به نام خدایی که همین نزدیکی هاست
سلام
الگویابی (2)
«قالوا سمعنا فتی یذكرهم یقال له ابراهیم»(انبیاء، 21/60) گروهی گفتند: «شنیدیم جوانی از (مخالفت با) بتها سخن میگفت كه او را ابراهیم میگفتند.»،«و قیل ان ابراهیم القی فی النار و هو ابن ست عشرة سنة»،«و گفته شده كه ابراهیم در آتش افكنده شده در حالی كه شانزده ساله بود.»
گروهی از جوانان نیز در قرآن مطرح شدهاند كه با وجود اینكه در بهترین شرایط و موقعیت اجتماعی، از نظر مقام و ثروت بودند، ولی وقتی حقیقت توحید را دریافتند و به خدای یگانه و روز معاد ایمان آوردند، زر و زیور را رها كردند و به غار خشن و خشك پناه بردند و در راه ایمان و عقیده از جان خود دریغ نورزیدند و اسوه جوانان عالم شدند.
در آیه 10 سوره كهف آمده است: «زمانی را به خاطر بیاور كه این گروه از جوانان به غار پناه بردند و گفتند پروردگارا! ما را از سوی خودت رحمتی عطا كن و راه نجاتی برای ما فراهم ساز.»
«انهم فتیة امنوا بربهم و زدناهم هدی»، «آنها جوانانی بودند كه به پروردگارشان ایمان آورند و ما بر هدایتشان افزودیم.»
همچنین خداوند متعال در یك سوره كامل ماجرای زندگی حضرت یوسف (ع) را بیان میكند و او را جوانی نیكوكار معرفی میكند كه سبب احسان و نیكوكاری و اخلاق نمونهاش، در زمان جوانی خداوند چشمههای علم و حكمت خود را بر قلب او جاری میسازد و این وعده را به تمام جوانان میدهد كه اگر یوسف گونه در زمره «محسنین» قرار گیرند، پاداششان را دریافت خواهند كرد.
در آیه 22 سوره یوسف داریم كه «هنگامی كه به سن رشد و كمال جوانی رسید به او حكمت و علم دادیم و این چنین نیكوكاران را پاداش میدهیم.»
«حكمت و علمی كه خداوند به یوسف داد، موهبتی ابتدایی نبود بلكه به عنوان پاداش به وی داده شد چرا كه او از نیكوكاران بود و جمله «وكذلك نجزی المحسنین» اشاره به این معنی میكند. و از این جمله همچنین این معنا مشخص میگردد كه خداوند از این علم و حكمت به همه نیكوكاران میدهد، البته هر كسی به قدر نیكوكاریش....»
علاوه بر نیكوكاری، ویژگی ممتاز این جوان نمونه، عفت و پناه بردن به حصن حصین الهی در مقابل آلودگی است، یوسف (ع) در صحنه آزمایشی بسیار سخت و عظم قرار میگیرد و در بحبوحه جوانی و قدرتمندی میفرماید: «معاذ الله انه ربی احسن مثوای انه لایفلح الظالمون» (یوسف /23) یعنی یناه میبرم به خداوند كه پروردگار من است و ظالمان و ستمگران رستگار نمیشوند.» آری یوسف الگوی پاكدامنی و عفت برای جوانان است و مطالعه دقیق و صحیح زندگی او، از ضروریات است كه باید مورد توجه والدین، مربیان، مسوولان آموزشی و حكومتی و خود جوانان قرار گیرد.
علاوه بر یوسف (ع) مریم (س)نیز به عنوان دختری عفیف و پاكدامن، و اسوه تقوی، عبادت و ایمان معرفی میگردد و او بانویی است كه خداوند به خاطر عفتش اورا میستاید و شایسته دریافت روح الله میگردد.
«و مریم بنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت لكلمات ربها و كتبه و كانت من القانتین» (تحریم، 66/12)، «و مریم دختر عمران مثل زده شده كه دامان خود پاك نگه داشت و ما از روح خود در او دمیدیم، او كلمات پروردگار و كتابهایش را تصدیق كرد و از مطیعان فرمان خدا بود.»
حضرت موسی (ع) نیز جوانی نیكوكار و غیرتمند است كه دوران جوانیاش در سوره قصص مطرح میگردد و او نیز به سبب احساس و نیكوكاری، شایسته دریافت علم و حكمت الهی میگردد.
«هنگامی كه به جوانی رسید و نیرومند و كامل شد، حكمت ودانش به او دادیم و این گونه نیكوكاران را جزا میدهیم.» موسی (ع) به سبب تقوی الهی و اعمال نیكش شایستگی این مقام را پیدا میكند آن هم در زمان جوانیش كه با زمان نبوت و القای وحی فاصله زیادی داشت و نكته مهم دیگر كه در جریان این داستان مطرح گردیده این است كه دختر جوانی كه شایسته همسری موسی (ع) میگردد، دختری است كه خداوند متعال به این صفت او را متذكر میشود:«فجاءته احداهما تمشی علی استحیا» .... (قصص /25) «ناگهان یكی از آن دو دختر كه درنهایت حیاء گام برمیداشت به سوی موسی آمد» ...
رعایت عفت، حیاء و پاكدامنی در حضور اجتماعی ویژگی ممتازی است كه این دختر جوان دارا میباشد و به بسبب این صفات شایسته، همسر مردی میشود كه در آینده پیامبر خدا خواهد بود.»
التماس دعا