چند نکته:
(1)-خداوند در آن هنگام كه داشتن تقوا را بر انسان واجب ساخت، به او چنان استطاعتى بخشید كه به وسیله آن بتواند به تقوا بدان صورتى كه خدا از او خواسته است دست یابد.
در قرآن آمده است كه «لا یُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها»؛ خدا نفسى را به انجام عملى مكلف نمىكند مگر این كه توانایى انجام دادن آن را داشته باشد.
و امام صادق علیه السلام می فرمایند: "خدا انجام دادن فعلى و نیز خوددارى از چیزى را بر عهده آدمى ننهاد مگر این كه استطاعت فرمانبردارى از این امر و نهى را پیش از آن به او عنایت كرد". (8(
بنا بر این تقوا و ترس از خدا به اندازه استطاعت، عین پرهیزگارى كامل و تمام است.
(2)-ترس از خدا به اندازهاى كه باید ترسید و پرهیزگار شد در هر انسانی به حسب متفاوت بودن شرائط و امکاناتش تغییر پذیر است، مثلا تقواى شخص بیمار با تقواى انسانى كه بدن سالم دارد فرق مىكند، و هم چنین پرهیزگارى انسان دانا با انسان نادان متفاوت است، و ... .
لذا از آیه این گونه استفاده مىشود كه مؤمن مىبایستى متناسب با استطاعت و توانایى خویش از خدا بترسد و پرهیزگار باشد
(3)-آیه شریفه "فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ " (9) در بیان كمیت و گسترش تقوى است، یعنی می فرماید تا جایی که در توان دارید، تقوای الهی را رعایت کنید.
ولی آیه شریفه "و اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ" (10) ناظر به كیفیت و عمق تقوى است، یعنی دستور مىدهد تقواى شما در همه موارد متصف به حقیقت باشد، و تقواى صورى و ظاهرى نباشد.
__________
(1) بحارالانوار، ج 13، ص 412؛ تفسیر نورالثقلین، ج 4، ص 199.
(2) رعد/28.
(3) انفال/2.
(4) ترجمه المیزان، ج11، ص 485.
(5) مجتبوى، علم اخلاق اسلامى ،ج 2 ص 278.
(6) نهج البلاغه، حكمت 237.
(7) المفردات فی غریب القرآن، ص 881.
(8) نور الثقلین، ج 5، ص 343.
(9) تغابن/16.
(10) آل عمران/102.
لینک بحث اصلی : http://www.askquran.ir/thread26556-2.html#post481846