• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 22510)
جمعه 25/8/1386 - 20:41 -0 تشکر 16931
مسابقه قرآنی با جوایز ارزنده

قال النبی الاکرم(ص): اذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هنگامی که فتنه ها مانند پاره های شب تاریک بر شما پوشیده شد پس لازم است به قرآن پناه ببرید.

سلام بر شما دوستان عزیز و قرآن دوست:

انشاءالله با یاری خداوند متعال در این تایپیک هر هفته جمعه ها سوالی قرآنی مطرح می شود و شما عزیزان تا جمعه دیگر فرصت دارید جواب آن را ارسال کنید. انشاءالله جوایز ارزنده ای به ایمیل عزیزانی که جواب کامل را ارائه دهند فرستاده می شود.

لطف کنید در زمان ارسال جواب نکات زیر را رعایت کنید.

1- حتما متن عربی قرآن را به همراه متن فارسی آن ذکر کنید.

2- سوره و آیه ی مربوطه را نیز در پایان جواب ذکر کنید.

3- جواب های خود را فقط و فقط به ایمیل anjoman.qoran2@yahoo.com بفرستید.

4- اگر شما هم سوالی دارید و می خواهید در این تایپیک مطرح شود در همین جا مطرح کنید تا دوستان به سوالات شما پاسخ دهند.

و من الله توفیق

 

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

جمعه 19/11/1386 - 22:12 - 0 تشکر 29101

باسلام

می خواستم از shokryعزیز بپرسم ایشون حافظ قرآن هستند یا منبعی دارند که از اون استفاده می کنند چون گشتن دنبال آیات اونم تو یک هفته به نظر منه تنبل خیلی مشکله اگه منبعی دارین لطف کنید به ما هم بگید واگه ندارید واقعا آفرین بر شما بسیار عالی جواب می دین

يکشنبه 21/11/1386 - 10:31 - 0 تشکر 29318

به نام خدا

السلام علیك یا ابا عبدالله الحسین(ع)

سلام

mahlashamlooگرامی از نظر لطف شما ممنونم. من متاسفانه حافظ قرآن نیستم. برای پیدا كردن جواب سوالات به منابعی كه در آخر هر پاسخ ذكر كرده ام رجوع می كنم. یا كلمات كلیدی سوال را در گوگل سرچ می كنم و سپس از بین مطالب به دست آمده مفیدترین و بهترینشان را انتخاب می كنم.

منابعی كه من در این مدت استفاده كردم:

تفسیر نور ...........www.qaraati.net/tafsi

سایت اندیشه قم..... www.andisheqom

سایت بیانات ........... www.byyanat.org

بخش پرسش و پاسخ تبیان مذهبی

www.tebyan.ir/Consultation.html

دانشنامه اینترنتی قرآن

www.wikiquran.net/MainPage.ashx

سایت طوبی

www.toobair.org/Guide.asp?Fn=_Book/book.as

در اینجا لازم می دانم از drmgangineh گرامی برای بنیان نهادن این طرح خوبشان تشكر كنم .چون با مطرح كردن این سوالات مفید و كاربردی ما را با معارف قرآن این كلام آسمانی بیشتر آشنا می كنند.

اللهم عجل لولیك الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

جمعه 26/11/1386 - 18:13 - 0 تشکر 30171

ِبسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

السلام علیك یا ابا عبدالله الحسین(ع)

سلام

أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

یاد خدا مایه آرامش دلها است.

یكى از زیباترین جلوه هاى ارتباط عاشقانه با خدا و اساسى ترین راه هاى سیر و سلوك ذكر است یعنى مترنم بودن زبان و قلب انسان به اسمأ حسناى الهى و شاداب نگه داشتن گل روح در زیر باران یاد حق. یاد خدا براى روح و جان انسان همچون غذا و آب است براى تن تداوم ذكر خدا، كوتاه ترین راه رسیدن به رشد است . ذكر و یاد خدا آثار سازنده روحى و اخلاقى فراوانى دارد كه یاد متقابل خدا از بنده , روشنى دل , آرامش قلب, ترس از (نافرمانى) خدا , بصیرت و شناخت شیطان , بخشش گناهان و علم و حكمت از جمله آنهاست.

