• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 13889)
دوشنبه 29/7/1387 - 17:24 -0 تشکر 66410
مرگ تا برزخ

سلام

در این تایپیك قصد دارم با یاری شما اتفاقاتی كه برای انسان از مرگ تا برزخ می افتد را بنویسم.

يکشنبه 5/8/1387 - 17:41 - 0 تشکر 67505

جهنم برزخى شخصى را سوزاند

جهنم برزخى نه تنها كسانى را كه از دنیا رفته اند مى سوزاند بلكه آتش آن در همین دنیا كسانى را هم سوزانده است كه مردم بعضى از آنها را با چشم خو دیده و مشاهده كرده اند. از جمله
یكى از بزرگان نقل مى كند: در قریه و محل ما مسجدى وجود دارد و متولى آن ، شخصى به نام ((محمد بن اذینه )) است . این آقا، هم متولى مسجد و هم استاد و مدرس است . هر روز در وقت معینى به مسجد مى آمد و به شاگردان خود درس مى داد.
روزى شاگردان هر چه منتظر شدند استاد نیامد. كسى را به دنبالش ‍ فرستادند و از احوالش سئوال كردند؟ در جواب گفتند: شیخ در اثر مریض ‍ و ناراحتى بسترى شده است .
مى گوید: همه برخاستیم و به عبادتش رفتیم ، دیدیم كه در رختخواب افتاده و قطیفه اى سرتاپایش را پوشانده است و ناله مى كند. دائما فریاد مى زند و مى گوید: سوختم ، وقتى احوالش را پرسیدیم . گفت : سرتاپایم مى سوزد مگر ران هاى پاهایم . پرسیدم چطور شده است كه بدنت مى سوزد؟
گفت : شب گذشته خوابیده بودم ، در عالم خواب دیدم قیامت برپا شده است ، جهنم را آوردند و پل صراط را روى آن گذاشتند تا مردم از روى آن عبور كنند و به سور بهشت روند. من هم از جمله كسانى بودم كه باید از روى پل رد شوم .
حركت كردم ، اما هر چه به جلو رفتم سخت تر و زیر پایم باریك تر مى شد و باریكى آن به اندازه مویى رسیده بود. در این بین دیدم زیر پایم آتش ‍ بسیار شعله ور است و مانند تكه هاى كوه موج مى زند. نزدیك بود در آتش ‍ جهنم سقوط كنم اما با پاى خود، خود را نگاه داشتم . بالاخره كار به جایى رسید كه در جهنم افتادم .
شراره آتش چنان مرا به پایین مى كشانید كه دیگر چیزى را نمى دیدم ، وحشت و حیرت سر تا پاى مرا گرفته بود، هر چه دست به این طرف و آن طرف مى زدم به جایى نمى رسید و فریاد رسى هم در آن جا نبود.
ناگاه به من الهام شد. مگر نه این است كه على بن ابى طالب علیه السلام فریاد رس همه مى باشد. بى اختیار فریاد زدم و گفتم : یا على !
تا این جمله را بر دل و زبانم گذراندم ، نور على علیه السلام را بالا سر خود احساس كردم . وقتى سر خود را بالا نمودم ، دیدم آن حضرت روى پل صراط ایستاده است . فرمود: دست خود را به من بده . دستم را دراز كردم . وقتى حضرت على علیه السلام دست خود را دراز كرد آتش كنار رفت . من را از وسط آتش گرفت و بالا آورد و دست خود را روى رانهایم كشید از ترس و وحشت از خواب بیدار شدم . متوجه گردیدم كه تمام بدنم مى سوزد جز همان جایى كه على دست كشیده بود.
وقتى آن عالم قطیفه را عقب زد دیدیم فقط قسمتهایى از رانش سالم است و بقیه بدنش مجروح و تاول زده بود. مدت سه ماه معالجه مى كرد تا سالم شد. هر وقت در مجلسى از او سئوال مى كردند و ایشان ماجرا را شرح مى داد از هول و وحشت ، ناراحت مى شد و تب مى كرد

