• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 13173)
جمعه 30/5/1388 - 22:56 -0 تشکر 144581
كلاس اخلاق 1: تواضع و فروتنی نقطه مقابل تكبر و فخر فروشی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

با دعایی از امام سجاد (ع) در اظهار تواضع و فروتنی ایشان به درگاه حضرت حق، كلاس را شروع می كنیم، پس همگی باهم دستانمان را به نشانه دعا بلند می كنیم و می گوییم ...

 

خداوندا، گناهانم مرا از گفتار بازداشته، و رشته سخنم از هم گسیخته، پس براى زشتیم حجّتى ندارم،
به این جهت اسیر بلیّت خود، و گروگان عمل خویش، و سرگردان در خطا،
و سرگشته از مقصد، و با تمام وجود درمانده‏ام، خود را
در جایگاه ذلیلان گنهكار، و موقف تیره‏بختانى كه بر تو جرأت
كرده‏اند، و وعده‏ات را سبك شمرده‏اند نگاه داشته‏ام، پاكى تو، با چه جرأت به
نافرمانیت برخاستم! و چگونه خود را به ورطه هلاكت افكندم! آقاى من،
بر من كه به رو درافتاده‏ام و بر لغزش من رحمت آور، و در برابر
نادانیم با بردبارى، و در مقابل بدكرداریم با احسان رفتار كن، زیرا به گناه خود اقرار دارم،
و به خطایم اعتراف مى‏كنم، این دست و سر من است كه براى قصاص از نفس خود آن را
به زارى تسلیم كرده‏ام، به پیرى و سپرى شدن عمر، و نزدیك
شدن مرگ، و ضعف و ناتوانى و بینوایى و بیچارگیم رحمت آور. مولاى من، آنگاه كه  
از من در این دنیا نشان و اثر قطع گردد، و از میان آفریدگان
یادم محو شود، و همچون فراموش شدگان فراموش گردم بر من رحم كن. مولاى من
و وقتى كه صورت و حالم دگرگون شود آنگاه كه بدنم بپوسد،
و اعضایم از هم‏بپاشند، و پیوندهایم بگسلد بر من ترحم فرما، دریغا بر بى‏خبرى من از آنچه مرا در  
پیش است! مولاى من، به وقت بیرون آمدنم از گور و برانگیخته شدنم به من - رحم كن، و در آن
روز جایگاهم را با اولیائت، و حركتم را با عاشقانت،
و مأوایم را در جوارت قرار بده،

اى پروردگار جهانیان.

 

صحیفه سجادیه

دعای 53

 
سه شنبه 3/6/1388 - 23:24 - 0 تشکر 146224

سلام

ممنونم جناب رو به آسمان و همچنین بقیه ی دوستان گرامی و متواضع.

خیلی لذت بردم، راستش منم یه سوالی داشتم که با جواب بسیار زیبایی که روبه آسمان گرامی ثبت کرده بودند، حل شد.

اما یه سوال دیگه هم دارم!

انسان در برابر خودش هم باید متواضع باشه؟ چرا آره و یا نه؟

 

خدايا در برابر هر آنچه انسان ماندن را به تباهي مي کشاند مرا با نداشتن و نخواستن رويين تن کن. (علي شريعتي)

.

.

"مدير انجمن زن ريحانه ي آفرينش"

"جانشين انجمن زبان انگليسي"

سه شنبه 3/6/1388 - 23:25 - 0 تشکر 146226

یک جمله ی جالبی چند وقت پیش ها خونده بودم که بی ربط هم به این موضوع نیست.

** حاصلضرب ادعا در توان همیشه مقدار ثابتی هست! **

اگر کسی ادعای کمی(تواضع بیشتر) دارد قطعا توان بیشتری دارد!

اگر همیشه این جمله رو آویزه ی گوشمون کنیم، میدونیم که تواضع نشان توان ماست.

خوش باشین.

 

خدايا در برابر هر آنچه انسان ماندن را به تباهي مي کشاند مرا با نداشتن و نخواستن رويين تن کن. (علي شريعتي)

.

.

"مدير انجمن زن ريحانه ي آفرينش"

"جانشين انجمن زبان انگليسي"

چهارشنبه 4/6/1388 - 6:54 - 0 تشکر 146280

به نام هستی بخش عالم

*سلام قولا من رب الرحیم*

سلام وخسته نباشید خدمت استاد(رو به آسمان )محترم وحاضرین درکلاس ....

این لینک زیبا رو ببینید درباره تواضع هست ....

