• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 401)
چهارشنبه 8/8/1392 - 5:39 -0 تشکر 669292
آیه مباهله، سند افتخار شیعه


«فمن حآجك من بعد ما جآءك من العلم فقل تعالو ندع ابناءنا وابناء كم و نساءنا و نساءكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل‏لعنه‏الله على الكذبین‏» پس هر كس بعد از دانشى كه (درباره‏مسیح) به تو رسیده است‏با تو به ستیز و محاجه بر خیزد (و ازقبول حق شانه خالى كند) بگو:بیایید ما فرزندان خود را دعوت كنیم و شما فرزندان خود را وما زنان خود را بخوانیم و شما زنانتان را و ما نفوس خود رابخوانیم و شما نفوستان را پس لعنت‏خدا را بر دروغگویان قراردهیم.
یكى از ادله شایستگى اهل بیت پیامبر(ص) براى جانشینى آن حضرت‏آیات قرآنى است كه در شاءن این بزرگواران نازل شده است.یكى از این آیات، آیه معروف مباهله (آیه 61 سوره آل عمران)است.
مباهله در اصل از ماده «بهل‏» به معناى رها كردن و قیدو بند را از چیزى بر داشتن است. به همین جهت، حیوانى را كه به‏حال خود واگذارند و پستانش را در كیسه قرار ندهند تا نوازدش‏بتواند به آزادى شیر بنوشد، باهل مى‏خوانند.
ابتهال به معناى‏تضرع و واگذارى كار به خداست. مباهله، از نظر مفهوم متداول كه ‏در آیه فوق گرفته شده، به معنى نفرین كردن دو نفر به یكدیگراست.
بعضى بهل را به معنى لعن گرفته‏اند. طبق این نظریه درباره ابتهال دو قول وجود دارد.
1- ابتهال به معناى التعان یعنى یكدیگر را لعنت كردن.
2- بهله الله یعنى لعنه الله.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 8/8/1392 - 5:40 - 0 تشکر 669293



شاءن نزول:


در مورد شاءن‏نزول آیه مباهله از ابن عباس وقتاده و حسن روایت‏شده است كه‏چون پیامبر اكرم(ص) مسیحیان را به مباهله دعوت كرد، از وى‏تاصبح فردا مهلت‏ خواستند; و چون به بزرگان خود مراجعه و باآنها مشورت كردند، اسقف آنان گفت: فردا بنگرید: اگر محمد(ص)با اهل و فرزندش آمد، از مباهله بپرهیزید; ولى اگر با اصحابش ‏آمد، پس مباهله كنید كه كارى از او ساخته نیست.

نگاهى تاریخى به مباهله:


بخش باصفاى نجران با هفتاد دهكده تابع آن در نقطه مرزى حجاز ویمن قرار گرفته است. در آغاز طلوع اسلام، این نقطه تنها منطقه‏مسیحى نشین حجاز بود كه به عللى از بت پرستى دست كشیده، به‏آئین مسیح گرویده بودند. پیامبر(ص) به موازات مكاتبه با سران‏دول جهان و مراكز مذهبى، نامه‏اى به اسقف نجران ابوحارثه نوشت‏و طى آن ساكنان نجران را به آیین اسلام دعوت كرد. مضمون نامه‏چنین است:

به نام خداى ابراهیم و اسحاق و یعقوب; از محمد پیامبر و رسول‏خدا به اسقف نجران. خداى ابراهیم واسحاق و یعقوب را حمد وستایش مى‏كنم و شما را از پرستش بندگان به پرستش خدا دعوت‏مى‏نمایم. شما را دعوت مى‏كنم كه از لایت‏بندگان خدا خارج شویدو در ولایت‏خداوند وارد آیید; و اگر دعوت مرا نپذیرفتید، بایدبه حكومت اسلامى مالیات و جزیه بپردازید در غیر این صورت، به‏شما اعلام خطر مى‏شود. نمایندگان پیامبر وارد نجران شده، نامه‏ پیامبر(ص) را به اسقف نجران دادند. 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 8/8/1392 - 5:41 - 0 تشکر 669294

