• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 422)
دوشنبه 15/7/1392 - 23:19 -0 تشکر 665306
رمزواره طواف به دور كعبه چیست؟

دومین نقش كعبه بعد از قبله بودن، در آن است كه این هدف (یعنی رضای خداوندی و اخلاص برای او) همه تلاش و كوشش انسان و حركت و سمت و سوی آن را فرا می‌گیرد و طواف، سمبلی از این مفهوم و معناست.

 
قبله، انسان را در نماز متوجه خدا می‌كند كه البته وظیفه دشوار و سختی است ولی این وظیفه و نقش در مورد قبله، تمام سعی و تلاش و كوشش و حركت انسان را شامل نمی‌شود. انسان نماز می‌خواند، تلاش و كوشش می‌كند، برای كسب روزی به سیر و سفر می‌پردازد، ازدواج می‌كند، آموزش می‌بیند، آموزش می‌دهد، به بازار می‌رود و هزار و یك كار انجام می‌دهد و در تمامی این فعالیت‌ها، تنها در پی روزی و لذت و برآوردن نیازهای خویش البته جز در معصیت خدا - است و مادامی كه این حركت‌ها در معصیت الهی نباشد، اشكالی هم ندارد.
 
ولی بخش بزرگی از تلاش و كوشش و حركت و سعی او در خارج از گستره رضای الهی و خشنودی خدا به رغم عدم تضاد با آن قرار دارد و بدین ترتیب رضای خداوندی و اخلاص برای خدا، تمامی سعی و كوشش‌های انسان را در برنمی‌گیرد؛ این حالت نیز مشكلی ایجاد نمی‌كند. گو این كه حركت به سوی خدای را كند می‌سازد؛ حركت انسان هنگامی به سوی خداست كه در نماز رو به خدا ایستاده است ولی وقتی از نماز فارغ شد، این حركت به سوی خدا نیز متوقف می‌شود و به كارهای روزمره زندگی می‌پردازد. جوامع معاصر مسیحی، چنین هستند، روی آوردن به خدا، تنها بخش بسیار اندكی از شخصیت مردم و حركت آنان را در ساعتی چند از روزهای یكشنبه در كلیساها در برمی‌گیرد؛ وقتی این مدت را در كلیسا سپری كردند و به سایر بخش‌های زندگی خویش پرداختند، از خدا روی می‌گردانند و به كارهای حلال یا حرام دیگری می‌پردازند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:19 - 0 تشکر 665309


«طواف» به ما می‌آموزد كه می‌توان در تمامی حركت‌ها و تلاش‌ها و سعی و كوشش‌های انسان در بازار و خانه و مسجد و مدرسه و میدان جنگ و عرصه صلح و بی آنكه كمترین لطمه یا صدمه‌ای به فعالیت و حركت وی وارد شود رضای خداوندی و خشنودی او را در نظر گرفت.

حداقل چیزی كه در این مورد می‌توان گفت این است كه حركت انسان به سوی خدا، كُند و ناپیوسته است و چنین حركتی نمی‌تواند انسان را به لقاءالله رهنمون سازد.


«طواف» به ما می‌آموزد كه می‌توان در تمامی حركت‌ها و تلاش‌ها و سعی و كوشش‌های انسان در بازار و خانه و مسجد و مدرسه و میدان جنگ و عرصه صلح و بی آنكه كمترین لطمه یا صدمه‌ای به فعالیت و حركت وی وارد شود رضای خداوندی و خشنودی او را در نظر گرفت.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:20 - 0 تشکر 665313


در «طواف» سرّی نهفته است كه می‌خواهد اخلاص را به انسان آموزش دهد كه به جنبه دشوارِ رابطه انسان با خداوند متعال اشاره دارد. در طواف، انسان دوره كاملی را به گرد كعبه طی می‌كند كه در آن، انسان با شانه راست خود محیط دایره كاملی را از شرق تا غرب و از جنوب تا شمال و در همه این سوها، طی می‌كند؛ هیچ نقطه‌ای روی این محیط، طی نشده بر جای نمی‌ماند. این محیط برابر با ۳۶۰ درجه است و هیچ جهت هندسی را وسیعتر و فراختر از ۳۶۰ درجه (یعنی محیط دایره) نمی‌شناسیم.

در همان حالی كه شانه راست انسان بر گرد محیط این دایره حركت می‌كند، شانه چپ بر مركز دایره كه همان كعبه است ثابت می‌ماند و طی این حركت دَوَرانی، تكان نمی‌خورد. در این ثابت ماندن و بی حركتی در كنار آن حركت همه جانبه (شانه چپ و شانه راست) معنای عمیقی در زندگی انسان مسلمان نهفته است؛ انسان می‌تواند به تمامی فعالیت‌های مباحی كه دیگران در عرصه‌های مختلف زندگی انجام می‌دهند، بپردازد بی آن كه حتی یك لحظه از توجه به رضای الهی و تحقق خواست خدا، غفلت ورزد؛ برای خدا به بازار رود، برای خدا درگیر عرصه‌های مختلف زندگی شود. برای خدا، ازدواج كند و روزی خانواده خود را تأمین نماید. برای خدا در عرصه‌های سیاسی فعالیت كند. برزمد و دفاع كند، اگر دوستی و محبتی ورزید و یا اگر كینه و نفرتی پیدا كرد برای خدا باشد. اگر خوشحال شد یا به خشم آمد در هر دو حالت برای خدا باشد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:20 - 0 تشکر 665315


