• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 24209)
چهارشنبه 10/7/1387 - 0:27 -0 تشکر 61801
" ولایت فقیه یا مراجع تقلید ؟!؟"

بســـــــــــم رب المــهــدی


سلام دوستان

مطلبی که میخوام عرض کنم دررابطه با احکامی است که بعضا اختلاف افتادن بین آنها وجود دارد و همکنون نیز با وجود مسئله ای  که به عنوان  " ولایت فقیه " از اون یاد میشه در تناقض به سر میبرد  .

  اولا وجود ولایت فقیه لازمه کشور و احکام اسلامی است ؟ و شما حکم ولایت فقیه را چگونه ارزیابی میکنید؟

در ثانی بنده به عنوان اینکه مرجع تقلیدی مجزا از ولایت فقیه کنونی کشور دارم ، ایا حکم امثال مثل من رویه ای هستند که باید از ولی فقیه دستور بگیرند یا از مرجع تقلید ؟


مسئله دیگر این است که به تازگی و در چند سال اخیر بسیاری از علما و بزرگان ما به خاطر وجود این مسئله قادر به حکم قطعی خود نیستند و بعضا از بیان آن خودداری میکنند یا سخن آنها بنا بر دلایلی از جمله سیاست و ... کاملا رد میشود!
(جهت نمونه ، میتوان به اعلام عید فطر در جامعه اشاره کرد)


کلیه این امور رو چطور ارزیابی میکنید ؟ منتظر پاسخهای شما عزیزان هستم


یا ع ل ی مدد   
 

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
يکشنبه 12/8/1387 - 23:35 - 0 تشکر 68509

آیت‌الله جوادی آملی معتقد است مراد از ولایت مطلقه، ولایت در اجرای احكام اسلامی است؛ به این معنا كه فقیه و حاكم اسلامی، ولایت مطلقه‌اش اولاً محدود به حوزه اجرایی است و نه تغییر احكام الهی، ثانیاً در مقام اجرا نیز حق نخواهد داشت كه هرگونه اراده كرد احكام را اجرا كند، بلكه اجرای احكام اسلامی نیز باید توسط راه‌كارهایی كه خود شرع مقدس و عقل ناب و خالص بیان نموده است صورت گیرد. از این رو ولایت مطلقه از سه ویژگی برخوردار است: 
۱) فقیه عادل، متولی و مسؤول همه ابعاد دین در دوران غیبت است و شرعیّت نظام سیاسی اسلامی و اعتبار همه مقررات آن وابسته به او است و با تأیید و تنفیذ او مشروعیت می‌یابد. 
۲) اجرای همه احكام اجتماعی اسلام كه در نظم جامعه اسلامی دخالت دارند، بر عهده فقیه جامع شرایط است كه یا خود او به طور مستقیم آنها را انجام می‌دهد و یا به افراد دارای صلاحیت تفویض می‌كند. 
۳) در هنگام اجرای دستورهای خداوند، در موارد تزاحم احكام اسلامی با یكدیگر، ولیّ فقیه برای رعایت مصلحت مردم و نظام اسلامی، اجرای برخی از احكام دینی مهم را برای اجرای احكام دینی مهم‌تر، به طـــور موقت تعطیل مــی‌كند و اختیار او در اجــرای احكام و تعطیل موقت اجرای برخی ا احكام، مطلق است و شامل همه احكام گوناگون اسلام می‌باشد؛ زیرا در تمام موارد تزاحم، مهم‌تر بر مهم پیش داشته می‌شود و این تشخیص علمی و تقدیم عملی بر عهده فقیه جامع شرایط است.

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

دوشنبه 13/8/1387 - 1:17 - 0 تشکر 68525

بسم رب المهدی

 سلام و عرض ادب خدمت دوستان

خب جناب هادی تک ... بنده ابتدا سعی میکنم سوال شما رو جواب بدم .
البته اون شکلی که خودم میدونم چطور بهتر هست چون طبعا قبول دارید که در سایتی مثل تبیان نمیشه هر حرفی رو زد !

اینکه من نظرم چی باشه برای بهتر بودن جامعه ، من نباید پاسخ بدم ! چون من چیزی یا شخصی نیستم که چیزی رو تعیین کنم یا منصوب کنم یا بر خلافت منتخب کنم !