يکشنبه 5/8/1387 - 17:41 - 0 تشکر 67506

جهنم برزخى

اما آیاتى كه دلالت بر جهنم و عذاب قبر و برزخ دارد از این قراراند.
خداوند درباره به قوم نوح و عذاب دنیایى و آخرتى آن ها مى فرماید:
قوم نوح به واسطه گناهانشان ((غرق شدند و آنها را بدون فاصله داخل آتش كردند، و یارانى جز خدا نیافتند كه در برابر خشم او از آنها دفاع كند.
(401)))
آیه مى فرماید: قوم نوح بعد از غرق شدن ، بلافاصله داخل آتش شدند و این آتش همان جهنم برزخى است ؛ چرا كه طبق گواهى آیات ، گروهى بعد از مرگ در عالم برزخ مجازات مى شوند.

پس آن قوم را غرق كرده ((الله ))
ز فرط گناه و خطا و تباه
به برزخ فتادند در بطن نار(402)
نیابند یارى به جز كردگار
در پایان آیاتى كه درباره نجات مومن آل فرعون و عذاب فرعونیان نازل شده است . مى فرماید: ((عذاب هاى شدیدى بر آل فرعون نازل گردید.))
مجازات دردناك آن ها همان آتش است كه هر صبح و شام بر آن ها عرضه مى شود و روزى كه قیامت بر پا گردد دستور مى دهد آل فرعون را در شدیدترین عذاب وارد كنند.
(403)
آیه مى فرماید: آن ها صبح و شام بر آتش عرضه مى شوند. اما در قیامت آن ها را وارد شدیدترین عذاب مى كنند این به خوبى دلالت دارد كه عذاب اول ، عذاب برزخى است كه بعد از این عالم و قبل از قیام قیامت است ؛ به دنبال آن مى فرماید: روز قیامت آل فرعون را در شدیدترین عذاب قرار مى دهند.
نمودند خود قصد آزار او
خدایش نگه داشت از آن عدو(404)
به فرعونیا آن گه آمد عذاب
چسان سخت بود آن عتاب و عقاب
كنون نار برزخ همه صبح و شام
بر آنان همى عرض گردد مدام
چون وقت قیامت بیاید فرا(405)
خطاب آید انسان ز یكتا خدا
كه فرعونیان را به روز حساب
چشانیدشان خود اشد عذاب
امام صادق علیه السلام در این باره فرموده : عذاب صبح و شام قبل از روز قیامت است ؛ زیرا آتش قیامت صبح و شام ندارد. سپس فرمود: اگر آنها در قیامت ، تنها صبح و شام در آتش دوزخ عذاب شوند در میان این دو ئقت باید سعادت مند باشند در حالى كه چنین نیست . این عذاب مربوط به برزخ است كه پیش از قیامت بر آنان عرضه مى شود، آیا سخن خدا را (بعد از این جمله ) نشنیده اى كه مى فرماید: ((هنگامى كه قیامت بر پا شود فرمان داده مى شود، آل فرعون را در اشد عذاب وارد كنید.))(406)
در این حدیث امام مى فرماید: آتش دوزخ جاودانه است و صبح و شام ندارد، آن چه كه مجازاتش صبح و شام دارد عالم برزخ است .
در حدیثى از پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم وارد شده است كه : هنگامى كه یكى از شما از دنیا مى رود جایگاه او را هر صبح و شام به او نشان مى دهند، اگر بهشتى باشد جایگاهش را در بهشت و اگر دوزخى باشد جایگاهى را در آتش ، به او نشان مى دهند و مى گویند: این جایگاه تو در روز قیامت است .
از آیات و روایات گذشته معلوم شد: براى انسان بهشت و جهنم برزخى موجود است و این ها غیر از بهشت و جهنم قیامتى است و پس از آن كه برزخ سپرى گردید و در صور دمیده شد، آن وقت انسان به بهشت یا جهنم قیامتى داخل مى شوند و جاودانه در آن جا مى ماند.

