فرهنگستان هنر در مؤسسه فرهنگی-هنری صبا برگزار شد، برنامه‌ها و بخش‌های مختلف گردهمایی مکتب شیراز تشریح شد.

در آغاز دکتر  بهمن نامورمطلق، دبیر فرهنگستان هنر و دبیرکل همایش بزرگ مکتب شیراز، ضرورت برگزاری چنین گردهمایی‌هایی را پر کردن خلأ پژوهشی و علمی‌در این عرصه دانست.

دکتر نامورمطلق از مکتب شیراز به عنوان چهارمین مکتب بزرگی که در فرهنگستان هنر مورد بررسی و پژوهش علمی‌قرار گرفته است نام برد و اظهار داشت: «‌مکتب شیراز طی قرن‌های هفت، هشت و نه هجری یکی از مقاطع بسیار درخشان تاریخ و فرهنگ، هنر، ادب و حکمت ایران است چرا که افراد بسیار برجسته‌ای در این دوره ظهور کرده‌اند که بی شک در صورت نبود آن‌ها سیر تاریخی-فرهنگی ما دچار نقص می‌شد.»

دبیرکل گردهمایی مکتب شیراز یادآور شد که این برنامه در بخش‌های نگارگری، خوشنویسی، هنرهای صناعی، موسیقی، معماری و شهرسازی،‌ادبیات، حکمت و عرفان و نسخه شناس برگزار می‌شود.

دکتر نامورمطلق در ادامه خبر از ارائه 250 مقاله، توسط 230 سخنران داخلی و بیست پژوهشگر خارجی و همچنین چاپ پنجاه عنوان کتاب داد که پانزده جلد آن هم زمان با برگزاری همایش‌های مکتب شیراز توزیع خواهد شد.

وی گردهمایی  مکتب شیراز را حاصل همکاری فرهنگستان هنر، دانشگاه شیراز،‌انجمن حکمت و فلسفه ایران، معاونت علمی‌ریاست جمهوری و سایر نهادهای فرهنگی استان فارس دانست و در مورد همکاری استان داری استان فارس ضمن تشکر از مساعدت‌های به عمل آمده گفت: «گردهمایی مکتب شیراز نخستین پژوهش علمی‌در زمینه شناخت قابلیت‌های هنری این دوره و فرهنگ و هنر شیراز است و ما به همین دلیل از مسئولان استانی به ویژه استانداری شیراز، انتظار همکاری بیشتری داشتیم.»

در ادامه دکتر قاسم کاکایی، ریاست دبیرخانه این گردهمایی در شیراز، خاطر نشان کرد: «پیش از این بسیاری از مؤلفان و مدرسان از این دوره با عنوان دوره فترت و سستی اندیشه و فرهنگ یاد می‌کردند، یعنی فاصله بین خواجه نصیر در مکتب مراغه تا ملاصدرا و مکتب اصفهان و... بسیار ناشناخته مانده بود.»

کاکایی مهم‌ترین دستاورد این گردهمایی را شناخت شخصت‌های برجسته در سراسر دنیا دانست و خبر از راه اندازی دبیرخانه دائمی‌مکتب شیراز در دانشگاه این شهر و گشایش پژوهشکده تاریخ، فرهنگ و ادب فارسی در  شیراز داد.

دکتر حسن بلخاری، رئیس پژوهشکده فرهنگستان هنر نیز طی سخنانی ابتدا به لزوم برگزاری این گردهمایی پرداخت و گفت: «شاید در زمینه موسیقی و معماری با فقر و منابع علمی ‌روبرو نباشیم، اما در حوزه‌های دیگر کاملاً برعکس است.»

وی افزود:‌ «ما با انتخاب و بررسی دوره‌های برجسته و مهم تاریخ فرهنگ و هنر ایران، سعی در بازنگری،‌تبیین،‌ تنویر و احیای مبانی عظیم معنوی و فکری کشورمان با تأکید بر ارزش افزوده علمی ‌داریم.»

بلخاری همچنین از مکتب شیراز به عنوان پیش درآمد جریان‌های درخشان مکتب اصفهان نام برد و در توضیح اهمیت آن گفت: «مکتب شیراز حلقه اتصال جریان‌های نیرومند مشایی و اشراقی مکتب اصفهان است. از طرف دیگر در کمتر دوره‌ای مانند این دوره ما با شخصیت‌های جامع العلومی‌مثل قطب الدین شیرازی مواجه هستیم.»

رئیس پژوهشکده فرهنگستان هنر با تأکید بر اوج‌گیری تغزل و شعر در مکتب شیراز، این مکتب را از نظر فلسفی بسیار فوق‌العاده دانست و گرایش کلام و فلسفه به حوزه شیعی را نقطه قوت آن دانست.

