• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 10464)
شنبه 19/5/1387 - 21:23 -0 تشکر 51444
شخصیت اجتماعی جوان از دیدگاه قرآن و عترت

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

در آستانه ولادت اسوه و الگوی جوانان حضرت علی اکبر (ع)، و در راستای اهداف انجمن قران، در طرح اتحاد قران و عترت در شعبان...، به مناسبت روز جوان این تاپیک رو ایجاد کردیم که جوان از دیدگاه قران و معصومین مورد بررسی قرار بدیم، با توجه به اینکه اکثر دوستان تبیانی جوان هستن، امیدوارم این مطالب مورد پسند و استفاده دوستان در زندگی باشه.

مهم ترین وظیفه ى جوانان و نوجوانان در عصر حاضر از دیدگاه قرآن و روایات چیست؟

دوران نوجوانى و جوانى، دوران حساس و سرنوشت ساز و تعیین كننده ى شخصیت فرد است. در این دوران غرور، هیجان، احساسات، شهوت، ناپختگى عقلى و... بر شخص سایه مى افكند.چیزى كه مى تواند این احساسات را در مسیر هدایت و هیجان و غرور را در طریق مثبت قرار دهد و شهوت را مشروع نماید، قانون الهى، یعنى قرآن و احادیث معصومین(علیهم السلام) است.در این بخش به برخى راهكارهاى قرآن و روایات در موفقیت و شخصیت جوان اشاره مى گردد.

 

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
دوشنبه 21/5/1387 - 21:45 - 0 تشکر 51817

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

«سپس شما را به صورت طفل بیرون مى‏آورد، بعد به شدّت و نیرومندى مى‏رسید و بعد از آن پیر مى‏شوید - گروهى از شما پیش از این مرحله مى‏میرند - و در نهایت به سر آمد عمر خود مى‏رسید».

«وَمَن نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِى الْخَلْقِ أَفَلَا یَعْقِلُونَ» (یس /68)

«و كسى را كه عمر طولانى دهیم آفرینشش را واژگون مى‏كنیم».

«وَوَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَاناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَوَضَعَتْهُ كُرْهاً وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلاَثُونَ شَهْراً حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِى أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِى أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَى وَالِدَیَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحاً تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِى فِى ذُرِّیَّتِى إِنِّى تُبْتُ إِلَیْكَ وَإِنِّى مِنَ الْمُسْلِمِینَ»(احقاف /15)

«ما به انسان سفارش نمودیم كه به پدر و مادرش نیكى كند، مادرش او را با ناراحتى حمل مى‏كند و با ناراحتى بر زمین مى‏گذارد و دوران حمل و از شیر گرفتنش سى ماه است، تا زمانى كه به كمال قدرت و رشد برسد و به چهل سالگى قدم گذارد، مى‏گوید: پروردگارا! مرا توفیق ده تا نعمتى را كه به من و پدر و مادرم داده‏اى، قدر دان باشم و كار شایسته انجام دهم كه آن را مى‏پسندى و مایه خوشنودى تو است و فرزندانم را صالح گردان من به سوى تو بازگشتم و من از مسلمانانم».

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
دوشنبه 21/5/1387 - 21:50 - 0 تشکر 51823

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

آغاز و پایان جوانى

در این كه رسیدن به شدت و قوّت بیانگر مرحله‏اى از عمر انسان است كه بین دوره كودكى و پیرى قرار دارد، تردیدى نیست، اما در رابطه با زمان آغاز، پایان و امتداد این مقطع سنى، اختلاف نظر جدى میان پژوهشگران حوزه لغت، تفسیر، فقه و روان‏شناسى، وجود دارد، به عنوان نمونه:

جوانى از زمان بلوغ شروع مى‏شود و تا سى سالگى ادامه دارد.

از سى سالگى آغاز و تا چهل سالگى ادامه دارد.

از هفده سالگى آغاز و تا چهل سالگى تداوم مى‏یابد. از هجده سالگى آغاز و تا سى سالگى استمرار دارد.

انسان در بیست پنج سالگى به نیرومندى مى‏رسد.

حد و مرزى براى رسیدن به نیرومندى «بلغ اشده» وجود ندارد، معیار بلوغ، كمال عقل و داشتن رشد است و با كنار هم قرار گرفتن عقل، توانائى و كمال آفرینش، نیرومندى به وجود مى‏آید.

