• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادبيـــات > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادبيـــات (بازدید: 1082)
دوشنبه 15/7/1392 - 21:43 -0 تشکر 664898
ردیابی موضوع غم وشادی در هزاره ادب پارسی

sarapoem.persiangig.com/link7/shady01.htm   محمدحسین بهرامیان عضوهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان


انعكاس صریح اندیشه های زروانی ، مسیحی ، مانوی ، هندی و...در آثار شاعران و نویسندگان قرون بعد از اسلامبه خلق اندیشه های جبرگرا انجامیده است . اشعار اولین شاعران پارسی گو ، از جمله محمد بن وصیف ، فیروز مشرقی ، ابوسیلك گرگانی و شاعران دوره های بعد از این گونه تفكرات بی تأثیر نبوده است .

 

 

دوشنبه 15/7/1392 - 21:43 - 0 تشکر 664899

كریستین سن می نویسد :  در تحت تأثیر تفكرات جدید ( یعنی افكار مسیحی ، مانوی ، هندی ) آن خوش بینی كه بنیان دین زردشتی و محرک مردمان به كار و كوشش بود پژمرده و گسیخته شد . میل زهد و ترك دنیا كه در فرقه های مخالف آیین زردشت ، رواجی تمام داشت رفته رفته وارد آیین زردشتیان گردید و بنیان این دیانت را برانداخت .. در این وقت زروانیت كه در عهد ساسانی شیوعی یافته بود موجب شد كه مردمان اعتقاد به جبر پیدا كرده و این اعتقاد به منزله زهری جانگزای بود كه روح مزدیسنی قدیم را از پای درآورد .

دوشنبه 15/7/1392 - 21:44 - 0 تشکر 664901

تأثیر چنین اندیشه هایی خصوصا از اوایل قرن چهارم ، در آثار شاعرانی چون رودكی سمرقندی و شهید بلخی كاملا مشهود است :


شاد زی  با سیاه چشمان شاد


 كه  جهان  نیست  جز فسانه و باد


ز آمده تنگ دل نباید  بود


  وز گذشته  نكرد باید  یاد



ای آن كه  غمگنی و  سزاواری


 و اندر نهان سرشك همی باری


رفت  آنك رفت ، ‌آمد  آنك  آمد


 بود آنچه بود خیره چه غم داری


آزار بیش بینی  زین  گردون


 گر تو  به  هر  بهانه  بیازاری



شهید بلخی :


اگر غم  را چو آتش دود  بودی


 جهان تاریك بودی جاودانه


در این گیتی سراسر گربگردی


خرد مندی  نیابی شادمانه


دوشنبه 15/7/1392 - 21:44 - 0 تشکر 664902

توجهات خاص فردوسی بزرگ به فرهنگ ایرانی ، شعر او را در دو راهة تفكرات زروانی و مزدایی قرار داده است . خرد وزری پیرطوس ، او را از ابراز نظرات عاطفی افراطی و احساسی باز داشته و او به فراخور موضوع ، در اوایل یا مابین داستان خود به بیان موضوعاتی می پردازد كه رنگ و بویی كاملا عبرت آمیز و اندیشه ور دارد . بی اعتباری دنیا ، كوتاهی عمر ، جدال با سرنوشت و زمان ، از مهمترین موضوعات مطرح شده در اشعار اوست .


بیا تا به شادی دهیم و خوریم


چو گاه  گذشتن بود بگذریم


چه  بندی  دل  اندر  سرای  سپنج


 چه نازی به گنج و چه نالی زرنج

دوشنبه 15/7/1392 - 21:44 - 0 تشکر 664904

تأثیرات زبان و اندیشه حكیم خراسان بر شاعران دوره های بعد خصوصا خیام نیشابوری كاملا مسلم و آشكار است :


خیام نیشابوری به دلایلی معروفترین شاعر این حوزه به شمار می رود . عدم عدول خیام از چنین اندیشه هایی و تأكید تمام او بر چنین تفكرات عبرت آمیز ،‌در عین حال یأس آلوده و سیاه ، او را به عنوان شاعری صاحب سبك معرفی كرده است . چون و چرا در كار خلقت ، انكار برخی از مبانی دینی و اعتقادی ، جبرگرایی ، ناتوانی انسان در برابر مرگ از مؤلفه های معنایی شعر خیام به شمار می رود . خیام انسان را از درك راز و رموز هستی عاجز دانسته و او را به شادخواری و لذت جویی دعوت می‌كند :


تا كی غم این خورم كه دارم یا نه


وین  عمر به خوشدلی گذارم یا نه


پركن قدح باده  كه معلومم  نیست


كاین  دم  كه  فرو برم  برآرم یا نه


گروهی در تعداد رباعیات خیام و حتی در اینكه شخصی به نام خیام اصولا وجود داشته است یا نه تردید روا داشته اند . به عقیده ما حتی اگر چنانکه برخی اذعان كرده اند خیام وجود خارجی نداشته باشد اما چیزی تحت عنوان تفكرات خیامی وجودی كاملا آشكار و مسلم دارد . تفكراتی كه در قرون بعد ، شعرشاعرانی چون حافظ ، سعدی ، جامی ، صائب و دیگران را تحت تأثیر قرار داده است .