1ـ تعریف تواضع

«تواضع» از مادّه «وضع» در اصل به معنى فرونهادن است، این تعبیر در مورد زنان باردار که مولود خود را به دنیا مى آورند به عنوان وضع حمل گفته مى شود و در مورد خسارت و زیان کردن و کمبود تعبیر «وضیعة» به کار مى رود و هنگامى که به عنوان یک صفت اخلاقى گفته مى شود مفهومش این است که انسان خود را پایین تر از آنچه موقعیّت اجتماعى اوست قرار دهد، به عکس تکبّر که مفهومش برترى جویى و قرار دادن خویشتن برتر از موقعیّت فردى و اجتماعى اوست.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 4/6/1388 - 6:55 - 0 تشکر 146281

به نام هستی بخش عالم

*سلام قولا من رب الرحیم*

حالا که با معنی تواضع آشنا شدیم ....لازمه بدونیم حد تواضع چقدره .....بزار جواب این سوال و از کلام امام رضاع بشنویم .

در حدیثى از امام علىّ بن موسى الرضا(علیه السلام) مى خوانیم، سؤال کردند:

«مَا حَدُّ التَّوَاضُعِ الَّذِى اِذَا فَعَلَهُ الْعَبْدُ کَانَ مُتَوَاضِعاً؟ فَقَالَ: التَّوَاضُعُ دَرَجَاتٌ مِنْهَا اَنْ یَعْرِفَ الْمَرْءُ قَدْرَ نَفْسِهِ فَیُنَزِّلُهَا مَنْزِلَتَهَا بِقَلْب سَلِیم لاَیُحِبُّ اَنْ یَأْتِىَ اِلَى اَحَد اِلاّ مِثْلُ مَا یُؤْتَى اِلَیْهِ، اِنْ رَأىَ سَیِّئَةً دَرَاَهَا بِالْحَسَنَةِ، کَاظِمُ الْغَیْظِ، عَاف عَنِ النَّاسِ، وَ اللهُ یُحِبُّ الُْمحْسِنِینَ;

حدّ تواضع که اگر انسان آن را انجام دهد متواضع محسوب مى شود چیست؟

فرمود: تواضع درجات و مراحلى دارد: یکى از مراحل آن این است که انسان قدر و موقعیّت نفس خویش را بداند و در همان جایگاه با قلب سلیم(و پذیرش درونى) جاى دهد، دوست نداشته باشد کارى درباره کسى انجام دهد مگر همانند کارهایى که درباره او انجام مى دهند(همان گونه که انتظار احترام از دیگران دارد باید دیگران را محترم بشمارد و هر کارى را از سوى دیگران دون شأن خود مى شمرد درباره دیگران دون شأن بشمرد.) هرگاه بدى از کسى ببیند آن را با نیکى پاسخ دهد، خشم خود را فروبرد، از گناهان مردم درگذرد و آنها را مورد عفو قرار دهد، خداوند نیکوکاران را دوست دارد

1- اصول کافى، جلد 2، صفحه 124.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 4/6/1388 - 6:56 - 0 تشکر 146282

به نام هستی بخش عالم

*سلام قولا من رب الرحیم*

مرحوم «فیض کاشانى» ـ رضوان الله علیه ـ تحت عنوان غَایَةُ الرِّیَاضَةِ فِى خُلْقِ التَّوَاضُع مى گوید: این فضیلت اخلاقى مانند سایر صفات اخلاقى داراى طرف افراط و تفریط و حدّ وسط است،

حدّ افراط «تکبّر» و حدّ تفریط «پذیرش ذلّت و پستى» و حدّ وسط «تواضع» است.

آنچه صفت فضیلت محسوب مى شود و قابل ستایش است همان کوچکى کردن بدون پذیرش پستى و ذلّت است، سپس به ذکر مثالى در اینجا مى پردازد. مى گوید: کسى که سعى دارد بر اقران و امثال خود برترى جوید و آنها را پشت سر اندازد متکبّر است و کسى که خود را بعد از آنها قرار مى دهد متواضع است، ولى اگر پاره دوزى بر دانشمند بزرگى وارد شود او از جاى خود برخیزد و او را به جاى خود

بنشاند و کفش او را بردارد و پیش پاى او جفت کند و تواضعى در(حدّ یک عالم بزرگ) نسبت به او روا دارد، این تواضع نیست، نوعى تذلّل محسوب مى شود، این امر قابل ستایش نیست، چیزى شایسته ستایش است که در حدّ اعتدال باشد و حقّ هر کس را نسبت به او ادا کند، در برابر عالم به گونه اى و در برابر افراد دیگر به گونه دیگر.

فهرست موضوعى غرر الحکم، جلد 7، صفحه 405(چاپ دانشگاه تهران).

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 4/6/1388 - 20:12 - 0 تشکر 146643

با سلام

ممنونم از تك تك حاضرین كلاس كه به خوبی دارند با كلاس پیش می روند.

vahedmeladi عزیز، به احادیث خوبی از امام علی (ع) اشاره كردید، ممنون؛

botanist گرامی، تعبیر واقعاً جالبی بكار بردید:

حاصلضرب ادعا در توان همیشه مقدار ثابتی است

واقعاً همینطوری است كه گفتید.