«استفاده از واژه «قوة» و «ضعف» به صورت نكره به قصد ابهام افكنى و نا معین جلوه دادن كمیت این مقطع، صورت گرفته است؛ زیرا افراد در زمانهاى مختلف به قوت و نیرومندى مى‏رسد».

یك نگاه به این دیدگاه‏ها این پرسش را در پى دارد كه آیا دوره جوانى و نیرومندى، زمان معینى ندارد و چنانكه گفته شده است: به دلیل اختلاف آب و هوا، شرایط فكرى و فضاى فرهنگى، در جوامع مختلف، جوانى یك مفهوم نسبى است و نه مطلق، مدت دوره كودكى، جوانى و پیرى، در عمر افراد گوناگون فرق مى‏كند7یا این كه زمانى مشخص دارد، دیدگاه قرآن در این باره چیست؟

به كارگیرى واژه «ثم» در آیات (روم /54 و حج /5 و مؤمن /67) به عنوان حرف ربط كه افاده ترتیب و تأخیر دارد، بى تردید گویاى این حقیقت است كه ضعف و ناتوانى با یك فاصله زمانى، آغاز و تدریجاً جایگزین قوت و شدّت مى‏شود.

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
دوشنبه 21/5/1387 - 21:52 - 0 تشکر 51826

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

قرآن وقتى به یتیم اجازه تصرف در مالش را مى‏دهد كه به شدّت و نیرومندى رسیده باشد و نیرومندى را به بلوغ و رسیدن به رشد تفسیر مى‏كند:

«وَلاَ تَقْرَبُوا مَالَ الْیَتِیمِ إِلَّا بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ حَتَّى یَبْلُغَ أَشِدَّهُ» (انعام /152) و (اسراء /34)

«و به مال یتیم جز به بهترین صورت نزدیك نشوید تا به حد اشد خود برسد.»

«وَابْتَلُوا الْیَتَامَى حَتَّى إِذَا بَلَغُوا النِّكَاحَ فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُوا إِلَیْهِمْ أَمْوَالَهُمْ» (نساء /6)

«یتیمان را چون به حد بلوغ برسند، بیازمایید، اگر در آنها رشد یافتید، اموال‏شان را به آنها بدهید.»

دستور به آزمایش، هنگام رسیدن به بلوغ، براى فهم رسیدن به مرحله رشد دو نكته را در خود نهفته دارد: یكى امكان پیدایش همزمان بلوغ و رشد و دیگر امكان پیدایش رشد، با فاصله‏اى، بعد از زمان بلوغ.

در روایتى، امام صادق علیه السلام در پاسخ پرسش از این كه تصرفات یتیم كى موثر است؟ فرمود: «حتّى یبلّغ اشده، قال و ما اشده؟ قال الاحتلام»8«زمانى كه به شدّت و نیرومندى برسد، گفت: شدّت او چیست؟ فرمود: جنب شدن».

این كه بلوغ معیار تكلیف شناخته شده، با این كه خرد و خردورزى از شرایط تكلیف مى‏باشد، مى‏تواند دلیل بر این باشد كه بلوغ، نوعاً با رشد و خرد ورزى همراه است یا مى‏تواند همراه باشد.

خرد جوان، از آزادگى ویژه‏اى برخوردار است و هنوز آلایش عادتها، دلبستگى‏هاى مادى و زمینى، باورهاى سنتى نبایسته و ...، دامنگیر آن نشده است. اگر كمبودى دارد كمبود تجربه و آگاهى است كه مى‏تواند توسط بزرگترها جبران گردد، به همین دلیل على‏علیه السلام خطاب به یكى از كارگزارانش مى‏فرماید:

«اذا احتجت الى المشورة فى أمر قد طرأ علیك فاستبده ببدایة الشبان فانّهم احدّ اذهاناً و اسرع حدساً ثم رده بعد ذلك الى رأى الكهول الشیوخ، لیستعقبوه و یحسنوا الاختبار له فان تجربتهم اكثر»

«هرگاه كارى برایت پیش آمد و نیاز به مشورت پیدا كردى، در آغاز آن را با جوانان، در میان گذار. زیرا آنها تیز فهم‏تر و با فراست ترند سپس آن را در معرض نظر سالخوردگان و پیران قرار ده، تا در معرض ارزیابى قرار دهند، چه آنكه تجربه ایشان بیشتر است».