وى نامه را به دقت‏ خواند وبراى تصمیم‏گیرى در این باره شورایى مركب از شخصیتهاى بارزمذهبى و غیر مذهبى تشكیل داد. یكى از افراد طرف مشورت‏«شرجیل‏» بودكه به عقل و درایت و كاردانى معروفیت داشت. وى‏گفت: ما مكرر از پیشوایان مذهبى خود شنیده‏ایم كه روزى منصب‏نبوت از نسل اسحاق به فرزندان اسماعیل انتقال خواهد یافت وهیچ بعید نیست محمد، كه از اولاد اسماعیل است، همان پیغمبرموعود باشد. بعد از سخنان شرجیل، شورا نظر داد كه گروهى به‏عنوان هیاءت نمایندگى نجران به مدینه برود تا از نزدیك با محمد(صلی الله علیه واله) تماس گرفته و دلایل نبوت او را مورد بررسى قرار دهد.بدین ترتیب، شصت تن از داناترین مردم نجران انتخاب گردیدند كه‏در راءس آنها سه پیشواى مذهبى قرار داشت:

1- ابوحارثه بن علقمه، اسقف اعظم نجران كه نماینده رسمى‏كلیساهاى روم وحجاز بود.

2- عبدالمسیح، رئیس هیاءت نمایندگى كه به عقل و كاردانى شهرت‏ داشت.

3- ایهم كه فرد كهنسال و شخصیت محترم ملت نجران به شمارمى‏رفت.

مشروح جریان مباهله و نیز مذاكرات پیامبر اسلام باهیاءت مسیحى در كتاب گرانسنگ «اقبال‏» سیدبن طاووس ذكر شده‏است. در این مقال به ذكر گوشه‏اى از آن كه به جریان مباهله‏منجر مى‏شود، اكتفا مى‏گردد. پیامبر اسلام(ص): من شما را به آیین‏توحید و پرستش خداى یگانه و تسلیم در برابر اوامر او دعوت‏مى‏كنم.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 8/8/1392 - 5:41 - 0 تشکر 669295


نمایندگان نجران: اگر منظور از اسلام، ایمان به خداى یگانه‏جهان است، ما قبلا به او ایمان آورده و به احكام او عمل‏مى‏كنیم. پیامبر(ص): اسلام نشانه‏هایى دارد. برخى از اعمال شماحاكى است كه به اسلام واقعى نگرویده‏اید. چگونه مى‏گویید خداى‏یگانه را مى‏پرستید؟ در صورتى كه صلیب را مى‏پرستید و از خوردن‏گوشت‏خوك پرهیز نمى‏كنید و براى خدا فرزند معتقدید.

نمایندگان نجران: ما او را (مسیح) خدا مى‏دانیم، زیرا اومردگان را زنده كرد و بیماران را شفا بخشید و از گل پرنده‏ساخت و آن را به پرواز در آورد و تمام این اعمال حاكى است كه‏او خداست.
پیامبر(ص): مسیح بنده خدا و مخلوق اوست كه او را در رحم مریم‏قرار داد و این توانایى را خدا به او داده بود.نماینده نجران: آرى، او فرزند خداست; زیرا مادرش مریم بدون‏اینكه با كسى ازدواج كند او را به دنیا آورد، پس ناگزیر پدرش‏باید همان خداى جهان باشد.

در این موقع، فرشته وحى نازل شد و به پیامبر خطاب كرد: به‏آنان بگو: وضع حضرت عیسى از این نظر مانند حضرت آدم است كه اورا با قدرت بى پایان خود، بدون اینكه داراى پدرى و مادرى‏باشد، از خاك آفرید; و اگر نداشتن پدر گواه بر این باشد كه اوفرزند خداست، پس حضرت آدم براى این منصب شایسته‏تر است، زیرااو نه پدر داشت و نه مادر. نمایندگان نجران: سخنان شما ما راقانع نمى‏كند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 8/8/1392 - 5:42 - 0 تشکر 669296


