اسباب وضع قواعد و قوانین موسیقی این است که چون حوادث و وقایعی از ناحیه موجباننجومی و تاثیرات که کواکب و اجرام مساوی پدید می آید مانند قحط و غلاء و خشک سالی وجز آنها، خواستند راهی پیدا کنند که از این گونه بلیات و حوادث ناگوار نجات یابند ،و به جهت اینکه هنگام اشتغال به عبادت حالت رقت قلبی به آنها دست دهد، ا لحانی بهکار می بردند که لحن محزون می نامیدند. کم کم لحن دیگری را استخراج نمودند به ناممشجع، که رؤسای لشکر در جنگها به کار می بردند و لحن دیگری استخراج کردند که دربیمارستانها و اوقات سحر، برای تخفیف مرضها به کار می بردند و بسیاری از امراض رابه وسیله آن الحان علاج می کردند. لحن دیگری را استخراج کردند که در هنگام انجامکارهای دشوار مانند حمّالی ، بنایی و ملاحی به کار می بردند تا بدین وسیله دشواریکار را احساس نکنند.
لحن دیگری استخراج کردند که در هنگام فرح و لذت و سرور وعروسیها و ولیمه ها به کار می رفت. الحانی خاص برای حیوانات و تشویق آنها درستکردند که شتربانان آن را در سفر به کار بردند و یا در تاریکی شب به کار بردند تااینکه شتران به نشاط آیند و بار را بر آنها سبک نماید. همین طور گوسفند چرانها وگاوچرانها و اسب چرانها در هنگام آب دادن به حیوانات سوت می زنند و صفیر می کشند کهاین خود لحنی از موسیقی است. همین طور شکارچیان الحانی در تاریکی شب به کار میبردند تا طیور و حیوانات به آنها نزدیک شوند. زنان برای اطفال خود الحانی درستکردند تا گریه آنها را آرام نموده، خوابشان نمایند. معارف معاریفاین حالاتیاز موسیقی است که در زمان گذشته استفاده می شده، ولی در حال حاضر با موسیقی چگونهبرخورد می شود؟البته این حالات هنوز هم کم و بیش در بین مردم موجود است، ولیبحث ما بر سر آن موسیقی است که متاسفانه جامعه ما را به طرف فساد و تباهی می کشاند،افکار جوانان ما را منحرف و تخریب می نماید و بعضاً ضررهای بسیار مخربی را بر پیکرهآنها وارد می کند .
یک سری اصوات و الحان نابود کننده ی فکر و اعصاب و روان. آیاموسیقی که اکثر جوانان ما در حال حاضر از آن استفاده می کنند ، اصلاً بهره ای ازهنر موسیقی دارد یا صرفاً برای لهو و لعب، مجالس عیش و نوش ، شب نشینیها و عروسیهاست؟آیا اینگونه موسیقی ها – که بیشتر منافع دشمنان ما را در بر دارد تا خودما – ابزاری برای روح و تسلی خاطر است؟ یا ابزاری است برای دشمنان و نابود کننده یاعصاب و روان ما که به شدت باعث نامتعادل شدن اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک میگردد؟!چرا شرع مقدس ما آن را حرام کرده ؟ چه سودی در تحریم اینگونه موسیقی نصیبشرع مقدس می شود که سر مخالفت با آن گذاشته؟ چرا ائمه اطهار علیهم السلام با آنمخالفت نموده اند؟ شما این ضرر را متوجه چه کسی می دانید؟ متوجه شارع، یا متوجهمراجع یا علماء که تبیین کننده نظرات ائمه علیهم السلام هستند، یا صرفاً متوجه خودشخص استفاده کننده؟اگر از جنبه و دیدگاه علمی به آن نگریسته شود متوجه می شویمهمانطوری که تاکنون اثبات شده ، ائمه معصومینعلیهم السلام و علماء و مراجع صرفاً بهفکر سلامت بشر هستند و بر همین اساس می فرمایند: « موسیقی مهیج و مطرب باعثمضرات مختلفه برای اعصاب و روح و روان خود استفاده کننده است».و الا چه اشکالیدارد که شارع مقدس می فرمود: برای آرامش روح و روان خود روزی چند دقیقه صرف گوشکردن موسیقی کنید؟ ولی می بینیم خلاف این مطلب را بیان می فرماید! چرا؟ چون ساختارفیزیکی و متافیزیکی ما با موسیقی های مبتذل سنخیتی ندارد.
نکته ی مهمی را یاد آور می شوم که یکی از راههایی که می توان جلوگیری کرد از موسیقی و تهاجمفرهنگی موعظه و پند می باشد و دیگری نهی از منکر .
منبع : سایت