مامون  به حضرت رضا پیشنهاد خلافت داد ؛ حضرت فرمود اگر از ان توست چرا به دیگری میبخشی و اگر از آن تونیست چرا چیزی که مال تو نیست به دیگری واگذار میکنی !!!

بنده در شرایط و جایگاهی نیستم که حکومت اسلامی رو تعیین تکلیف کنم اما ....اما اونهایی که منصبی رو تعیین میکنند باید تا ته خط برای اثباتش دلیل و برهان داشته باشند !

شما اگر چیزی رو میگید هست باید دلیل وجودش رو هم بیان بفرمایید نه اینکه من بگم نیست و دلیل بر رد اون رو هم بگم !


فکر کنم مطلب رو دقیق بیان کرده باشم !
حال شما باید به سه سوال اصلی این تاپیک جواب بدید !

ادامه دارد ... 

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
دوشنبه 13/8/1387 - 1:54 - 0 تشکر 68528

در مورد تعریفتون باز هم من مشکل دارم !
تعریف شما به هیچ عنوان شامل "ولایت مطلقه فقیه " یا " ولی امر مسلمین" نمیشه .
اگر ولایت مطلقه امام زمان رو در نظر بگیریم و اون مثالی که جناب منتظر عشق فرمودند عملی بشه (پریدن در تنور آتش)، ایا باز هم باید بگیم چون خلاف دستور شرع هست نباید عملی بشه ؟ ؟
اگر امام زمان حکم بر امری بفرمایند که طبق عقل و شرع در حال حاضر ما خلاف باشد ، ایا باز هم امتناع از دستور حضرت در اولویت است ؟ حال انکه حضرت بقیه الله ، ذاتش دات شرع و احکام الهی است !

سوره احزاب آیه 6:
النبی اولی بالمومنین من انفسهم.
پیامبر از خود مومنان به آنان سزاوارتر است.
امام باقر ع فرمودند:
این آیه (بالا) درباره حكومت و ولایت نازل شده است

در برخی از امور شخصی هم مثال بزنم و خود شما هم لابد آشنایی دارید و اون اینکه اتفاق زیاد می افتد بر اساس دستورات ، مصادره اموال توسط دولت اتفاق می افتد و عملا شاهد امور شخصی هم هستیم

""ولی فقیه اگر خلاف شرع کند از ولایت ساقط می شود""
این رو قبلا هم عرض کردم وبه نظر من  ولی فقیه باید شخص معصوم و الهی باشد و به هر گونه مسائل اجتماعی شخصی اخلاقی و ... احاطه ی کامل داشته باشد که اگر هم چنین دستورانی داد ، بر اساس علم غیب او به سود و منفعت ختم شود . این که شما میفرمایید شامل همه مراجع تقلید میشود

...ادامه دارد ... 

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
دوشنبه 13/8/1387 - 2:8 - 0 تشکر 68532

در مورد فرمایشات علامه جوادی آملی هم من کوچکتر از اونی هستم که نظری رو بدم ... اما دوست دارم بین جملات ایشان بیشتر توجه کنیم . ایا به نظرتون تناقضی دیده نمیشه ؟

1- "ولایت مطلقه‌اش اولاً محدود به حوزه اجرایی است و نه تغییر احكام الهی"

2_" فقیه عادل، متولی و مسؤول همه ابعاد دین در دوران غیبت است "

3_"اجرای همه احكام اجتماعی اسلام كه در نظم جامعه اسلامی دخالت دارند"

4_ " تعطیل موقت اجرای برخی احكام، مطلق است و شامل همه احكام گوناگون اسلام می‌باشد؛ زیرا در تمام موارد تزاحم، مهم‌تر بر مهم پیش داشته می‌شود و این تشخیص علمی و تقدیم عملی بر عهده فقیه جامع شرایط است""

فقط من اخر نفهمیدم اگر ولی فقیه حاکم جامع الشریاط باشد ، چرا من دارم از دیگری تقلید میکنم ؟  اینو حتما یکی برام مشخص کنه . ممنون میشم

...ادامه دارد... 