در این هنگام، فرشته وحى نازل شد و فرمود: اى پیامبر، به‏كسانى كه پس از روشن شدن جریان حضرت عیسى با تو مجادله و ازقبول حق شانه خالى مى‏كنند، بگو فرزندان و زنان و نزدیكان خودرا گرد آوریم و به درگاه خدا ابتهال كنیم كه بر دروغگویان‏ نفرین و لعنت كند; یعنى هر نفرین كه دامن گروه مقابل را گرفت،باطل بودن راه آنان را مشخص سازد و بدین جدال پایان دهیم.
مساله مباهله به این شكل شاید تا آن زمان در بین عرب سابقه ‏نداشت و راهى بود كه صد در صد حكایت از ایمان و صدق دعوت‏ پیامبرى مى‏كرد. مسلما ورود در چنین میدانى بسیار خطرناك است،زیرا اگر دعاى او به اجابت نرسد و اثرى از مجازات مخالفان‏ آشكار نگردد، نتیجه‏اى جز رسوایى دعوت كننده نخواهد داشت.
چگونه ممكن است آدم عاقل و فهمیده‏اى بدون اطمینان به نتیجه درچنین مرحله‏اى گام بگذارد؟ از اینرو، دعوت پیامبر به مباهله‏ یكى از نشانه‏هاى صدق دعوت و ایمان قاطع اوست.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 8/8/1392 - 5:44 - 0 تشکر 669297


هنگامى كه پاى مباهله به میان آمد، نمایندگان مسیحیان نجران‏ از پیامبر مهلت‏ خواستند تا با بزرگان خود به مشورت بنشینند.نتیجه مشاوره آنها، كه از یك نكته روان شناسى سرچشمه مى‏گرفت،این بود كه به طرفدارانشان دستور دادند: اگر مشاهده كردیدمحمد با جمعیت و جار و جنجال به مباهله آمد، نترسید و با اومباهله كنید; زیرا حقیقتى در كار نیست كه متوسل به جارو جنجال‏شده است; ولى اگر با نفرات بسیار محدودى از خاصان نزدیك وفرزندان خردسالش كه عزیزترین كسان اویند، به میعادگاه آمد،بدانید كه پیامبر خداست و از مباهله با او بپرهیزید كه خطرناك‏است. وقت مباهله فرا رسید. پیامبر و هیاءت نجران توافق كرده‏ بودند كه مراسم مباهله در نقطه‏اى خارج از شهر مدینه در صحراانجام گیرد. 

پیامبر گرامى اسلام از میان مسلمانان و بستگان خود تنها چهارتن را انتخاب كرد كه عبارتند از: على بن ابى‏طالب، حضرت زهرا،امام حسن و امام حسین(علیهم السلام); زیرا در میان مسلمانان‏ نفوسى پاكتر و ایمانى استوارتر از نفوس و ایمان این چهارت ن‏وجود نداشت. او فاصله منزل تا نقطه مباهله را با وضع خاصى‏پیمود. در حالى كه حسین را در بغل داشت، دست‏حسن را گرفته بودو على و زهرا(س) پشت‏ سرش حركت مى‏كردند. به میدان مباهله گام‏ نهاد. او پیش از ورود به همراهانش گفت: هرگاه دعا كردم، شماآمین بگویید. اسقف مسیحیان گفت: من چهره‏هایى را مى‏بینم كه اگراز خداوند بخواهند كوه از جا كنده مى‏شود; و اگر این افرادنفرین كنند، یك مسیحى بر روى زمین باقى نمى‏ماند.