یاد خداوند مراتبی دارد که نخستین مرتبه آن یاد زبانی است. تلاوت قرآن یکی از نمونه‏های ذکر زبانی خداوند است. چنان‏که خداوند در قرآن کریم درباره آن می‏فرماید: «و ما ذکر ـ قرآن ـ را به تو نازل کردیم تا بیان کنی برای مردم آنچه را به سوی ایشان نازل شده است». (نحل:44)

نماز نیز نمونه دیگری از یاد زبانی خداوند است که قرآن کریم درباره آن می‏فرماید: «ای مؤمنین! هنگامی که روز جمعه برای نماز، ندا داده می‏شود، پس بشتابید به سوی یاد خداوند.» (جمعه: 9) که اینجا مراد از «ذکرالله» همان نماز است.

دعاهایی که از اولیای دین به ما رسیده است نیز ابزار بسیار خوبی برای یاد و ذکر حضرت دوست محسوب می‏شود و این یکی از عنایت‏ها و الطاف الهی است که ما را به یاد خدا مفتخر می‏سازد و توفیق حضور در مجلس ذکرش را به ما ارزانی داشته است.

به فرموده امام سجاد علیه‏السلام : و از بزرگ‏ترین نعمت‏های تو بر ما، جاری شدن یادت به زبان‏های ما است و نیز این‏که با آن همه عظمت و شکوهت به ما اجازه دادی تا تو را بخوانیم.

مرحله بالاتر و حقیقت ذکر خدا، یاد و ذکر قلبی خداوند است و حقیقت ذکر قلبی، توجه به حضور اوست. پس، ذکرهای لفظی اعم از نماز، دعا و تسبیح، مقدمه دست یابی انسان به ذکر قلبی است تا خدای متعال را در تمام اعمال روزانه حاضر بدانیم.

در مرحله سوم از مقام ربوبیت خداوند فراتر مى رود و به مقام مجموعه صفات جمال و جلال خدا كه در الله جمع است مى رسد، چنانكه در آیه 41 سوره احزاب مى فرماید: یا ایها الذین آمنوا اذكروا الله ذكرا كثیرا

و به این ترتیب این ذكر همچنان ادامه مى یابد و مرحله به مرحله تكامل پیدا مى كند و صاحب آن را با خود به اوج كمال مى برد.

...............................................................

آیاتی از كلام الله مجید در رابطه با ذكر خدا

آل عمران آیه : 191

الَّذِینَ یَذْكُرُونَ اللّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَكَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

(خردمندان) كسانى هستند كه ایستاده و نشسته و (خوابیده) بر پهلو یاد خدا مى‏كنند و در آفرینش آسمان‏ها و زمین اندیشه مى‏كنند (و از عمق جان مى‏گویند:) پروردگارا! این هستى را باطل و بی هدف نیافریده‏اى، تو (از كار عبث) پاك و منزّهى، پس ما را از عذاب آتش نگهدار

به فرموده‏ى امام باقرعلیه السلام، افراد سالم، نماز را ایستاده و افراد مریض، نشسته و افراد عاجز، به پهلو خوابیده، به جا آورند.

نشانه‏ى خردمندى، یاد خدا در هر حال است. اهل فكر، باید اهل ذكرباشند.

ذكر وفكر، همراه یكدیگر ارزش است. متأسفانه كسانى ذكر مى‏گویند، ولى اهل فكر نیستند وكسانى اهل فكر هستند، ولى اهل ذكر نیستند. «یذكرون... یتفكّرون»

آنچه سبب رشد و قرب است، ذكر و فكر دائمى است نه موسمى.

...............................................................

بقره آیه : 152

فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِی وَلاَ تَكْفُرُونِ

پس مرا یاد كنید تا شما را یاد كنم، و براى من شكر كنید و كفران نورزید.

یاد كردن خدا تنها با زبان نیست، با دل و جان باید خدا را یاد كرد. یاد خدا هنگام گناه و دست كشیدن از آن، یاد واقعى است. و بهترین نوع یاد كردن خداوند، نماز است.

امام باقر علیه السلام در ذیل این آیه، یكى از مصادیق ذكر خدا را، تسبیحات حضرت زهرا شمردند كه 34 مرتبه اللَّه‏اكبر، 33 مرتبه الحمدللَّه و 33 مرتبه سبحان‏اللَّه مى‏باشد.

برخی از اثرات یاد خدا:

یاد نعمت‏هاى او، رمز معرفت و شكر اوست.

یاد قدرت بى پایان او، رمز توكّل به اوست.