دکتر  حبیب الله آیت اللهی، رئیس گروه نگارگری گردهمایی مکتب شیراز نیز در تکمیل سخنان بلخاری گفت: «اگر مکتب شیراز به وجود نیامده بود، مکتب‌های تبریز، هرات، بخارا و حتی شیراز هند نیز شکل نمی‌گرفت.»

آیت اللهی نگارگری مکتب شیراز را ریشه‌دار در هنر ایران پیش از اسلام که توانسته به دور از حمله مغول و در کنار فرقه‌های مختلف و به ویژه شیعه تا دوران اسلامی تداوم داشته باشد معرفی کرد.

این هنرمند پیش‌کسوت، مکتب شیراز را آغازگر استفاده از عرفان و حکمت در هنر دانست و دوری از سلیقه شخصی و کار بر پایه و اصول علمی ‌را به عنوان شاخصه آثار این دوره برشمرد.

حمیدرضا قلیچ خانی، دبیرگروه خوشنویسی گردهمایی مکتب شیراز نیز گفت: «در آغاز پژوهش و جمع آوری منابع در این حوزه بسیار سخت و دشوار بود؛ چرا که منابع بسیار اندکی وجود داشت. اما با ممارست اعضای گروه، طی دو سال، موفق به جمع آوری و چاپ هشت عنوان کتاب شدیم که پنج جلد آن منابع دست اول  در حوزه مکتب شیراز،‌کتیبه‌های معروف آن و ارتباط خوشنویسی این دوره با سایر هنرها است.»

نشست خبری گردهمایی مکتب شیراز با ارائه گزارش علیرضا اسماعیلی، مدیر انتشارات فرهنگستان هنر پیرامون کتاب‌های چاپ شده در زمینه هنر مکتب شیراز به پایان رسید.

اسماعیلی در سخنان خود خبر از چاپ پنجاه عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف داد و اسامی‌برخی از آن‌ها را بدین شرح اعلام کرد: در زمینه نگارگری، کتاب «مکتب نگارگری شیراز» نوشته دکتر یعقوب آژند، «سیر تحول مبانی زیبایی شناسی در نگارگری مکتب شیراز» نوشته دکتر محسن مرائی، «بررسی هنر کتابت و کتاب آرایی قرآن در مکتب شیراز» دکتر محمدمهدی هراتی؛ در زمینه خوشنویسی، کتاب «تحقیق و تصحیح نسخه خطی دستور الکاتب فی تعیین المراتب» نوشته دکتر محمود طاووسی، «قرآن نویسی در فارسی به استناد محفوظات موزه‌های شیراز» مهدی صحراگرد؛ در زمینه موسیقی کتاب «تصحیح و شرح و تعلیقیه کتاب موسیقی دره التاج» و در حوزه حکمت و عرفان کتاب «فلسفه عرفان» نوشته دکتر قاسم کاکایی و... .

اسماعیلی در پایان گفته‌هایش افزود:  «در آغاز گردهمایی، پانزده جلد از این کتاب‌ها آماده و توزیع خواهد شد.»

گردهمایی بزرگ مکتب شیراز 13 و 14 آذرماه در تهران و 16 و 17 آذرماه در شیراز برگزار می‌شود. 

چهارشنبه 6/9/1387 - 18:5 - 0 تشکر 73493

43 نگارخانه در اکسپو بزرگ تهران شرکت می‌کنند
تالار وحدت از اول تا پانزدهم دی‌ماه میزبان دومین اکسپو هنری با حضور 43 نگارخانه می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تالار وحدت با همکاری مرکز هنرهای تجسمی ارشاد از اول تا 15 آذر میزبان 43 نگارخانه خواهد شد. این اکسپو در سه لابی اصلی تالار برگزار می‌شود و در کنار بخش نگارخانه‌ها هنرمندان مستقل نیز با 1500 اثر حضور می‌یابند.

دومین نمایشگاه بزرگ آثار هنری تهران (آرت اکسپو) از سوی دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ساماندهی شده و بنیاد رودکی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی برگزارکنندگان آن هستند.

دوشنبه 11/9/1387 - 11:49 - 0 تشکر 74525

پنج دلیل برای درخشش احتمالی "آواز گنجشک‌ها" و ناجی در اسکار
در فاصله کمتر از دو ماه تا اعلام اسامی نامزدهای نهایی هشتاد و یکمین دوره اسکار می‌توان برای موفقیت احتمالی "آواز گنجشک‌ها" و قرار گرفتن فیلم تازه مجید مجیدی در میان پنج نامزد نهایی بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان پنج دلیل آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، شاید در نگاه اول پنج دلیلی که برای درخشش "آواز گنجشک‌ها" و ستاره آن رضا ناجی در اسکار ذکر می‌شود صرفا نوعی امیدواری به حضور موفق نماینده ایران در یک آوردگاه معتبر جهانی باشد. اما همین فیلم و بازیگر آن تا امروز هم بدون این دلایل در چند رقابت معتبر دیگر موفق ظاهر شده‌اند و همین امید ما را به توفیق آنها در اسکار بیشتر می‌کند.