مسیحیان نجران بادیدن این صحنه از مباهله منصرف شدند و به‏ مصالحه رضایت دادند. بر این اساس كه هر سال دو هزار حله هركدام به قیمت چهل درهم به مسلمانان داده و جزیه را رعایت‏كنند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 8/8/1392 - 5:45 - 0 تشکر 669298



قویترین دلیل بر فضلیت اصحاب كساء


نظر به اهمیت این رویداد در تاریخ اسلام، بدیهى است ‏بایدافرادى در آن شركت كنند كه از شایستگى كافى برخور دار باشند;زیرا این رخداد در تاریخ دین اسلام ثبت‏ خواهد شد. به همین جهت،پیامبر بزرگوار اسلام از میان كسان و اصحاب خود تنها چهار تن‏را انتخاب كرد كه عبارتند از: حضرت على بن ابى‏طالب، حضرت‏ زهرا، امام حسن و امام حسین(علیهم السلام).
از عایشه چنین نقل شده است:
روز مباهله پیامبر اسلام چهار تن همراهان خود را زیر عباى مشكى ‏وارد كرد و این آیه را خواند: «انما یریدالله لیذهب عنكم‏الرجس اهل‏البیت و یطهركم تطهیرا».
زمخشرى مى‏گوید: سرگذشت‏ مباهله و مفاد آیه آن قویترین دلیل بر فضلیت اهل كساست.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 8/8/1392 - 5:46 - 0 تشکر 669299



نكات مهم آیه مباهله:


1- مفسران و محدثان شیعه و سنى تصریح كرده‏اند كه آیه مباهله ‏در حق اهل بیت پیامبر نازل شده و پیامبر تنها فرزندانش حسن وحسین و دخترش فاطمه و پسرعمش على(ع) را به میعادگاه برد.بنابراین، منظور از «ابنائنا» در آیه منحصرا حسن و حسین(ع)هستند. ابوبكر رازى مى‏گوید: این آیه دلیل است كه حسنین پسران ‏رسول خدا(ص) هستند و فرزند دختر هم حقیقتا فرزند انسان است.همانطور كه منظور از «نسائنا» فقط فاطمه(س) است. و نیز مراداز «انفسنا» فقط على(ع) است، زیرا خود پیامبر كه نمى‏تواندمراد باشد; چون او دعوت كننده است و معنى ندارد كه انسان خودرا دعوت كند، همیشه داعى غیر از مدعو است; پس حتما مراد شخص‏دیگرى غیر از نبى اكرم است. پس حتما اشاره به على(ع) است.زیرا هیچ كس نگفته جز على و فاطمه و حسنین كسى در مباهله شركت‏ داشته است. این مطلب بر علو مكان وى و درجه‏اى كه هیچ كس به آن‏راه نیافته، بلكه به نزدیك آن هم نرسیده است، دلالت دارد.
پیامبر به بریده اسلمى فرمود:اى بریده على را دشمن مدار كه او از من است و من از اویم.مردم از درختهاى متفرق خلق شده‏اند و من و على از یك درخت‏ آفریده شده‏ ایم.

مرحوم قاضى نورالله شوشترى، در جلد سوم احقاق‏ الحق، مى‏گوید: مفسران در این مساله اتفاق نظر دارند كه‏«ابنائنا» اشاره به حسن و حسین و «نسائنا» اشاره به‏فاطمه(س) و «انفسنا» اشاره به على(ع) است. سپس در پاورقى‏همین كتاب نام شصت نفر از بزرگان اهل سنت را نقل مى‏كند كه‏گفته‏اند: آیه مباهله در مورد اهل بیت(علیهم السلام) نازل شده‏است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 8/8/1392 - 5:47 - 0 تشکر 669300

از جمله شخصیتهایى كه این مطلب از آنها نقل شده عبارتنداز:
1- مسلم در كتاب صحیح، ج 2، ص 448.
2- احمد بن حنبل در مسند، ج 1، ص 185.
3- حاكم در مستدرك، ج‏3، ص 150.
4- واحدى نیشابورى در اسباب النزول، ص 68.
5- ابن اثیر در جامع الاصول، ج‏9، ص 470.
6- ابن جوزى در تذكره‏الخواص، ص‏23.
7- زمخشرى در كشاف، ج 1، ص 370.
8- ابن حجرعسقلانى در الاصابه، ج 2، ص‏509.
9- ابن صباغ مالكى در فصول المهمه، ص 120.
10- قرطبى در الجامع لاحكام القرآن، ج 4، ص 140.

