• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 594)
چهارشنبه 29/8/1392 - 22:40 -0 تشکر 672510
"قساوت قلب" بدترین عقوبت برای انسان













خداوند متعال در آیه 23 سوره طه می فرماید: و من اعرض عن ذكری فان له معیشة ضنكا و نحشره یوم القیمة اعمی؛ و هر كس از یاد من اعراض كند همانا در دنیا معیشتش تنگ شود و روز قیامتش نابینا محشور كنیم.

ذكر به معنی یاد است و در قرآن نیز به همین معنی آمده است، "فَذَكّر" یعنی پیامبر به آنان یاد آور باش. ذكر بر چندین نوع است كه خلاصه اش را در سه نوع می توان به شمار آورد: اول، ذكر لسانی؛ دوم، ذكر قلبی و سوم ذكر عملی كه این را "ذكر نفسی" هم گفته اند.

تاكید اذكار مختلفه به وسیله نام های مقدس حضرت حق در كتب عرفا و علمای سیر و سلوك ضبط شده است، البته هر اسمی از اسماء حسنی تاثیر خاصی دارد. طالب علم و معرفت "یا عالم، یا علیم" می گوید، آن كه غنا و ثروت می خواهد "یا غنی، یا معطی، یا كریم" را ورد زبان می كند. مریض و رنجور "یا معافی، یا شافی" و مظلوم به ذكر "یا عادل، یا حكیم، یا قاهر، یا مقتدر" و برای نشاط روح و تصفیه باطن "لا اله الا الله و "یا حی یا قیوم" بسیار مناسب است و برای غالب حاجت ها صلوات معجزه می كند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 29/8/1392 - 22:41 - 0 تشکر 672511

ذكر لسانی بدون توجه نفس بلا اثر و بی نتیجه است و ذاكر را به مقصد نمی رساند. شخص ذاكر هرگاه صد هزاربار یا كریم و یا غنی گوید و مرامش غنی و ثروت باشد، اما دل وی به حضرت غنی مطلق و متوسل نباشد و با توجهش به سوی فلان و بهمان باشد توفیق نخواهد یافت، كسی كه به ذكر تسبیحات اربعه مشغول است، اما از عظمت حضرت حق غافل است و قلبش به زینت و جلال دنیا مشغول می باشد حتما به مقامی نخواهد رسید.


از همه موثرتر ذكر عملی است، یعنی در گفتار و كردار و پندار همواره باید مراقب خویش باشیم و حق را فراموش نكنیم تا همیشه رهبر و رهنما و ناصر و معین ما باشد، یعنی رضای محبوب را بر میل خود و رضای ماسوی ترجیح دهیم، چنانكه همین رمز خوشبختی از معصوم(ع) وارد است.


عمده ترین ذكری كه بنده را به مولا و مخلوق را به خالق نزدیك می كند و او را از مقربان درگاه او می سازد "ذكر نفسی یا عملی" است، یعنی ذكر لسانی و ذكر قلبی بدون عمل و كردار و ترجیح رضای پروردگار بی فایده و بدون اثر است. مثلا "سبحان ربی العظیم و بحمده"می گوییم و قلبا نیز به عظمت حضرت عظیم اعتراف می نماییم، اما نیت اطاعت نداریم و مرتكب معاصی می شویم.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 29/8/1392 - 22:41 - 0 تشکر 672512

اقدام به معصیت با ذكر ما مخالف است و طبعا از تاثیر آن هم مانع است. ذكر عملی و نفسی تنها وسیله ارتقا به مدارج عالیه انسانیت است و این ذكر است كه بنده را در پیشگاه مالک جهان هستی مقرب می سازد و از نزدیكان دربار الهی به شمار می آورد.


کسانی كه به یاد پروردگار هستند عملا مطیع اوامر خدا هستند. واژه اطاعت همان انقیاد و تسلیم بودن در مقابل جمیع اوامر حق و اطاعت بدون قید و شرط از خدا و پیامبر(ص) است. با دستورات قرآن و ائمه می توان به معارف الهی و بینش درباره نظام خلقت راه پیدا كرد و همیشه به یاد خدا بود و به قرب بیشتری نسبت به پروردگار دست یافت، و اگر از یاد خدا عملا دور ماندیم قطعا گرفتار سختی ها و دشواری های زندگی خواهیم شد.


دوری از خدا مستوجب عقوبت هایی است كه در این باره روایت هایی از امام باقر(ع) نقل شده است. پروردگار عقوبت هایی برای دلها و بدنهای مردم دارد و اعقاب الهی كه به بدنها می رسد همان تنگی در معیشت و زندگی است. تنگی در معیشت مقصود آن نیست كه انسان كم پول بدست آورد، چرا که ممكن است كسی پول زیاد داشته باشد، ولی زندگی بر او تنگ باشد. بلکه یعنی همیشه در حال اضطراب و نگرانی بسر برد. وقتی كارها به آسانی انجام نپذیرد قطعا آن معیشت "ضنك" است. ممكن است در خانه همه گونه نعمت باشد ولی آدمی بیمار باشد نتواند بهره برد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 29/8/1392 - 22:41 - 0 تشکر 672513

پس دوری از یاد خدا و در آغوش گناه به سر بردن این عوارض را دارد و اثر گناه موجب تنگی در زندگی است. سستی در عبادت و یاد خدا عقوباتی است که بر قلب می رسد. بزرگترین عقوبات همان قساوت قلب است كه دل تیره و تار می شود. هیچ بیماری خطرناك تر از قساوت قلب نیست، زیرا چنین دلی هیچ گاه به یاد خدا نیست و هیچ نصیحتی را نمی پذیرد و راه اصلاح را تشخیص نمی دهد جهنمی سوزان در خود ایجاد می كند چنین آدمی خیرخواه هیچ بشری نیست.


در نتیجه باید گفت ذكر عملی و یا نفسی است كه تنها وسیله ارتقا به مدارج عالی انسانیت را برای بشر فراهم می آورد و ای بسا ذكر یعنی عمل به اخلاق انسانیت و سركوب نفس اماره حتی بدون ذكر لسانی و ذكر قلبی هم تاثیر نیكی می بخشد و در دنیا و آخرت وی را از كیفر وضعی و انتقام حضرت منتقم نسبت به معصیت های دیگر برهاند.


منبع:مهر

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.