دلیل اول ـ پیشینه درخشان مجیدی: خالق "آواز گنجشک‌ها" تا امروز اولین و آخرین نماینده سینمای ایران در اسکار بوده و نام او برای سینمادوستان ایرانی مترادف با حضور "بچه‌های آسمان" در میان پنج نامزد نهایی بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان در هفتاد و یکمین دوره اسکار است. هر چند فیلم در اسکار سال 1999 موفق نبود و قافیه را به رقیب ایتالیایی خود واگذار کرد.

داوری مجیدی در جشنواره‌های مختلف سینمایی، اظهار تمایل تهیه‌کنندگان هندی برای همکاری با وی در تولید فیلمی با موضوع کشمیر، ساختن فیلم تبلیغاتی برای بازی‌های المپیک 2008 پکن همراه با چند فیلمساز معتبر و چند حضور برجسته بین‌المللی دیگر از مسائلی است که نام مجیدی را برای رای‌دهنده‌های آکادمی اسکار آشنا جلوه می‌دهد.

دلیل دوم ـ موفقیت‌های فیلم: نخستین نمایش داخلی "آواز گنجشک‌ها" پارسال در جشنواره بیست و ششم فیلم فجر بود و نخستین نمایش جهانی آن به فاصله چند روز در بخش مسابقه پنجاه و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین. گرچه فیلم مجیدی برای رقابت در برلین ناچار شد از بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فجر خارج شود، اما این خروج در نهایت به سود آن تمام شد.

رضا ناجی که به همراه مجیدی و چند ایرانی دیگر در مراسم اختتامیه جشنواره برلین 2009 حضور داشتند، شاید امیدی به درخشش در این رویداد معتبر سینمایی نداشتند. اما وقتی مجری مراسم نام ستاره "آواز گنجشک‌ها" را به عنوان بهترین بازیگر مرد برلین خواند، نام ناجی هم در تاریخ سینمای ایران در کنار نام مجیدی جاودانه شد.

"آواز گنجشک‌ها" پس از حضور موفق در جشنواره‌های فجر و برلین، در چند جشنواره دیگر هم درخشیده و جوایزی برده است. اما این را همه می‌دانند که جایزه بردن از سه جشنواره معتبر کن، ونیز و برلین می‌تواند موفقیت احتمالی یک فیلم را در دیگر رویدادهای مشابه تا حدی بیمه و سیل جوایز را به سوی فیلم و عوامل آن روانه کند.

دلیل سوم ـ داستان و موسیقی متن: "آواز گنجشک‌ها" داستانی جهانشمول دارد و حتی برای مخاطبی که زبان فیلم را نمی‌داند و گفتگوها را با خواندن زیرنویس دنبال می‌کند، جذاب است؛ داستان یک روستایی ساده‌دل که ورود او به شهر با اتفاق‌هایی عجیب و غریب همراه است و در نهایت بازگشتن به اصل خویشتن.

این داستان سرراست و عامه‌پسند را بگذارید در کنار موسیقی متن حسین علیزاده که خود نامی آشنا در موسیقی دنیا است و حضور نامش روی این فیلم بر ارزش و اعتبار آن می‌افزاید. ضمن اینکه اعضای آکادمی اسکار نشان داده‌اند در انتخاب‌های خود بر وجه انسانی داستان و موضوع فیلم‌ها توجه ویژه دارند که خوشبختانه "آواز گنجشک‌ها" از این نظر کم ندارد.

دلیل چهارم ـ رضا ناجی: "آواز گنجشک‌ها" فیلمی است متکی به بازیگر و این به هیچ وجه نفی قدرت کارگردانی مجیدی، داستان انسانی آن، فیلمبرداری درخشان تورج منصوری، موسیقی زیبای علیزاده و سایر بخش‌های فیلم نیست. اما تصور "آواز گنجشک‌ها" با بازیگری دیگر در نقش اصلی واقعا ممکن نیست.

همین بازی درخشان است که جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم برلین برای ناجی به ارمغان آورد؛ آن هم در حضور رقیبی چون دانیل دی لوئیس که قافیه را در برلین به ناجی باخت و در عوض اسکار همان سال را با "خون بپا می‌شود" برد. بردن جایزه بهترین بازیگر از دومین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک هم سندی دیگر برای حقانیت ناجی است.