در كتاب‏هاى روایى شیعه نیز این مساله جایگاهى خاص دارد. تنهابه یك نمونه از آن اكتفا مى‏كنیم.
امام رضا(ع) در جلسه بحثى كه در دربار مامون تشكیل شده بود،فرمود: خداوند پاكان بندگان خود را در آیه مباهله مشخص ساخته‏است...; این مزیتى است كه هیچ كس در آن بر اهل‏بیت(علیهم‏السلام) پیشى نگرفته; فضلیتى است كه هیچ انسانى به آن نرسیده وشرفى است كه قبل از آن هیچ كس از آن بر خور دار نبوده است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 8/8/1392 - 5:47 - 0 تشکر 669301


آیه مباهله جز معرفى نزدیكتر افراد به رسول گرامى(ص) حاوى‏پیامهاى دیگرى است كه فهرست وار اشاره مى‏شود:
1- استمداد از غیب بعد از به كارگیریى توانایى‏هاى عادى.

2- زن و مرد دوشادوش هم و در كنار همدیگر مطرحند.

3- اگر انسان به هدف خود ایمان داشته باشد حاضر است‏حتى خودو نزدیكترین بستگانش را در معرض خطر قرار دهد.

4- در دعا كردن آنچه مهم است انگیزه‏ها و شخصیتهاست نه تعدادو كثرت جمعیت.

5- در مجالس دعا باید كودكان را شركت داد.

6- كسى كه منطق و استدلال و معجزه او را تسلیم به پذیرش حق‏نمى‏كند باید تهدید به نابودى شود.

7- دعا آخرین برگ برنده و سلاح مومن است.

8- استدلال را باید پاسخ داد، ولى مجادله و لجاجت را بایدسركوب كرد.

9- اگر شما محكم بایستید، دشمن به دلیل باطل بودن عقب نشینى‏مى‏كند.

10- قوام و اساس دین به خاطر همین چند نفر است و گرنه‏ پیامبر(ص) مى‏توانست‏ خود شخصا نفرین كند.
خدا و پیامبر(ص) با این عمل به همه ما مى‏فهماند كه این افرادیاران و نزدیكان رسول خدا(ص) در دعوت به حق و هدف او هستند وهمراه او آماده استقبال از خطر بوده، ادامه دهنده حركت اویند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 8/8/1392 - 5:49 - 0 تشکر 669302



امضاى قرار داد صلح بین دو طرف


هیات نمایندگى نجران از پیامبر در خواست كرد مقدار مالیات‏ سالانه آنان در نامه نوشته شود و در آن نامه امنیت منطقه نجران‏از طرف پیامبر تضمین گردد. حضرت على(ع) به فرمان پیامبر(ص)نامه زیر را نوشت:
به نام خداوند بخشنده مهربان

این نامه‏اى است از محمد(ص) رسول‏ خدا به ملت نجران و حومه آن; حكم و داورى محمد(ص) در باره‏ تمام املاك و ثروت ملت نجران این شد كه اهالى نجران هر سال دوهزار لباس كه قیمت هریك از چهل درهم تجاوز نكند، به حكومت‏ اسلامى بپردازند.  
آنان مى‏توانند نیمى از آن را در ماه صفر ونیم دیگر را در ماه رجب پرداخت كنند. هرگاه از ناحیه یمن جنگى‏رخ داد، باید ملت نجران به عنوان همكارى با دولت اسلامى، تعدادسى‏ زره و سى اسب و سى شتر، به عنوان عاریه مضمونه، در اختیارارتش اسلام بگذارند و پذیرایى از نمایندگان پیامبر(ص) درسرزمین نجران به مدت یك ماه به عهده آنان است. هرگاه‏ نماینده‏اى از ناحیه وى به سوى آنان آمد، باید از او پذیرایى‏كنند. درمقابل جان و مال و سرزمینها و معابد ملت نجران درامان خدا و رسول اوست. مشروط بر اینكه از همین اكنون از هرنوع ربا خوارى خود دارى كنند.در غیر این صورت ذمه محمد ازآنان برى بوده و تعهدى در برابر آنان نخواهد داشت.

منبع: پایگاه اسوه

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.