• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 384)
دوشنبه 15/7/1392 - 23:35 -0 تشکر 665377
بیین در آیات

«وَ أَنزَلْنَا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَینِ‏ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیهمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَكَّرُون‏»
و ما این ذكر [قرآن‏] را بر تو نازل كردیم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى و شاید اندیشه كنند! (1)
این آیه دلالت دارد بر حجیت قول رسول خدا (ص) در بیان آیات قرآن و تفسیر آن، چه آن آیاتى كه نسبت به مدلول خود صراحت دارند و چه آنهایى كه ظهور دارند، و چه آنهایى كه متشابهند، و چه آنهایى كه مربوط به اسرار الهى هستند، بیان و تفسیر رسول خدا (ص) در همه آنها حجت است. (2)
شاید آیه اشاره به دو نوع وحى داشته باشد، یك وحى كه قرآن است و براى همه‏ى مردم، و یك وحى كه براى تفسیر و بیان قرآن است و مخصوص پیامبر. یعنى ما به سوى تو ذكر فرستادیم تا تفسیر قرآنى را كه براى مردم نازل شده بیان كنى.(3)
«وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْكِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لَا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِم‏...»
و (به خاطر بیاورید) هنگامى را كه خدا، از كسانى كه كتاب (آسمانى) به آنها داده شده، پیمان گرفت كه حتماً آن را براى مردم آشكار سازید و كتمان نكنید! ولى آنها، آن را پشت سر افكندند و به بهاى كمى فروختند و چه بد متاعى مى‏خرند؟! (4)
آیه فوق گرچه در باره دانشمندان اهل كتاب (یهود و نصارى) وارد شده ولى در حقیقت اخطارى به تمام دانشمندان و علماى مذهبى است كه آنها موظفند در تبیین و روشن ساختن فرمانهاى الهى و معارف دینى بكوشند و خداوند از همه آنها پیمان مؤكدى در این زمینه گرفته است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:35 - 0 تشکر 665380


توجه به ماده" تبیین" كه در آیه فوق به كار رفته نشان مى‏دهد كه منظور تنها تلاوت آیات خدا و یا نشر كتب آسمانى نیست، بلكه منظور این است، حقایق آنها را عریان و آشكار در اختیار مردم بگذارند تا به روشنى همه توده‏ها از آن آگاه گردند، و به روح و جان آنها برسند، و آنها كه در تبیین و توضیح و تفسیر و روشن ساختن مسلمانان كوتاهى كنند، مشمول همان سرنوشتى هستند كه خداوند در این آیه و مانند آن براى علماى یهود بیان كرده است.( 5)
در ادامه لازم به ذکر است که "تبیین" به معنای روشن و آشکار نمودن، شرح و توضیح دادن، نشان دادن، پیچیدگی مسأله را روشن و آشکار ساختن، و ... است.
یکی از وظایف پیامبران و رهبران الهی تبیین مراد الهی و روشن نمودن دستورات الهی برای مردم است تا مراد و مقصود واقعی خداوند بطور روشن و واضح به انسان ها برسد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:35 - 0 تشکر 665382


بنابر روایات متواتر از جمله حدیث متواتر ثقلین، حداقل جایگاهی که برای اهلبیت علیهم السلام، طبق این حدیث به اعتراف شیعه و سنی اثبات می شود، جایگاه و شأن تفسیری اهلبیت است.
آنان بدون شک وارث علم پیامبر اکرم(ص) بوده و بیش از هر کسی از مراد واقعی خداوند آگاه بوده و می توانند تفسیر و برداشت صحیح از آیات و کلام الهی داشته و دیگران را به آن سمت راهنمایی کنند.
أوّلین مفسّر:
علم تفسیر همزمان با نزول قرآن از طریق پیامبر أكرم(ص) آغاز شده و أوّلین مفسّر و مبیّن قرآن شخص حضرت خاتم(ص) بوده و اصولا تفسیر و تبیین آیات قرآن وظیفه و رسالتی بود كه از ناحیه حقّ تعالى بر عهده آن حضرت گذاشته شده است:

«وَ أَنْزَلْنا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَكَّرُونَ» (6)


«یا أَهْلَ الْكِتابِ قَدْ جاءَكُمْ رَسُولُنا یُبَیِّنُ لَكُمْ كَثِیراً مِمَّا كُنْتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتابِ وَ یَعْفُوا عَنْ كَثِیرٍ قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبِینٌ» (7)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:36 - 0 تشکر 665386

مفسّر دوّم‏:
در مرحله دوّم، پس از نزول آیات قرآن، خود قرآن است كه مفسّر و مبیّن كامل و مطمئن، آیات قرآن خواهد بود، و این تفسیر و مفسّر على الدّوام زنده و جاوید بوده و راهگشا در بیان معارف قرآن است.
و این حقیقت را قرآن یادآورى كرده، از آنجا كه قرآن بیانگر همه معارف و روشنگر همه تاریكى‏ها بوده و خود نور است و نور ذاتا روشن بوده و مظهر غیر است.


