• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1783)
دوشنبه 9/10/1392 - 23:15 -0 تشکر 678264
پرسمان ویژه امام حسن(ع)





پرسش :

ولادت، کودکی و نوجوانی امام حسن ـ علیه السّلام ـ چگونه بوده است؟
پاسخ :
امام حسن مجتبی ـ علیه السّلام ـ در خاندان وحی چشم به جهان گشود، زیر نظر بزرگترین معلم عالم بشریت تربیت شد، در دامان عصمت و طهارت پرورش پیدا کرد و در سایه امامت و ولایت به کمال رسید.
خلاصه ای از زندگی پربرکت آن حضرت را در چند بخش بیان می کنیم.
1. ولادت
روزی که پیوند آسمانی علی ـ علیه السّلام ـ و حضرت فاطمه ـ علیها السّلام ـ صورت گرفت حضرت جبرئیل ـ علیه السّلام ـ سیبی از بهشت برای رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ آورد و آن حضرت سیب را نصف کرد و به آنان داد. و به این ترتیب نطفة سبط اکبر از میوة بهشتی منعقد شد. پس از مدتی روزی پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ به دختر گرامی شان فرمود: به زودی پسری به دنیا می آوری که جبرئیل به واسطة او به من تبریک و تهنیت می گوید. قبل از اینکه امام حسن ـ علیه السّلام ـ متولد شود ام الفضل. دختر عموی پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ نزد ایشان آمد و گفت: دیشب در خواب دیدم پاره ای از بدن مبارک شما در خانة من است و من از آن نگهداری می کنم. پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: به زودی خداوند به دخترم پسری عنایت خواهد کرد و تو دایگی او را بر عهده خواهی گرفت. وقتی روز موعود فرا رسید، پیامبرـ صلی الله علیه و آله ـ اسماء بنت عمیس را که قابله بود با ام سّلمه احضار فرمود، نیمه شب، سه شنبه پانزدهم ماه مبارک رمضان شهر مدینه نور افشان شد.[1]
مولودی پاک، ناف بریده، ختنه شده، زیبا و نورانی چشم به جهان گشود.
صبح زود نوزاد را در پارچة زردی پیچیدند، خدمت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ آوردند، آن حضرت پارچه زرد را برداشته بچه را در پارچة سفیدی پیچیدند، سپس او را در آغوش گرفتند.

زبان مبارک در دهان اوگذاشت، صورت لطیف و شفاف او را بوسید، در گوش راستش اذان و در گوش چپش، اقامه خواند وفرمود: «اللهّم إنیّ اُعیذه بک و ولده من الشیطان الرجیم» بارالها من او و فرزندانش را از شر شیطان به تو می سپارم. روز هفتم حضرت جبرئیل ـ علیه السّلام ـ از طرف خداوند متعال به پیامبرـ صلی الله علیه و آله ـ و خاندانش، تولد مولود مبارک را تبریک و تهنیت گفتند و پارچه ای ابریشمی از بهشت را به او هدیه نمود و فرمود: به امر الهی نام او را شبر بگذارید که در لسان عرب حسن است و رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ او را در پارچه بهشتی پیچیده، موهای سرش را تراشید و هم وزن آن نقره، صدقه داد و سرش را با عطری به نام خلوق معطر نمود و گوسفندی به عنوان عقیقه قربانی کرد و ران آن را به قابله و مقداری از بقیة گوشت را به همسایه ها داد.[2] 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 9/10/1392 - 23:15 - 0 تشکر 678265


