با مشاهدهی روایات یاد شده در دو قسمت قبل، چرا انتظار از چنین فضیلت برجستهای برخوردار است؟ در پاسخ باید گفت که انتظار حلقهی اتصال شیعه با امام معصوم علیهالسّلام و معیار ارزش انسانها و عامل پویایی و سازندگی و اجتماع است. بنابراین اثرات مفید و سازندهای برای منتظران واقعی دارد که به چند مورد آن اشاره میگردد:
1- صبر: شرایط بسیار دشوار عصر غیبت, مستلزم آن است که هر شیعهی منتظری, در برابر مشکلات و گرفتاریها بایستد و از موجودیّت و هویّت خویش دفاع کند و صبرش, مغلوب حوادث نشود. امام رضا علیهالسّلامدر رابطه با همراهی و ملازمت صبر و انتظار فرج فرمودهاند:
«ماأحسن الصَّبر و انتظار الفرج»؛[1]«چهقدر نیکوست صبر و انتظار فرج».
نتیجهی صبر در انتظار, پیروزی است. امام کاظم علیهالسّلامدر این زمینه میفرمایند:
«هر کس صبر کند و انتظار کشد, به فرج و پیروزی میرسد و انتظار فرج بخشی از فرج است.»[2]
این مسأله چنان حیاتی است که صابران دورهی انتظار, از گروندگان به غیب, بلکه از مفلحان و رستگاران شمرده شدهاند.
پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم میفرمایند:
«طوبی للصّابرین فی غیبته! طوبی للمُقِیمِین فی مَحَبَّته ... اولئک وصَّفهم الله فی کتابة فقال: والّذین یُؤمِنُونَ بِالغَیبِ و قال: اولئکَ حِـزبُ اللهِ ألا أنّ حِزبُ الله هُمُ المـُفلِحُون»؛[3] «خوشا به حال صبر کنندگان در دوران غیبت مهدی علیهالسّلام! آنها همان کسانی هستند که خداوند وصف ایشان را در کتاب خود آوردهاست, آنجا که میگوید: کسانی هستند که به غیب ایمان آوردهاند و همچنین آنان حزب الله هستند، آگاه باشید حزب خداوند همان رستگارانند.»
[1] . علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 110 .
[2] . موسوی اصفهانی، مکیال المکارم، ج 2، ص 411 .
[3] . علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 143 .