• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 5292)
يکشنبه 13/2/1388 - 10:20 -0 تشکر 110127
××روزه خشم !××(مبحث کینه)

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

غضب شعله ای است از آتش جهنم

تنها با این فرق که این آتش فقط بر دلها افروخته می شود

اگر موافق باشید این بار می خواهیم غضب  را از جنبه های مختلف بررسی کنیم.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 21/2/1388 - 9:50 - 0 تشکر 111868

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

3 . اعتدال غضب :

ریشه کن کردن اصل غضب از وجود انسان غیر ممکن است

و تکلیف ما این است که قدرتش را تضعیف کنیم

تا شدید نشود و در صورت هویدا نشود

یعنی در مرتبه لایق خود : عقل و شرع بماند

و در جایی که لازم است بروز کند و در جایی که حلم لازم است حلیم باشد

طوری نباشد که انسان را از حال اختیار خارج کند.

در پناه خدا آرام و بی غضب باشیم :)

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 22/2/1388 - 16:50 - 0 تشکر 112308

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

اعتدال :

غیر از دو موردی که در بالا گفتیم ما در برابر غضب هیچ تکلیف دیگری نداریم

و آنچه مورد رضای خداست همین است که غضب در اختیار انسان باشد

و لذا خدای تعالی می فرماید :

و الکاظمین الغیظ...و آنان که خشم خویش را فرو میبرند ( سوره آل عمران،134)** 

در حالی که اگر نداشتم غضب پسندیده بود

میفرمود : و الفاقدین الغیظ.... یعنی آنها که هیچ غضبی ندارند.

**همانطور که دوستان نیزمیدانید...خواندن این آیه از این قسمت تا آخر آیه در هنگام عصبانیت به اثبات رسیده است...همینطور خواندن برای کسی که عصبانی شده است

در پناه خدا آرام و بی غضب باشیم :)

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 26/2/1388 - 19:33 - 0 تشکر 113359

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

علل و اسباب غضب :

عوامل باعث تهییج غضب:

1. تکبر

2. عجب

3. شوخی

4. استهزا

5. ذل

ادامه دارد...

که همگی از اخلاق پست و نکوهیده هستند.

در پناه خدا آرام و بی غضب باشیم :)

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 27/2/1388 - 19:27 - 0 تشکر 113619

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

علل و اسباب غضب :

عوامل باعث تهییج غضب:

6. عیبجویی

7. لجاج و مجادله

8. مخالفت

9. مکر و حیله

10. شدت حرص بر مال و جاه زیاده از حد لازم.

همگی از اخلاق نکوهیده هستند!!!

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
پنج شنبه 31/2/1388 - 20:10 - 0 تشکر 114826

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

علاج عوامل غضب:

1. کبر با تواضع

2. عجب با شناخت نفس

3. فخر : علم به اینکه از رذایل است و افتخار هرکس فضایل اوست

4. شوخی و بیهودگی : با جدیت در کسب فضایل و اخلاق حسنه

در پناه خدا آرام و بی غضب باشیم :)

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 1/3/1388 - 16:38 - 0 تشکر 115032

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

علاج عوامل غضب:

5. استهزا : به وسیله گرامیداشت نفس از آزار مردم و حفظ از مسخره شدن آن

6. عیبجویی : با دوری از گفتار زشت و حفظ نفس از جوابهای نامناسب

7. حرص با قناعت تا حدی که برای کسب عزت استغنا و رهایی از ذلت نیاز ضروری است

در پناه خدا آرام و بی غضب باشیم :)

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
پنج شنبه 7/3/1388 - 11:36 - 0 تشکر 116870

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

تزکیه نفس:

1. ریاضت و تحمل مشقتها

2. شناخت آشوب و غائله های حاصل از آن

3. متنفر شدن نفس از زشتیها

4. تحمیل کردن اضداد صفت غضب و رذیله

در نتیجه :

انجامش برای او سنگین می شود

رذایل محو و نابود میشوند و از غضبی که مولودشان بوده خلاص میشود

در پناه خدا آرام و بی غضب باشیم :)

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 9/3/1388 - 13:1 - 0 تشکر 117410

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

معالجه غضب بعد از هیجان

** تسلط دراز مدت : این قوه بکلی مهار میشود

معالجه:

1. متوجه باشد که شیطان بر او مسلط شده

پس به خدا پناه ببرد

2. اگر ایستاده ... بنشیند

3. اگر نشسته ...بخوابد

4. با آب سرد غسل یا وضو انجام دهد

در پناه خدا آرام و بی غضب باشیم :)

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 15/3/1388 - 16:56 - 0 تشکر 119325

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

معالجه غضب بعد از هیجان

دستورات پیامبر اسلام(ص):

1. هنگامی که یکی از شما غضب می کند وضو بگیرد و غسل کند ،

زیرا غضب از آتش است.

2. در حدیث است که حضرت(ص) برای دفع غضب دستور به استعاذه فرمود.

راه دیگر:

* تفکر در احادیثی که در مدح کظم غیظ و عفو وبردباری و تحمل وارد شده است.

در ادامه به احادیث می پردازیم

همراه باشید

در پناه خدا آرام و بی غضب باشیم :)

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 25/3/1388 - 16:38 - 0 تشکر 122797

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

حال در ادامه نگاهی به احادیث داریم :

1. نبی گرامی اسلام (ص) :

هر کس غضبش را نگه دارد ، خدا او را از عذابش نگه می دارد.

و هر کس از خدا معذرت بخواهد، خدا عذرش را می پذیرد

و هر کس زبانش را حفظ کند خدا عیب هایش را می پوشاند.

در پناه خدا آرام و بی غضب باشیم :)

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.