2. کودکی
امام حسن ـ علیه السّلام ـ بهترین دورة زندگی خود را در زیر سایة پرعطوفت جدّ بزرگوارش آغاز کرد. مادرش سیدة نساء العالمین و پدرش امیرالمؤمنین(ع) بود که مقام و منزلت آنها برکسی پوشیده نیست. پیامبر اعظم ـ صلی الله علیه و آله ـ توجه و محبت خاصی به نوه اش داشت. او را بر دوش خود سوار می کرد و با خود به مسجد می برد و در بالای منبر درکنار خود می نشاند، آن حضرت مدام به امام حسن ـ علیه السّلام ـ اظهار محبت می کرد و می فرمود: « اللهم إنی اُحبهُ فأحبَّ من یحبّهُ» خدایا من او را دوست دارم پس تو هم دوست داران او را دوست بدار.[3]
روزی پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ برای اقامه نماز جماعت به مسجد آمد و امام حسن ـ علیه السّلام ـ را که کودکی خردسال بود همراه خود آورد. نماز شروع شد در اثناء نماز یکی از سجده ها خیلی طول کشید، مردم نگران شدند و فکر کردند حتماً اتفاقی افتاده است، وقتی نماز به آخر رسید، علت را از نبی اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ سئوال کردند، آن حضرت در جواب فرمود: هنگام سجده فرزندم حسن بر پشتم، سوار شده بود به همین خاطر سجده را طولانی کردم تا از پشتم پایین بیاید.
امام مجتبی ـ علیه السّلام ـ در جلساتی که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ برای مردم صحبت می کرد، شرکت می نمود و هنگامی که به خانه بر می گشت کلام آن حضرت را بی کم و کاست برای مادرش بازگو می کرد. 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 9/10/1392 - 23:15 - 0 تشکر 678266


یکی از بزرگترین رویدادهای دوران کودکی امام حسن ـ علیه السّلام ـ ماجرای مباهله بود، آن حضرت با اینکه کودکی خردسال بود در این مبارزه تاریخی به دستور خداوند شرکت کرد، و این نشانگر عظمت روحی و مقام و منزلت والای آن حضرت در پیشگاه خداوند بود.
پایان دوران کودکی پایان خاطرات خوش آن حضرت بود، نزدیک سن هشت سالگی، جد بزرگوارش به شدت مریض شد، حضرت فاطمه زهرا ـ علیها السّلام ـ او و برادرش امام حسین ـ علیه السّلام ـ را پیش پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ برد، رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ به آنها ابراز محبت کرد و فرمود: فرزندم حسن، هیبت و سیادت مرا به ارث خواهد برد.
پس از رحلت جانگداز خاتم الانبیاء ـ صلی الله علیه و آله ـ ضربة روحی شدیدی به امام حسن ـ علیه السّلام ـ که در سن کودکی بود وارد شد و پس از این ضایعة بزرگ مصائب آن حضرت شروع شد. و سیل مشکلات به سوی خاندان وحی جاری شد. ماجرای سقیفه، آتش زدن درگاه منزل، شهید شدن برادرش محسن، بیعت گرفتن اجباری از پدرش و شهادت مظلومانة مادر مکرمه اش، حضرت صدیقه طاهره و دیدن صحنه های ناگوار از ظلمی که بر او و خاندانش روا داشتند، روح لطیف او را به شدت آزرده کرد. 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 9/10/1392 - 23:16 - 0 تشکر 678267


3. نوجوانی
دوران نوجوانی امام حسن مجتبی در حالی آغاز شد که نه از حمایت بی دریغ پیامبر گرامی اسلام برخوردار بودند و نه از وجود پر مهر مادر.
امام مجتبی ـ علیه السّلام ـ دراین مرحله از زندگی خود شاهد مظلومیت پدر گرامی اش بود، ایشان در مناسبتهای مختلف برای مهاجرین و انصار سخنرانی می نمود و با بیان شیوا و کم نظیر از مقام ولایت و امامت دفاع می کرد، و حقانیت امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ را به آنها تذکر می داد.