دوشنبه 15/7/1392 - 21:44 - 0 تشکر 664906

ابوبكر عتیق نیشابوری همشهری خیام ، در قصص قرآن و در بیان خلقت آدم و با اعتقادی راسخ این واژگان را رقم می زند :   آنگاه خدای تعالی بر آن گل آدم (ع) چهل روز باران اندوهان بارید تا آغشته گشت و آنگاه یك ساعت باران شادی بر آن بارید

سالها بعد ، رشید الدین میبدی كه آموخته های خود از پیر مناجات خواجه عبداله انصاری را بر بیاض كاغذ می ریخت در كشف الاسرار خود چنین نوشت :  در فراق دوست چندان گریستن باید كه وهمت چنان افتد كه با اشك آمیخته است و با قطرات اشك در كنارت خواهد افتاد  .

دوشنبه 15/7/1392 - 21:45 - 0 تشکر 664909

عطار نیشابوری برتری انسان بر قدسیان را وجود درد در آدمی می داند :


قدسیان را عشق هست و درد نیست


 درد  را جز  آدمی  در خورد  نیست


هر  كه  او خواهان  درد كار  نیست


از درخت  عشق  بر خوردار  نیست


گر تو هستی اصل عشق و  مرد راه


درد خواه  و  درد خواه  و  درد خواه

دوشنبه 15/7/1392 - 21:45 - 0 تشکر 664911

نظامی گنجوی در همان زمان در مكانی دور از عطار ،‌به نظم منظومه های سراسر غم و شادی خود می پردازد . وی اگر چه با وصف مناظر شادی و بزم ، شاعری شادمان و طربناك به نظر می آید اما نه غم و نه شادی هیچیك را شایسته دل بستن نمی داند :

رها كن  غم  كه دنیا غم نیارزد


مكن  شادی كه شادی هم نیارزد


مقیمی  را كه  این  دروازه  باید


غم  و شادیش را  اندازه  باید

دوشنبه 15/7/1392 - 21:45 - 0 تشکر 664913

از آن سو ، خاقانی شروانی دیگر شاعر سبک آذربایجانی با زبانی سترگ مرثیه خوان زندگی است . مرثیه كافی الدین و مرگ فرزند ، عبرت آموزی های ایوان مداین و قصیده ای كه در غم نان پرداخته است هرگز او را از شادمانگی رخساره صبح غافل نكرده است :


مرا  صبحدم شاهد جان نماید


دم عاشق و بوی پاكان نماید


مگر صبح بر اندكی عمر خندد


كه دارد دم سرد و خندان نماید



دوشنبه 15/7/1392 - 21:46 - 0 تشکر 664914

 افصح المتکلمین سعدی شیرازی شاعری عاشق است و آنگاه كه به تغزل می پردازد جز خوبی و زیبایی معشوق نمی بیند .


دوستان عیب كنندم كه چرا دل به تو بستم


باید اول به تو گفتن كه چنین خوب چرایی


گفته بودم چو  بیایی غم دل با تو بگویم


چه بگویم كه غم از دل برود چون تو بیایی



سعدی با وجود معشوق از غم ، نیستی ،‌فنا و مرگ ابایی ندارد :


وگر رسم فنا خواهی كه از عالم بر اندازی


برافشان تا فرو ریزد هزاران جان زهر مویت



سعدی آنگاه كه به اجتماع رجوع می كند و به نگارش گلستان می پردازد از نگاهی واقع بینانه تر برخوردارست و شادی و غم و تلخ و شیرین زندگی در زبانی عبرت آمیز و پند آموز به تصویر می‌كشد:


با بدان بد باش و  با  نیكان نكو


جای گل گل باش و جای خار و خار



 و آن گاه كه به گذران عمر و بی اعتباری دنیا می اندیشد زبان او در تحسر ایام رفته ، به نصیحت و پند باز می شود . كلام او در چنین مقامی دوستانه و حكیمانه است و هرگز تیرگی و تندی زبان خیام را در آن راهی نیست :


دینی آن قدر ندارد كه بر او رشك برند


یا وجود و عدمش را غم بیهوده خورند 

دوشنبه 15/7/1392 - 21:46 - 0 تشکر 664916

با اینهمه اوضاع نابسامان عصر چنگیز حتی این شاعر مسافر و گریز پای را از تبعات خود مصون نداشته است . تأثیر نابسامانیهای اجتماعی از یكسو و از سوی دیگر تفكرات اشعری سعدی كه حاصل آموخته های وی از نظامیه بغداد است او را به سرودن اشعاری سراسر عجز و دلتنگی وادار كرده است :

بگرد بر سرم ای آسیای دور زمان


به هر جفا كه توانی كه سنگ زیرینم



ما بین آسمان و زمین جای عیش نیست


 یك دانه  چون جهد  از سنگ آسیا



غم شربتی زخون دلم نوش كرده و گفت


این شادی كسی كه در این دوره خرم است



با همه این احوال ، سعدی شاعری عارف است و در این مقام كلامی دیگر گونه تر را ارائه می كند :


غم و شادی بر عارف چه  تفاوت دارد


ساقیا باده بده ساقی آن كاین غم از اوست



چون غم از اوست پس می تواند همه غمهای عالم را زیبا ببیند :


به جهان خرم از آنم كه جهان خرم ازاوست


خوشدلم بر همه عالم كه همه عالم از اوست


به حلاوت بخورم زهر كه شاهد ساقی است


به ارادت بكشم درد كه درمان هم از اوست


برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.