• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادبيـــات > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادبيـــات (بازدید: 621)
دوشنبه 15/7/1392 - 19:26 -0 تشکر 664501
مولانا چه دارد که در شرق و غرب عالم این گونه شیفته اش شده اند؟

 

 نیازهای وجودی انسان معاصر و انعکاس آن در کلام مولانا به روایت استاد محمد علی موحد
 

متن زیر  از سخنان استاد محمد علی موحد در کتاب «باغ سبز» انتخاب شده است.

شیفتگان مولانا از شرق تا غرب دنیا

درست یک دهه پیش بود که آثار مولانا به عنوان پر فروش ترین آثار در آمریکا معرفی شد و از آن تاریخ تا کنون این علاقه و شیفتگی روز به روز بیشتر گشته، بسیار کتاب ها در باره مولانا نوشته شده، بسیار قطعه های موسیقی و آواز به نام او تنظیم گردیده، بسیار مراکز پژوهشی در گوشه و کنار دنیا برای او تاسیس شده و هنوز پایانی بر این ماجرا به نظر نمی آید.
سوال این است که مولانا از چه راه و چگونه می تواند با انسان امروزی ارتباط بر قرار کند و اقبال عظیمی که مردم در این سالیان اخیر به مولانا کرده اند سرٌش چیست؟ مولانا چه دارد که بر دل مردم امروز دنیا می نشنید یا مردم امروز دنیا چه می خواهند و چه می جویند که پژواک آن را در کلام مولانا می یابند؟
البته نمی توان گفت که این مردم همه آثار مولانا را خوانده اند و یا درست خوانده اند و درست فهمیده اند، اما این قدر هست که یک احساس مبهم همدلی با او دارند.

 

دوشنبه 15/7/1392 - 19:26 - 0 تشکر 664503

احساس همدلی با مولانا


روح زمان به گونه ایی مبهم به سوی مولانا جذب می شود. ما در زندگی فردی این تجربه را داریم که گاهی از کسی خوشمان می آید و به سوی او کشانده می شویم، آن گاه می نشنیم و فکر می کنیم که این چه احساس نزدیکی و قرابتی است که با او داریم؟ در زندگی جمعی انسان ها نیز چنین است. اقبال مردم نشان از نوعی احساس همدلی با مولاناست. آن همدلی از چیست و چراست؟ آن همدلی به گمان ما از آن جاست که مردم زمان ما نیازهای وجودی خود را در آثار مولانا منعکس می یابند.


دوشنبه 15/7/1392 - 19:27 - 0 تشکر 664504

تلاش برای رسیدن به نیازهای وجودی و آرمان ها


مقصود از نیازهای وجودی چیزهایی است که انسان امروزی برای کمال و تمامیت خود آن ها را طلب می کند. بدون دست یابی به آن ها خود را ناقص و ناتمام می بیند. اگر به آن ها نرسد چنان است که گویی یک پارچه از وجودش را از او ربوده اند. بر آورده شدن آن نیازها عطشی است که در درون انسان ها می جوشد و آن ها را به تکاپو وا می دارد. آن نیازها به تعبیری دیگر آرمان های بشر امروزی هستند که بشر امروزی برای رسیدن به آن ها تلاش می کند و حتی حاضر است در راه آن ها قربانی بدهد. 
شاید پر بیراه نباشد اگر بگوییم اعلامیه جهانی حقوق بشر نسخه بالنسبه جامعی از سر فصل های مهم نیازهای وجودی بشر امروزی است و نیز شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که مباحث گسترده حقوق بشر کلا از سه اصل اصیل که می توان آن ها را ام الاصول خواند متفرع گردیده است و آن سه اصل عبارت است از تاکید برارزش و حرمت و کرامت انسان ها، تاکید بر واقعیت تکثر و پلورالیسم در برداشت ها و رویکردها و آیین ها و شعایر و رسوم و آداب، و تاکید بر مساهله و عدم تعصب در برخورد با عقاید و آرای مخالف، که حافظ از آن به «مروت و مدارا» تعبیر کرده است.


