• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 24209)
چهارشنبه 10/7/1387 - 0:27 -0 تشکر 61801
" ولایت فقیه یا مراجع تقلید ؟!؟"

بســـــــــــم رب المــهــدی


سلام دوستان

مطلبی که میخوام عرض کنم دررابطه با احکامی است که بعضا اختلاف افتادن بین آنها وجود دارد و همکنون نیز با وجود مسئله ای  که به عنوان  " ولایت فقیه " از اون یاد میشه در تناقض به سر میبرد  .

  اولا وجود ولایت فقیه لازمه کشور و احکام اسلامی است ؟ و شما حکم ولایت فقیه را چگونه ارزیابی میکنید؟

در ثانی بنده به عنوان اینکه مرجع تقلیدی مجزا از ولایت فقیه کنونی کشور دارم ، ایا حکم امثال مثل من رویه ای هستند که باید از ولی فقیه دستور بگیرند یا از مرجع تقلید ؟


مسئله دیگر این است که به تازگی و در چند سال اخیر بسیاری از علما و بزرگان ما به خاطر وجود این مسئله قادر به حکم قطعی خود نیستند و بعضا از بیان آن خودداری میکنند یا سخن آنها بنا بر دلایلی از جمله سیاست و ... کاملا رد میشود!
(جهت نمونه ، میتوان به اعلام عید فطر در جامعه اشاره کرد)


کلیه این امور رو چطور ارزیابی میکنید ؟ منتظر پاسخهای شما عزیزان هستم


یا ع ل ی مدد   
 

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
سه شنبه 16/7/1387 - 1:44 - 0 تشکر 63468

در اخر اینکه دوست خوبم ، جناب " منهم " عزیز ، اون موردی که فرمودید در مورد عربستان با عراق زمین تا آسمون فرق میکنه جریانش . عربستان رو حکم حکومتی و پادشاهی تعیین تکلیف میکنه برای اموری مثل ماه رمضان ؛ اما در عراق را مجتهد واجد الشرایط مشخص میکنه . در عراق نظام پادشاهی یا دیکتاتوری که حاکم نیست ! در عراق حکم بر اساس مبانی اسلام و بر اساس فتوای مرجع تقلید میباشد

"" من شخصا خیلی شنیدم که خود آیت الله خامنه ای گفتند از من تقلید نکنید ، دلیل واضحم هم این است که ایشان اصلا رساله ای به زبان فارسی چاپ نکردند (ولی به زبان های دیگر ایشان رساله دارند ) . البته درست است ، ایشان از مراجع بزرگ تقلید هستند ولی به خاطر یک سری مسائل رساله فارسی چاپ نکردند ""

اتفاقا من هم این مورد را خیلی شنیدم و نمیدونم دلیل چیه . تا اونجایی که به فکر ناقص من میرسه وجود علمای بزرگ و فوق العاده با سواد علمی هست که در جامعمون داریم اما از حضور و وجودشون کمترین اسفاده ها نمیشه و واقعا در حق این علمای عزیز داره ظلم میشه ! چون اینهایی بودند که عمر و زندگی خودشون رو برای به دست آوردن معارف اسلام صرف کردند اما همکنون کوچکترین توحهی به اونها نمیشه


زیاد طولانی شد شرمنده همه عزیزان / یا ع ل ی مدد  

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
سه شنبه 16/7/1387 - 12:13 - 0 تشکر 63567

هو العزیز

سلام جناب حیات طیبه عزیز

در مورد ثابت شدن ماه و تفاوت کشور عراق و عربستان حرفاتون کاملا درسته ولی از لحاظ جغرافیایی ایران و عراق در یک راستا از لحاظ دیدن ماه نیستند این موضوع را از ساعات اذان و غروب و طلوع آفتاب کشور ها می توان متوجه شد که این ساعات در کشورمان زودتر از کشور عراق است مثلا ایران ساعت 6 آفتاب طلوع می کنه به فرض در عراق 6:30 دقیقه و یک تفاوت ساعت با این کشور داریم .

