| مدیرعامل ایرانخودرو: هدف ما تولید قطعه مشترك با كشورهای صنعتی است: برنامههای صادراتی و توسعه محصول ایرانخودرو تا سال 2010 برای نمایندگان خارجی ایران خودرو از سه كشور مختلف كه در همایش تداوم و توسعه در عرصه بینالملل شركت كرده بودمد، تشریح شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در دومین گردهمایی نمایندگان خارج از كشور ایران خودرو كه در سالن مركز همایشهای بینالمللی رایزن برگزار شد، منوچهر منطقی - مدیر عامل ایرانخودرو - اعلام كرد: این شركت 40 سال سابقه دارد كه 30 سال خود را با پیكان صرف كرد و عمده تحولات این شركت در 10 سال اخیر رخ داده است. وی با اشاره به چشمانداز تا سال 1395 (2014 میلادی) تاكید كرد: تا زمان یاد شده امیدواریم بتوانیم از یك میلیون و 200 هزار دستگاه خودرویی كه تولید خواهیم كرد، نیمی از آن (600 هزار دستگاه) ون صادر كنیم كه یك درصد صادرات جهانی را شامل خواهد شد كه برای این كار مهمترین فعالیت ما بازنگری مسیر گذشته است. او درباره سیاستهای توسعه صادرات ایران خودرو با بیان اینكه در این میان توجه ویژهای به كشورهای اسلامی داریم، گفت: برای توسعه باید در قسمتی از تكنولوژیها حرف اول را بزنیم، بنابراین باید فعالیت خود را در حوزه تولیدات سیانجی سوز گسترش دهیم كه در این میان نیز سه موتور پایه گازسوز داریم كه دو موتور آن از بهترین موتورهای جهان محسوب میشود. البته در حوزه محصولات ریلی نیز كارهای خوبی انجام شده است. منطقی صادرات سال 2007 این شركت را 60 میلیون دلار ارزیابی و اظهار امیدواری كرد كه این صادرات تا سال 2010 به 200 میلیون دلار برسد. وی در ادامه ارتقای سودآوری برد ـ برد را مورد تاكید قرار داد و گفت: در این زمینه برای سایتهای تولیدی كل نیاز كشور هدف و كشورهای همسایه را با سایتهای خود تحت پوشش قرار میدهیم و در بعضی كشورها كه از نظر صنعتی توانایی بالایی دارند، سعی میكنیم با آنها تولید قطعه مشترك داشته باشیم. در این مراسم همچنین كیوان خجسته - معاون صادرات شركت ایران خودرو - با بیان اینكه این شركت مقام نخست را در صادرات محصولات غیر نفتی داراست، افزود: ایران خودرو در سال 2007 برای سومین سال متوالی ركورد فروش خود را شكست. همچنین این شركت توانسته كه 193 درصد افزایش فروش داشته باشد. وی تاكید كرد: در سال 2007 نسبت به سال 2006 حدود 97 درصد افزایش صادرات به صورت CBU، حدود 519 درصد افزایش صادرات CKD ؛ 171 درصد افزایش صادرات سواری، 135 افزایش صادرات قطعات یدكی و 41 درصد افزایش صادرات قطعات ریختهگری داشتیم. به گفته وی كل صادرات سواری در سال 2006 از 18 هزار دستگاه به 41 هزار دستگاه در سال 2007 رسید. خجسته در مورد تركیب خودروهای صادراتی با اشاره به اینكه سمند و پژو 206 بیشترین بازار خارجی را در اختیار دارند، افزود: هدف ما این است كه تا سال 2010 حدود 25 درصد محصولات خود را صادر كنیم. او همچنین خاطرنشان كرد : پژو 206 SD به كشورهای روسیه و تركیه صادر میشود كه در این نوع 65 درصد از آنچه كه به تركیه میرود، به كشورهای دیگر كه در شبكه پژو قرار دارند نیز ارسال میشود. وی همچنین ضمن اشاره به محصولات جدید ایران خودرو اظهار كرد: خودروی فیس لیفت پژو پارس با موتور TU5 و استاندارد و آلایندگی یورو 4 و 5 در دست انجام است. محصول دیگری نیز بر روی پلاتفرم سمند در حال آمادهسازی است. همچنین NX7 با استاندارد آلایندگی 4 و 5 و با سه تیپ موتور متفاوت تولید خواهد شد و محصول دیگر ما نیز فیس لیفت جدید پژو 206 هاچ بك است كه T3 نام دارد. او در پایان تاكید كرد: سال 2009 حدود 127 هزار و سال 2010 حدود 205 هزار و 500 دستگاه از محصولات ایران خودرو صادر خواهد شد. به گزارش ایسنا، در این مراسم همچنین شپور سسكر - نماینده تركیه - تاكید كرد: برای ورود به بازار تركیه ایران خودرو سه سال زحمت كشید و محصولی كه به تركیه آمد، مورد قبول همه است. وی همچنین از مدیران ایران خودرو خواست كه در كنار خودروهای سواری، خودروهای تجاری سبك نیز به كشور تركیه ارسال كنند. سسكر با اشاره به اینكه 80 تا 83 درصد خودروهایی كه در تركیه به فروش میرسند، در كلاسهای B و C است، اضافه كرد: در بازار تركیه منتظر فروش نیمی از خودروها با موتور دیزلی هستیم؛ چرا كه این خودروها در سطح دنیا رواج خاصی یافتهاند. در ادامه الكساندر سادووزیكف - سفیر روسیه - در سخنانی اظهار كرد: خودروهای سمند و پژو 206 ایران كه به روسیه صادر میشوند، سمبل رشد صنایع خودروسازی در ایران هستند و سال گذشته میلادی حجم مبادلات تجاری بین دو كشور دو برابر شده است. به گفته وی از ماه مارس سال 2006 تاكنون حدود 10 هزار دستگاه سمند در روسیه به فروش رفته است و پس از آن بود كه خودروهای ساخت ایران در روسیه شهرت خوبی یافتند. زیكف در تشریح سمند، آن را مشابه یك اسب خوب در مقابل سرمای روسیه ارزیابی كرد و گفت: رقابت خودروسازان در روسیه در حال افزایش است و ایران خودرو نیز نباید فرصت را از دست دهد. ما سال 2007 حدود 15 هزار دستگاه سمند از ایران خودرو درخواست كردیم، ولی 5 هزار و 260 دستگاه از این خودرو در اختیارمان قرار گرفت؛ بنابراین باید برنامهریزیها در سطحی باشد كه ما را قانع كند و شما هم درآمد بیشتری داشته باشید. منبع خبر: ایسنا و www.irexpert.ir . |