

جواد محدثى
مسابقه «غدیر» و «عیدگرفتن» این روز مقدس، به زمان پیامبراكرم(ص)مى رسد.
در دوران ائمه دیگر نیز این سنت دینى ادامه داشته و امینان وحى الهى، همچون امام صادق(ع)و امام رضا(ع)آن را آشكار ساخته و یادش را گرامى و زنده نگه مى داشتند.
پیش از آنان نیز، امیرالمومنین(ع) احیاگر این عید بود.
رمز عید بودن «غدیر» نیز، كمال دین و اتمام نعمت در سایه تداوم خط رسالت در شكل و قالب امامت بود.
به فرمان پیامبر خدا(ص) مسلمانان مامور شدند «ولایت» را به صاحب ولایت تبریك گویند و با آن حضرت بیعت كنند. رسول خدا نیزبراین نعمت الهى شادمانى كرد و فرمود: «الحمدلله الذى فضلنا على جمیع العالمین.»
آیه قرآن كه به صراحت، این روز را روز اكمال دین و خشنودى پروردگار از این واقعه و این تعیین وصى دانسته، رمزدیگرى از عید بودن غدیرخم است. فرخندگى این روز و عظمت این مراسم و عید بودن غدیر، در آن روز و لحظه برهمگان روشن بود.
این نكته راحتى «طارق بن شهاب» مسیحى كه در مجلس عمر بن خطاب حضور داشت،فهمیده بود كه گفت: اگر این آیه(الیوم اكملت لكم دینكم...)(مائده/3) در میان ما نازل شده بود، روز نزول آیه را عید مى گرفتیم. هیچ یك از حاضران نیز حرف او را رد نكردند.
خود عمر نیز سخنى گفت كه به نوعى پذیرش حرف او بود.