اتفاقا من هم این مورد را خیلی شنیدم و نمیدونم دلیل چیه . تا اونجایی که به فکر ناقص من میرسه وجود علمای بزرگ و فوق العاده با سواد علمی هست که در جامعمون داریم اما از حضور و وجودشون کمترین اسفاده ها نمیشه و واقعا در حق این علمای عزیز داره ظلم میشه ! چون اینهایی بودند که عمر و زندگی خودشون رو برای به دست آوردن معارف اسلام صرف کردند اما همکنون کوچکترین توحهی به اونها نمیشه

والا منم دلیلش را نمی دونم هر چه هست خود آقا بهتر می دونند ، در مورد اینکه در جامعه علمای بزرگی داریم که اصلا در این موضوع شکی نیست ، مثلا شنیده می شه که می گند در عرفان کسی به پای آیت الله بهجت نمی رسه و در فقه کسی به عظمت آیت الله وحید خراسانی نیست و ....

این حرفها کاملا درست ، خود مقام معظم رهبری هم که اصلا رساله فارسی چاپ نکردند ، حالا چرا بعضی ها از ایشون تقلید می کنند خوب حتما برایشان ثابت شده که ایشان از همه اعلم ترند همان طوری که برای دیگران اعلمیت علمای دیگر ثابت شده است .

اصلا این حرفتان را قبول ندارم که در حق علمای دیگر ظلم شده  ، تا آنجایی که من می دانم در  همه رساله های عملیه هر فردی باید یک مرجع تقلید برای خود برگزیند و از راههایی که بیان شده اعلم ترین را انتخاب کند و هر کسی با تحقیقاتی که انجام میدهد مرجع خود را انتخاب می کند ، حالا شما چرا می گویید در حق بقیه علما ظلم شده نمی دانم ؟!!

««« تبیان »»»

 

پنج شنبه 18/7/1387 - 23:13 - 0 تشکر 64172

سلام و عرض ادب خدمت دوستان گلم

"" تفاوت کشور عراق و عربستان حرفاتون کاملا درسته ولی از لحاظ جغرافیایی ایران و عراق در یک راستا از لحاظ دیدن ماه نیستند این موضوع را از ساعات اذان و غروب و طلوع آفتاب کشور ها می توان متوجه شد که این ساعات در کشورمان زودتر از کشور عراق است مثلا ایران ساعت 6 آفتاب طلوع می کنه به فرض در عراق 6:30 دقیقه و یک تفاوت ساعت با این کشور داریم ""

خب جناب منهم عزیز در صحبتهای قبل بود که تاکید علمای ما بر این موضوع راجع به مشترک بودن در یک شب هست . اومده بود که چه دور باشه و چه نزدیک مهم نیست ، مهم اینه که در شب مشترک باشند که فکر نمیکنم نزدیک ترین کشور به افق ما غیر از عراق  جایی باشه
مسأله 888 ـ اگر در شهرى اوّل ماه ثابت شود ، در شهرهاى دیگر ـ چه دور باشند چه نزدیك ، چه در افق متّحد باشند یا نه ـ در صورتى كه در شب مشترك باشند ثابت مى شود


 "" خود مقام معظم رهبری هم که اصلا رساله فارسی چاپ نکردند ، حالا چرا بعضی ها از ایشون تقلید می کنند خوب حتما برایشان ثابت شده که ایشان از همه اعلم ترند همان طوری که برای دیگران اعلمیت علمای دیگر ثابت شده است ""

کاملا قبول دارم و اینکه هر کسی مرجعی داره که اعلم تشخیص داده شده . من هم مخالف این نیستم ولی حرف اصلی من بر سر منصب ولایت مطلقه! است که به نظر من چیزی غیر از شان انسان را شامل میشه ! و خدای نکرده قصدم این نیست که رهبر عزیزمون رو منظور داشته باشم ! اصل مسئله ولایت مطلقه فقیه رو نمیشه راحت قبولش کرد