«وَ نَزَّلْنا عَلَیْكَ الْكِتابَ تِبْیاناً لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمِینَ» (8)


«وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلَّا فِی كِتابٍ مُبِینٍ» (9)
آنچه بیانگر همه چیز است بیانگر خودش هم خواهد بود.
مفسّر سوّم‏:
در مرحله سوّم، مفسّر حقیقى قرآن، أهل بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام هستند، چه اینكه آنان باب علوم اوّلین و آخرین بوده، و وارثان علم نبىّ صلّى اللّه علیه و آله و سلّم، و ثقل اكبر در حقیقت و ثقل أصغر در ظاهر و ظهور، هستند.


عن الصادق علیه السّلام: "نحن ولاة أمر اللّه و خزنة علم اللّه و عیبة وحی اللّه"؛ ما ولىامر خدا و گنجینه علم خدا و صندوق وحى خدائیم.(10)


عن الباقر علیه السّلام: "نحن خزّان علم اللّه و نحن تراجمة وحی اللّه"؛ ما گنجینه داران علوم خداوندیم، ما معدن های وحی خداوندیم (11). (12)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:36 - 0 تشکر 665389


منصوربن حازم گوید: به امام صادق(ع) عرض كردم:

... از مردم در مورد حجت‏ بعد از رسول خدا(ص) پرسیدم. آنها گفتند: قرآن.


ولى من به آنها تذكر دادم كه قرآن بدون سرپرست و قیم كفایت نمى‏كند، چرا كه گروه هاى ‏مختلف از جمله مرجئه، قدریه و حتى زنادقه كه به قرآن ایمان هم‏ ندارند براى سخن خویش به قرآن استدلال مى‏كنند و روى همین جهات‏ است كه گفتم قرآن نیاز به سرپرستى دارد كه هر چه در مورد آن‏ بفرماید حق باشد و در این میان كسانى چون ابن مسعود و عمر و حذیفه به عنوان سرپرست معرفى شدند، اما من سوال كردم كه آیا تمام قرآن را مى‏دانستند؟


در جواب گفتند: خیر، تنها على بود كه آگاه به تمام قرآن بود.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:36 - 0 تشکر 665391

من گفتم: پس‏شهادت مى‏دهم كه على(ع) قیم و سرپرست قرآن است و پیروى از او واجب و پس از رسول خدا(ص) حجت ‏بر مردم است و آنچه در مورد قرآن ابراز عقیده كند حق است.


امام صادق(ع) پس از شنیدن سخنان او و استدلال زیبا و محكم وى ‏او را باگفتن «رحمك الله‏» ستود و دعایش كرد. (13)
در روایتی حضرت علی علیه السلام ‏مى‏فرمایند:


"هذا القرآن إنما هو خط مستور بین الدفتین لاینطق بلسان و لابد له من ترجمان"


این قرآن جز خطوطى كه میان دو جلد نگاشته شده، چیزى نیست، به زبان سخن نمى‏گوید، ناچار باید ترجمانى داشته‏ باشد. (14)
__________
(1) نحل، 44.
(2) ترجمه المیزان، ج‏12، ص 380.
(3) تفسیر نور، ج‏6، ص 400.
(4) آل عمران، 187.
(5) تفسیر نمونه، ج‏3، ص 206.
(6) نحل، 44.
(7) مائده، 15.
(8) نحل، 89.
(9) أنعام، 59.
(10) اصول كافى جلد 1 ص 192 حدیث 1.
(11) همان، حدیث 3.
(12) ر.ک: تفسیر المحیط الأعظم و البحر الخضم، ج‏1، ص 131و 132.
(13) اصول کافی، ج 1، ص 168.
(14) نهج البلاغه، خطبه 125.


لینك بحث اصلی :
http://www.askquran.ir/thread27416.html


خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.