| ضرورت اصلاح طراحی باك خودروها: رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به هدر رفتن بنزین در چهار محل انباشت در پالایشگاه، انتقال به تانكر حامل، تخلیه به جایگاه پمپ بنزین و تزریق به باك از بررسی لایحه كاهش تبخیر بنزین در هیات دولت خبر داد. به گزارش خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فاطمه واعظ جوادی روز گذشته در حاشیه همایش نانو فنآوری و نقش آن در حفاظت از محیط زیست به خبرنگاران، گفت: در همایش نانو فنآوری و نقش آن در حفاظت از محیط زیست مباحثی همچون آلودگی ذرات هوا، سوخت و كاهش مصرف آن و آلایندههای آن به عنوان مشكل فعلی جامعه ، آلایندهها و پسماندهای صنعت نفت و معادن مورد بررسی قرار گرفت كه باید با فنآوریهای نوین مدیریت جدید شوند. به گفته وی، نانو فنآوری در جهان بیش از 40 تا 50 سال عمر ندارد و در كشور ما نیز 25 تا 30 سال است كه وارد شده و در سازمان حفاظت محیط زیست امسال متولد شده است. واعظ جوادی افزود: در سال جاری به مناسبت سال نوآوری و شكوفایی، تاكید بر بیوتكنولوژی و نانو فنآوری است و تهیه دستورالعملها و استانداردسازی در محدوده نانو به عنوان نخستین گام و سپس حذف آلایندهها در شهركهای صنعتی و صنایع پراكنده، صنعت نفت، سموم و آفت كشهای موجود در خاك در دستور كار قرار دارد؛ به طوری كه در سال گذشته به تدوین حفاظت از خاك اقدام كردیم كه در دست بررسی است و باید به سرعت برای خاك، درمانی در نظر بگیریم كه با به كارگیری این فنآوری در حذف آلایندهها به صنعت و محیط زیست كمك خواهد كرد. وی با اشاره به مصوبه ای كه دولت به زودی در خصوص كاهش بخار بنزین خواهد داشت، یادآورشد: بنزین دارای ضریب تبخیر بالایی است و بر اساس مطالعات متوجه شدیم كه در چهار محل مبدا، مقصد و حمل شامل زمان انباشت در پالایشگاهها، انتقال به تانكرهای حمل و نقل و تخلیه به جایگاههای پمپ بنزین و سپس به باك خودروها این تبخیر صورت میگیرد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان كرد: بنزین به عنوان یك آلاینده حلقوی كامل نه حلقههای گسسته، تبخیر شده و تاثیرات زیادی بر سلامتی انسانهایی كه در این محوطهها هستند، میگذارد. همچنین بنزین به شكل تبخیر شده از دست میرود كه باید اقدام به مدیریت آن كنیم. وی عنوان كرد: طی 8 ــ 9 ماه قبل این موضوع مطرح و در كمیسیون زیربنایی مصوبه آن انجام شد كه در حال حاضر در هیات دولت است و بر اساس آن وزارت نفت مكلف شده كه در مخازن انباشت بنزین خود از سكوهایی استفاده كند كه بتوانند بنزین را به صورت سیال نگهداشته و اجازه فراهم شدن فضایی برای تبخیر را به آن ندهند. همچنین تانكرهای حامل بنزین باید به سیلندرهایی مجهز شوند كه ورودی و خروجی آن را كنترل كند ، زیرا در زمانی كه درب تانكر باز میشود ، بنزین تبخیر و انباشته شده ، در فضا رها میشود. معاون رییس جمهور تاكید كرد: با مسوولان جایگاههای پمپ بنزین نیز مذاكراتی انجام شده و بخش پخش و پالایش وزارت نفت متقبل شده كه یارانهای به جایگاههای نیازمند بدهد و در وزارت صنایع نیز مكلف شده تا باك خودروها اصلاح شود و باك باید به گونهای طراحی شود كه جاذب تبخیر بنزین را داشته باشد. منبع خبر: ایسنا، www.irexpert.ir . |