"" اصلا این حرفتان را قبول ندارم که در حق علمای دیگر ظلم شده  ، تا آنجایی که من می دانم در  همه رساله های عملیه هر فردی باید یک مرجع تقلید برای خود برگزیند و از راههایی که بیان شده اعلم ترین را انتخاب کند و هر کسی با تحقیقاتی که انجام میدهد مرجع خود را انتخاب می کند ، حالا شما چرا می گویید در حق بقیه علما ظلم شده نمی دانم ؟!! ""

ظلمی که من گفتم نه این که بریم بزنیم توی گوش طرف هههه . عرضم سر اینه که خب ببینید الان علمای بسیار بزرگی رو داریم و داشتیم ! اما کی اونها رو میشناخت و میشناسه ؟ این ظلم نیست ؟
ایه الله تبریزی با اون عظمت و بزرگی علمی رو من خودم شخصا به هیچ عنوان نمیشناختم !! اما تا فوت شدند ایشان چند میلیون نفر رفتند تشییع پیکر ؟ خدائییش این ظلم نیست که تا وجود دارند و هستند اسمی ازشون نباشه ؟
نباید امثال ماها که خیلی خیلی مشکل داریم توی عقایدمون ، توی افکارمون ، توی احکاممون ، از اینها استفاده کنیم ؟
شما خودتون اسمی از ایه الله تبریزی در رادیو و تلویزیون شنیده بودید ؟
الان که من دارم اسمی از آیه الله وحید میبرم ، حاضرم قسم بخورم خیلی از افراد کشورمون نمیدونند ایشان چه شخصیتی دارند! حتی اسم ایشان رو هم نشنیدند !
توی این یکی دو سال اخیر هست که قسمتهایی از سخنرانیهاشون رو تلویزون داره پخش میکنه ... اون هم با سانسور! زیاد !!

شخص دیگه رو نام ببرم ! تا الان چقدر یاد شده از آیه الله سید صادق شیرازی ؟

خب منظور من اینه که این همه بزرگ و عالم و مرجع تقلید داریم اما هیچ اثری ازشون نیست . انگار نه انگار ! اما هنگام فوتشون که میشه ببین چه خبر میشه !!! اکثر این افراد هم علمایی هستند که تاکید قوی و زیادی روی ولایت مطلقه فقیه ندارند!


همین دیگه عرضی نیست . یا علی مدد

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
جمعه 19/7/1387 - 12:11 - 0 تشکر 64266

سلام

الا بذکر الله تطمئن القلوب

*******

جناب حیات طیبه عزیز ... خیلی بحث مفیدیه ... حداقل برای من که خیلی مفید بود ... چون رفتم دنبالش و به نتیجه های خوبی هم رسیدم ... حتما تا چند روز دیگه مطالب جدیدتر و کامل تری رو اینجا قرار میدم ... فعلا فرصت نکردم پاسخ های دوستان رو به طور کامل بخونم ... یکمی هم سرم شلوغه .... 

ولی یه جمله از شهید مطهری خونده بودم که فکر می کنم همینجا هم مصداقشه 

ایشون گفتن ... اسلام طوریه که هر چی بیش تر در اون شبهه افکنی بشه ، حقانیتش بیش تر مشخص میشه ... البته نقل به مضمون نبودااا 

بازم ممنون ... دوباره برمی گردم  

ماندگار باشید

یا علی

اللهم ‌ارزقنا توفیق‌الشهادة فی سبیلك تحت لواء ولیك

همراه شما در انجمن سیاسی anjoman.siasi@tebyan.org

و انجمن ورزش و تندرستی anjoman.varzesh@tebyan.org

پنج شنبه 25/7/1387 - 20:43 - 0 تشکر 65518

بنام حق سلام دوست عزیز مطلبی که عرض کردید دو مبحث را عرض کردید.1)ولایت فقیه با توجه به احکام اسلامی وسیاست خود حکمی را صادر میکند وبه عموم میرسانند.2)مرجع تقلید کسی که احاطه ی کامل بر روی احکام اسلامی دارند و احکام را با توجه به علم خود بیان میکند .اما با توجه به روایات محکم وغیر قابل انکار  امام زمان (ع)در غیبت امام عصرمان  باید از ولایت فقیه پیروی واطاعت کنیم.اما در جواب شما :فرد بزرگواری است که هم جزو ولایت فقیه بوده وهم جزو مرجع تقلید بوده که گمان کنم اطاعت امر از ایشان کاملا درست باشد.ما نظر مراجع تقلید بزرگوار را هم محترم میشماریم اما در بعضی از مسائل احکام خود این مراجع نظرات متفاوتی دارند.             انشاالله موفق باشید

شنبه 4/8/1387 - 15:48 - 0 تشکر 67291

سلام خدمت دوستان گلم

خدمت ماندگاری عزیز عرض کنم ما هم مشتاق شنیدن(خواندن) تحقیقات شما خواهیم بود .