یاد علم و آگاهى او، رمز حیا و تقواى ماست.

یاد الطاف او، رمز محبّت به اوست.

یاد عدالت او، رمز خوف از اوست.

یاد امدادهاى او، رمز امید و رجاست.

یاد عظمت و بزرگی او، سبب خشیت در مقابل اوست .

یاد عفو و كرم او، مایه امید و توبه است .

...............................................................

نماز بهترین وسیله یاد خدا

طه آیه : 14

إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِی

همانا منم اللّه ، جز من خدایی نیست ، پس مرا بندگی كن و نماز را بپادار تا به یاد من باشی .

...............................................................

نساء آیه : 103

فَإِذَا قَضَیْتُمُ الصَّلاَةَ فَاذْكُرُواْ اللّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا

پس چون نماز را به پایان بردید، خداوند را در (همه) حال ایستاده و نشسته و به پهلو خوابیده یاد كنید، پس هرگاه آرامش یافتید (و حالت خوف تمام شد) نماز را (بصورت كامل) برپا دارید. همانا، نماز بر مؤمنان در وقت‏هاى معیّن واجب شده است.

حضرت على‏ علیه السلام درباره‏ى آیه «اذكروا اللّه قیاماً و قعودا و على جنوبكم» فرمودند: یعنى شخص سالم ایستاده، مریض نشسته و كسى كه نشسته نمى‏تواند، خوابیده نماز بخواند.

نماز و یاد خدا در هر حال لازم است، در جبهه‏ى جنگ یا بستر بیمارى. «قیاماً و قعوداً و على جنوبكم»

...............................................................

انفال آیه : 2

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ ءَایَتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَناً وَعَلَى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَكَّلُونَ‏

مؤمنان، تنها كسانى هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دلهایشان (از عظمت او) لرزان شود و هرگاه آیات خدا بر آنان تلاوت شود، ایمانشان را مى‏افزاید و تنها برپروردگارشان توكّل مى‏كنند.

...............................................................

اعراف آیه : 205

وَاذْكُر رَّبَّكَ فِى نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِیفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْأَصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ الْغَفِلِینَ

و پروردگارت را از روى خوف وتضرّع، آهسته و آرام در دل خود و در هر صبح و شام یاد كن و از غافلان مباش.

این آیه در آداب ذكر و دعا مى‏باشد كه باید با تضرّع و خشوع و بیم و امید همراه باشد.

بعضى گفته‏اند مراد از «ذكر» در این آیه، نمازهاى واجب در شبانه روز است.

آن ذكر و یادى بیمه كننده‏ى انسان است كه عاشقانه و سوزناك و پیوسته و در هر صبح و شام باشد.

در آغاز هر روز و هنگام شروع به كار و تصمیم‏گیرى و در پایان هر روز و هنگام جمع‏بندى و نتیجه‏گیرى باید به یاد خدا بود.

...............................................................

رعد آیه : 28

الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

(هدایت شدگان ) كسانی هستند كه ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرام می گیرد. بدانید كه تنها با یاد خدا دلها آرام می گیرد.

یاد خدا تنها به ذكر زبانی نیست ، اگر چه یكی از مصادیق روشن یاد خداست .

زیرا آنچه مهم است یاد خدا بودن در تمام حالات خصوصا در وقت گناه است .

یاد خدا با زبان كفایت نمی كند، اطمینان قلبی هم می خواهد.

تنها یاد خدا، مایه ی آرامش دل می شود. (بذكر اللّه تَطْمَئِنُّ القلوب ) امروزه دارندگان زر و زور و تزویر بسیارند ولی از آرامش لازم خبری نیست .

...............................................................

مزمل آیه : 8

وَ اذْكُرِ اسمَ رَبِّك وَ تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلاً

نام پروردگارت را یاد كن و تنها به او دل ببند.

مسلم است منظور تنها ذكر نام نیست ، بلكه توجه به معنى است چرا كه یاد لفظى مقدمه یاد قلبى است ، و ذكر قلبى روح و جان را صفا مى بخشد، و نهال معرفت و تقوا را در دل آبیارى مى كند. تعبیر به ((رب )) اشاره به این است كه هر گاه نام مقدس او را مى برى توجه به نعمتهاى بى پایان و تربیت مستمر او نسبت به خویش داشته باش .

...............................................................