انسان در این حركت گسترده و فراگیر، از هیچ یك از حركت‌ها و فعالیت‌هایی كه مردم در عرصه امور مباح می‌پردازند، فرو نمی‌ماند و در هیچ بخش از این فعالیت‌های همه جانبه، از جلب رضای خداوندی، منحرف نمی‌گردد و در این صورت است كه خالص و مخلصانه برای خدا كار كرده و هیچ شائبه‌ای در نیت تقرّب الهی وی، وجود نخواهد داشت.


خداوند متعال درباره حضرت موسی بن عمران (علیه السلام) كلیم و پیامبرخود می‌فرماید:


وَاذْكُرْ فِی الكَتابِ مُوسی اِنّه كانَ مُخْلِصاً وَ كانَ رَسُولا نَبِیّ (۲)؛ «و در این كتاب، موسی را یاد كن او بنده‌ای مخلص و فرستاده‌ای پیامبر بود.»


وَ ما تُجْزَوْنَ اِلاّ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُون. اِلاّ عِبادَ الله الُْمخْلَصِینَ (۳)؛ «جز در برابر اعمالتان كیفر نخواهید دید. مگر بندگان مخلص خدا.»

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:20 - 0 تشکر 665319


انسان می‌تواند به تمامی فعالیت‌های مباحی كه دیگران در عرصه‌های مختلف زندگی انجام می‌دهند، بپردازد بی آن كه حتی یك لحظه از توجه به رضای الهی و تحقق خواست خدا، غفلت ورزد؛ برای خدا به بازار رود، برای خدا درگیر عرصه‌های مختلف زندگی شود. برای خدا، ازدواج كند و روزی خانواده خود را تأمین نماید. برای خدا در عرصه‌های سیاسی فعالیت كند. برزمد و دفاع كند، اگر دوستی و محبتی ورزید و یا اگر كینه و نفرتی پیدا كرد برای خدا باشد. اگر خوشحال شد یا به خشم آمد در هر دو حالت برای خدا باشد.

فَانْظُرْ كَیْفَ كانَ عاقَبَةُ الْمُنْذِرِینَ. اِلاّ عِبادَالله الُْمخْلَصِینَ (۴)؛ «پس بنگر كه سرانجام آن بیم یافتگان چگونه بود. جز بندگان مخلص خدا.»


تعبیر «مخلص» و «مخلَصین» به فتح لام، در این آیات به معنای خالص و كس یا كسانی است كه خویشتن و نیت خویش را از هر گونه شائبه غیر الهی، پاك و خالص گردانده است. »


در تفسیر آیه: اِلاّ مَنْ أتَی اللهُ بِقَلْب سَلِیم (۵)؛ «مگر آن كس كه با قلبی رَسته از شرك، به نزد خدا بیاید.»

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:20 - 0 تشکر 665320


به نقل از امام جعفر صادق (علیه السلام) سفیان ابن عیینه روایت كرد كه از آن حضرت درباره آیه فوق پرسیدم، فرمود:


قلب سلیم، قلبی است كه وقتی به پیشگاه خدا می‌رسی، جز او (یعنی خدا) كسی در آن نیست. هر قلبی كه در آن شرك یا شكی وجود داشته باشد، رد می‌شود. قلب‌های سلیم از آن جهت، در دنیا زهد پیشه كردند كه دل‌هایشان تنها به آخرت و مسایل عقبی، بپردازد. (۶)


یكی دیگر از ویژگی‌های طواف، جنبه اجتماعی آن است. خداوند متعال همواره دوست دارد كه بندگانش به صورت دسته جمعی به دیدارش آیند و در صفوف به هم فشرده و دست در دست هم و در كنار یكدیگر، رو به سوی وی آورند و توده‌های مؤمن به صورت انبوه و گروهی، به سویش روان شوند.


عبادت جمعی و گروهی باعث خوشایندی بیشتر و تقرّب فزونتر به خداوند متعال و مایه پذیرش بیشتر از سوی حق تعالی است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:20 - 0 تشکر 665322


در طواف، این خصلت اجتماعی كاملا آشكار است. چه، خداوند متعال مؤمنان را به طواف خانه خدا طی روزهای مشخص و محدودی از سال فرا می‌خواند؛ مؤمنان در این ایام به گرد حرم جمع می‌شوند و فشرده می‌شوند و در این ازدحام و انبوهی، مخلصانه به درگاه خداوند روی می‌آورند. این یكی از درس‌های شگفت و با اهمیت «طواف» است.




پی‌نوشت‌ها:

۱_( حج: ۲۹.)

۲ _(مریم: ۵۱.)

۳ صافات: ۳۹ و ۴۰.)

۴_( الصافات: ۷۴-۷۳.)

۵_(شعراء: ۸۹.)

۶_( اصول كافی: كتاب «الایمان والكفر»، باب الإخلاص، حدیث ۵. (اصل عربی))

منبع:حج

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.