يکشنبه 5/8/1387 - 17:42 - 0 تشکر 67507

بهشت برزخى وادى السلام است

انسان مایل است بداند هبشت برزخى كه از آن تعبیر به بهشت دنیا شده كجا و در چه نقطه از زمین واقع شده است و انسان چه موقع داخل آن مى شود؟
بعد از آن كه روح از عذاب و ثواب قبر فارغ شد و از عهده سئوال نكیر و منكر بیرون آمد، در قالبى داخل مى شود كه مانند همین بدن است . ولى لطیف تر و سبك تر، به طورى كه مى توان با آن پرواز كرد و مسافت هیا دور را با كمترین زمان طى نمود و از همه جا اطلاع پیدا كرد.
وقتى روح در قالب مثالى قرار گرفت ، به عالم ارواح ملحق مى گردد. اگر از مؤ منان باشد به ((وادى السلام )) كه همان بهشت دنیایى است پرواز مى كند. ارواح مؤ منان كلا در آن جا جمع و در ناز و نعمت اند. هر چیزى كه در بهشت آخرتى موجود است نمونه اى از آن در بهشت برزخى موجود مى باشد. در آن جا، انواع میوه ها و نهرها، آبها و شرابها، غلامان و خادمان ، زنان زیبا و حورالعین ، انواع زینت و زیورها، باغ ها و بوستان ها، كاخ ‌ها و منزل ها تخت ها و فرش ها و پرده هاى استبرق و ابریشمى و هر چیزى كه تصور شود در آن جا موجود است .
وقتى ارواح مؤ منان به آن جا داخل مى شوند، از میوه هاى رنگارنگ مى خورند، از آبها و چشمه هاى عسل ، از شیر و شراب و كوثر و سلسبیل مى آشامند، با زنان زیباى بهشتى و حورالعین ازدواج مى كنند و در كاخ ‌ها و منزل هاى بهشت قرار مى گیرند، غلامان و خادمان آنان را خدمت مى كنند، از حله ها و زیورهاى بهشتى مى پوشند، تاج هاى بهشتى بر سر مى گذارند، حلقه حلقه دور هم مى نشینند و حكایت نفس مى كنند و به دیدن یك دیگر مى روند مانند وقتى كه در دنیا بودند، عیش مى كنند و لذت مى برند.
فرقى كه بهشت برزخى با عالم دنیا دارد، این است كه در آن جا تكلیف عبادت و بندگى از انسان برداشته مى شود، سختى و مشكلات وجود ندارد، كسالت و خستگى انسان از بین مى رود، پیرى و ناتوانى جاى خود را به جوانى و قدرت تبدیل مى كند، دردسر و درد اعضاء و جوارح نمى باشد، كمبود و جیره بندى مواد غذایى به چشم نمى خورد، شكایت از كسى نمى شود، ظلم و ستم ، حق كشى و ضایع كردن حق دیگران معنى ندارد، از خوردن و آشامیدن خسته نمى شوند، از كیف كردن و لذت بردن بى حال نمى گردند، از زیاد خوردن و زیاد آشامیدن شكمشان پر نمى شود، از زیادى رفت و آمد خسته نمى گردند، از كمبود وسایل زندگى و پذیرایى ناله و فریاد نمى كنند.
به خلاف عالم دنیا كه تمام دردها و رنج ها، ناراحتى ها و ظلم و ستم و كمبودها به حد اعلاى خود رسیده و همه را از پاى در آورده و زندگى مردم دنیا را به جهنمى تبدیل كرده است .

