از آنچه گفتیم روشن مى شود كه اگر در پارهاى از روایات و دعاها اسامى دیگرى براى خدا غیر از این اسماء ذكر شده و حتى شماره نامهاى خدا در بعضى از دعاها به یك هزار رسیده هیچگونه منافاتى با آنچه گفتیم ندارد، زیرا اسماء خدا حد و حصر و انتهایى ندارد و مانند كمالات ذات و بى انتهایش نامحدود است. هر چند پاره اى از این صفات و اسماء امتیازى دارد.
نیز اگر در بعضى روایات مانند روایت امام صادق (ع) مى خوانیم که فرمود: نحن و اللَّه الاسماء الحسنى: به خدا سوگند ما اسماء حسناى خدا هستیم (4) ، این مطلب اشاره به این است كه پرتو نیرومندى از آن صفات الهى در وجود ما منعكس شده و شناخت ما به شناخت ذات پاكش كمك مى كند.
نیز اگر در بعضى دیگر از احادیث آمده است كه همه اسماء حسنى در"توحید خالص" خلاصه مى شود، به خاطر آن است كه همه صفات او به ذات پاك یكتایش بر مى گردد.
فخر رازى در تفسیرش به مطلبى اشاره مى كند كه از جهتى قابل ملاحظه است و آن اینكه تمام صفات پروردگار به دو حقیقت بازگشت مى كند، یا به "بى نیازى ذاتش از همه چیز" و یا "نیازمندى دیگران به ذات پاك او(5)
(1)- تفسیر نمونه ،ج7،ص25
(2)- ر.ك: تفسیر المیزان و مجمع البیان و نور الثقلین ذیل آیه 180 سوره مباركه اعراف .
(3)- (المیزان جلد 8 صفحه 376/ به نقل از توحید صدوق
(4)- نور الثقلین ،جلد 2 ، صفحه 103
(5)- . (تفسیر کبیر جلد 15 صفحه 66
لینك بحث اصلی :
http://www.askquran.ir/thread29220.html