الف) مراتب انس با قرآن
یک. انس با ظاهر قرآن
«انس الانسان بالشیء إذا لم یستوحش منه» انس در لغت، معنایی مقابل وحشت دارد. (ابنفارس، 1418: 1 / 76) انس انسان به چیزی بدینمعناست که از آن چیز وحشت و اضطرابی ندارد و همراه با آن به آرامش میرسد. (لویس معلوف، 1366: 19)
قرآنکریم بهمنزله کلام حضرت حق، از عظمت بیکرانی بهره دارد که توان درک معارف بلند آن و راه یافتن به باطن آن، برای همه یکسان نیست. نوع نگاه مراجعان به قرآنکریم متناسب با آگاهی و معرفتشان متفاوت است؛ برخی تنها به تلاوت و بهرهمندی از پاداش اخروی چشم دوختهاند و برخی درصدد دستیابی به معارف حیاتبخش و زندگیساز، و طهارت روح و راهیابی به حقایق و باطن ژرف آناند. ازاینرو، مراتب انس با ظاهر قرآن به اجمال عبارتاند از:
1. استماع قرآن: گوش دادن به آیات نورانی قرآن مجید همراه با توجه و دقت در معانی آن، یکی از مراحل انس با ظاهر آیات است. قرآنکریم مؤمنان را به گوش دادن به آیات قرآن هنگام تلاوت آن و بهرهمندی از آن سفارش میکند. «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ». (اعراف / 204) بشر امروز انس با موسیقی را از راه استماع آن چنان پذیرفته است که راههای مختلف آرامبخشی آن را ارائه کرده و میتوان در جامعه بسیاری از جوانان را مشاهده کرد که با همراه شدن با این فضا از این کار لذت میبرند؛ اما ما راهکاری برای انس بیشتر جوانان با قرآن، از راه استماع آیات الهی ارائه نکردهایم.
2. تلاوت قرآن: مداومت در تلاوت قرآن موجب انس با آن، ایجاد منش قرآنی و شخصیت دینی میشود. هدف از تربیت اخلاقی، دستیابی متربی به رفتار اخلاقی، یعنی عمل به آن است. مداومت و تکرار تجربه عملی، مشابه ملکات اخلاقی در حوزه اخلاق بهصورت «برونسازی» ساختهای روانی جدید شکل میگیرد. (آذربایجانی و دیلمی، 1382: 203)
تأکید روایات بر تلاوت روزانه بیشاز ده آیه (کلینی، 1372: 6 / 421) یا اهتمام بسیاری از بزرگان بر تلاوت یک جزء یا بیشتر از قرآن، بیانگر تأثیر تلاوت بر شخصیت انسان است؛ و به تعبیر امام خمینی(ره)، قرائت قرآن؛ حتی بدون معرفت هم مؤثر است: «فرزندم به قرآن، این کتاب معرفت آشنا شو! اگرچه با قرائت آن؛ و راهی از آن بهسوی محبوب باز کن و تصور نکن قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسه شیطان است». (امام خمینی، 1371: 26) ایشان در بیانی دیگر انس با ظاهر قرآن را موجب استقرار صورت قرآن در قلب دانستهاند:
کسی که خود را عادت داد به قرائت آیات و اسمای الهیه، از کتاب تکوین و تدوین الهی، کمکم قلب او صورت ذکری و آیهای به خود میگیرد و باطن ذات محقق به ذکر الله و اسم الله و آیت الله شود. (امام خمینی، 1387: 216)
و نیز بر مداومت بر تلاوت قرآن با حزن و اندوه و صوتی نیکو و دلنشین سفارش شده است؛ زیرا «انسان که میخواهد کلام خدا را قرائت کند و به آیات الهیه، قلب قاسی خود را مداوا کند و با کلام جامع الهی شفای امراض قلبیه خود را بگیرد ...، باید اسباب ظاهریه و باطنی آن را فراهم کند، در احادیث شریفه وارد شده است که قرآن را با حزن بخوانید و با صورت نیکو تلاوت کنید». (امام خمینی، 1368: 500) برخی اندیشمندان از مجموع روایات و آیات، آدابی را برای تلاوت قرآن تدوین کردهاند که در انس با ظاهر آن، و آگاهی و عمل به دستورهای آن بسیار مناسب است. (شجاعی، 1388: 3 / 110 ـ 107)
در قرآنکریم و روایات پیشوایان بارها به تلاوت آیات سفارش شده است، ازجمله: «أَوْ زِدْ عَلَیه وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا». (مزمل / 4) «... َفَاقْرَءُوا مَا تَیسَّرَ مِنْهُ وَأَقِیمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّ کَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَناً ...». (مزمل / 20)