مفسّر دوّم:
در مرحله دوّم، پس از نزول آیات قرآن، خود قرآن است كه مفسّر و مبیّن كامل و مطمئن، آیات قرآن خواهد بود، و این تفسیر و مفسّر على الدّوام زنده و جاوید بوده و راهگشا در بیان معارف قرآن است.
و این حقیقت را قرآن یادآورى كرده، از آنجا كه قرآن بیانگر همه معارف و روشنگر همه تاریكىها بوده و خود نور است و نور ذاتا روشن بوده و مظهر غیر است.
«وَ نَزَّلْنا عَلَیْكَ الْكِتابَ تِبْیاناً لِكُلِّ شَیْءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى لِلْمُسْلِمِینَ» (8)
«وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ إِلَّا فِی كِتابٍ مُبِینٍ» (9)
آنچه بیانگر همه چیز است بیانگر خودش هم خواهد بود.
مفسّر سوّم:
در مرحله سوّم، مفسّر حقیقى قرآن، أهل بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام هستند، چه اینكه آنان باب علوم اوّلین و آخرین بوده، و وارثان علم نبىّ صلّى اللّه علیه و آله و سلّم، و ثقل اكبر در حقیقت و ثقل أصغر در ظاهر و ظهور، هستند.
عن الصادق علیه السّلام: "نحن ولاة أمر اللّه و خزنة علم اللّه و عیبة وحی اللّه"؛ ما ولىامر خدا و گنجینه علم خدا و صندوق وحى خدائیم.(10)
عن الباقر علیه السّلام: "نحن خزّان علم اللّه و نحن تراجمة وحی اللّه"؛ ما گنجینه داران علوم خداوندیم، ما معدن های وحی خداوندیم (11). (12)