• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 2445)
شنبه 11/8/1392 - 19:38 -0 تشکر 669847
پرسمان ویژه امام حسین (علیه السلام)

اللهم الرزقنی شفاعت الحسین یوم الورود



پرسش :
در زمان امام حسین (ع) چرا اصرار بر این بود در آن مقطع از تاریخ این قیام صورت بگیرد؟ و چرا امام آن را با یک مصالحه حل نکردند؟
پاسخ :
امام حسین(ع) چند گزینه داشتند. یکی اینکه به خواسته‌ی یزید تن بدهند و با او بیعت کنند. بیعت با یزید با آن خصوصیات، فسق علنی و آشکار به میدان آمده ،انکار نسبت به اصل دین به معنای خط نهایی کشیدن بر دین اسلام بود . پس بیعت بی معنا می‌شود. گزینه دوم این بود که از منطقه اسلام خارج شوند و به به مناطق دوردست بروند . این حرکت امام مقداری معنای انفعال داشت و یزید را برای پیگیری اهداف و جرأت دادن بیشتر به او برای ادامه کار در موقعیت مناسب قرار می‌داد . در صورتی که امام برای برپایی دین جد خود اقدام کرده بودند. راه سوم این بود که قضیه را به دست اتفاق و تصادف بسپارند .


این هم که نه تنها به صلاح نبود بلکه به ضرر هم بود. تنها یک راه باقی می‌ماند و آن همین راهی است که امامرفتند . نه تنها تکلیف امام بلکه همگان همان بود که در آن دوره امام پیش گرفتند. امام حسین (ع) به مدت ده سال امامت خود که مصادف با خلافت معاویه بود مطابق صلح امام حسن(ع) عمل کردند. همین که معاویه مُرد و شرایط تغییر کرد ، امام دست به قیام زدند. بنابراین اگر این حادثه خونین رخ نمی‌داد اسلام و جامعه اسلامی آبستن یک خشونت‌های کور و کشتارهای بسیاری بود که محدودیت نداشت. امام بیشتر برای تاریخ ، آینده جامعه اسلامی و کنترل خشونت در بستر تاریخ دست به قیام زدند

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

شنبه 11/8/1392 - 19:39 - 0 تشکر 669848

پرسش :
یکی از ویژگی‌های مهم امامان، تأثیر گذاری زیاد آن‌ها بوده است چرا در روزعاشورا فقط 72 تن از یاران باقی ماندند ؟

پاسخ :
علت اصلی این است که مردم آن جایگاه والا و حقیقی امام را نشناخته بودند یعنی به مردمی که آن حضرت را نه به عنوان امام سوم بلکه به عنوان فردی صالح در جامعه می‌نگریستند کاری نداریم اما بحث بر سر کسانی است که شیعه بودند و حضرت را به عنوان منصوب از جانب خداوند می‌دانستند چرا کوتاهی کردند ؟ در حقیقت باید گفت : بین ظاهر اعتقاد آن‌ها با باورشان تفاوت وجود داشت. یعنی در ظاهر بیان می‌کردند ایشان امام و پیشوا ما هستند ولی در ولایت مداری و امام‌ شناسی ضعیف بودند. انسان اگر امام خود را به درستی بشناسد از همه‌ی وجود و هستی خود در راه امام می‌گذرد .


لذا در کربلا که حضرت متوقف می‌شوند برخی که این اعتقاد را داشتند مانند عبدالله ابن عمیر کلبی به همراه همسر و مادر خود را از حکومت نظامی کوفه عبور می‌دهند و به کربلا می رسانند. در کنار این‌ها عده‌ای هم هستند که می‌گویند : ایشان امام ماست ولی چون به آن درجه از معرفت ، خلوص و شناخت نرسیدند لذا کناره‌ گیری کردند. وقتی در روز عاشورا آن خطبه تکان‌دهنده از جانب خود امام خوانده می‌شود و در دل سنگ آن‌ها اثر نمی‌کند پاسخ را خود امام می دهند می فرمایند: دل‌های شما از لقمه‌های حرام آکنده شده و اثر وضعی لقمه‌های حرام آن‌ها را از تحت تأثیر قرار گرفتن سخن حق، باز داشته است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