يکشنبه 5/8/1387 - 17:42 - 0 تشکر 67508

كوثر، نهر بهشت برزخى

حال كه بهشت برزخى و خصوصیات آن را دانستیم لازم دیدم درباره نهرهاى آن بهشت مطالبى از زبان امام صادق علیه السلام كه به ((عبدالله سنان )) بیانم فرموده است را بنویسم .
((عبدالله بن سنان )) یكى از یاران امام صادق علیه السلام ، در رابطه با نهر كوثر برزخى ، چیزى را كه از آن حضرت شنیده است چنین بازگو مى كند.
از امام صادق علیه السلام پرسیدم : نهر كوثر چیست ؟ فرمود: طول و اندازه اش بین بصرى تا صنعاى یمن است . ((عبدالله )) تعجب كرد! حضرت فرمود: آیا دوست دارى آن را به تو نشان دهم ؟
عرض كردم : آرى ، فدایت شوم فرمود: دست مرا بگیر تا از شهر بیرون رویم . دست او را گرفتم تا بیرون شهر مدینه رفتیم . امام پاى مباركش را به زمین زد و فرمود: نگاه كن . (ناگهان به امر امام پرده ملكوتى از پیش ‍ چشمم كنار رفت و عالم برزخ نمایان شد.) وقتى چشم گشودم نهرى بسیار بزرگ را دیدم كه اول و آخرش پیدا نبود مگر موضعى كه من و حضرت در آن جا ایستاده بودیم كه مانند جزیره بود. نهرى به نظرم آمد كه از یك طرف آن آب و از طرف دیگرش شیر مى رفت كه از برف سفیدتر بود. از میان آن ، شرابى جارى بود كه به نظر مى رسید مانند یاقوت سرخ است و چیزى نیكوتر و خوش نماتر از آن در میان شیر و آب ندیده بودم .
گفتم : فدایت شوم . این نهر از كجا بیرون مى آید (و به كجا مى ریزد)؟ فرمود: این از چشمه هایى است كه خداوند در قرآن ، وعده آن را داده و فرموده است : ((در بهشت چشمه اى از شیر و چشمه از آب و چشمه اى از شراب در این نهر جارى مى شود.))
(399)
در كنار آن نهر، درخت هایى دیدم كه حوریان با گیسوان زیبا و شانه كرده در زیر سایه آن ها آرمیده و هرگز، مویى بدین زیبایى و خوبى ندیده بودم . در دست هر یك از آنها ظرفى كه هرگز به خوبى آن در عمرم ندیده بودم وجود داشت . پس حضرت نزدیك یكى از آن ها رفت و اشاره فرمود كه آب بده . آن حوریه ماه رو، جامى از شراب پر آب كرد و به دست آن حضرت داد، ایشان از آن آشامید. باز اشاره فرمود كه آن را پر كند. آن حوریه جام را پر آب كرد و به آن حضرت داد. ایشان هم آن را به من دادند.
من هم از آن ظرف آشامیدم . هرگز، ظرفى به زیبایى و شربتى به گوارایى آن ندیده و نچشیده بودم و از جهت لطافت و لذت بى مانند بود، بوى مشك و عنبر مى داد.
عرض كردم : فدایت شود، هرگز مانند آن چه را كه امروز دیدم ندیده بودم و تا حال گمان نكرده و تصور هم نمى كردم كه چنین چیزى وجود دارد.
فرمود: این كمترین چیزهایى است كه خداوند براى پیروان و شیعیان ما مهیا كرده است . مؤ من هرگاه از دنیا برود. او را به سوى این محل و این نهر آورند، او در باغستان هاى آن گردش مى كند و از خوردنى ها و آشامیدنى هاى آن مى خورد و مى آشامد. دشمن ما چون از دنیا برود روحش را به وادى ((برهوت )) مى برند و در آن جا عذاب مى كنند و در عذاب آن ، همیشه مى ماند و از زقوم و حمیم آن به او مى خورانند و به حلق او مى ریزند. پس فرمود: پناه به خدا از آن وادى