جناب نسیم بقا : "ولایت فقیه با توجه به احکام اسلامی وسیاست خود حکمی را صادر میکند وبه عموم میرسانند "

احکام اسلامی رو که ... اما سیاستی که مد نظر شماست از دو حال خارج نیست . یا داخلیست یا خارجی . داخلی بودن سیاستها اگر به حکم "ولی فقیه" باشد باید شامل همه جوانب و همه اصول و همه زوایا باشه ! نه اینکه قسمتی رو شامل بشه و قسمتی رو نه !
پس باید جوری باشه که ایرادی بر جامعه اسلامی وارد نشه ! اگر هم وارد بشه باید راه حل و رفع اون رو هم بیان کنه که این مورد از نظر من از اختیار بشر معمول خارج است !!
در مورد سیاستهای خارج هم که چون اشنایی خاصی ندارم ، فعلا در موردش سکوت میکنم!


"" اما با توجه به روایات محکم وغیر قابل انکار  امام زمان (ع)در غیبت امام عصرمان  باید از ولایت فقیه پیروی واطاعت کنیم""
ممنون میشم از شما اگر بیان این احادیث رو بفرمائید و بیان کنید منظور و مقصود امام (ع) ، "ولایت مطلقه فقیه" است !

"" :فرد بزرگواری است که هم جزو ولایت فقیه بوده وهم جزو مرجع تقلید بوده که گمان کنم اطاعت امر از ایشان کاملا درست باش ""

اگر منظورتان در حال حاضر ایه الله خامنه ای باشند ، قبلا هم عرض کردم شخص خاص ملاک صحبتهای من نیست . اطاعت امر هم طبق فرمایش قران و احکام اخلاقی شامل عده ی خاصی میشه که از جمله خدا ، رسول ، اولی الامر (معصوم (ع)  و مراحل بعدیش میشه پدر مادر و مرجع تقلید !! میشه نام برد .


علی علی

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
يکشنبه 5/8/1387 - 0:25 - 0 تشکر 67385

با سلام.
با توجه به گفت و شنودهای مطرح شده فکر می کنم همگی لزوم وجود فقیه جامع الشرایط در راس اداره حکومت و کشور رو قطعی میدونند.
منتها مساله اصلی که شخصا فکر میکنم جناب حیات طیبه مد نظر دارند اینه که :
اولا : آیا ولایت مطلقه فقیه اصطلاح و تئوری درستی است ؟ (دقت کنید ، ولایت مطلقه . یعنی اگر فقیه به ما دستور دادند که بر فرض مثال وارد تنور آتشین بشیم آیا امتثال امر ایشان مانند امام معصوم واجبه یا خیر؟)
ثانیا : آیا این نظریه ولایت مطلقه فقیه درکشور ما امروزه واقعا رعایت می شود؟ (بدین معنا که میزان نفوذ کلام و دستور فقیه جامع الشرایط در امور مملکتی چه قدر است؟) به تعبیر دیگر فقیه جامع الشرایط در چه مواردی باید صاحب و قاطع النظر باشد ؟

یا علی مدد

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

پنج شنبه 9/8/1387 - 15:26 - 0 تشکر 68124

با سلام خدمت دوستان 

جناب حیات طیبه مخالف ولایت مطلقه فقیه هستند البته این رو باید بدونیم ولایت مطلقه به معنی ولایت مطلق در امور اجتماعی و مدنی است نه شخصی با این فرض سوال من از جناب حیات طیبه این است شما که ولایت مطلقه را قبول نمی کنید چه طرحی بهتر از این سراغ دارید که مشکلات کمتری داشته باشد لطفا کامل و با تمام زوایای آن بفرمایید  