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
دوشنبه 21/5/1387 - 22:3 - 0 تشکر 51829

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

از تقارن و انضمام چهل سالگى به زمان بلوغ قدرت در آیه 15 سوره احقاف به عنوان مقطع آرمان‏خواهى انسان، مى‏توان الهام گرفت كه چهل سالگى نهایت مرز قدرتمندى او مى‏باشد، چونانكه در روایتى از امام صادق‏علیه السلام آمده است:

«اذ بلغ العبد ثلاثاً و ثلاثین سنةً فقد بلغ اشدّه و اذا بلغ اربعین سنة فقد بلغ منتهاه فاذا ظعن فى احدى و اربعین فهو فى نقصان»

«هرگاه، بنده به سى‏وسه سالگى رسید، به شدّت و نیرومندى خود دست یافته است و هرگاه به چهل سالگى قدم گذاشت، نهایت دوره قدرتش را تجربه مى‏كند، زمانى كه به منزل چهل و یك سالگى بار انداخت، او به نقصان مى‏گذارد.»

بنابراین، سخن ابن منظور، قابل پذیرش مى‏نماید، آنجا كه مى‏گوید:

«فبلوغ الاشدّ محصور الاول محصور النهایة غیر محصور ما بین ذلك»

«بلوغ نیرومندى، از آغاز و انجام محدود است امّا وسط، آن حد ندارد.»

بنابراین نیرومندى مورد نظر قرآن، پیش از بلوغ و پس از چهل سالگى، میسّر نیست. ولى ممكن است دیرتر از بلوغ جنسى حاصل آید و زودتر از چهل سالگى رو به افول گذارد، واقعیتى كه مى‏تواند اختلاف روایات13 را در باب زمان پیدایش قدرت جوانى، توجیه كند و راز تعبیر «الحدث» در مورد امام حسن‏علیه السلام سى و سه ساله در كلام امام على‏علیه السلام را نیز آشكار كند، آنجا كه فرمود:

«و انما قلب الحدث كالارض الخالیة ما ألقى فیها من شى‏ء قبلته فبادرتك بالادب قبل أن یقسو قلبك و یشغل لبّك»

«همانا دل جوان، مانند زمین آماده‏اى است كه هر آنچه در آن كاشته شود، مى‏پذیرد، بر این مبنا، پیش از آنكه دلت سخت گردد و خردت به بند كشیده شود، به تربیتت برخاستم.»

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
دوشنبه 21/5/1387 - 22:12 - 0 تشکر 51831

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

حقیقت نیروى جوانى
قرآن نمى‏گوید در فصل جوانى انسان داراى قدرت و قوت است، بلكه مى‏گوید كه جوان چیزى جز قوت نیست و قوت در قرآن، اختصاص به توان جسمى ندارد و شامل نیرومندى روحى نیز مى‏شود. به همین دلیل قرآن، در توضیح ضعف و نقصان پیرى، زوال توان علم آموزى و حفظ علم را به عنوان مصداق آن دو مطرح مى‏كند: «لكیلا یعلم من بعد علم شیئا» (نحل /70) در روایتى نیز آمده است:

«عن اسحاق ابن عمار قال سألت ابا عبداللَّه،علیه السلام عن قول اللَّه «خذوا ما آتیناكم بقوة» (بقره /63)، أقوة فى البدن ام قوة فى القلوب؟ قال فیهما جمیعا»

«از امام صادق‏علیه السلام پرسیدم كه مراد از قوت در آیه كه مى‏گوید: «آنچه را به شما داده‏ایم یا قوت بگیرید» قدرت جسمى است یا توان روحى؟ امام‏علیه السلام فرمود هر دو مراد است».

تعدادى از مفسّران نیز ذیل آیه 54 سوره روم، در بیان معناى قوت مى‏گوید: مقصود توان اندامى، روحى، عقلى و علم آموزى است.

واقعیت این است كه توان جسمى، با بلوغ، به رشد نهایى نمى‏رسد، تا تعبیر قوت را توجیه كند. آنچه در این مقطع فعالیّت دارد، خستگى ناپذیرى در برابر فعالیت جسمى است كه خود منشأ روان شناختى دارد. خستگى ناپذیرى تا سالها ادامه دارد و از داشته‏هاى ارزشمند انسان به حساب مى‏آید.