دوشنبه 15/7/1392 - 19:27 - 0 تشکر 664506

مهربانی و مدارا در کلام مولانا


آن کسى که به کرامت و حرمت انسان‏ ها باور دارد و نیز تکثر و تعدد برداشت‏ ها و دیدگاه‏ هاى‏ انسان‏ ها را مى‏ پذیرد و تفاوت آشکار در زبان و روش و منش آدمیان را واقعیتى غیرقابل انکار مى‏ شناسد لاجرم با مولانا هم آواز مى‏ گردد که:


سخت‏گیرى و تعصب خامى است‏       تا جنینى کار خون ‏آشامى است‏


او براى پیشبرد عقاید خود راه جبر و خشونت و زور و فشار را نمى‏ پسندد و در برخورد با عقاید دیگران مهربانى و فراخ حوصلگى و رفق و مدارا نشان مى‏ دهد و همزبان با مولانا مى‏ گوید:


اگر مر تو را صلح آهنگ نیست‏           مرا با تو اى جان سرِ جنگ نیست‏
تو در جنگ آیى، روم من به صلح‏        خداى جهان را جهان تنگ نیست‏
جهانى است جنگ و جهانى است     صلح‏ جهانِ معانى به فرسنگ نیست‏


این‏ها مسائلى است که براى انسان امروزى مطرح هست و مى‏ بینیم که براى مولانا هم مطرح بوده است. انسان امروزى وقتى این شهرهاى درندشت بى‏ در و پیکر و پر ازدحام و پرغوغا و پرتنش و پرگند و دود و دم و آلودگى‏ ها و بیمارى‏ ها را مى‏ بیند بى‏ اختیار مى‏ خواهد چون مولانا فریاد برآورد که:


اندرین شهر قحط خورشید است‏       سایه شهریار بایستى‏


وقتى گروها گروه آدمیان را مى ‏بیند که در چرخه پرتب و تابِ شتابان و بى‏ امانِ زندگى در کمین ‏یکدیگر ایستاده ‏اند و روز و شب براى همدیگر پاپوش مى‏ دوزند، پوستین هم مى‏ بَرند و پوست‏ هم مى‏ درند، دلش مى‏ گیرد و فغان مى‏ کند:


زین همرهانِ سست عناصر دلم گرفت‏      شیر خدا و رستمِ دستانم آرزوست‏
دى شیخ با چراغ همى گشت گرد شهر    کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست‏
گفتم که یافت مى‏ نشود جسته‏ ایم ما      گفت آن که یافت مى‏ نشود آنم آرزوست‏


دوشنبه 15/7/1392 - 19:27 - 0 تشکر 664508

مولانا را باید از نو خواند


اینگونه درمی یابیم که چگونه و چرا مولانا براى ما در این روزگار کشش و جاذبه دارد؟ چرا و از کجا مردم زمان ما با مولانا همدردى و همدلى احساس مى‏ کنند؟ این مغناطیس القلوب کیست که دل‏ها را مى‏ رباید؟ این مرد که در گوشه‏ اى از جهان هفتصد و پنجاه سال پیش مى‏ زیست در کلام و پیام او چه جوششى و درخششى، چه سرّى هست که جان ‏عارف و عامى را مى‏ شوراند.


هرکس که با دیدى تازه و از سرِ تأمل در مولانا نگاه کند نکته‏ هاى فراوان در او کشف مى‏ کند. مولانا در ساحت ‏آفرینش فکرى و هنرى از سرآمدان و برجستگان عالم است و خصیصه اصلى شاهکارهاى تفکر و هنر آن است که سر از چنبره زمان و مکان برمى‏ کشند و در هر دور و زمان مى‏ توانند با مردم آن‏دور و زمان همزبان گردند. قابل بازخوانى و بازشناسى هستند. مولانا را که شهسوار عرصه‏ خلاقیت است باید از نو خواند و از نو شناخت.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.