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

يکشنبه 12/8/1387 - 19:45 - 0 تشکر 68472

بسم رب المهدی

سلام و عرض ادب خدمت دوستان

در مورد فرمایش جناب هادی تک باید عرض کنم به نظر من شما تعریفتون از ولایت مطلقه فقیه اون چیزی نیست که در حقیقتش نهفته است . شما لطف کنید دقیقا بفرمائید منظورتون از این نوع ولایت چیست؟ و چگونه به این معنی پی بردید؟ و در کل نظر خودتون رو از این مسئله ابتدا بیان بفرمائید .

دوستانی که تاکنون اومدند ، لطف کردند نظر خودشون رو بیان فرمودند غیر از جناب منتظر عشق و شما

البته در جایی دیگه در مورد این تاپیک ، منو هم محکوم کرده بودید که باز نمیدونم نظرتون الان همون هست یا خیر !
بگذریم

ببینید ، من نظر شخصی خودم رو بر دیگری القا نمیکنم یا تحمیل کنم !
اگر توجه فرموده باشید به صحبتهای گذشته ! ما ابتدا اومدیم از تفاوتهای بین دو مسئله ولایت فقیه و مرجع تقلید شروع کردیم !
قسمتیش رو میگیرید و قسمتی دیگه اش رو خیر! .
ضمن اینکه یه نفری به من حرفی رو زد که شدت تعجبم بد جور فوران کرد !! شخصی به من مطلبی رو ابلاغ کرده مبنی بر ضد ولایت فقیه بودن من !!!! (غافل از اینکه ما خودمون خیر سرمون خون دادیم برای این مملکت! ) . چقدر راحت نسبت به دیگری داده میشه در این گونه مسائل !
ایا شما هم اینو برداشت کردید ؟ و سوال دیگه اینکه به قول محمد شجاعتی ایا نمیشه کسی سوالی رو بکنه و در موردش خیلی رک و راست برخورد کنه و بدون هر گونه شیله پیله داشتن حرف بزنه ؟

احکام علمای بزرگ دینمون رو من دارم مینویسم اما هیچ کسی توجهی به اون نمیکنه ! یعنی این قدر این احکام پیش پا افتاده هستند که ارزش و اهمیت سوال و جواب ندارند ؟؟!!


علی علی

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
يکشنبه 12/8/1387 - 23:2 - 0 تشکر 68503

سلام 

جناب حیات طیبه سوال من رو جواب ندادید شما که ولایت مطلقه فقیه رو قبول نمی کنید لطف بفرمایید چیزی که به نظر شما جایگزین خوبیه بیان کنید و کاملا تبیین کنید 

در ضمن اینکه ولایت فقیه در امورمدنی است بخاطر این است که ولی فقیه اگر بخواهد در امور شخصی به مردم چیزی را لازم کند دلیلی بر این حرف نیست اگر شرعا لازم نباشد اگر هم گناه باشد مثلا بعضی می گویند اگر ولی فقیه گفت خودت را بکش آیا باید انجام داد نه چون خلاف شرع است 

ولی فقیه اگر خلاف شرع کند از ولایت ساقط می شود در امور مدنی است که به حکم عقل و شرع و احادیث لزوم تبعیت مطلق از ولایت فقیه معنا پیدا می کند و این مطلق بودن هم باز به این معنی است که نباید به خلاف شرعی حکم کند و باید در چارچوب دین رفتار کند پس اگر خارج از این چارچوب باشد دیگر ولی نیست و همین فرق دیکتاتوری و ولایت فقیه است

چون در دیکتاتوری فرد آنچه بخواهد می کند و می گوید اما ولی فقیه باید در چارچوب دین حرکت کند و برای اینکه بر این کار او نظارت شود بیش از 80 نفر مجتهد حرکات او را زیر نظر دارند و اگر رفتار و گفتار او با دین منافات داشته باشد او  از ولایت خواهد افتاد  

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.