شنبه 11/8/1392 - 19:40 - 0 تشکر 669849

پرسش :
گفته شد تدبیر دوم امام، نوع حضورشان بوده است در حالی که واقف به شهادت هم بودند .چرا باز هم همراه فرزندان رفتند؟ و این‌که جایی که امام حضرت علی اصغر(ع) را بلند کردند، آیا اطلاع داشتند که در آن حال زمان شهادت کودک است؟

پاسخ :
رویه‌ی بنی امیه به خصوص در زمان معاویه این بود که اگر یک مجاهد فی سبیل الله‌ از خانه و کاشانه خود دست به قیام می‌زد، دستور معاویه به اسارت گرفتن زن و فرزندان او بود تا از این طریق فرد به پا خواسته ، در تنگنا قرار گیرد و تسلیم شود. لذا اگر امام زن و فرزندان را همراه خود نمی‌بردند، بنی امیه از رویه‌ی همیشگی استفاده می‌کرد که این به دور از غیرت امام هم بود. در کل، نوع چینش قیام باید تکان دهنده باشد. از این طریق مظلومیت روز عاشورا به اوج برسد. اهل بیت حضور پیدا کردند تا سرافرازانه بعد از شهادت امام حسین(ع) در یک وضعیت ظاهری که اسم‌ آن اسارت ولی در باطن چیزی غیر از این بود، قرار گیرند تا با فنون متفاوت به تخریب دشمن و ادامه دادن راه حضرت بپردازند.


دو نقل راجع به چگونگی شهادت حضرت علی اصغر(ع) وجود دارد. یکی این است که حضرت زینب(س) خطاب به امام عرض کردند: " این طفل مدت‌ها آب ننوشیده و در حال هلاک شدن است . حال اگر به شما آب نمی‌دهند این طفل را نشان دهید." که در اینجا اوج قساوت دشمنان نمایان می‌شود. نقل دیگر این است که امام در آخرین لحظات خواستند با طفل وداع کنند و فرمودند: " آن طفل من را بدهید تا با او وداع کنم". که در حال بوسیدن ، دشمن گلوی او را نشانه گرفت.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

شنبه 11/8/1392 - 19:41 - 0 تشکر 669850

پرسش :
علم غیب برای امام به چه صورت ثابت می‌شود؟

پاسخ :
اصالتا علم غیب مخصوص خداست و انبیاء و اولیاء (ص) هم که این ویژگی را پیدا می‌کردند ماخوذ از خداوند بود. دو تفاوت بین علم معصومین و خداوند وجود دارد. یکی اصیل بودن علم خداوند است که غیر از او هیچ کس این علم را به آن معنا نمی‌داند و تفاوت بعدی این است که علم غیب خداوند حاضر است در حالی که در ارتباط با معصومین گفته شده است این‌ها اگر بخواهند فوری امر بر آنها مکشوف می‌شود.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

شنبه 11/8/1392 - 19:41 - 0 تشکر 669851

پرسش :
یک آیه‌ی قرآنی داریم منوط بر اینکه "خود را به دست خود به هلاکت نرسانید" با وجود اینکه امام آگاه به شهادت بودند، آیا این حرکت نقض این آیه نبود ؟

پاسخ :
اگر شرایطی که امام در آن به سر می‌بردند را در نظر گیریم، متوجه می‌شویم که این آیه را صدق نمی‌کند. شهادت امام حسین(ع) قطعی بود ، ایشان فقط نوع شهادت را انتخاب کردند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

شنبه 11/8/1392 - 19:42 - 0 تشکر 669853

پرسش :
چرا در میان ائمه اطهار و امامان، فقط امام حسین(ع) قیام کردند . آیا این حرکت بر خلاف رویه پدران‌شان نبود؟