يکشنبه 5/8/1387 - 17:55 - 0 تشکر 67510

صورت برزخى خود و دیگران را دید

نقل شده است : شخصى از اهل فكر، در گوشه اى از صحن حضرت امام رضا علیه السلام نشسته و در دریاى از تفكر فرو رفته بود. یك مرتبه حالتى به او دست داد، صورت ملكوتى افرادى را كه در صحن مطهر بودند مشاهده كرد. دید خیلى عجیب است !
صورتهاى مختلف زننده و ناراحت كننده از اقسام حیوانات ، بعضى از آنها، صورتهایى بود كه از شكل و قیافه چند حیوان حكایت مى كرد. درست مردم را تماشا كرد، دید در بین جمعیت كسى نیست كه صورتش ‍ سیماى انسان باشد مگر یك نفر سلمانى كه در گوشه صحن ، كیف خود را باز كرده و مشغول اصلاح و تراشیدن سر كسى است و فقط او به شكل و صورت انسان مى باشد.
آن شخص با عجله خود را از بین جمعیت به او كه نزدیك در صحن بود رسانید، سلام كرد و گفت : اى آقاى سلمانى ! مى دانى چه خبر است ؟
او خندید و گفت : آقا تعجب مكن ، آئینه را بگیر و خودت را نگاه كن ؟ وقتى آئینه را گرفت و در آن نگاه كرد، دید صورت خود او هم به شكل حیوانى است . عصبانى شده و آئینه را بر زمین زد.
سلمانى گفت : اى آقا! برو خودت را اصلاح كن آئینه گناهى ندارد

يکشنبه 5/8/1387 - 17:55 - 0 تشکر 67511

صورت برزخى مردم در حج

نقل شده است كه : در سالى كه تعداد زیادى از مردم به حج و زیارت خانه خدا رفته بودند، سروصدا و رفت و آمد اجتماعات بسیار به چشم مى خورد. ابوبصیر به حضرت امام محمد باقر علیه السلام عرض كرد: یا بن رسول الله ! (امسال ) چقدر حاجى زیاد و ناله و فریاد بسیار است .
حضرت فرمود: بلكه چقدر ناله و فریاد بسیار و حاجى كم است ؟ سپس ‍ فرمود: اى ابا بصیر؟ آیا دوست دارى كه راستى گفتار مرا دریابى و آن چه را كه گفتم با دیدگان خود ببینى ؟ پس حضرت دست به چشمان او مالید و دعایى خواند، چشمان ابوبصیر كه سابقا نابینا بود بینا شد. حضرت فرمود: اى ابوبصیر! نگاه كن به سوى حاجى ها!
ابوبصیر مى گوید: نگاه كردم دیدم اكثر مردم از میمون ها و خوكها هستند و مؤ من در میان آنها، همچون ستاره تابان در شب تاریك مى درخشد. عرض كرد: راست گفتى اى مولاى من ! چقدر حاجى كم و ناله و فریاد بسیار است . پس دوباره آن حضرت دعایى خواند و دست به چشمان ابوبصیر كشید به حالت اول درآمد و نابینا شد. از علت نابینایى خود سئوال كرد. حضرت فرمود: خدا به تو ستم نكرده و اینطور درباره تو پسندیده است