دورة نوجوانی آن حضرت دورة ظهور سجایای اخلاقی و کمالات انسانی ایشان بود. آن حضرت علاوه براینکه در خلق و خو شبیه پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ بود از لحاظ قیافه ظاهری نیز شباهت زیادی به رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ داشت،[4] صورتش سفید و کمی گلگون، چشمهایش، درشت و سیاه، گونه هایش لطیف بود به مستمندان کمک زیادی می کرد و بر سر سفرة آنها می نشست، در پیشگاه خداوند، بسیار خاشع بود به طوری که در وقت عبادت رنگش زرد می شد و بدنش می لرزید، با یاد مرگ، قبر و قیامت اشک از چشمانش جاری می شد، در کلامش، راستگو بود به حیوانات ترحم می کرد، بسیار حلیم و بردبار بود. شجاعت بی نظیری داشت، به سئولات مردم جواب می گفت. هرگز سخن ناصواب بر زبان جاری نمی کرد. به طور خلاصه حیات پر برکت امام حسن ـ علیه السّلام ـ نمونه زندگی یک انسان کامل است که هر دورة آن سرشار از درسهای انسان ساز می باشد.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. منتهی الآمال، شیخ عباس قمی، ص260.
2. زندگانی حضرت مجتبی ـ علیه السّلام ـ، حسن عمادزاده، ص63.
3. حسن کیست؟، فضل کمپانی، ص25.
4. امام حسن ـ علیه السّلام ـ پرچمدار صلح و آزادی، مهدی پیشوایی، ص20.
5. جلاءالعیون، علامه مجلسی، ص345.
-------------------------------------------
[1] . مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، اسلامیه، چاپ دوم، 1366ش.، ج43، ص338.
[2] . ابن شهر آشوب، مناقب آل ابیطالب، حیدریة، 1376ش.، ج3، ص189.
[3] . ابی الحسن علی ابن عیسی بن ابی الفتح الاربلی، کشف الغمه فی معرفة الهه، ادب حوزه و کتاب فروشی اسلامی، ج2، ص88.
[4] . شیخ مفید، الارشاد، دارالمفید، ج2، ص5.
( اندیشه قم )

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 9/10/1392 - 23:17 - 0 تشکر 678268

پرسش :
چرا به امام حسن ـ علیه السلام ـ كریم اهل گفته می‌شود؟

پاسخ :
امام حسن ـ علیه السلام ـ دارای قلبی پاك و رئوف نسبت به دردمندان و تیره بختان جامعه داشتند و با خرابه‌نشینان دردمند و اقشار مستضعف و كم‌درآمد همراه و همنشین می‌شدند و دردِ دلِ آن‌ها را با جان و دل می‌شنیدند و به آن ترتیب اثر می‌دادند، و در این حركت انسان‌دوستانه جز خداوند را مدّنظر نداشتند نیز هیچ‌گاه هر ضعیف، ناتوان و درمانده، ناامید از درب خانة آن حضرت برنمی‌گشت، حتّی خود ایشان به سراغ فقرا می‌رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می‌كردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند.[1]


امام حسن ـ علیه السّلام ـ تمام توان خویش را در راه انجام امور نیك و خداپسندانه به كار می‌گرفت و اموال فراوانی در راه خدا می‌بخشید، مورّخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخشش‌های بی‌سابقه و انفاق‌های بسیار بزرگ و بی‌نظیری ثبت كرده‌اند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج كردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم كردند و نصف آن را برای خود و نصف دیگر را در راه خدا به فقرا بخشیدند.[2]


از ابن شهر آشوب روایت شده كه روزی امام حسن ـ علیه السّلام ـ بر جمعی از گدایان گذشت كه پاره‌ای چند از نان خشك‌ها را بر روی زمین گذاشته‌اند و می‌خورند، چون نظر ایشان به آن حضرت افتاد از امام دعوت كردند و حضرت از اسب پیاده شدند و فرمودند: خدا متكبّران را دوست نمی‌دارد و با ایشان نشستند و از طعام ایشان تناول كردند و سپس از همة گدایان خواستند كه برای صرف غذا به خانة حضرت بروند و حضرت بر ایشان طعام‌هایی نیكو حاضر ساختند و به لباس‌های فاخر همة آن‌ها را مزیّن ساختند.[3] 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 9/10/1392 - 23:17 - 0 تشکر 678269


تاریخ از بخشندگی‌های امام حسن ـ علیه السّلام ـ داستآن‌های فراوان به یاد دارد مثلاً روزی عربی به نزد ایشان آمد و درخواست كمك كرد و امام دستور دادند كه آنچه موجود است به او بدهند و قریب ده هزار درهم موجود را به آن اعرابی بخشیدند.[4]