بنابراین نیرومندى جوان را باید در شخصیت انسانى او جستجو كرد كه «بر ساختار كلى روانشناختى فرد دلالت دارد و خوى (تمایلات عاطفى فطرى)، منش، هوش، حساسیت‏ها، گرایش‏ها، علایق، عقاید، آرزوها و آرمان‏هاى او را در بر مى‏گیرد. تمایلات و نحوه برخورد با آنها، نشان‏دهنده شخصیت فرد هستند».

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
دوشنبه 21/5/1387 - 22:14 - 0 تشکر 51832

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

جوان در گذشته، كودكى بود كه با آمیزه متشكل از جسم، روح و فطرت، قدم به دنیا یعنى محیط خانواده، هسته‏اى مركب از پدر و مادر، قدم گذاشت، تا فطرتش در بستر آن شكوفا شود یا گرد و غبار آلاینده بر آن بنشیند. در روایتى از پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم آمده است:

«كل مولود یولد على الفطرة حتى یكون ابواه یهوّدانه و ینصّرانه»

«هر كودكى، با فطرت توحیدى به دنیا مى‏آید. این پدر و مادرش است كه او را یهودى یا نصرانى بار آورد».

مطالعات روانشناختى كودك نیز حقیقت یاد شده را تأیید مى‏كند:

«همه بچه‏ها پاك و معصوم متولد مى‏شوند، بدین لحاظ است كه مى‏گوییم: بچه‏ها بهشتى هستند»5

قرآن حامى روایت فوق بوده و فطرت را معادل كل دین (سوره روم /30) معرفى مى‏كند. به این معنا كه تمام تمایلات، منشها، باورها و آرمان‏هاى ارزشى كه دین بدآنهافرا مى‏خواند، ریشه در آفرینش انسان دارد.

در فصل جوانى، به رغم تمام كنش‏هاى محیط خانواده و جامعه، فطرت با تمام توان به خود نمایى مى‏پردازد. گویا كودك در عالم كودكى غرق دنیاى خود بوده، اصلاً توجه جدى به تخریب‏هاى تربیتى نداشته و اینك كه دوره ضعف را پشت سر مى‏گذارد، با ظهور بلوغ به خود آمده، به باز خوانى منشور فطرتش رو مى‏آورد و آهنگ زندگى را بر اساس آن سر مى‏دهد تا در بزرگسالى در دام محافظه‏كارى نبایسته علایق مادى، اخلاق فاسد، فكر انحرافى و آرمانها و تصمیم‏گیرى‏هاى باطل، گرفتار نیاید.

شفافیت نسبى آینه فطرت كه آمیخته با آزادى معنوى و اجتماعى است، به جوانان فرصت انتخاب و عمل مناسب با خود را، مى‏دهد، الهام‏هاى فطرى حساسیتى را در آنها به وجود مى‏آورد كه بر اساس آن، نمى‏توانند در قبال تعطیلى عمل به ارزشها و خودنمایى ضد ارزشها، بى تفاوت بمانند.

بر این اساس، در صفحه زندگى جوان، سر فصل‏هایى جلب توجه مى‏كند، كه در فصل كودكى و پیرى به نظر نمى‏آیند، عمده‏ترین آن در ادامه اشاره میشود.

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
دوشنبه 21/5/1387 - 22:21 - 0 تشکر 51833

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

كمال ‏طلبى و آرمان گرایى

سنت، در ارزیابى‏هاى جوان، از پاكى دل و شفافیت فطرت و فضیلت پذیرى آن تعبیر به رقّت قلب مى‏كند و دانشمندان نیز با قاطعیت، درباره تأثیر پذیرى‏ها و الهام‏گیرى‏هاى جوانان، از صفاى سرشت، سخن مى‏گوید.

خیرخواهى یكى از سر فصل‏هاى عمده زندگى جوان است، كه بر اساس بیان سنت، ریشه در رقت قلب او دارد.

طبق روایتى كه قبلاً به مطالعه گرفته شد، پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم مى‏فرماید:

«شما را سفارش مى‏كنم كه با جوانان برخورد نیك داشته باشید كه آنها قلب پاك و فضیلت پذیرى دارند و بر پایه آن - وقتى خداوند مبعوثم كرد تا بشارت دهم و بترسانم - جوانان با من هم پیمان شدند و پیران به مخالفت برخاستند سپس این آیه را خواند: «فطال علیهم الامد فقست قلوبهم» (حدید /16)

امام صادق‏علیه السلام در رابطه با تفاوت برخورد حضرت یعقوب‏علیه السلام و حضرت یوسف‏علیه السلام با برادرانش پس از ندامت و طلب استغفار و این كه یوسف بى درنگ از خود، گذشت نشان داد و یعقوب تنها وعده داد كه در آینده براى آنها طلب مغفرت خواهند كرد فرمود:

«لان قلب الشاب أرق من قلب الشیخ»

«بدان دلیل كه همانا دل جوان نازك‏تر از دل پیر است».

