با توجه به این قسمت از سوره مباركة "تین" كه میفرماید: "لَقَدْ خَلَقْنَا الاْ اًِنسَـاَنَ فِیَّ أَحْسَنِ تَقْوِیم ثُمَّ رَدَدْنَـَهُ أَسْفَلَ سَـَفِلِین" این كه انسان دارای همة كمالات بالفعل باشد و در یك مسیر قهقرایی، همه را از دست بدهد، چگونه توجیهپذیر است و چگونه میشود باور كرد كه انسان با این همه نارساییها، دارای كمالات هم باشد؟
1-آفرینش انسان در "احسن تقویم" بدان معنا نیست كه دستگاه آفرینش، همة كمالات را به صورت بالفعل به او داده باشد، بلكه تنها زمینههای تحصیل كمالات را به او داده است و اساساً، مختار بودن انسان نیز، از آن روست كه با بهرهگیری از آن و گزینش راه متناسب با كمال، خود را در این مسیر قرار داده، با انجام رفتارهای خاص، گام به گام آن را طی نماید; وانگهی، دادن بالفعل كمالات به انسان، با هدف آفرینش; یعنی امتحان، ناسازگار است.