نسبت به كرامت‌های امام حسن ـ علیه السّلام ـ داستآن‌های زیادی در تاریخ آورده شده است كه جای ذكر همة آن‌ها نیست. امّا وقتی از خود امام پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید برنمی‌گردانید؟ فرمودند: من هم به درگاه خدا سائلی هستم و می‌خواهم كه خدا محروم نسازد و شرم دارم كه با چنین امیدی سائلان را ناامید كنم. خداوندی كه عنایتش را به من ارزانی می‌دارد، می‌خواهد كه من هم به مردم كمك كنم،[5] لذا به خاطر این بخشندگی‌ها و كارهای نیكویی كه از امام حسن ـ علیه السّلام ـ در مسیر خیر، احسان و كمك به طبقات درمانده و نیازمند انجام می‌گرفت و آنچه را كه داشت به آن‌ها می‌بخشید باعث شده كه به ایشان كریم اهل بیت گفته شود.

پس با توجه به كرامت‌ها و بخشش‌های كم‌نظیر و گاهی بی‌نظیر آن امام بزرگوار لقب «كریم» برازنده آن حضرت است. البته باید توجه داشت كه همه ائمه نور واحد هستند و همه دارای تمام فضایل و كرامات هستند. هر چند كه شرایط زمان و مكان در بروز و برجسته‌تر شدن برخی از اوصاف آن‌ها دخیل بوده است.
معرفی منابع، جهت مطالعه بیشتر:
1ـ حقایق پنهان، احمد زمانی.
2ـ امام حسن ـ علیه السلام ـ الگوی زندگی، حبیب الله احمدی.
3ـ حسن كسیت؟، فضل الله كمپانی.
4ـ الاراشد، شیخ مفید، ترجمه رسول محلاتی.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . زمانی، احمد، حقایق پنهان، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اوّل، سال 1375، ص 268.
[2] . قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، انتشارات هجرت، چاپ هشتم، 1374، قم، ج1، ص 417 ـ پیشوایی، مهدی، سیرة پیشوایان، نشر مؤسسة تحقیقاتی امام صادق، چاپ دوّم، 1374، ص 90.
[3] . مجلسی، محمد باقر، جلاء العیون، نشر انتشارات علمیه اسلامیه، ص 241.
[4] . شیخ عباس، قمی، منتهی الآمال، پیشین، ص 418.
[5] . قرشی، باقر شریف، زندگانی امام حسن ـ علیه السّلام ـ ، ترجمة فخر الدین حجازی، تهران: نشر بعثت، چاپ اوّل، 1376، ص135.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 9/10/1392 - 23:18 - 0 تشکر 678270

پرسش :
مدت خلافت ظاهری امام حسن ـ علیه السّلام ـ چند سال طول كشید؟

پاسخ :
امام حسن ـ علیه السّلام ـ پس از شهادت پدر بزرگوارش به خلافت رسید. اگر چه مدت خلافت آنحضرت كوتاه بود ولی در همین مدت كوتاه درس هایی به جامعة اسلام و آینده گان داد و چهرة دروغین مدعیان خلافت را آشكار نمود و غاصب بودن و نامشروع بودن حكومت و خلافت آنها را برای تمامی انسان های آزاده روشن ساخت.
مرحوم سید حسن امین از كتاب استیعاب ابن عبدالبز نقل می كند:
صلح امام حسن ـ علیه السّلام ـ با معاویه در تاریخ پانزدهم جمادی الاولی سال چهل و یكم هجرت روی داد، بنابراین هر كس آنرا سال چهلم هجری بداند خطا كرده است. حاكم نیشابوری نیز در كتاب المستدرك می نویسد كه عهد نامة صلح در سال 41 هجری صورت پذیرفته است.
گفته شده است كه این قرار داد در بیست و پنجم ربیع الاول انجام گرفته و برخی آنرا بیست و پنجم ربیع الاخر می دانند. به این ترتیب اگر جمادی الاولی را بپذیریم، زمان خلافت ظاهری امام حسن ـ علیه السّلام ـ هفت ماه و بیست و چهار روز می باشد و اگر ربیع الاول را بپذیریم، این زمان شش ماه و چهار روز می شود و در صورت سوم، این مدت چند روز بیشتر می شود.[1]

