هنر سیاه بازی
کارگردان نمایش سیاه بازی «خواستگاری به سبک مبارک» که آموزشگاه هنرهای نمایشی باران مجری طرح آن است، گفت: در میان نمایش های شادی آور ایران، «سیاه بازی» یكی از گونه هایی است كه به رغم همه بی مهری ها و كم توجهی ها همچنان به حیات خود ادامه می دهد؛ اگرچه كمرنگ و بی رونق!
دلیل اصلی ام برای انتخاب این کار علاقه زیادی است که به سیاه بازی دارم و علاوه بر آن دوست داشتم یک کار سیاه بازی به صحنه ببرم تا بتوانم دین خود را به سعدی افشار ادا کنم.
مرادی این نمایش ها را گوشه ای از میراث فرهنگی ایران و ایرانیان دانست و گفت: در میان نمایش های شادی آور ایران، «سیاه بازی» یكی از گونه هایی است كه به رغم همه بی مهری ها و كم توجهی ها همچنان به حیات خود ادامه می دهد؛
اگرچه كمرنگ و بی رونق!این میراث در فراز و فرودها تاریخی ایران زمین یكی پس از دیگری به دست فراموشی سپرده شده اند و امروز از بسیاری از این نمایش ها فقط نامی و یادی باقی مانده است.
وی در ادامه تختحوضی، پردهخوانی، نمایش قهوهخانهای، نقالی را مهمترین شیوههای نمایش ایرانی عنوان کرد و تصریح کرد: باید بپذیریم این گونه های نمایشی امروز نفسهای آخرشان را میکشند و با شرایط موجود نمیتوان انتظار داشت
که جان دوبارهای هم بگیرند.امروز تقریباً به اندازه همه سالنهای شهر تهران فضاها و سالنهای اجرا برای به صحنه رفتن کمدیهای آزاد و عامهپسند وجود دارد و متاسفانه استقبال مردم از این نوع آثار بسیار فراتر از جریان هنرمندانه اجرای تئاترها در کشور است.
کارگردان «خواستگاری به سبک مبارک»در ادامه افزود: آیینهای نمایشی ایرانی باید حفظ شوند و به روزسازی شیوههای سنتی نمایش ایران باید تداوم داشته باشد. متاسفانه استقبال مردم از تئاترهای آزاد خیلی بیشتر از نمایش های سنتی است .
تئاترهای آزاد به هر قیمتی می خواهند مخاطب را بخندانند و این خوراک غلطی است که به مردم داده شده است.
وی در خصوص نحوه استقبال تماشاگران از نمایش سیاه بازی تشریح می کند: متاسفانه نمایش سیاه بازی در حال فراموشی است. علت اصلی این موضوع را نمی دانم، اما شاید بازیگر سیاه نداریم، یا متن های خوبی در این زمینه وجود ندارد.
شاید هم به این دلیل است که کارگردان ها فکر می کنند این نوع کار مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد، اما در واقع از آنجا که کارهای خوب بسیار کمی در این زمینه وجود دارد، مردم آن گونه که باید از آن ها استقبال نمی کنند. در جشنواره آیینی سنتی هم تعداد کارهای خوب کم است
و نمایش های آیینی قوی ای نداریم. باید پژوهشگران و متخصصان در این زمینه تحقیق کنند، زیرا اساس نمایش، داشتن یک متن قوی است که با حضور بازیگر و کارگردان خوب، به یک کار مطلوب تبدیل می شود.
مرادی در پایان خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایل عدم استقبال مردم، کم توجهی مسوولان فرهنگی، نویسنده ها و کارگردان ها باشد. شاید هم مردم و هنرمندان کارهای مدرن تر و به روزتر را می پسندند.
گفتنی است، موضوع این اثر نمایشی عشق میان مبارک و دختر حاجی است،اما مبارک به دلیل ترس از اخراج شدن، جرات مطرح کردن این موضوع را ندارد و در طول نمایش سعی می کند، راه مناسبی برای خواستگاری دختر حاجی پیدا کند.
این نمایش، که پیش از این در شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی اجرا شده بود، تا پایان سال ساعت 18:30 هر روز، به جز شنبه ها، در خانه نمایش به صحنه می رود.
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: نویسنده: هادی شیرمحمـدی، کارگردان: حمیدرضا مرادی،مجری طرح: آموزشگاه هنرهای نمایشی باران، بازیگران: حمیدرضا مرادی، هادی شیرمحمـدی، طراح صحنه و لباس: مهدی یوسفیان
، دستیار کارگردان: شادی کارآیین، مشاور رسانه ای: مریم رودبارانی، مشاور تبلیغات:سروین سری،
موسیقی: کوهیار اطهری نژاد (تمبک)، فرزان پورعارف (کمانچه)، احسان هاشمی (تار)، منشی صحنه: نیلوفر عقبایی و طراح پوستر و بروشور: پری مرادی.
منبع:سایت تبیان زنجان