احزاب آیه : 41

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اذْكُرُواْ اللَّهَ ذِكْراً كَثِیراً

اى كسانى كه ایمان آورده اید خدا را بسیار یاد كنید.

چون عوامل غفلت در زندگى مادى بسیار فراوان و تیرهاى وسوسه شیاطین از هر سو به طرف انسان پرتاب مى گردد براى مبارزه با آن راهى جز ذكر كثیر نیست . ذكر كثیر به معنى واقعى كلمه یعنى "توجه با تمام وجود به خداوند" نه تنها با زبان و لقلقه لسان .

ذكر كثیرى كه در همه اعمال انسان پرتوافكن باشد، و نور و روشنائى بر آنها بپاشد.

به این ترتیب قرآن همه مؤ منان را در این آیه موظف مى كند كه در همه حال به یاد خدا باشید.

به هنگام عبادت یاد او كنید و حضور قلب و اخلاص داشته باشید.

به هنگام حضور صحنه هاى گناه یاد او كنید و چشم بپوشید، و یا اگر لغزشى رویداد توبه كنید و به راه حق باز گردید.

به هنگام نعمت یاد او كنید و شكرگزار باشید.

و به هنگام بلا و مصیبت یاد او كنید و صبور و شكیبا باشید.

خلاصه یاد او را كه در هر صحنه اى از صحنه هاى زندگى انگیزه واكنش ‍ مناسب و الهى است ، فراموش ننمائید.

ابو سعید از پیامبر گرامى اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) پرسید : كدامیك از بندگان در روز قیامت مقامشان از همه برتر است ؟

فرمود: آنها كه خدا را بسیار یاد مى كنند.

ابو سعید مى گوید: عرض كردم یا رسول الله ! آیا چنین كسانى حتى از جنگجویان راه خدا والامقامترند؟

فرمود: اگر با شمشیرش آنقدر بر پیكر كفار و مشركین بزند كه شمشیرش بشكند و با خون رنگین شود آنها كه یاد خدا بسیار مى كنند از او برترند.

چرا كه جهاد خالصانه نیز بدون ذكر كثیرخداوند ممكن نیست . و از اینجا معلوم مى شود كه ذكر كثیر معنى وسیعى دارد .

شمار آیات حاوی واژه ذكر كه در قرآن مجید آمده است به 292 آیه می‌رسد.

منابع:

تفسیر نور

تفسیر نمونه

اللهم عجل لولیك الفرج

میلاد امام موسی كاظم (ع) مبارك باد

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

جمعه 26/11/1386 - 21:40 - 0 تشکر 30190

پاسخ سوال هفته ی پانزده:
این هفته نیز دوست عزیزمان شکری جواب جامعی ارائه کردند. متشکرم.

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

جمعه 26/11/1386 - 21:41 - 0 تشکر 30191

سوال هفته ی شانزدهم:
خداوند در قرآن چه کسانی را به سگ تشبیه کرده است؟

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

يکشنبه 28/11/1386 - 8:24 - 0 تشکر 30378

دوستان عزیز shokeyوdrmgangineh سلام

من با وجود اینکه جوابها رو بلد نیستم ولی پیگیر مطالبتون هستم و از اونها استفاده می کنیم امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق باشید

یاحق

دوشنبه 29/11/1386 - 20:36 - 0 تشکر 30626

دوست عزیز با یک سرچ در نرم افزارهایی چون المبین که در دانلود سایت هم هست می توانید جواب را پیدا کنید.به همین راحتی

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

چهارشنبه 1/12/1386 - 19:45 - 0 تشکر 30974

سلام

جواب:

وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ یَلْهَث ذَّلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ كَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَكَّرُونَ


و اگر مى‏خواستیم،(مقام) او را با این آیات بالا مى‏بردیم؛ (اما اجبار، بر خلاف سنت ماست؛ پس او را به حال خود رها کردیم) و او به پستى گرایید، و از هواى نفس پیروى کرد! مثل او همچون سگ (هار) است که اگر به او حمله کنى، دهانش را باز، و زبانش را برون مى‏آورد، و اگر او را به حال خود واگذارى، باز همین کار را مى‏کند؛ (گویى چنان تشنه دنیاپرستى است که هرگز سیراب نمى‏شود! (این مثل گروهى است که آیات ما را تکذیب کردند؛ این داستانها را (براى آنها) بازگو کن، شاید بیندیشند (و بیدار شوند)!