آکادمی اسکار در انتخاب‌های خود نشان داده به فیلم‌هایی که متکی به بازیگرند توجه ویژه دارد. همان سالی که مجیدی با "بچه‌های آسمان" نامزد اسکار شد، جایزه در نهایت به "زندگی زیباست" روبرتو بنینی ایتالیایی رسید که تقریبا در تمام صحنه‌های فیلم خود حضور داشت و اسکار بهترین بازیگر مرد را هم برد. پس عجیب نخواهد بود اگر بشنویم ناجی نامزد اسکار شده است.

دلیل پنجم ـ حمایت رسانه‌های معتبر: همین چند روز پیش بود که دو رسانه معتبر سینمای جهانی یعنی ورایتی و اسکرین در تحلیل‌های خود از نامزدهای احتمالی اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان "آواز گنجشک‌ها" را یکی از بخت‌های حضور در میان 9 نامزد اولیه دانستند و از آن تعریف و تمجید کردند.

حضور در بین 9 نامزد اولیه اسکار هم برای "آواز گنجشک‌ها"، مجیدی و ناجی یک موفقیت است، اما ما سینمادوستان ایرانی امیدواریم تازه‌ترین ساخته فیلمساز بین‌المللی‌مان از موفقیت‌های قبلی خود فراتر برود و شاید مجسمه اسکار را امسال برای سینمای ایران به ارمغان بیاورد. تا روز سوم بهمن‌ماه منتظر می‌مانیم. 

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 11/9/1387 - 11:56 - 0 تشکر 74527

تماشاگران سینما "چهار کریسمس" را انتخاب کردند

فیلم سینمایی کمدی "چهار کریسمس" از جمعه تا یکشنبه در تعطیلات شکرگزاری به فروشی 7/31 میلیون دلاری دست یافت و فیلم اول بازار آمریکای شمالی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسوشیتدپرس اعلام کرد وینس وون و ریس ویترسپون در این فیلم نقش زوجی را بازی می‌کنند که باید در روز کریسمس در چهار مهمانی جداگانه شرکت کنند. پروژه 80 میلیون دلاری "چهار کریسمس" به کارگردانی ست گوردن از چهارشنبه پیش در 3310 سینما به نمایش درآمده و مجموع فروش آن تا پایان روز یکشنبه به 7/46 میلیون دلار رسیده است.
وینس وون در صحنه‌ای از فیلم "چهار کریسمس"

انیمیشن سه‌بعدی "بولت" تولید دیسنی در هفته دوم در 3654 سینما 6/26 میلیون دلار فروخت و ضمن قرار گرفتن در رده دوم مجموع فروش را به 67 میلیون دلار رساند. رومانس خون‌آشام "گرگ و میش" ساخته کاترین هاردویک که هفته پیش صدرنشین بود، این هفته 62 درصد تماشاگرانش را از دست داد و با 26 میلیون دلار سوم شد. فیلم 120 میلیون دلار فروخته است.

"مایه آرامش" با بازی دانیل کریگ به نقش مامور 007 این هفته با 27 درصد کاهش تماشاگر مواجه شد و با 5/19 میلیون دلار در رده چهارم قرار گرفت. فروش فیلم جدید جیمز باند پس از سه هفته 142 میلیون دلار شده است.

رومانس حماسی "استرالیا" با بازی نیکول کیدمن و هیو جکمن در هفته اول اکران در آمریکای شمالی با 8/14 میلیون دلار فروش در 2642 سینما فیلم پنجم شد. این فیلم را باز لورمن کارگردانی کرده که بیشتر با فیلم موزیکال "مولن روژ" شهرت دارد.    

کیدمن در فیلم 130 میلیون دلاری "استرالیا" نقش اشرافزاده‌ای بریتانیایی را بازی می‌کند که در آغاز جنگ جهانی مزرعه‌ای در استرالیا را به ارث می‌برد و پس از آنکه زمینداران رقیب می‌کوشند زمین او را تصاحب کنند، با گله‌داری با بازی جکمن همراه می‌شود.

انیمیشن "ماداگاسکار: فرار به آفریقا" با صدای بن استیلر و کریس راک در هفته چهارم نمایش در 3709 سینما 5/14 میلیون دلار فروخت و در رده ششم قرار گرفت. فروش این فیلم به 5/159 میلیون دلار رسیده است.

"حامل 3" به کارگردانی اولیویه مگاتون که ادامه مجموعه حادثه ای "حامل" است، در هفته نخست نمایش در 2626 سینما 3/12 میلیون دلار به دست آورد و در رده هفتم قرار گرفت.

فرانک مارتین با بازی جیسن استیتم در سومین ماموریت خود باید دختر ربوده شده یک مقام دولت اوکراین را از مارسی به اودسا در دریای سیاه منتقل کند و در این راه با حوادثی روبرو می‌شود.