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
دوشنبه 13/8/1387 - 2:14 - 0 تشکر 68534

تنها در یک مورد از صحبتهای شما خیلی باید دقیق شد و اون اینکه در جواب به خودم عرض میکنم :

ایا اون 80 نفر مجتهد هیچ کدام به این مواردی که میگویی آگاهی ندارند ؟
اگر این اموری که به ولایت فقیه نسبت میدهی صحیح باشد چرا این همه افراد مجتهد از ان اگاهی ندارند و یا عملی نمیکنند ؟!


در پاسخ به این سوال هم یک مطلب کوچکی رو عرض کردم قبلا که باز بیانش کنم هم بد نیست .

اول اینکه علمای بزرگ فعلی ما چنین حکم و پیروی از ولایت فقیه را ندارند و در ثانی برخی از علما و بزرگان هم بوده اند که در گذشته اعتقادی به ولایت فقیه داشته اند اما همکنون اون رو قبول ندارند پس باید دید چه کسی ان را قبول و چه کسی آن را رد میکنه !

نمونه بارزش اون رو خدمتتون عرض کنم  از جانب آیه الله صانعی و حتما احکام ایه الله وحید و آیه الله سیستانی رو هم قبلا توجه کرده اید !

1_حضرت آیت الله صانعی در سال 66 (دو سال قبل از رحلت امام خمینی) میفرمایند:
«ولایت فقیه سایه ای از ولایت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) است و به یک معنی خود ولایت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) می باشد.
من نمی دانم که چگونه باید تعبیر کرد،
امّا این همان ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) در قالب ولایت فقیه جلوه میکند و در قالب ولایت فقیه متبلور و روشن می شود ...
اساس قانون اساسی ولایت فقیه است ...
تمام ارزش این قانون اساسی به آن است که ولی عصر (عجلالله تعالی فرجه) یعنی نماینده او، آن را پذیرفته است
و چون نماینده ولی عصر (عجلالله تعالی فرجه) آن را پذیرفته، ما نیز آن را میپذیریم.»

(کتاب ولایت فقیه، یوسف صانعی، 1366، ص 151و 246 و 247)

2_ حضرت آیت الله صانعی 16 سال بعد (14 سال بعد از رحلت امام خمینی) میفرمایند:
«مجلس و شورا در فرض تزاحمش با بقیه افراد و آراء در حکومت، نظر مجلس شورا مقدم است.»
(روزنامه یاس نو، 1/4/82)

3_  حضرت آیت الله صانعی 20 سال بعد (18 سال بعد از رحلت امام خمینی)
در دیدار با اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (در تاریخ 1386/7/18)
میفرمایند:

خداوند در امور سیاسی
هیچ كسی را قیم بر مردم قرار نداده است.

به استناد سایت معظم له:
http://www.saanei.org/page.php?pg=showmeeting&id=102&lang=fa

انشاالله که حرفهام علمی بوده باشه جناب هادی !!
و در مورد کسی هم تا صحبتاش رو دقیق ندیدیم و نشنیدیم پیش داوری نکنیم

علی علی

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
دوشنبه 13/8/1387 - 9:26 - 0 تشکر 68544

با سلام 

اگر معصوم بود که همه باید از او تبعیت می کردند حالا که نیست چاره چیست لازم هم نیست از خودتان باشد حضرت آیت الله وحید که ولایت مطلقه را قبول ندارند اگر این ولایت نبود چه کار می کردند باید می نشستیم شاه حکومت کند ؟ جایگزین مناسب را بیان فرمایید  خود ایشان در صحبتهایشان گفته بودند که باید عزاداری امام صادق مثل عاشورا برگزار شود خب اگر این حکومت نبود و شاه هنوز سر کار بود فکر می کنید اصلا چنین کاری می شد کرد اصلا چیزی از دین می ماند ؟

اون پریدن در تنور حتما چون امام معصوم است می دانیم علتی داشته که از حرام بودن آن خارج می شود امام هم حق گناه ندارد مگر در قرآن به پیامبر نفرموده اگر به مشرکان تمایلی پیدا کنی رگ گردنت را خواهیم زد ؟