يکشنبه 5/8/1387 - 17:55 - 0 تشکر 67512

صورت برزخى مردم را نشان داد

افرادى كه در دنیا زندگى مى كنند، در ظاهر همه آنها به صورت انسانند. بیننده ، آنها را انسان حساب مى كند. ولى اخلاق آنان متفاوت است . اختلاف اخلاقى و تفاوت ملكات و غریزه ها، موجب اختلاف شكلها و صورتها مى گردند و آنها در برزخ و قیامت با صورتهاى گوناگون و متفاوت وارد مى شوند.
از ابى بصیر روایت شده است كه گفت : در خدمت امام جعفر صادق علیه السلام به حج مشرف شدیم ، هنگامیكه در حال طواف بودیم . عرض ‍ كردم : فدایت شوم ، اى فرزند رسول خدا! آیا تمام این خلق را مى آمرزد و از گناهان آنان صرفنظر مى كند؟
فرمود: اى ابوبصیر! اكثر این افرادى كه مى بینى از میمون ها و خوكها هستند. ابوبصیر مى گوید: عرض كردم : آنان را به من نیز نشان بده .
آن حضرت تكلم به كلماتى كرد و پس از آن دست خود را روى چشمان من كشید. ناگهان آنها را كه نه صورت خوك و میمون بودند دیدم و این امر موجب وحشت من شد. آن حضرت دوباره دست خود را بر چشمم كشید، آنها را به همان صورتهاى اولیه مشاهده كردم .
سپس فرمود: یا ابا محمد (كنیه ابابصیر است ) شما در میان بهشت خوشحال و مسرورید و در طبقات آتش شما را مى جویند و یافت نمى شوید. سوگند به خدا كه سه نفر از شما در آتش با هم نخواهید بود. سوگند به خدا دو نفر از شما با هم نخواهید بود. سوگند به خدا یك نفر هم نخواهد بود. (كنایه از اینكه شمایى كه ظاهر و باطنتان یكى است و مؤ من حقیقى هستید به شكل حیوانات نمى شوید و در جهنم نمى روید او در صحراى قیامت و برزخ به شكل انسان وارد مى شوید.)

يکشنبه 5/8/1387 - 17:55 - 0 تشکر 67513

ارتباط مستقیم با اهل دنیا

گاهى ارواح در عالم خواب با اهل دنیا تماس برقرار مى كنند و مطالبى در میانشان رد و بدل مى شود و حتى خبرهاى غیبى را به اهل دنیا مى دهند. گاهى در بیدارى مستقیما با اهل خود تماس برقرار مى كنند و با یكدیگر ملاقات مى نمایند. به چند نمونه از آنها توجه كنید.
1 - عبیدة بن عبدالله از موسى بن جعفر علیه السلام نقل كرده است : امام موسى علیه السلام فرمود: با پدرم (امام صادق ) براى سركشى به بعضى از اموالش از مدینه خارج شدیم و به سوى عریض
(378) حركت كردیم ، چون به بیابان رسیدیم ، پیرمردى كه موهاى سر و صورتش سفید شده بود بر پدرم وارد شد و سلام كرد.
پدرم پیاده شد و به نزد او رفت و مشغول صحبت شدند. مى شنیدم كه به آن پیرمرد مى گفت : فدایت شوم و مدت طولانى با هم نشستند و از یكدیگر پرسشهایى كردند.
پس از مدتى ، آن پیرمرد بلند شد و با پدرم وداع و خداحافظى كرد و رفت . پدرم ایستاد و پیوسته به پشت سرش نظر مى كرد تا او از نظرها پنهان شد.
عرض كردم : اى پدر جان ! این پیرمرد چه كسى بود كه با او سخن گفتى و با گرمى و مهربانى برخورد نمودى . تا حال ندیده بودم با هیچكس دیگر چنین سخن گفته باشى ؟ فرمود: اى فرزند! آن پدرم امام محمد باقر علیه السلام بود.
(379)
اعمالى كه انسان در دنیا انجام مى دهد (خوب باشد باید در قبر تجسم پیدا مى كنند و) تا روز قیامت همنشین او خواهند بود. بعد از آن كه او را محاكمه كردند (و حساب خوب و بدش را رسیدند) او چه داخل بهشت شود یا داخل جهنم ، باز از او جدا نمى شوند.
2 - قیس بن عاصم مى گوید: با جماعتى از بنى تمیم خدمت حضرت رسول صلى الله علیه و آله رسیدیم ، در حالى كه ((صلصال بن لهس )) در پیش آن حضرت بود.
عرض كردم : یا رسول الله ! ما را موعظه كن ، موعظه اى كه به واسطه آن نفع ببریم ؛ زیرا ما مردمى هستیم در بیابان ها و صحراها زندگى مى كنیم و ممكن نیست كه هر روز به خدمت شما برسیم و از شما موعظه و پند بگیریم .
فرمود: اى قیس ! با هر عزت ذلتى و بعد از زندگى ، مرگ و با دنیا آخرت و براى هر چیز حسابى و بر هر چیز رقیب و نگهبانى و براى هر حسنة و كار نیك ثوابى ، و براى هر كار زشت و گناه عقابى است .
بعد فرمود: اى قیس ! حتما با تو ((قرین و همنشینى )) دفن مى شود و تو نیز با او دفن خواهى شد، در حالى كه او زنده است و تو مرده اى . اگر او داراى كرامت و بزرگوارى و نیك نفسى باشد ترا گرامى مى دارد، و اگر فرومایه و پست باشد به تو بدى مى كند و ناراحتى به وجود مى آورد و تو را تسلیم حوادث مى نماید و سرانجام فقط او با تو محشور مى شود و تو هم با او محشور مى شوى .
سئوالاتى كه از تو مى شود فقط درباره اوست نه كس دیگر. سعى كن آنرا به صورت نیك و شایسته اى اختیار كنى و همنشینى صالح برگزینى . اگر او ((صالح )) باشد با او انس مى گیرى و شاد مى شوى و اگر فاسد و بدبو باشد به جز وحشت و نگرانى براى تو چیز دیگرى نیست و آن فقط ((عمل )) تو است كه مجسم شده و در قبر و قیامت با تو همراه خواهد بود.
بعد از آن كه موعظه هاى حضرت پایان یافت : ((صلصال بن دلهس )) آنها را به شعر در آورد و براى حضرت رسول و قیس بن عاصم خواند. معنى فارسى اشعار چنین است .
((از اعمال و كردار خویشتن ، دوستى براى خود برگزین ؛ زیرا رفیق آدمى ، در قبر و عالم برزخ همان اعمال او مى باشند كه تجسم یافته اند.)) ((اى انسان ! بناچار باید همنشین خود را براى بعد از مرگ (عالم برزخ ) و روز قیامت انتخاب كنى و آماده سازى .))
((پس اگر به چیزى سرگرم مى شوى مراقب باش كه جز به آنچه خدا مى پسندد مشغول چیز دیگرى نباشى .))
((آدمى پس از مرگ و در عالم برزخ جز با كردار و اعمال خویش قرین و رفیق نمى گردد.))
((همانا آدمى در خانواده خود میهمانى بیش نیست كه اندكى در میان ایشان درنگ مى كند و پس از آن كوچ مى كند و مى رود