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 9/10/1392 - 23:19 - 0 تشکر 678271


به هر تقدیر مراحل مختلف زندگی امام حسن ـ علیه السّلام ـ را می توان به این صورت بیان كرد. هفت سال و شش ماه در زمان جدش رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ سی سال تا شهادت پدر بزرگوارش، شش ماه و پنچ روز حكومت ظاهری تا صلح با معاویه، نه سال و نه ماه و سیزده روز از هنگام صلح تا شهادت.[2] در هر صورت خلافت را امام حسن حق مسلم خودش می دانست و مورخین اهل سنت نیز نوشته اند بیعتی كه با امام حسن ـ علیه السّلام ـ شد بی نظیر بود و اجتماعی كه مردم برای بیعت با او تشكیل دادند تا در جنگ با معاویه او را یاری دهند بی نظیر بود.
برای مطالعة بیشتر به كتاب صلح امام حسن، شیخ راضی آل یاسین ترجمة مقام معظم رهبری و كتاب حسن كیست فضل الله كمپانی مراجعه فرمائید.
«بین حق و باطل چهار انگشت است آنچه را با دو چشم خود دیدی آن حق است و با گوش هایت اخبار بی اساس بسیار شنیده ای بنابراین آنچه شنیدی آن را به عنوان حق نپذیر تا ثابت شود.»
«تحف العقول، ص 229»
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . ر. ك: مسعودی، مروج الذهب، بیروت، دارالمعروف، بی تا، ج 3، ص 4، و ابن كثیر، البدایه و النهایه، بیروت، مكتبة المعارف، بی تا، ج 8، ص 14 و سید محسن امین، امام حسن و امام حسین ـ علیهم السّلام ـ ، ترجمة ادارة كل تبلیغات اسلامی، چاپ پنجم، سال 1366، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، ص 69.
[2] . همان، سید محسن امین، ص 97.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 9/10/1392 - 23:19 - 0 تشکر 678272

پرسش :
علت صلح و سازش امام حسن (ع) با معاویه چیست؟ آیا جنگ علی (ع) با معاویه، با صلح امام حسن (ع) با معاویه سازگار است و تفاوت در چیست؟

پاسخ :
در پاسخ به این شبهه باید گفت كه اولاً: اگر امام حسن (ع) امام بود مثل علی (ع) حجّت خداست و بر او نمی توان اشكال گرفت. ثانیاً: اگر امام علی (ع) در شرایط امام حسن (ع) بود او هم صلح می‌كرد و مطابق بر سیره پیامبر (ص) عمل می نمود، كه پیامبر (ص) در جنگ حدیبیه صلح كرد. ثالثاً: خود امام حسن (ع) قبل از صلح با معاویه با مردم صحبت كرد و از آن‌ها پرسید آیا جنگ می‌كنید یا صلح؟ همه صلح را اختیار كردند. رابعاً: اوضاع سیاسی (چه از لحاظ داخلی چه خارجی) زمان امام حسن (ع) منجر به صلح آن حضرت شد.
جواب تفصیلی:
این شبهه كه آیا جنگ امام علی (ع) با معاویه و صلح امام حسن (ع) با معاویه سازگار است؟ در پاسخ باید گفت اولاً: اگر قبول كنیم امامتِ امام علی (ع) و پس از او امام حسن (ع) را و بپذیریم كه هر دو حجّت خدا هستند پس دیگر نمی توان بر امام حسن (ع) اشكال گرفت كه چرا صلح كرد و چرا در برابر معاویه جنگ نكرد، چرا كه هر دو حجّت خدا هستند بر مردم، چه قیام كنند و چه صلح نمایند بر مسلمانان است كه از ایشان تبعیّت كنند و حكم آنان حكم الهی است، هر چند كه فلسفه و حكمت آن بر عموم روشن نباشد. 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 9/10/1392 - 23:20 - 0 تشکر 678273