پاسخ :
این درست است که امام حسین(ع) دست به قیامی زدند که از سوی هیچ امامی با این ابعاد و ماهیت انجام نگرفته بود. لذا شرایطی که امام در آن به سر می‌بردند، بسیار ویژه، شکننده و حساس بود که این قیام تعیین کننده سرنوشت تاریخ اسلام شد. امام علی(ع) جامعه قبل از قیام امام حسین(ع) را که زمان خود حضرت بوده را ترسیم می‌کنند و می فرمایند: " ما در زمانی واقع شدیم که اکثر مردم فریب‌کاری را زرنگی به حساب می‌آورند و تبعاً یک ارزش محسوب می‌کنند." اگر جامعه به سمتی برود که ارزش آن‌ را مکر تشکیل دهد، از انسانیت و اسلامیت بیشتر دور می‌شود و زنگ خطری نه‌ تنها برای جامعه بلکه برای تاریخ است.

امام حسین(ع) هیچ راهی نداشتند جز اینکه این قیام را انجام دهند یعنی حرکتی را آغاز کنند که یک توقفی در آن روند صورت گیرد. اگر امام حسین(ع) صرفاً نصیحت می‌کردند و یا حلقه‌های علمی تشکیل می‌دادند نه‌ تنها موثر نبود بلکه آن روند را تقویت می‌کرد و به نفع کسانی بود که جامعه را در مسیر فساد قرار داده بودند. لذا یک شوکی را ایجاد کردند و بعد از قیام حضرت، مردم توبه و گریه می‌کردند، قیام با این ابعاد توانست قدرت شوک را بر جامعه وارد کند .

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

شنبه 11/8/1392 - 19:43 - 0 تشکر 669854

پرسش :
چرا با توجه به اینکه سابقه‌ی عهد‌شکنی کوفی‌ها در قبل مشخص بود، امامی که باید مدیر و مدبر باشد، به آنها اعتماد کردند؟

پاسخ :
برخلاف آنچه که در تصور ما وجود دارد مبنی بر اینکه کوفیان افراد بی‌وفا، سست عنصر و خائنی بودند که البته نمی‌توان آن را نفی کرد اما بیشترین شناخت را نسبت به اهل بیت داشتند. امام قبل از ورود به کوفه سال‌ها در مدینه بودند ولی یک نفر از مردم مدینه، امام را یاری نکردند. با اینکه می‌دانستند امام این وضعیت را بر نمی‌تابد و قصد ترک مدینه و ایستادن مقابل یزید را دارد. با اینکه امام چهار ماهی هم در مکه اسکان کرده بودند و در کنار خانه خدا به تبلیغ پرداخته بودند با این حال تعداد کمی از افراد با ایشان همراه شدند . اما کوفیان به اعتبار همان چهار سال اقامت امام حسین(ع)، و تجربه‌ی دوران خلافت حضرت علی(ع) که بهترین ایام از نظر برقراری عدالت و پرداخت عادلانه‌ی حقوق مردم بود، آگاهانه دعوت امام را پذیرفتند. لذا از این جهت، کوفیان پیش‌تر از مردم مکه و مدینه بودند. حضرت مسلم به دستور امام به کوفه برای آماده سازی مردم رفته بودند و بیش از 18 هزار نفر دست بیعت دادند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

شنبه 11/8/1392 - 19:43 - 0 تشکر 669855

امام در نزدیکی‌های عراق بودند که خبر شهادت مسلم رسید. با این حال تکلیف حضرتادامه دادن مسیر بود . زیرا اگر ایشان باز می‌گشتند کوفیان می‌گفتند چرا دست بیعت ما را رها کردید. صرف رها کردن حضرت مسلم نمی‌توانست دلیلی بر پیمان شکنی کوفیان باشد یعنی ایشان زیر سوال می‌رفتند. لذا امام تا آنجایی که مقدور بود جلو آمدند ولی زمانی که با حر مواجه شدند و حر اذعان کرد که من مامورم تا جلوی شما را بگیرم، امام فرمودند : من به دعوت کوفیان آمده ام و نامه‌های آنها را نشان دادند و فرمودند که اگر این‌ها زیر عهد خود زدند من باز‌می‌گردم که حر نگذاشت. بنایراین یکی از بزرگترین تدبیرهایی که در طول تاریخ رخ داده است، قیام حسینی است.