مساله ای که در مورد امام زمان است این است که اگر ایشان حکمی کنند که با فکر ما گناه بیاید لازم است تبعیت شود چون ما نمی توانیم به مصلحت آن پی ببریم اما ولی فقیه معصوم نیست و چنین چیزهایی را نمی توان از او انتظار داشت و بخاطر همین است که مجتهدین بر کار او نظارت دارند . در ضمن در مورد حقیقت صحبت کنیم ائمه آیا به گناهی امر کرده اند ؟ آن مورد تنور هم امام می دانستند که برای آن فرد اتفاقی نمی افتد ولی خودش نمی دانست

مصادره اموال شخصی نیست خیلی موارد اقتضائات حکومتی است و مصلحت جامعه ایجاب می کند نمی گویم هر چه در جامعه انجام می شود صحیح است از حکم رهبر تا آنچه انجام می شود ممکن است خیلی متفاوت شود اما این در هر حکومتی هست حتی در حکومت امیرالمومنین هم ایشان بسیار افرادی را که نصب می کردند بخاطر رفتار بدشان عزل می کردند مسائل اینطوری کاملا حکومتی است و حتما می دانید احکام اسلام می تواند از حکم اولی ان به حکم ثانوی بخاطر مصالح مهمتر تغییر یابد 

در مورد تقلید که فرمودید باید عرض کنم چه اشکالی دارد که چند نفر فقیه جامع الشرایط باشند ؟ شما از یکی از انها تقلید می کنید ولی در امور اجتماعی و حکم ولی فقیه لازم است حکم ایشان را بپذیرید

اصلا قرار نیست کسانی که به کار ولی فقیه نظارت می کنند ولایت را قبول داشته باشند البته بهتر است اینطور باشد ولی گمان نمی کنم اگر هم قبول نداشته باشند مشکلی باشد چون اینها می خواهند نظارت کنند که آیا ولی فقیه از حکم شرع تبعیت می کند یا نه ؟

اینکه علمای ما از ولایت تبعیت نمی کنند این صحیح نیست علما همه تابعند شاید هم بعضی قبول نداشته باشند ولی وظیفه شان تبعیت است چون اینجا دیگر مساله اجتهاد نیست نمی گویم حتما باید همراه شوند خب بعضی ها همراه نمی شوند مثل آیت الله وحید ولی بر خلاف هم نباید کار کنند و نمی کنند .

جناب آقای صانعی اینکه نظر اولشان صحیح است یا دومی این جای بحث دارد ایشان با افرادی همراه شده اند که با خود دین مشکل دارند در ضمن اینکه ایشان از نظر علمی در چه سطحی هستند این خودش مهم است حوزویان ایشان را در سطح مراجع نمی دانند و این ربطی به مسائل سیاسی هم ندارد  

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

سه شنبه 14/8/1387 - 19:1 - 0 تشکر 68868

بسم رب المهدی  

سلام دوستان  

جناب هادی تک عزیز از حضورتون ممنونم . فرمایشتون کاملا صحیح هست که هر کسی بنا بر قدرت علمی و دانشی که داره سنجیده میشه و خودم شخصا لفظ "ایه الله" بودن رو غیر از عده ی معدودی برای دیگری قائل نیستم . گرچه این تنها میتونه یک لفظ عامیانه هم باشه اما خود من هم روی اون حساسیتی دارم که روحانیون عزیزمون طبعا این مورد رو بیشتر دقت و توجه دارند و وقتی من چنین برداشتی داشته باشم دیگه اون عزیزان جای خود دارند !
اما خب بالاخره اقای صانعی هم به نتیجه ای که رسیده اند بیان میکنند و همین که از خیلی از افراد مملکتمون باسواد تر هستند و صاحب رساله هم باشند تمایزاتی رو نسبت به بقیه ایجاد میکنه