يکشنبه 5/8/1387 - 17:56 - 0 تشکر 67514

صورت برزخى نیت ها

نه این كه تنها اعمال و كردار تجسم پیدا مى كنند، بلكه در عالم برزخ نیت هاى خوب و بد هم ، قیافه به خود مى گیرند و به صورت هاى متناسب با خود در مى آیند و اعمال روحى مانند اعمال بدنى تجسم پیدا مى كند.

هر خیالى كو كند در دل وطن
روز محشر صورتى خواهد شدن
امام صادق علیه السلام فرموده است : وقتى شخص با ایمان را در قبر مى گذارند، درى از بهشت به رویش گشوده مى شود و جایگاه خود را در آن مى بیند. از آن درى كه به عالم غیب گشوده شده است ، مردى با چهره زیبا و اخلاق نیك داخل قبر مى شود. مؤ من به او مى گوید: كیستى كه از تو خوب روتر و خوش سیماتر ندیده ام ؟ پاسخ مى دهد: نیت خوب تو هستم كه در دنیا بر آن بودى و عمل نیك تو هستم كه در دنیا انجام داده اى .
و موقعى كه كافر را در قبر مى گذارند درى از جهنم به رویش گشوده مى شود و جایگاه خود را در آتش مى بیند. سپس از آن درى كه به آتش ‍ گشوده شده است ، مردى زشت صورت و بداخلاق داخل قبر مى شود. شخص كافر به او مى گوید: كیستى كه من صورتى از تو قبیح تر و زشت تر ندیده ام . پاسخ مى دهد: نیت ناپاك و خبیث تو هستم كه در دل داشتى !