و اما در مورد سؤالی كه فرمودید:

انسان در برابر خودش هم باید متواضع باشه؟ چرا آره و یا نه؟

خوب، باید بگم سؤال نو و كار نشده ای را مطرح كردید، اگر دقت كرده باشید، در تمام منابع تواضع را به دو نوع تقسیم كردند، اولی تواضع در برابر خدا و دومی تواضع در برابر دیگران. باید بهتون آفرین بگم، چراكه این مورد نشانگر خلاقیت شماست. این سؤال جای كار دارد، خوشحال می شم اگه حاضرین در كلاس هم درباره اش فكر كنند نظرشون رو بفرمایند.

و اما من می تونم متواضع بودن نسبت به خود را به مهربان بودن با خود تعبیر كنم.

مطلبی را از مجله موفقیت شماره 152 انتخاب كردم، در پست بعدی می تونید ببینید؛

goolha گرامی، ممنونم به خاطر مطالب خوبی كه در تكمیل بحث های قبلی مون آوردید؛

لینكی كه دادید رو خوندم، مطلب واقعاً تأثیر گذاری است؛ فرازهایی از آن مطلب را در ادامه می آورم:

ببینید فلسفه وجودی انسان چیه! خاک پایینترین قسمت سطح زمین است. یعنی کف ترین قسمت ارض خاکشه. انسانی که از خاک آفریده شده فلسفه اش اینست که بفهمد شما باید خاکی باشید و آنچه در دل شما از کبر و غرور می گذرد به خدا پناه بری.

... به طوریکه هیچ کودکی نتوانست بر سلام کردن بر پیغمبر سبقت بگیرد.

 
چهارشنبه 4/6/1388 - 20:13 - 0 تشکر 146644

با خود مهربان باش

با خود مهربان باش تا احساس بهتري داشته باشي و براي خود در جهان پيرامونت ارزش بيافريني.

از اشتباهاتت درس بياموز و هيچ گاه خود را در قبال آن ها مستحق بي رحمانه ترين ها ندان.

آينده اي بساز، اما لذاتي را كه مي تواني امروز از زندگي ببري از خود دريغ نكن.

از خوش هاي دنيا لذت ببر بدون آنكه در اين خوشي ها غرق شوي.

از زيبايي هاي پيرامون لذت ببر و آن را برهاني بدان بر زيبايي هايي كه در درون داري.

رضايت مندي حقيقي را در تلاشي معناگرا و بارور بدان.

بهترين ها را براي خود طلب كن و گنجي حقيقي و مانا آرزو كن.

سرشار باش از توان و تعهد و پركاري.

گاهي اوقات آرام بگير و كاري انجام نده.

وجودت را ميهمان مهرباني، ادب و تواضع و احترام كن.

زندگي اگر نيك نبود، تو آن را براي خود بر نمي گزيدي.

"رضا دستجردي"

 
چهارشنبه 4/6/1388 - 21:33 - 0 تشکر 146649

سلام

حاصلضرب ادعا در توان همیشه مقدار ثابتی هست 

ببخشیدمن مفهوم این جمله رو خوب متوجه نشدم......

خیلی هاهستن که ادعای زیادی دارن و به همون نسبت هم توانشون زیاده !

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

چهارشنبه 4/6/1388 - 22:31 - 0 تشکر 146669

وحید میلادی گرامی؛

حاصلضرب ادعا در توان همیشه مقدار ثابتی هست

 ببخشیدمن مفهوم این جمله رو خوب متوجه نشدم......

خیلی هاهستن که ادعای زیادی دارن و به همون نسبت هم توانشون زیاده !

سوال شما صحیح هست، البته فکر میکنم بهتره تعریفی از توان داشته باشیم.

 برای عموم صدق میکنه اگر توان رو، داشتن بزرگی و بزرگواری با هم تعریف کنیم.

یعنی یک بزرگوار ادعا نخواهد داشت.

اما یک بزرگ میتونه ادعا  داشته باشه...

نمیدونم چجوری بگم...توان رو باید توان واقعی تعریف کرد.

 

خدايا در برابر هر آنچه انسان ماندن را به تباهي مي کشاند مرا با نداشتن و نخواستن رويين تن کن. (علي شريعتي)

.

.

"مدير انجمن زن ريحانه ي آفرينش"

"جانشين انجمن زبان انگليسي"

پنج شنبه 5/6/1388 - 0:3 - 0 تشکر 146700

به نام هستی بخش عالم

سلام

لینک شماره یک

تواضع در برابر چه کسانی رواست؟

لینک شماره دو

سوال بوتانیست عزیز جای تامل دارهاااا

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.