قدیمی ترین مدرک مربوط به چاپ پارچه را از نقش دیواره های مقابرمصری مربوط به دو هزار هزار و صد سال ق.م بدست آورده اند و کهن ترین نشانه هایموجود که از ساختن قالبهای شبیه قالبهای قلمکار حکایت دارد نیز در همین زمان باپارچه های باز یافته از قبور " سکاها" مکشوفه در سرزمین مصر است.قدیمی ترینقالبهای تراشیده شده از سنگ همراه با آثار سفالی سده های چهارم و پنجم میلادی درحفاریهای نیشابور بدست آمده اند که در فواصل نقوش آن آثار باقی مانده از پشم به چشممی خورد. باتیک یکی از انواع چاپ سنتی است که بوسیله ماده ای مقاوم (ترکیبی از سقز, موم و پارافین ) بر روی پارچه ابریشم انجام می شود. صورت ابتدایی این پارچه در کشورچین و سپس در جزیره جاوه اندونزی رایج شد و به تدریج در کشورهای دیگر دیگر صادر شد. هر سرزمین با توجه سنت, سلایق و ذوق خود در آن تحولی ایجاد کرد. این هنر قبل ازاسلام از طریق جاده ابریشم و بوسیله تجار آذربایجانی به ایران آمد و در آغاز بصورتابتدایی آن (باتیک تک رنگ) در شهر تبریز رایج بود. صورت ابتدایی چاپ باتیک بدینترتیب بود که از ترکیب برگ درخت مو, سود سوز آور و خاک رس ماده ای مقاوم و چسبناکبدست می آوردند و قسمتهایی از پارچه را بوسیله قلم مو با این ماده می پوشانده وتمامی پارچه را رنگرزی میکردند. پس از شستشوی پارچه قسمتهایی آغشته به چسب به رنگاصلی پارچه و قسمتهای دیگر رنگین می شد.در ایران به جای برگ موز از پیه گوسفند , موم خالص عسل و سقز خام این ماده را می ساختند که نام بین المللی آن " واکس باتیک " و در آذربایجان به "روغن کلاقه ای" موسوم است. در بدو ورود به ایران, چاپ باتیکبه رنگ سفید بر زمینه مشکی انجام می شد که طرحهای آن به پر کلاغ شبیه بود و از اینرو بنام کلاغه ای یا کلاقه ای شهرت یافت. پس از مدتی رنگ قرمز را با رنگ سفید بکاربردند که بصورت خال هایی بر زمینه سیاه یا سرمه ای ایجاد می شود. و به آن " سفیدفلفلی" می گفتند و بر روی کرباس و با قابهای چوبی در اصفهان انجام می شد. از دورهصفویه, چاپ پارچه ابریشم به روش کلاقه ای در اسکو, کهنمو و باویل آذربایجان شرقیرواج یافت. چاپ قلمکار نوعی دیگر چاپ سنتی روی پارچه کتان, کرباس و ... می باشد کهنقش های روی آن بوسیله قالب یا مهر چوبی ایجاد شده است. علت نامگذاری " قلمکار " بهشیوه ابتدایی تولید آن باز می گردد, که در گذشته با قلم روی پارچه طرحهای مورد نظررا نقاشی ( به اصطلاح قلم گیری ) کرده و سپس با مواد شیمیایی ویژه ای, رنگها را برآن تثبیت می کردند. به مرور و به جهت دسترسی و ایجاد یکنواختی و هماهنگی نقوش, استفاده از مهرهای چوبی, جایگزین قلم مو شد. به نوشته محققین, قلمکار سازی از اوایلقرن هفتم هجری قمری و هم زمان با حمله مغول در ایران رایج بود. قدیمی ترین قلمکارابریشمی در مجموعه " ژرم پشون" نگهداری می شود و متعلق به قرن 12 ه.ق است و ظاهرآمتعلق به اصفهان می باشد. رونق قلمکار سازی ایران از دوره صفوی آغاز و به اواسطدوره قاجار ختم می شود. شهر اصفهان یکی از مراکز عمده این هنر بود. در این شهرهنرمندان قلمکار ساز به تولید و عرضه محصولات مختلف قلمکار با عالیترین کیفیت میپرداختند. یزد از دیگر مراکز تهیه پارچه قلمکار بود. از میان قلمکارهای ویژه البسهیک نوع به نام " دگله " معروف بود که بر لباسهای مردانه و زنانه تهیه می شد. قلمکارکاربردهای دیگری نظیر پارچه های سفره, دستمال, سجاده, پرده, رو میزی, رو تختی, رویهکوسن و ... دارد.