ناتالیا روداکووا و رابرت نپر دیگر بازیگران فیلم "حامل 3" هستند که فروش آن از جمعه تا یکشنبه 5/18 میلیون دلار بود. فیلم کمدی "سرمشق" به کارگردانی دیوید وین در 2195 سینما 3/5 میلیون دلار فروش داشت و فیلم هشتم شد.

فیلم مستقل "پسری با پیژامه راه‌راه" ساخته مارک هرمن با 7/1 میلیون دلار در رده نهم گرفت و "میلک" به کارگردانی گاس ون سنت در هفته اول اکران تنها در 36 سینما 4/1 میلیون دلار فروخت و فیلم دهم شد.

شان پن در "میلک" که از آن به عنوان یکی از رقبای اسکار امسال یاد می‌شود، نقش هاروی میلک سیاستمدار همجنس‌باز سان فرانسیسکویی را بازی می‌کند که یکی از جدی‌ترین هوادار همجنس‌بازان در دهه 1970 بود.   

امیل هیرش، جاش برولین، دیگو لونا و جیمز فرانکو دیگر بازیگران "میلک" هستند. برولین نقش دان وایت را بازی می‌کند که سال 1978 میلک، "سوپروایزر" شهر سان فرانسیسکو و جرج ماسکان شهردار را با شلیک گلوله به قتل رساند.

12 فیلم پرفروش هفته تعطیلات شکرگزاری در پنج روز در مجموع 7/223 میلیون دلار به دست آوردند که از این نظر پس از تعطیلات شکرگزاری سال 2000 با 2/232 میلیون دلار، رده دوم را دارد.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 11/9/1387 - 12:25 - 0 تشکر 74536

"استرالیا" سینمای حماسی را در دنیا احیا می‌کند
داستان‌های بزرگ و فیلمسازی در ابعاد وسیع در سال‌های اخیر در دنیا از رونق افتاده است، اما شاید اکران فیلم حماسی "استرالیا" به کارگردانی باز لورمن بتواند این ژانر محبوب را بار دیگر به صحنه سینماها بازگرداند.

به گزارش خبرنگار مهر، لس آنجلس تایمز اعلام کرد لورمن از این نوع فیلمسازی به عنوان "ضیافت سینما" یاد می‌کند؛ جشن‌هایی بصری و داستانی که درام، رومانس و کمدی را به تماشاگر پیشنهاد می‌دهد و حس انتقال به یک دنیای دیگر را به او منتقل می‌کند. به عبارت دیگر: یک فیلم حماسی.

"استرالیا" با بازی نیکول کیدمن و هیو جکمن، عامدانه به نوعی از فیلمسازان و فیلم‌ها ـ به عنوان مثال دیوید لین و "لورنس عربستان" و جان فورد و "جویندگان" ـ ارجاع می‌‌دهد که به سینما ابعادی فراتر از زندگی دادند؛ نوعی سینمای حماسی که فیلمسازان یا استودیوها دیگر حتی سعی نمی‌کنند به آن نزدیک شوند.

هیو جکمن در صحنه‌ای از فیلم حماسی "استرالیا"

لورمن 46 ساله اعتقاد دارد ترس، بدترین دشمن این ژانر بوده است. او می‌گوید: ترس از پول و ترس از ابعاد کار. فروش چنین فیلمی آسان نیست. در عصر مدرن بازاریابی فیلمی وابسته به یک ژانر، فیلمی که شما را بخنداند، به گریه بیندازد و مدهوش کند، کاری آسان نیست. این متعلق به دورانی است که سینما، بزرگ و بسیار شجاع و بسیار بسیار تمام‌عیار بود.

کیدمن در "استرالیا" نقش اشرافزاده‌ای بریتانیایی را بازی می‌کند که در آغاز جنگ جهانی دوم وارث مزرعه‌ای در استرالیا می‌شود. پس از آنکه زمینداران رقیب می‌کوشند زمین او را تصاحب کنند، زن برای هدایت هزاران حیوان در سفری به سراسر کشور با گله‌داری زمخت با حضور جکمن همراه می‌شود.

با دیدن "استرالیا" می‌توان حدس زد لورمن متاثر از چه فیلم‌هایی بوده است. صحنه‌های هدایت گله در این فیلم که از چهارشنبه پیش در آمریکا اکران شد، یادآور چشم‌اندازهای وسترن "رود سرخ" هوارد هاکس 1947 و فیلم استرالیایی "گله‌رانان" 1946 است.

این ایده که شخصیت کیدمن در فیلم مزرعه‌ای بزرگ را به ارث می‌برد، از داستان تگزاسی "غول" جرج استیونس، 1956 گرفته شده و ارتباط شخصیت‌های کیدمن و جکمن رابطه اسکارلت اوهارا و رت باتلر در "بربادرفته" 1939 را تداعی می‌کند.