در مورد آیت الله وحید هم خب میدونیم از بزرگترین مراجع عالم تشیع هستند و البته این نکته مهم رو عرض کنم اینجا خواهشا توجه بفرمایید .
بنده در مقامی نیستم که از قول اون عالم بزرگ حرف بزنم و هیچ وقت صحبتهای افرداد بی سوادی چون من رو از دیدگاه ایه الله وحید بررسی نکنید . بنده به عنوان اینکه از ایشان تقلید میکنم و وظیفه دارم تحقیقاتی هم داشته باشم ، برداشتهای خودم رو میام عرض میکنم و سعی هم دارم از صحبتهای بزرگان نیز استفاده کنم .
تا اینجا که همش حاشیه بود
(لازم بود برای رفع ابهامات این ها رو عرض کنم )


اما اصل مطلب . جناب هادی تک یعنی شما میفرمائید باید مراجع رو مجبور کنیم به اطاعت از دیگری به اسم و نام ولی فقیه ؟ مثلا این موردی که شما میفرمائید برای من و شما پیش میاد که چگونه باید باشد ، اما برای خود علما پیش نمیاد ؟
کسی که با اون همه سواد و بار علمی حاضره  مذهب تشیع رو به جهان اثبات کنه آیا فکر این مورد رو نمیکنه که ولایت فقیه اگر نبود چی میشد ؟
زحماتی رو دارند میشکند با اون همه سن و سالی که دارند و هیچ وقت کوتاهی نمیکنند . نه در مذهب و نه در احکام و نه در عقاید ! حالا بخواند با این دیدگاهها نظام کشور رو زیر سوال ببرند  ؟
در مورد حاکم شرع و فقیه جامع الشرایط هم منظور من فقهای عام نبودند . فقهای خاص یا به اصطلاح "فقیه اعلم" منظور من بود . اگر مرجع باید اعلم باشه طبعا اون اعلم هم رتبه پایین تری از ولی فقیه نداره
صحبتی رو من داشتم گوش میکردم از یکی از علما که متاسفانه فراموشم شده از آیه الله تبریزی _رحمه الله علیه_ بود یا از خود آیه الله وحید ....فرموده بود فقهای زمان ما ور افتاده اند !! برای من این جمله خیلی تعجب داشت که چرا این گونه عالم بزرگ کشورمون داره صحبت میکنه ! در صورتی که واقعا هم همین طور هست و تا اونجایی که دیده میشه خیلی از فقهای ما وظایف اصلی خودشون رو انجام نمیدند ....دلیلش چیست رو نمیدونم !!

(راستی جناب هادی اگه یکی دو درجه کوچکتر بنویسین ازتون ممنون میشم)

علی علی

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
سه شنبه 14/8/1387 - 19:32 - 0 تشکر 68875

با سلام خدمت جناب حیات طیبه 

در مورد اعلمیت مساله ای که هست اینه که اعلمیت برای فتوا معمولا در مورد مسائل فقهی و اصولی است ولی در مورد اعلمیت در ولی فقیه که شاید اعلمیت به اون معنا نشه اسمشو گذاشت اینه که ولی فقیه علاوه بر اجتهاد و شرائط دیگر مدیر و مدبر باشد و به مسائل روز آشنا باشد بعنی در ولی فقیه شاید اعلمیت فقهی لازم نباشد کما اینکه حضرت امام شرط اعلمیت برای ولی فقیه را از قانون اساسی برداشتند در واقع علمای خبرگان کسی را بعنوان ولی فقیه انتخاب می کنند که علاوه بر اجتهاد که لازم است دارای بینش سیاسی قوی باشد تا در مواقع لزوم و مشکلات هم از اجتهاد و هم بینش سیاسی خود کمک بگیرد ومسائل را حل کند در واقع ولی فقیه مجری احکام خداست که باید با مصالح مهم و با شناخت مهم و اهم بهترین تصمیم را با توجه به آنچه خدا فرموده بگیرد و در این مسیر ممکن است بعضی از احکام و فرامین خدا که جنبه فرعی دارد فدای بعضی دیگر که جنبه اصلی دارد شود و این مساله در دین زیاد اتفاق می افتد

حال که اینطور شد و اعلمیت فقهی مراد نبود این مشکل هم حل می شود که چطور علمایی که شاید اعلم از ولی فقیه باشند در فقه لازم است از او تبعیت کنند چون او در مسائل سیاسی اعلم است و بهتر می تواند به اجرا بپردازد لذا در اجرا  و آنچه او بعنوان یک مجتهد آشنا به مسائل روز تصمیم می گیرد باید از او تبعیت کنند و معمولا هم تبعیت می کنند .