ثانیاً: شرایط زمان امام حسن (ع)با شرایط زمان امام علی (ع) متفاوت بود اگر امام علی (ع) هم در شرایط دوران امام حسن (ع) واقع می‌شد، همان كاری را می‌كرد كه پسرش امام حسن(ع) انجام داد، چرا او هم مجری احكام الهی است و همان سیره و روشی را انتخاب می‌كند كه خدا و رسولش انتخاب می‌كنند.همچنان‌كه این سیره و روش امام حسن (ع) را در سیرة پیامبر (ص) می بینیم كه پیامبر (ص) در جنگهای زیادی چون بدر و اُحد، خندق (احزاب) و... جنگیدند و در مقطعی دیگر كه شرایط برای جنگ آماده نبود مثل حدیبیه صلح فرمودند.

در كلامی امام حسن (ع) علت صلح خود را چنین بیان می‌كند: «علت صلح من با معاویه، همان علت صلح رسول خدا (ص) با بنی‌ضَمَرِه و بنی اشجع است، هنگامی كه از حدیبیه بر می‌گشت؛ منتهی فرقی كه هست این است كه آنان آشكارا كافر بودند ولی معاویه و یارانش در باطن كافرند (و در ظاهر لباس مسلمانی بر تن دارند.) اگر من از جانب خدا امام هستم پس جایز نیست در قبول صلح و یا جنگ به سفاهتِ رأی، نسبت داده شوم، اگر چه حكمت آنچه انجام می دهم برای افراد مشتبه باشد آیا نمی بینی كه خضر به خاطر سوراخ كردن كشتی و كشتن پسر و تعمیر دیوار، از طرف موسی (ع) مورد غضب واقع شد؛ برای آن‌كه علت برای او مشتبه بود، تا این‌كه خضر به او خبر داد و موسی راضی شد.


هم چنین من نیز به خاطر صلحی كه با معاویه كردم، از طرف كسانی كه علت امر را نمی دانستند مورد غضب واقع شدم، و اگر من صلح نمی كردم معاویه یك نفر شیعه روی زمین باقی نمی‌گذاشت.»[1] اما در مورد موسی،‌ باید گفت،‌كه رعیّت خضر نبود بلكه مصاحب او بود و موسی رسول بود و خضر رسول نبود ولی مكلف به باطن و موسی هم مكلف به ظاهر، لكن رعیّت امام حسن (ع) از نظر شرع مكلف بودند و باید از آن حضرت متابعت می‌كردند، كه نكردند. 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 9/10/1392 - 23:21 - 0 تشکر 678274


ثالثاً: از جمله عللی كه می‌توان برای علت صلح آن حضرت ذكر نمود می‌توان به خطبه آن حضرت قبل از صلح با معاویه اشاره كرد كه خطاب به مردم فرمود: «شك و پشیمانی، ما را از جنگ لشگر شام باز نداشت، بلكه با سلامت نفس و اطمینان و شكیبایی با آنان می‌جنگیدیم ولی سلامت نفس با كینه و عداوت مخلوط گردید و استقامت با تزلزل در هم آمیخت و شما كه به صفین می رفتید، دین را در پیش رو و دنیا را در پشت سر داشتید ولی اكنون دنیا را در جلو و دین را پشت سر افكنده‌اید، بدانید ما برای شما آنچنانیم كه بودیم (و تغییر نكرده ایم) ولی شما نسبت به ما آنچنان كه بودید نیستید.

بدانید معاویه ما را وادار به امری كرد كه در آن شرافت و انصاف نیست، اگر كشته شدن را دوست دارید، پیشنهاد وی را بر می گردانیم و با دَم شمشیرها با او برخورد می‌كنیم؛ و اگر زنده بودن را دوست دارید، پیشنهاد معاویه را قبول می‌كنیم. هنگامی كه سخن به اینجا رسید همه فریاد زدند. « البُقیة البُقیة» یعنی «ما را باقی بدار و از اندیشه‌ات بیرون نیاور (یعنی ما از جنگ دیگر خسته شده ایم).[2] 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.