وقتی صحبت از سینمای حماسی می‌شود، بخصوص سینمایی که در تاریخ و ماجرا ریشه دارد، استاد مسلم، دیوید لین است. فیلمسازان معاصر مانند مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ، اد زوئیک و لورمن به دفعات از تاثیر لین و فیلم‌های حماسی کلاسیک او نظیر "پل رودخانه کوای"، "لورنس عربستان" و "دکتر ژیواگو" بر سینمای خود گفته‌اند.

جوزف مک‌براید، مورخ سینما مکالمه خود با پیتر اوتول را به یاد می‌آورد که ستاره "لورنس عربستان" در آن با اشاره به ماندگاری فیلم‌های حماسی لین گفت: راز موفقیت لین در فیلم‌های حماسی این بود که این فیلم‌ها بیشتر داستان‌های شخصی درباره گروهی کوچک از آدم‌ها هستند که واقعا به آنها اهمیت می‌دهید و باید آنها را بشناسید.

اوتول ادامه داد: اما همین داستان‌های شخصی چیزی بزرگتر در خود دارند. آنها بخشی از یک رویداد بزرگ هستند و این چیزی است که فیلم حماسی را می‌سازد. این فیلم‌ها به آدم‌هایی مشخص می‌پردازند، اما بیانگر کل جامعه یا بخشی بزرگ از جامعه هستند.

یک رسم قدیمی

البته، حماسه‌ سابقه‌ای به اندازه داستان‌سرایی دارد که نمونه آن "گیلگمش" و "ایلیاد" و "اودیسه" هومر است. تاریخ فیلم حماسی در سینما به سال 1912 و روایت ایتالیایی "کجا می روی؟" 1912 باز می‌گردد.

"تولد یک ملت" فیلم 1915 دیوید وارک گریفیث درباره جنگ داخلی آمریکا، اولین فیلم حماسی آمریکایی بود. فیلم‌های حماسی عموما تاریخی هستند و اغلب جنگ یا دیگر مقاطع تاریخی پرآشوب را به تصویر می‌کشند.

آکادمی اسکار نیز در تمام این سال‌ها عاشق فیلم‌های حماسی بوده که نشانه آن اعطا جوایز اسکار بهترین فیلم به کلاسیک‌هایی مانند "بربادرفته"، "بن هور"، دو فیلم اول "پدرخوانده"، "از آفریقا"، "رقصنده با گرگ‌ها"، "فهرست شیندلر"، "دلاور"، "بیمار انگلیسی"، "تایتانیک" و "ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه" است.

اما، در چند سال اخیر این داستان‌های دور از دسترس درباره رومانس، شکوه و منظره، سخت توانسته‌اند در چشم‌اندازهای سینمایی وابسته به تماشاگران نوجوان برای خود جایی پیدا کنند. گروهی از منتقدان نیز اعتقاد دارند بعضی از فیلمسازانی که به طرف سینمای حماسی رفته‌اند، جلوه‌های رایانه‌ای را جایگزین احساسات واقعی کرده‌اند.

راجر ابرت در نقدی بر فیلم سال 2001 "پرل هاربر" نوشت: واژه حماسی مترادف با بودجه زیاد است، اما آنچه با دیدن "لورنس عربستان" درمی‌یابید این است که "حماسی" بودن نه به هزینه یا روند پیچیده تولید بلکه به اندازه ایده‌هاست. "آگیره، خشم خداوند" ورنر هرتسوگ به لحاظ هزینه تولید با "پرل هاربر" قابل مقایسه نیست، اما "آگیره" یک فیلم حماسی است و "پرل هاربر" نیست.

لنارد مالتین، مورخ و منتقد سینما، نیز اعتقاد دارد با وجود انبوه فیلم‌های وابسته به جلوه‌های ویژه، تماشاگران همچنان می‌خواهند با امواج احساسات همراه شوند. او می‌گوید: موفقیت بسیار زیاد "تایتانیک" نشان داد مردم همچنان به فیلم‌های حماسی علاقه دارند. تصور می‌کنم مردم حتی در این دوران پست‌مدرن و آلامد نیز خیلی عوض نشده‌اند. فیلمسازان بدبین‌تر از تماشاگران هستند.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 11/9/1387 - 12:25 - 0 تشکر 74537

مؤدبیان دو اجرا از نمایشنامه مولیر را به صحنه می‌برد
بازیگر، کارگردان و مدرس باسابقه تئاتر ایران قصد دارد نمایشنامه‌ای از مولیر را در قالب دو اجرای همزمان به صحنه ببرد.

داریوش مودبیان در این باره به خبرنگار مهر گفت: در نظر دارم یکی از کمدی‌های مولیر نمایشنامه‌نویس مشهور فرانسوی را به صحنه ببرم. این نمایش که ترجیح می‌دهم نام آن را نگویم، در گذشته‌های نه چندان دور به شکلی ایرانی شده و من قصد دارم متن اصلی و نسخه ایرانی آن را همزمان به صحنه ببرم.