به نظر میاد که نظریه ولی فقیه بهترین نظریه ای است که می شه برای حکومت اسلامی در زمان غیبت داد و البته پشتوانه عقلی و حدیثی اون را هم فکر کنم دوستان ذکر کردند و در این مورد فراوان کتاب نوشته شده و به نقد ها ی آن پرداخته شده .

امیدوارم این دفعه تونسته باشم شما رو قانع کنم 

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

پنج شنبه 16/8/1387 - 15:40 - 0 تشکر 69240

بسم الله الحق

امام زمان (عج) : و اما در رویدادهای زمانه (برای دانستن احكام الهی) به راویان حدیث ما رجوع كنید،‌چرا كه ایشان حجت من برشما و من حجت خدا برایشانم.

اولاً باید عرض كنم كه اگه حكومت اسلامی نباشه كه ولایت فقیه معنا پیدا نمی كنه. ثانیاً در مورد اختلاف بین علماء و مراجع و ولی فقیه (در حال حاضر) این اختلاف از زمان غیبت بوده و هست و خواهد بود و شما كمتر می توانید مساله ای را در مورد امور دینی بیابید كه همه مراجع نظر مشترك و یكسانی در مورد آن داشته باشند و این اختلاف باعث چالش و حركت و پویایی مذهب تشیع شده است. ولی در مورد تبعیت از ولی فقیه ، هر كس در امور دینی و مسائل مربوط به احكام از هر یك از مراجع اعلم كه بخواهد می تواند تقلید نماید و امر ولی فقیه زمانی است كه در مورد مسائل مربوط به اجتماع مسلمین و حكومت اسلامی است و یا زمانی كه در نظر علما و مراجع اختلافی باشد كه این هم جهت ایجاد یكپارچگی و وحدت در بین امت اسلامی است و ناقض نظر دیگر علما نیست و اینگونه نیست كه دیگر مراجع حق اظهار نظر نداشته باشند. در مسایلی مانند عید سید فطر هم می بینیم كه در جهت ایجاد وحدت در كشوراسلامی طبق نظر ولی فقیه عمل می شود كه با توجه به امكاناتی كه در اختیار ایشان است این نظر را اعلام می دارند و اینگونه نیست كه نظر شخصی و بدون كارشناسی باشد چون ولی فقیه نیزاز بین مراجع انتخاب می شود.

Selseleh

يکشنبه 24/9/1387 - 1:24 - 0 تشکر 77335

بسم رب المهدی
سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیز 
باز میخوائیم در این بحث باز بشه تا بتونیم تا اونجایی که میشه مباحثمون رو ادامه بدیم .

ابتدا جناب هادی تک : شما در بحثی از همین انجمن جمله عجیبی بیان کردید که به نظرم کاملا غیر منطقی اومد و اون اینکه "" در زمان غیبت هم خود اهلبیت این سرپرستی را به عهده ولی فقیه جامع الشرایط گذاشته اند که این مساله مفصل در بحث ولایت فقیه مطرح شد و سوالات جواب داده""
ابتدا این رو بفرمائید کجا اثبات کردید؟! چیزی که بیان شده مربوط به ""فقها""ست نه ولایت فقیه
دوم در مورد پست آخریتون در همین تاپیک چیزی که به نظر من میرسه اینه که جز بازی با لغات و کلمات اون هم تو در تو چیزی نبود . اینکه ولی فقیه لازم نیست اعلم باشه ، پس تنها و تنها جنبه سیاسی پیدا میکنه ؟! ایا منظورتون این بود ؟ 
سوم اینکه در  پست های قبلی ، شما استناد کردید به فرمایشات علامه جوادی آملی که من هم طبق نظر کوچک و محدود خودم ایراداتی به اون وارد کردم . لطف کنید پاسخ گوی این ایرادات هم باشید .
انشاالله در ادامه  این بحث نظرات مراجع بزرگ تقلید در عالم تشیع رو سعی میکنم بهتر بیان کنم .
...ادامه دارد... 

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.