مراحل چاپ كلاقه ای (( باتیك :((
1- صمغ گیری ابریشم :
قبل از چاپ ، پارچه را رنگپذیر می كنند . مقداری آب وصابون را در ظرف مسی تا 50درجه سانتی گراد حرارت می دهند، سپس كربنات دو سود را به آن افزوده و حل میكنند . پارچه را به مدت نیم ساعت دراین محلول قرار داده ، می جوشانند تا كاملا" سفید شود . سپس با آب سرد آبكشی ، خشكو اطو می كنند تا برای چاپ آماده شود . 2- ساخت قالب :
برایساختن قالب ، ابتدا نقشه اصلی را روی كاغذ كشیده ، رنگ می كنند . سپس نقشه را بهتفكیك رنگ روی كاغذ های دیگر كپی كرده ، هرقطعه را با چسب روی تخته سه لا چسبانده واطراف آنرا می برند . برای طرحهای ظریف ورقه آهنی مناسب تر است . با چسباندن قطعههای بریده شده روی سطح قالب ، دیگر قالبهای مثبت ومنفی آماده می شود . 3- تهیه واكس باتیك :
سقز را در ظرف مسی و با حرارت ذوب می كنندبطوریكه پخته و كف آن كاملا" از بین برود . در مرحله بعد پیه و سپس موم را افزوده ومی جوشانند تا بخوبی مخلوط شود . در پایان محلول حاصل را از صافی ریز عبور داده تاآماده مصرف شود . با این ماده مقاوم به وسیله قابهای نقش یا لوله های هدایت كنندهماده مقاوم ( تیان ) می توان به طرح اندازی بر روی پارچه پرداخت . پس از رنگ آمیزی، این ماده مقاوم از روی پارچه برداشته می شود .4- رنگرزی :
سهنوع رنگ برای رنگرزی ابریشم طبیعی موجود است :
- رنگهای ری اكتیو
- رنگهایجوهری ( رنگهای بازیك و بازیكا)
- رنگهای گیاهی
5- باتیك گیری :
به معنی زدودن پارچه از واكس باتیك در پایان رنگرزی می باشد . بدینصورتكه مقداری پیه خالص گاو یا گوسفند را در ظرفمسی ریخته با حرارت دادن آب می كنند وپارچهچاپ شده را در ظرف غوطه ور می كنند و مرتب حركت می دهند تا بدینوسیلهواكس باتیك در پیه حل شود ، پارچه را بیرون آورده ، می فشارند ، تا درجریان هوا سردشود . 6- شستن پارچه :
برای شستشوی پارچه باید از صابون بدونسود و رنده شده استفاده كرد . صابون رنده شده را در ظرف آب حل می كنند و روی حرارتبتدریج می جوشانند . پارچه باتیك گیری شده را در ظرف آب گرم دیگری قرار داده و باآب صابون تهیه شده می شویند. در بعضی موارد پس از شستشو و خشك شدن پارچه ، آنرا بانشاسته و سریشم آهار می دهند.شیوه های گوناگونچاپ باتیك :
1- چاپ مستقیم :
در این شیوه چاپ ، رنگبصورت مستقیم و به وسیله قلم موی پهن ، روی استامپ قالب ، بر روی پارچه قرار میگیرد .
2- چای برداشت :
در این روش ابتدا پارچه رنگرزی و سپس بهكمك چاپ ، رنگ زمینه پارچه طبق طرح برداشته می شود.
3- چاپ با شابلون :
با قرار دادن شابلون نقش بر روی پارچه و استفاده از غلطك رنگ ، طرح و رنگبر روی پارچه منتقل می شود .
4- نقاشی باتیك بر روی پارچه ابریشمی :
در این روش قسمتهایی از پارچه به كمك ماده مقاوم و به وسیله قلم مو تیان ( Tiyan) پوشانده می شود و بخش های دیگر به وسیله قلم موی مخصوص آبرنگ و با استفادهاز رنگهای ری اكتیو ، بازیك ، رنگهای خمیری مانند اكرولیك و ... ، رنگ گذاری می شود . 5- شیوه تار عنكبوت باتیك شكسته :
پس ازایجاد طرح به كمكماده مقاوم و رنگ آمیزی پارچه ، قبل از برداشتن ماده مقاوم ، با مچاله كردن پارچه ،موم روی آنرا تركدار می كنند و مجددا" پارچه را رنگ آمیزی می كنند . بدین ترتیب رنگدر تركهای موم نفوذ كرده و نقوش جالبی بر روی پارچه پدید می آید . 6- شیوه باندا:
در این روش ، پس از تا كردن ، گره زدن یا پیچیدن پارچه ، آنرابا مقداری نخ نایلونی نازك محكم می بندند . به قسمتهای مورد نظر رنگ می زنند ( دررنگ فرو می برند و یا با قلم مو به پارچه رنگ می زنند ) . سپس پارچه را می شویند ،نخها و گره ها را باز می كنند و آنرا خشك می كنند . در این روش می توان به تعدادرنگهای مورد نظر این مرحله را تكرار كرد و مانند شیوه چاپ واكس گذاری و سپس واكسگیری كرد تا رنگها ثبات بیشتری داشته باشند .7- شیوه بدون رنگرزیو بدون تهیه رنگ برای نقاشی :
- چاپ با استفاده از شمعهای رنگی روی پارچهابریشم طبیعی
- شیوه پاشیدنی : با اغشته كردن پر یا ساقه های جارو و ... درواكس باتیك داغ و پاشیدن آن بر روی پارچه و رنگ آمیزی آن .
- شیوه قلم موئی بااستفاده از قلم موی پهن برای زدن واكس به پارچه و سپس رنگ زدن آن
منبع : سایت تبیان زنجان