وی در ادامه افزود: این کار با یک گروه بازیگری انجام خواهد شد و هر شب یکی از نسخه‌ها را اجرا می‌کنیم. شاید بتوان گفت این کار دارای یک مضمون با کارکردهای اجتماعی گوناگون است که می‌تواند تجربه‌ای در مکتب بازیگری و نویسندگی و همچنین برای تماشاگران تئاتری باشد.

مودبیان با اشاره به مشخص نبودن مکان اجرای نمایش گفت: در حال حاضر مشغول بازی در نمایش "درخت‌ها" به کارگردانی مهرداد کورش‌نیا هستم. بعد از جشنواره فجر اقدام لازم را برای نمایش مورد نظر انجام خواهم داد.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 11/9/1387 - 12:39 - 0 تشکر 74540

"کتاب قانون" میری در انتظار بازگشت بازیگر لبنانی است
فیلم سینمایی "کتاب قانون" ساخته مازیار میری که صدور پروانه نمایش آن منوط به فیلمبرداری مجدد برخی صحنه‌ها شده، برای گرفتن این صحنه‌ها منتظر ورود بازیگر لبنانی فیلم به تهران است.

به گزارش خبرنگار مهر، اصلاحات وارد شده به فیلم از سوی اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد مربوط به بخش‌های مرتبط به دارین حمسه لبنانی و از همین رو این بازیگر لبنانی برای برداشت دو سه صحنه اصلاحی باید به ایران بیاید.

حمسه به دلیل بازی در یک فیلم سینمایی در کشور خود لبنان حدوداً یکماه دیگر به ایران می‌آید و فیلمبرداری صحنه‌های اصلاحی فیلم با حضور او انجام می‌شود. پس از این مرحله بخش‌هایی از فیلم نیازمند صداگذاری مجدد است که باید انجام شود.

"کتاب قانون" با بازی پرویز پرستویی با فیلمنامه محمد رحمانیان ساخته شده و در فضایی طنزآمیز دارد ماجرای آشنایی و ازدواج مردی مسلمان با زنی مسیحی را روایت می‌کند. این چهارمین فیلم میری پس از "قطعه ناتمام"، "به آهستگی" و "پاداش سکوت" است.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 11/9/1387 - 13:32 - 0 تشکر 74550

فرزان سجودی تجلیل می‌شود
از فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی دکتر فرزان سجودی در فرهنگستان هنر تقدیر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین نشست از سلسله نشست‌های «نظریه پردازی در حوزه هنر» به نکوداشت فرزان سجودی، موسس و بانی گروه نشانه شناسی فرهنگستان هنر، اختصاص یافته است.

در این نشست اعضای گروه نشانه شناسی هنر؛ دکتر احمد پاکتچی، دکتر فرهاد ساسانی، دکتر حمید رضا شعیری، دکتر علی عباسی، دکترمرتضی بابک معین، دکتر بهمن نامورمطلق و دکتر امیرعلی نجومیان از جنبه‌های مختلف هنری، پژوهشی، حرفه‌ای و شخصیتی این پژوهشگر و محقق، سخن خواهند گفت.

در ادامه این نشست فرزان سجودی با سخنرانی در مورد فرهنگ، پادفرهنگ و ضدفرهنگ ( بحثی در سازوکارهای پویایی فرهنگی ) دومین نشست نظریه پردازی در حوزه هنر را اداره خواهد کرد.

علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست می‌توانند سه شنبه 12 آذر ماه، ساعت 17 به مرکز هنرپژوهی نقش جهان مراجعه کنند.

مرکز هنرپژوهی نقش جهان  در خیابان ولیعصر، ضلع جنوبی پارک ساعی، پلاک 1101 واقع است.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 11/9/1387 - 13:40 - 0 تشکر 74553

روح انیمیشن نباید اسیر ابزار نشود
گرگان - خبرگزاری مهر: داور نخسیتین جشنواره سراسری پویانمایی و انیمیشن در گلستان گفت: روح انیمیشن اسیر ابزارنشود، زیرا انیمیشن با نرم افزار شروع نمی شود و با نرم افزار هم تمام شود.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، محمدعلی صفورا صبح دوشنبه در آیین اختتامیه این جشنواره در تالار فخرالدین اسعد گرگانی افزود: هنرمندان با حوصله، اصولی، برنامه ریزی ، با دورخیز درست، آموزش و فراگیری این هنر و صنعت را توأم کنند.

وی تاکید کرد: هنرمندان در هر مرحله تولید اثر خود توقف و وسواس داشته باشند و با کمترین مشکل و مسئله وارد مرحله بعد شوند.

