• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 807)
جمعه 12/7/1392 - 10:33 -0 تشکر 659882
تكرار نام های خداوند در قرآن

در تفسیر نمونه (1)ذیل آیه 180 اعراف در این باره تحقیقی آمده که مناسب است در اینجا ذکر شود:

وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها وَ ذَرُوا الَّذِینَ یُلْحِدُونَ فِی أَسْمائِهِ سَیُجْزَوْنَ ما كانُوا یَعْمَلُونَ (اعراف/180)
و براى خدا نام هاى نیكى است خدا را با آن بخوانید، و آنها را كه در اسماء خدا تحریف مى‏ كنند (و بر غیر او مى ‏نهند و شریك برایش قائل مى ‏شوند) رها سازید آنان به زودى جزاى اعمالى را كه انجام مى ‏دادند مى‏ بینند

اسماى حسنى به معنى نامهاى نیك است و مى‏ دانیم كه تمام نامهاى پروردگار، مفاهیم نیكى را در بر دارد، بنا بر این همه اسماء او اسماء حسنى است؛ اعم از آنها كه صفات ثبوتیه ذات پاك او است: مانند عالم و قادر، و یا آنها كه صفات سلبیه ذات مقدس او است: مانند قدوس، و آنها كه صفات فعل اوست و حكایت از یكى از افعال او مى‏ كند: مانند خالق، غفور، رحمان و رحیم.

از سوى دیگر صفات خدای سبحان قابل احصاء و شماره نیست زیرا كمالات او نامتناهى است و براى هر كمالى از كمالات او، اسم و صفتى مى‏ توان انتخاب كرد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 12/7/1392 - 10:33 - 0 تشکر 659883

ولى چنان كه از احادیث استفاده مى ‏شود، از میان صفات او بعضى داراى اهمیت بیشترى مى ‏باشد و شاید "اسماء حسنى" كه در آیه 180 اعراف آمده، اشاره به همین صفات ممتازتر است، زیرا در روایاتى كه از پیامبر (ص) و ائمه (ع) به ما رسیده، كرارا این مطلب دیده مى‏ شود كه: خداوند داراى 99 اسم است كه هر كس او را به این نامها بخواند، دعایش مستجاب می شود و هر كه آنها را شماره كند، اهل بهشت است؛ مانند روایتى كه در كتاب توحید صدوق از امام صادق (ع) از پدرانش از على (ع) نقل شده كه پیغمبر (ص) فرمود: «ان اللَّه تبارك و تعالى تسعة و تسعین اسما- مائة الا واحدة، من احصاها دخل الجنة» و نیز در كتاب توحید از امام على بن موسى الرضا (ع) از پدرانش از على (ع) نقل شده كه فرمود: «ان للَّه عز و جل تسعة و تسعین اسما من دعا اللَّه بها استجاب له و من احصاها دخل الجنة».

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 12/7/1392 - 10:33 - 0 تشکر 659884

در كتاب صحیح بخارى و مسلم و ترمذى و كتب دیگر از منابع حدیث اهل تسنن نیز همین مضمون پیرامون اسماء نود و نه‏ گانه خداوند و اینكه هر كس خدا را با آن بخواند، دعاى او مستجاب است یا هر كس آنها را احصا كند، اهل بهشت خواهد بود، نقل شده است. (2.)


از پاره ‏اى از این احادیث استفاده مى ‏شود كه این اسامى نود و نه‏ گانه در قرآن است؛ مانند روایتى كه از ابن عباس نقل شده كه مى ‏گوید: پیامبر (ص) فرمود: «للَّه تسعة و تسعون اسما من احصاها دخل الجنة و هى فى القرآن» و به همین جهت جمعى از دانشمندان كوشش كرده‏ اند كه این اسامى و صفات را از قرآن مجید استخراج كنند، ولى نام هایى كه در قرآن مجید براى خدا آمده است بیش از 99 اسم است، بنا بر این ممكن است اسماء حسنى در لابلاى آنها باشد، نه اینكه در قرآن جز این 99 نام، نام دیگرى براى خدا وجود نداشته باشد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 12/7/1392 - 10:34 - 0 تشکر 659887

در بعضى از روایات این نام هاى نود و نه‏ گانه آمده است، كه به یكى از این احادیث از باب نمونه، اشاره می کنیم (البته بعضى از این نامها به شكلى كه در این روایت آمده در متن قرآن نیست، اما مضمون و مفهوم آن در قرآن وجود دارد):


