با سلام
اگر معصوم بود که همه باید از او تبعیت می کردند حالا که نیست چاره چیست لازم هم نیست از خودتان باشد حضرت آیت الله وحید که ولایت مطلقه را قبول ندارند اگر این ولایت نبود چه کار می کردند باید می نشستیم شاه حکومت کند ؟ جایگزین مناسب را بیان فرمایید خود ایشان در صحبتهایشان گفته بودند که باید عزاداری امام صادق مثل عاشورا برگزار شود خب اگر این حکومت نبود و شاه هنوز سر کار بود فکر می کنید اصلا چنین کاری می شد کرد اصلا چیزی از دین می ماند ؟
اون پریدن در تنور حتما چون امام معصوم است می دانیم علتی داشته که از حرام بودن آن خارج می شود امام هم حق گناه ندارد مگر در قرآن به پیامبر نفرموده اگر به مشرکان تمایلی پیدا کنی رگ گردنت را خواهیم زد ؟
مساله ای که در مورد امام زمان است این است که اگر ایشان حکمی کنند که با فکر ما گناه بیاید لازم است تبعیت شود چون ما نمی توانیم به مصلحت آن پی ببریم اما ولی فقیه معصوم نیست و چنین چیزهایی را نمی توان از او انتظار داشت و بخاطر همین است که مجتهدین بر کار او نظارت دارند . در ضمن در مورد حقیقت صحبت کنیم ائمه آیا به گناهی امر کرده اند ؟ آن مورد تنور هم امام می دانستند که برای آن فرد اتفاقی نمی افتد ولی خودش نمی دانست
مصادره اموال شخصی نیست خیلی موارد اقتضائات حکومتی است و مصلحت جامعه ایجاب می کند نمی گویم هر چه در جامعه انجام می شود صحیح است از حکم رهبر تا آنچه انجام می شود ممکن است خیلی متفاوت شود اما این در هر حکومتی هست حتی در حکومت امیرالمومنین هم ایشان بسیار افرادی را که نصب می کردند بخاطر رفتار بدشان عزل می کردند مسائل اینطوری کاملا حکومتی است و حتما می دانید احکام اسلام می تواند از حکم اولی ان به حکم ثانوی بخاطر مصالح مهمتر تغییر یابد
در مورد تقلید که فرمودید باید عرض کنم چه اشکالی دارد که چند نفر فقیه جامع الشرایط باشند ؟ شما از یکی از انها تقلید می کنید ولی در امور اجتماعی و حکم ولی فقیه لازم است حکم ایشان را بپذیرید
اصلا قرار نیست کسانی که به کار ولی فقیه نظارت می کنند ولایت را قبول داشته باشند البته بهتر است اینطور باشد ولی گمان نمی کنم اگر هم قبول نداشته باشند مشکلی باشد چون اینها می خواهند نظارت کنند که آیا ولی فقیه از حکم شرع تبعیت می کند یا نه ؟
اینکه علمای ما از ولایت تبعیت نمی کنند این صحیح نیست علما همه تابعند شاید هم بعضی قبول نداشته باشند ولی وظیفه شان تبعیت است چون اینجا دیگر مساله اجتهاد نیست نمی گویم حتما باید همراه شوند خب بعضی ها همراه نمی شوند مثل آیت الله وحید ولی بر خلاف هم نباید کار کنند و نمی کنند .
جناب آقای صانعی اینکه نظر اولشان صحیح است یا دومی این جای بحث دارد ایشان با افرادی همراه شده اند که با خود دین مشکل دارند در ضمن اینکه ایشان از نظر علمی در چه سطحی هستند این خودش مهم است حوزویان ایشان را در سطح مراجع نمی دانند و این ربطی به مسائل سیاسی هم ندارد