وی خاطرنشان کرد: اولین آسیبی که در بیشتر آثار رسیده به این جشنواره خود نمایی می کند، عدم درک و آگاهی نسبت به فرق بین ایده، طرح، داستان و فیلمنامه و حتی دکوپاژ یک فیلم است.

به گفته صفورا، این مراحل همگی فرایند تولید یک فیلمنامه تا قبل از ورود به فیلمنامه مصور است و با هم فرق دارند، بنابراین نه تنها باید تک تک این مراحل را شناخت، بلکه ورودی و خروجی هر یک از مراحل را هم باید بدرستی رعایت کرد.

این داور جشنواره بیان داشت: متأسفانه بسیاری از آثار که به عنوان فیلمنامه خوانده شده بود، گاه فیلمنامه و گاه دکوپاژ و با یک فیلمنامه ی کامل، بسیار فاصله داشت.

وی یادآورشد: نکته دوم اینکه بازنویسی، درست نویسی و روان نویسی اصل مهمی در فرآیند شکل گیری فیلمنامه در مسیر انتقال درست ایده، مفهوم، داستان و تخیل به شمار می رود.

به گفته صفورا، درست است که فیلمنامه یک اثر مستقل نیست و تنها فیلم نوشته ای است برای ساخت یک فیلم، اما یک فیلمنامه و طرح روان و درست باید قدرت اجرای ذهنی فیلم را برای خواننده را داشته باشد.

این هنرمند رشته انیمیشن عنوان کرد: حرکت زمانی انیمیشن محسوب می شود که حس و جان و روح داشته باشد، متن و دیالوگ زمانی روایت و داستان می شود که آغاز، میانه و پایان هدفمند و رو به جلو داشته باشد و ضرب آهنگ زمانی ایجاد می شود که ریتم و هماهنگی در فضا، زمان و گرافیک اثر وجود داشته باشد.

این جشنواره امروز با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 11/9/1387 - 13:53 - 0 تشکر 74554

"اسلامداگ" و "گرسنگی" جوایز فیلم بریتانیا را درو کردند
دو فیلم سینمایی "میلیونر اسلامداگ" دنی بویل و "گرسنگی" استیو مک‌کوئین هر یک در سه رشته برنده یازدهمین دوره جوایز فیلم مستقل بریتانیا BIFA شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، ورایتی اعلام کرد "میلیونر اسلامداگ" بویل درباره یک پسر بچه فقیر هندی که با حضور در یک نمایش تلویزیونی برنده میلیون‌ها پول می‌شود، جوایز بهترین فیلم مستقل بریتانیا، بهترین کارگردان و آینده‌دارترین هنرمند تازه‌کار (دو پاتل) را از آن خود کرد.

"میلیونر اسلامداگ" در شش رشته نامزد دریافت جایزه بود. "گرسنگی" اولین تجربه کارگردانی مک‌کوئین با موضوع آخرین روزهای زندگی بابی سندز مبارز ارتش جمهوریخواه ایرلند، جوایز بهترین بازیگر مرد (فاسبیندر)، جایزه داگلاس هیکاکس بهترین کارگردان تازه‌کار و بهترین دستاورد تکنیکی (شان بابیت، فیلمبردار) را گرفت.

این فیلم در هفت رشته شانس دریافت جایزه را داشت. "بی‌غم" مایک لی نیز جوایز بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (ادی مارسان) و بهترین بازیگر زن نقش مکمل (الکسیس زگرمن) را دریافت کرد.

ورا فارمیگا برای فیلم "پسری با پیژامه راه‌راه" ساخته مارک هرمن برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد و مارتین مکدانا برای "در بروژ" جایزه بهترین فیلمنامه را برد. این فیلم نیز در هفت رشته نامزد دریافت جایزه بود.

"واقع‌گریز" روپرت وایات با بازی برایان کاکس جایزه بهترین دستاورد تولید را دریافت کرد، "مرد روی سیم" جیمز مارشال بهترین فیلم مستند شد و جایزه بهترین فیلم خارجی به فیلم انیمیشن "والس با بشیر" آری فولمن از رژیم صهیونیستی رسید.

جایزه ریچارد هریس نقش چشمگیر در سینمای بریتانیا را دیوید تیولیس دریافت کرد و مایکل شین جایزه ورایتی را برد. کمیته انتخاب جوایز فیلم مستقل بریتانیا که 70 عضو دارد نامزدهای 11 بخش این جوایز را از میان بیش از 150 فیلم انتخاب کرده بود.

مراسم اعطای جوایز یازدهمین دوره جوایز فیلم مستقل بریتانیا یکشنبه 10 آذرماه در لندن برگزار ‌شد و جیمز نسبیت مجری آن بود.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.