و آن روایتى است كه در توحید صدوق از امام صادق ع از پدر و اجدادش از على ع از پیامبر ص نقل شده كه پس از اشاره به وجود نود و نه نام براى خدا مى ‏فرماید:


و هى اللَّه، الاله، الواحد، الاحد، الصمد، الاول، الآخر، السمیع، البصیر القدیر، القادر، العلى، الاعلى، الباقى،

البدیع، البارئ، الاكرم، الباطن، الحى، الحكیم، العلیم، الحلیم، الحفیظ، الحق، الحسیب، الحمید، الحفى،

الرب، الرحمن، الرحیم، الذارء، الرزاق، الرقیب، الرؤف، الرائى، السلام، المؤمن، المهیمن، العزیز، الجبار،

المتكبر، السید، السبوح، الشهید، الصادق، الصانع، الظاهر، العدل، العفو، الغفور، الغنى، الغیاث، الفاطر،

الفرد، الفتاح الفالق، القدیم، الملك، القدوس، القوى، القریب، القیوم، القابض، الباسط، قاضى الحاجات،

المجید، المولى، المنان، المحیط، المبین، المغیث، المصور، الكریم، الكبیر، الكافى، كاشف الضر، الوتر،

النور، الوهاب، الناصر، الواسع، الودود، الهادى، الوفى، الوكیل، الوارث، البر، الباعث، التواب، الجلیل،

الجواد، الخبیر، الخالق، خیر الناصرین، الدیان، الشكور، العظیم، اللطیف، الشافى‏(3)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 12/7/1392 - 10:34 - 0 تشکر 659888

منظور از خواندن خدا به این نامها و یا احصاء و شمارش اسماء حسناى پروردگار، این نیست كه هر كس این 99 اسم را بر زبان جارى كند و بدون توجه به محتوا و مفاهیم آنها تنها الفاظى بگوید سعادتمند خواهد بود، و یا دعایش به اجابت مى ‏رسد، بلكه هدف این است كه به این اسماء و صفات ایمان داشته باشد، و پس از آن بكوشد در وجود خود پرتوى از مفاهیم آنها یعنى از مفهوم عالم و قادر و رحمان و رحیم و حلیم و غفور و قوى و قیوم و غنى و رازق و امثال آن را در وجود خود منعكس سازد، مسلما چنین كسى هم بهشتى خواهد بود و هم دعایش‏ مستجاب و به هر خیر و نیكى نائل مى ‏گردد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 12/7/1392 - 10:35 - 0 تشکر 659889

از آنچه گفتیم روشن مى ‏شود كه اگر در پاره‏اى از روایات و دعاها اسامى دیگرى براى خدا غیر از این اسماء ذكر شده و حتى شماره نامهاى خدا در بعضى از دعاها به یك هزار رسیده هیچگونه منافاتى با آنچه گفتیم ندارد، زیرا اسماء خدا حد و حصر و انتهایى ندارد و مانند كمالات ذات و بى انتهایش نامحدود است. هر چند پاره ‏اى از این صفات و اسماء امتیازى دارد.


نیز اگر در بعضى روایات مانند روایت امام صادق (ع) مى‏ خوانیم که فرمود: نحن و اللَّه الاسماء الحسنى‏: به خدا سوگند ما اسماء حسناى خدا هستیم (4) ، این مطلب اشاره به این است كه پرتو نیرومندى از آن صفات الهى در وجود ما منعكس شده و شناخت ما به شناخت ذات پاكش كمك مى‏ كند.


نیز اگر در بعضى دیگر از احادیث آمده است كه همه اسماء حسنى در"توحید خالص" خلاصه مى‏ شود، به خاطر آن است كه همه صفات او به ذات پاك یكتایش بر مى‏ گردد.


فخر رازى در تفسیرش به مطلبى اشاره مى‏ كند كه از جهتى قابل ملاحظه است و آن اینكه تمام صفات پروردگار به دو حقیقت بازگشت مى‏ كند، یا به "بى نیازى ذاتش از همه چیز" و یا "نیازمندى دیگران به ذات پاك او(5)


(1)- تفسیر نمونه ،ج‏7،ص25


(2)- ر.ك: تفسیر المیزان و مجمع البیان و نور الثقلین ذیل آیه 180 سوره مباركه اعراف .


(3)- (المیزان جلد 8 صفحه 376/ به نقل از توحید صدوق


(4)- نور الثقلین ،جلد 2 ، صفحه 103


(5)- . (تفسیر کبیر جلد 15 صفحه 66


لینك بحث اصلی :


http://www.askquran.ir/thread29220.html

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.