و نیز آن حضرت در پاسخ به ابوجعفر احول كه از اندك بودن اجابت كنندگان دعوت به مكتب اهل بیت شكایت داشت، فرمود:

«علیك بالاحداث فانّهم اسرع إلى كل خیر»

«باید به سراغ جوانان بروى زیرا آنها با شتاب بیشتر به هر امر خیرى رو مى‏آورند».

خیرخواهى جوانان در حد یك توقع و آرزوى ساده نیست؛ بلكه «این اخلاق شخصى، اخلاق احساساتى نیز هست یعنى بر پایه عشق به خیر قرار دارد» و احساسات اساسى تمایلات و تصمیم‏گیرى‏ها را تشكیل مى‏دهد و حتى بر تندرستى، حافظه، نیروى ادراك و استدلال ما نیز اثر مى‏گذارد.

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
دوشنبه 21/5/1387 - 22:24 - 0 تشکر 51834

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

نگاه گذرا و سطحى به پاره‏اى از رفتار جوانان ممكن است، ادعاى فوق را زیر سؤال ببرد! مثلاً از والدین فاصله مى‏گیرند، گروه هم سن و سال خود را به جاى آنان بر مى‏گزینند، و به جاى گوش دادن به اندرزهاى پدر و مادر، برخورد نقادانه را پیشه خود مى‏سازند. خود پرستى در دوران بلوغ به شدیدترین شكل خود ظاهر گشته و به وسیله توجه زیاد به بدن و آرایش خود، هویدا مى‏گردد، ولى بر پایه تحقیقات به عمل آمده، خیرخواهى و برخوردهاى به ظاهر منفى، ریشه در واقعیت‏هاى روحى عمیق‏تر و ارزشمندترى دارد كه در قالب كمال‏طلبى و آرمان‏خواهى قابل مطالعه مى‏باشد.

جوان در پى مبارزه با خاطره دوران كودكى است؛ یعنى مى‏خواهد احساس ناتوانى، احساس ضعیفى در برابر بزرگسالان و احساس وابستگى به آنها را كه وضعیت دیروزش را رقم مى‏زد، از میان بردارد.

«جوانان، خواه ناخواه اما به طور لزوم به سوى یك نوع زندگى جدید متفاوت با زندگى دوران كودكى میل مى‏كنند، آنان عادات كهنه كودكى را كنار گذارده فعالیت‏هاى جدیدى آغاز مى‏نمایند... خود را براى كوشش‏هاى دوران كمال و مردى آماده مى‏سازند.

میل به استقلال، جز بیان این تكامل، چیز دیگرى نیست. هر قدر كه نیرو زیاد مى‏شود، شخص در مقابل یوغ اسارت بى تاب‏تر مى‏گردد، هر نوع حاكمیت دیگران، سنگین‏تر به نظر مى‏رسد و هر نوع فشار و مضیقه، غیر قابل تحمل‏تر به نظر مى‏آید».

«به ترقیات خود علاقه‏مند مى‏شود و با كمى و كاستى‏هاى خود به مبارزه بر مى‏خیزد و مى‏كوشد تا در دید خود، به ترقى و تعالى نایل گردد. از طرف دیگر فعالیت او صورت انطباق با زمان حال را از دست مى‏دهد و متوجه آینده مى‏شود؛ یعنى نوجوان نقشه‏هاى دور و دراز، طرح مى‏كند. بارى، میل به كمال مطلوب، جانشین علاقه عملى و آنى مى‏شود».

«در سنین نوجوانى، در وهله اول میل به زندگى پاك‏تر و سخاوتمندانه و بى غرضانه‏تر پیدا مى‏شود. اما در دوره بعد، این نگرانى در راه خیر به تحسین و تمجید پر شورى از خیر مبدل مى‏گردد. خلاصه سرانجام به اخلاق ارزش‏ها مى‏رسیم، در مركز این اخلاق، انواع رفتارى قرار دارد كه در نظر نوجوانان بسى گران‏بهاست و آن عبارت است از فداكارى و یك رنگى و پاكدلى و رحم و شفقت و قهرمانى و حالاتى مانند این‏ها».