  سوره اعراف آیه 176

التماس دعا

پنج شنبه 2/12/1386 - 20:40 - 0 تشکر 31115

به نام خدا

السلام علیك یا ابا عبدالله الحسین(ع)

سلام

داستان بلعم باعورا

اعراف آیات : 175 تا 177

وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِى ءَاتَیْنَهُ ءَایَتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطَنُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِینَ (175)

وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَهُ بِهَا وَلكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَیهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ یَلْهَث ذَّ لِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ كَذَّبُواْ بَِایَتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَص َ لَعَلَّهُمْ یَتَفَكَّرُونَ‏ (176)

سَآءَ مَثَلاً الْقَوْمُ الَّذِینَ كَذَّبُواْ بَِایتِنَا وَأَنفُسَهُمْ كَانُواْ یَظْلِمُونَ‏ (177)

و بر آنان، داستانِ آن كس (بَلعَم باعورا) را بخوان كه آیات خود (از علم به معارف و اجابت دعا و صدور برخى كرامات) را به او داده بودیم، پس او (ناسپاسانه) خود را از آن آیات جدا ساخت، پس شیطان او را در پى‏خویش كشید تا از گمراهان شد.

و اگر مى‏خواستیم، (قدر وارزش) او را به وسیله‏ى آیات (و علومى كه به او داده بودیم) بالا مى‏بردیم، ولى او به زمین (و مادّیات) چسبید و از هوس خود پیروى كرد. پس مَثَل او مَثَل سگ است كه اگر به آن حمله كنى دهان باز كرده و پارس مى‏كند و زبان بیرون مى‏آورد و ا گر او را واگذارى، باز چنین مى‏كند (همیشه دهان دنیاپرستان باز است) این، مَثَل كسانى است كه آیات مارا تكذیب كردند. پس این داستان را (برایشان) بازگو، باشد كه بیندیشند.

چه بد مَثَلى دارند كسانى كه آیات ما را تكذیب كردند. و(لى) آنان تنها به خودشان ستم مى‏كردند.

قصّه‏هاى قرآن بر پایه‏ى حقّ و حقیقت استوار است و براى دلدارى و ثبات قدم پیامبر صلى الله علیه وآله و اهل ایمان، نا امیدى دشمنان و وسیله‏ى موعظه و تذكّر مؤمنان بوده و مایه‏ى عبرتى براى خردمندان است.

در این آیات، به داستان دانشمندى از بنى‏اسرائیل، به نام «بَلعَم باعورا» اشاره مى‏كند كه نخست در صف مؤمنان و حاملان آیات و علوم الهى بود، امّا با وسوسه‏ى شیطان و طاغوت، منحرف شد.

در قرآن كریم، كسی مثل «بلعم باعورا» را كه بر اثر شدت هواپرستی و گرایش به لذات جهان ماده، نه به خاطر نیاز و احتیاج بلكه به شكل بیمارگونه‌ای همچون یك «سگ هار» كه بر اثر بیماری‌ هاری حالت عطش كاذب به او دست می‌دهد و در هیچ حال سیراب نمی‌شود، یك حال عطش نامحدود و پایان ناپذیر به خود گرفته كه همواره دنبال دنیاپرستی می‌رود و تشبیه «بلعم باعورا» به سگ هار بدین علت است كه سگ‌های معمولی، معمولاً در بیابان خشك و بی‌آب و علف، یا در صورتی كه در زمین‌های معمور و آباد، صدمه‌ای به او برسد، زبان را بیرون می‌آورد و عو عو و لح لح می‌كند یعنی حركت زشت حیوان ظاهراً بی‌دلیل نیست، اما سگ لاهث یعنی سگ هار، بدون علت پیوسته زبانش را از دهان خارج می‌نماید. همینطور شخص پست فطرت كه دنائت و رذات طبع خصیصه ذاتی اوست، بدون آن‌كه ضرورت یا احتیاجی ایجاب كند، مانند بلعم باعورا روی هوای نفس حركات زشت از او سر می‌زند. بلعم با آن‌كه عالم بود و خدا را می‌شناخت مطیع هوای نفس شد و شیطان او را پیرو خود گردانید.