امام حسین(ع) پنج تدبیر را در این قیام به کار گرفتند. یکی در اتخاذ نوع قیام . زیرا اگر در مدینه می‌ماندند به شهادت می‌رسیدند که این شهادت بی اثر و در مسیر تحکیم وضعیت یزید بود. دوم تدبیر در نوع حضور این که زن و فرزند را با یک وضعیت و مظلومیت خاصی با خود همراه کند . سوم تدبیر در انتخاب مسیر، ایشان شبانه حرکت نکردند بلکه در روز و مسیرهای اصلی به پیش رفتند. چهارم، تدبیر در مدیریت زمان اینکه برای ورود به هر منزل و مکانی زمان خاصی به خصوص در شب عاشورا را تعیین کرده بودند و تدبیر پنجم، تدبیر در شکل دهی به کربلا و حادثه است یعنی اجازه‌ی جنگ هجومی یا کندن خندق را ندادند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

شنبه 11/8/1392 - 19:44 - 0 تشکر 669856

پرسش :
اگر با کشته شدن یاران و اصحاب امام حسین (ع) همه مشکلات به پایان می‌رسید و ریشه اسلام از بین می‌رفت . آن وقت چه می شد ؟

پاسخ :
وجود مقدس امام حسین(ع) با شهادت خود ، آن تصور غلط را که بنی امیه در جای پیامبر نشستند و هر آنچه می کنند مردم موظف به اطاعت هستند ، به هم ریخت. لذا در ظاهر امام و خاندانش به شهادت رسیدند اما دیگر این تصور اصلاح شد و مردم حتی اگر هم به الزام و اجبار با بنی امیه بیعت کردند ، دیگر دید سابق را نداشتند یعنی بیان می‌کردند که می‌شود مقابل خلیفه ایستاد. اگر به دوره بعد از یزید بنگریم، مشاهده خواهیم کرد که میزان قیام‌های مردمی بیش از پیش بوده است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

شنبه 11/8/1392 - 19:45 - 0 تشکر 669857

پرسش :
بر روی بعضی از پرچم‌ها یا حسین مظلوم نوشته شده است . چرا بر مظلوم بودن امام بیش از دیگر صفات ایشان تأکید می‌شود؟

پاسخ :
به یک معنا حق با شماست. قیام عاشورا و عزاداری برای آن باید متضمن دو عنصر باشد . از یک طرف به احساس عزادار بپردازد تا احساسات در این زمینه بروز پیدا کند، طبعاً اگر بخواهد احساسات حسینی شکل گیرد باید بر واژگانی چون مظلومیت، تشنگی و قتل تکیه شود. بُعد دیگر آن بُعد عقلانی و درس گرفتن از قیام است در این صورت واژگانی چون شجاعت، حمایت از دین ، ایستادگی و تدبیر معنا پیدا می‌کند. بنابراین باید به سمتی برویم که عقلانیت عاشورا را با احساسات در هم آمیزیم ولی معمولاً احساسات در جوامع ما بر هر چیز دیگر غلبه پیدا کرده است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

شنبه 11/8/1392 - 19:45 - 0 تشکر 669858

پرسش :
امام حسین(ع) می‌توانستند با آن درایتی که داشتند مردمان کوفه را جذب کنند. حال چه اتفاقی در کوفه رخ داد که مردم امام را رها کردند؟

پاسخ :
در زمان حضرت امام خمینی (ره) هم همه مردم یکپارچه این حکمت را دنبال نکردند و جنگ را خلاف می‌دانستند و اعتقاد داشتند حضرت امام قصد کشتن جوانان ایران را دارند. در کنار آن‌ها مردمانی هم بودند که جایگاه رهبر را به عنوان نایب امام شناخته بودند و متوجه شده بودند که اگر می خواهند در اعتقاد خود راسخ باشند باید تبعیت از رهبری کنند. عمر سعد بیان می‌کرده با این‌که می‌دانم کشتن حسین(ع) عذاب سخت و دردناکی دارد ولی نکشتنش مساوی نرسیدن به ملک ری است . حال این افراد با این نوع طرز فکر مشخص است که از رهبر و امام خود تبعیت نخواهند کرد.

ادامه دارد........

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.