• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 593)
پنج شنبه 4/7/1392 - 23:50 -0 تشکر 653662
منابع تفسیر قرآن

مهمترین منبعْ خود قرآن كریم است كه مبیِّن، شاهد و مفسِّر خویش است. ضرورت تفسیر قرآن به قرآن و تأثیر عمیق آن در دستیابی به معارف قرآنی مُبَرْهَن است و فصلی از این پیشگفتار را به خود اختصاص داده است.
منبع دیگر علم تفسیر، سنّت معصومین (علیهم‌السلام) است كه طبق حدیث متواتر ثقلیْن، عترت طاهرین (علیهم‌السلام) همتای قرآن بوده، تمسّك به یكی از آن دو بدون دیگری مساوی با ترك هر دو است و اعتصام به هر كدام باید همراه با تمسك به دیگری باشد.ضرورت جمع بین قرآن و حدیث در تفسیر قرآن كریم در فصول بعد تبیین خواهد شد.

منبع سوم، عقل برهانی است كه از گزند مغالطه وَهْم و از آسیبِ تخیّل مصون باشد. مراد از عقل برهانی همان است كه با علوم متعارفه خویش، اصل وجود خدا و ضرورتِ وحدت، حیات، ابدیّت، ازلیّت، قدرت، علم، اراده، سمع، بصر، حكمت، عدل و سایر صفات علیای او را ثابت كرده و در این تثبیت، استوار است؛ گرچه برخی از اسمای مزبور را دلیل نقلی، هم اثبات می‌كند.

پس اگر عقل برهانی مطلبی را اثبات یا نفی كرد، حتماً در تفسیر قرآن باید آن مطلب ثابت شده، مصون بماند و با ظاهر هیچ آیه‌ای نفی نگردد و مطلبِ نفی شده، منتفی باشد و با ظاهر هیچ آیه‌ای ثابت نشود؛ چنانكه اگر آیه‌ای دارای چند احتمال بود و جز یك مُحْتَملِ معیّن همه آنها عقلا منتفی بود، باید به كمك عقل برهانی آیه مورد بحث را فقط بر همان مُحْتَمل حمل كرد و یا اگر آیه‌ای دارای چند مُحْتَمل بود كه یكی از آنها برابر عقل برهانی، ممتنع بود، حتماً باید آن مُحْتَملِ ممتنع را نفی كرد و آیه را بر یكی از مُحْتَملهای ممكنْ بدون ترجیح (در صورت فقدان رجحان) حمل كرد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 4/7/1392 - 23:50 - 0 تشکر 653663

تذكّر: گرچه ره‌آورد علم را نمی‌توان بر قرآن تحمیل كرد، لیكن براهین قطعی علمی یا شواهد طمأنینه‌بخش تجربی، تاریخی، هنری و مانند آن را می‌توان حامل معارف و معانی قرآن قرار داد، به طوری كه در حد شاهد، قرینه و زمینه برای درك خصوص مطالب مربوط به بخش های تجربی، تاریخی و مانند آن باشد، نه خارج از آن.(1)
دیگر منابع تفسیر که فقط اشاره می کنیم عبارتند از:
1. تفاسیر گذشتگان.
2. مراجعه به لغت و ادبیات عرب.
3. مراجعه به كتابها.
4. شأن نزول آیات.
5. مراجعه به علوم جدید و كشفیات آنها.
و ...(2)


(1)- تسنیم،آیت الله جوادی آملی،ج ١، ص ٦٣.
(2)- درامدى بر تفسیر علمى قران ،محمد على رضایى اصفهانى،ص 89 - 74.


لینك بحث اصلی :
http://www.askquran.ir/thread27148.html

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.