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
دوشنبه 21/5/1387 - 22:26 - 0 تشکر 51835

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

روان شناسان در این نكته وحدت نظر دارند كه در سنین جوانى در كنار ایده‏آلهاى اخلاقى و در راستاى كمال خواهى، حس مذهبى نیز به صورت فعال به سراغ جوانان مى‏آید، حتى كسانى كه قبلاً به مسائل مذهب اهمیت قایل نبوده و در آینده نیز به بى بند و بارى كشانده مى‏شوند، در فصل جوانى به نهضت مذهبى رو مى‏آورند. جوان در پرتو باور به خداوند، آرامش روحى، توضیح علل امور، سلسله مراتب ارزشها و جایگاه و موقعیت خود را در هستى بازمى‏یابد. از این رو، عنایت او به مذهب به گونه‏اى مطرح است كه اوگوست كنت، دوران بلوغ را سنین ماوراء الطبیعه نامیده است.

جوان تنها به جنگ با كاستى‏ها و نقصها در وجود خود نمى‏پردازد؛ بلكه در كنار آن به تبدیل محیط موجود به محیط آرمانى نیز علاقه‏مند است، آینده‏اى كه فعلاً وجود ندارد، در فضاى ذهن او به تصویر كشیده مى‏شود، صورت ذهنى جامعه آرمانى، تصمیم‏هاى بلند پروازانه‏اى را به وجود مى‏آورد، به همین دلیل نسبت خیال‏پردازى به او داده مى‏شود. موریس دبس مى‏گوید:

«در حدود پانزده تا هفده سالگى اینان به نداى تقدس یا شجاعت به لرزه در مى‏آیند، آرزومند مى‏شوند كه جهان را از نو تشكیل دهند، بدى را محو و نابود سازند و عدالت مطلق را حكم فرما نمایند».

التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
سه شنبه 22/5/1387 - 18:24 - 0 تشکر 51959

هوالرحمن الرحیم

سلام

وااااای...جناب Mamal92 شما چه کردیناااااااا...دیگه چیزی نمونده آدم بگه...ولی یه چیزی رو خوندم خیلی خوشم اومد...حیف بود نزارم...سفارشات امام علی(ع) به فرزندشون امام حسن(ع) در مورد جوانی...زیاده ولی یکمشو الان میزارم بقیشو بعدا.

-----------------------------------------

امام علی (ع) به جوان تأكید مى كند كه سرمایه ى خویش یعنى عمر را در غفلت و ندانم كارى صرف نكند كه اولین سؤال او در قیامت این است:

جوانى را در چه مسیرى و براى به دست آوردن چه متاعى هزینه كردى؟

و همه ما با هر نفس ، بخشى از این سرمایه را از دست مى دهیم و گامى به مرگ نزدیك مى شویم تا آنجا كه در دل آن پنهان خواهیم شد.

ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام

پسركم !

بدان!راهى طولانى و دور و مشكل و سخت در پیش رو دارى و چاره ای نیست جز اینكه آنچه باید، طلب كنى و سبكبار باشى، كه نجات ، از آنانى است كه كوله بارشان سبك تر است و قامتشان راست تر.بر شانه ات بار اضافى نگذار كه برایت دست و پاگیر است.اگر كسى را یافتى كه بارت را با او تقسیم كنى تا برایت حمل كند و در روزگار نیاز به تو بازگرداند، تردید مكن و از اندوختن آن اجتناب كن، بار خویش را هر چه بیشتر به او بسپار پس شاید در جستجوى چنین كسى باشید و او را نیابید(3) .

امام علی (ع) پس از آگاه كردن و بیم دادن از مسیر سخت آینده، راهنمایى هاى تعیین كننده اى را بیان مى كند كه در مسیر جوان به سوى آسمان آخرت بسیار سودمند است:

هر چه مى توان باید آلودگى به دنیا را كم تر كرد.براى راهى طولانى، آنكه سبكبارتر است، خستگى كم تر و موفقیت بیشترى را نصیب خود خواهد كرد. پشتت را زیر بار داشتن ها، خم مكن.چشم به كردار دنیایى دیگران مینداز بلكه به عكس اگر باركشى یافتى هر چه بیشتر بارت را به او بسپار تا برایت حمل كند و در هنگام نیاز به تو بر گرداند.

اللهم عجل لولیک الفرج

ياد خدا آرامبخش قلبهاست...

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.