این آیات می‌تواند دربارة هر كس كه باب هدایت بر او باز باشد ولی او از آن روی برتابد، تفسیر شود. اگر دانشمندی نقد دانش‌ و گوهر علم را به دست آورد لیكن از آلودگی و چركی دنیا به دور نباشد و خود را در منجلاب هوی و هوس غوطه‌ور سازد، عاقبت مانند آن سگ باشد كه زبان از كام بیرون آرد.

وانكه باشد غافل از علم و عمل

همچو آن كلب است كامد در مثل

این مثل دارد بر آن قومی فروغ

كاشمرند آیات ما را بر دروغ

آیات مورد بحث نامى از كسى نبرده ، بلكه سخن از عالم و دانشمندى مى گوید كه نخست در مسیر حقّ بود، آن چنان كه هیچ كس فكر نمى كرد روزى منحرف شود، امّا سرانجام دنیا پرستى و پیروى از هواى نفس چنان به سقوطش كشانید كه در صف گمراهان و پیروان شیطان قرار گرفت . از روایات بسیار و كلمات مفسّران استفاده مى شود كه منظور از این شخص ، مردى به نام ((بلعم باعورا)) است كه در عصر حضرت موسى علیه السّلام زندگى مى كرد و از دانشمندان و علماى مشهور بنى اسرائیل محسوب مى شد و حتّى موسى علیه السّلام از وجود او به عنوان یك مبلغ نیرومند استفاده مى كرد و كارش در این راه آن قدر بالا گرفت كه دعایش در پیشگاه خدا به اجابت مى رسید، ولى بر اثر تمایل به ((فرعون )) و وعد و وعیدهاى او، از راه حقّ منحرف شد و همه مقامات خود را از دست داد تا آنجا كه در صف مخالفان موسى علیه السّلام قرار گرفت . از امام باقرعلیه السّلام روایت شده است كه فرمود: ((اصل آیه در باره بلعم است ، سپس خداوند آن را به عنوان یك مثال در باره هر كسى كه هوا پرستى را بر خدا پرستى ترجیح دهد، بیان داشته است )). اصولاً كمتر خطرى در جوامع انسانى به اندازه خطر دانشمندانى است كه علم و دانش خود را در اختیار فراعنه و جبّاران عصر خود قرار مى دهند و در اثر هوا پرستى و تمایل به زرق و برق جهان مادّه همه سرمایه هاى فكرى خود را در اختیار طاغوتها مى گذارند و آنها نیز براى تحمیق مردم عوام از وجود این گونه افراد حدّ اكثر استفاده رامى كنند. این موضوع اختصاص به زمان موسى علیه السّلام یا سایر پیامبران نداشته ، بعد از عصر پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و تا به امروز نیز ادامه دارد كه ((بلعم باعوراها)) علم و دانش و نفوذ اجتماعى خود را در برابر درهم و دینار یا مقام و یا به خاطر انگیزه حسد در اختیار گروه هاى منافق و دشمنان حقّ و فراعنه و بنى امیّه ها و بنى عبّاسها و طاغوتها قرار داده و مى دهند

از تعبیر (فَاءَتْبَعَهُ الشَّیْطانُ) چنین استفاده مى شود كه در آغاز شیطان تقریباً از ((بلعم باعورا)) قطع امید كرده بود، چراكه او كاملاً در مسیر حق قرار داشت ، امّا همین كه دید تمایل به هواپرستى پیدا كرده و از راه حقّ منحرف شده است ، به سرعت او را تعقیب كرد و به او رسید و بر سر راهش نشست و به وسوسه گرى پرداخت و سرانجام او را در صف گمراهان قرار داد؛ یعنى سگ درون كه همان هوا پرستى و جاه طلبى است ، با سگ برون دست به دست هم دادند و ((بلعم باعورا)) را به خاك مذلّت نشاندند؛ به عبارت دیگر دشمن داخلى ، یعنى خواهش هاى نفسانى و دشمن خارجى ، یعنى شیطان او را به سیه روزى كشاندند. از شرّ این دو دشمن خطرناك باید به خدا پناه برد.

منابع:

تفسیر نور

تفسیر نمونه

دانش نامه موضوعی قرآن

خدایا ما را عاقبت به خیر كن

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

جمعه 3/12/1386 - 17:58 - 0 تشکر 31328

جواب سوال هفته ی شانزدهم:
این هفته نیز دو متبحر قرآنی نگارینا و shokry1344 جواب را جامع ارائه کردند که از این دو عزیز کمال تشکر را دارم. اجرتان با خدا.انشاءالله

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.