يکشنبه 5/8/1387 - 17:56 - 0 تشکر 67515

صورت برزخى اعمال مؤ من

هر عملى كه انسان در دنیا انجام مى دهد دو صورت پیدا مى كند. صورت ظاهرى و باطنى . صورت ظاهرى آن ، همان اعمالى است كه در دنیا انجام مى دهد و چیزهایى است كه مشاهده مى شود. مانند ظاهر نماز و قرآن خواندن ، احسان و نیكى كردن ، جهاد و مبارزه نمودن ، ظلم و ستم روا داشتن ، قتل و غارت و فساد و جنایت كردن ، غیبت و تهمت زدن و هتك آبروى مردم نمودن است .
صورت واقعى اعمال ، غیر از این ها است كه ذكر شد. هر عملى كه در دنیا انجام مى گیرد. بعد از مرگ ، در عالم برزخ و قیامت تجسم پیدا مى كند و به صورت هاى گوناگونى در مى آید مثلا نماز شب ، صورت واقعى آن چراغ و روشنى در قبر است ، قرآن خواندن ، به صورت واقعیش جوان زیبا در قیامت است ، نماز جمعه و نماز جماعت ، صورت اصلیش عروس زیبا و خوش قیافه است ، غیبت كردن و تهمت زدن به شكل مار و عقرب بروز كردن است ، ظلم و تعدى كردن به حقوق دیگران ، باطن آن تاریكى و ظلمت در قبر و روز قیامت است .
اعمال و كردار مؤ منان در عالم برزخ ، به زیباترین شكل و قیافه مجسم مى شوند و انسان را از ترس و وحشت آن عالم نجات مى دهند.
ابوبصیر از امام باقر علیه السلام نقل مى كند: چون بنده مؤ من از دنیا برود، شش صورت با او داخل قبر مى شوند كه یكى از دیگرى زیباتر است . در میان آن ها یكى از همه سیمایش نیكوتر و قیافه و جمالش و جمیل تر و بویش پاكیزه تر و صورتش نظیف تر است .
یكى از آن شش صورت در طرف راست و دیگرى در طرف چپ و سومى در مقابل او، چهارمى در پشت سر و پنجمى در نزد پاى مؤ من قرار مى گیرند و آن صورتى كه از همه نیكوتر است در بالاى سر او مى ایستد و بر همه آن ها نظارت مى كند.
در این حال اگر مانعى از جانب راست میت پیش آید صورتى كه رد طرف راست او قرار دارد مانع را از آن دفع مى كند، اگر آن مانع از طرف چپ پیش آید صورت طرف چپى او را دفع مى كند و همین طور در هر یك از جهات ششگانه اگر مانعى برسد صورتى كه در همان جهت است آن را دفع مى نماید.
صورتى كه از همه نیكوتر و در بالاى سر قرار گرفته است ، رو مى كند به صورت هاى دیگر و مى گوید: شما كیستید؟ خداوند جزاى خیر به شما دهد.
صورتى كه در طرف راست میت است در پاسخ مى گوید: نماز هستم . آن كه در طرف چپ است مى گوید: زكوه هستم . صورتى كه در مقابل رو قرار دارد مى گوید: روزه ام و صورتى كه در پشت سر او واقع شده است مى گوید: حج و عمره او مى باشم و صورتى كه در نزد پاى اوست مى گوید: بر و احسان و نیكى هستم كه از طرف او به برادرانش رسیده است .
بعد صورت ها به آن صورت نیكوتر مى گویند: تو كیستى كه قیافه ات از همه زیباتر، و بویت پاكیزه تر است ؟ در جواب مى گوید: من ولایت آل محمد هستم . آمده ام كه اگر مشكلى براى این شخص پیش آید و شما نتوانید آن را حل كنید براى او حل كنم و از گرفتارى نجاتش ‍ دهم

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.