• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادبيـــات > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادبيـــات (بازدید: 1123)
پنج شنبه 4/7/1392 - 23:0 -0 تشکر 653583
می خواستم شعری برای جنگ بگویم

منبع: نشریه کتاب ماه ادبیات، شماره66.  نویسنده: علی یاری


می خواستم شعری برای جنگ بگویم

درآمد
انقلاب اسلامی رخدادی تاریخی بود که به دگرگونی های گسترده سیاسی- اجتماعی و جابه جایی ارزش های بسیاری انجامید. کم ترین نتیجه به این تحولات، رخ دادن گردیسی های شتاب زده در ادبیات و به ویژه شعر ایران بود. شاعران که از آغاز دهه چهل خورشیدی در دو گروه متعهد و غیرمتعهد دسته بندی می شدند، در سال انقلاب، مرزبندی روشن تری یافته بودند. این مرزبندی در شعر پس از انقلاب و به ویژه بر سرودن یا نسرودن در حوزه جنگ تحمیلی نیز خود را نشان داد. این تمایز میان شاعران خوزستانی نیز به چشم می آید.
تأثیر دگرگونی های اجتماعی بر ساختار فرهنگی هر جامعه امکان ناپذیر است. ادبیات که برآیند فراز و فرودها، آمال و آرزوها و دردها و دریغ های هر اجتماع انسانی است، بیش ترین تأثیر را از محیط پیرامون خویش می پذیرد، و بر سمت و سوهای زندگی اثر می گذارد. هر رویدادی، معیارهایی تازه و چشم اندازهای سیاسی، اجتماعی و هنری ویژه خود را دارد. به همین دلیل جنگ تحمیلی، به عنوان رخدادی اجتماعی، از این قاعده بر کنار نیست، و از آن زمان که این توفان بلاسر از ممکن غارت به در آورد، ناگزیر بر شعر معاصر ایران در دو برهه تأثیر عمیق گذاشته است: از آغاز تجاوز تا پذیرش قطعنامه، که شعرها در حال و هوای جنگند، و از پذیرش قطعنامه تا به امروز. برخی از پژوهشگران شعر دوره نخست را «شعر جنگ» و شعر دوره دوم را «شعر دفاع مقدس» نام نهاده اند (حسینی، 1387: 12-11).

پنج شنبه 4/7/1392 - 23:0 - 0 تشکر 653584

جنگ واقعیتی برهنه و دردناک است، و ادبیاتی که در پی خود می آفریند، دست کم تا مقطعی که غبارها فرو ننشسته اند، زبانی برهنه می خواهد، و هیچ کدام از زیبایی شناسی های پیشین در آن مقطع، ظرفیت بیان وضعیت زمانه را ندارند (لنگرودی، 1379: 21).
علی باباچاهی، شاعر و منتقد روزگار ما، ویژگی های زیادی را برای شعرِ دوره انقلاب به دست داده است، که درباره شعر مقطع جنگ نیز صادقند. برخی از مهم ترین ویژگی هایی که او بر شمرده چنین است:
1- وضوح و روشنی جای ایجاز و نمادگرایی را گرفت.
2- بیان خطابی جای فضاسازی تصویری را گرفت.
3- پاره ای از شاعران موزون سرا، در مواجهه با شرایط جدید جامعه و برای شتاب در کار پیام رسانی، به شعر بی وزن روی آوردند.
4- نظم و بیان منظوم، با این نیت که شعر به لحن محاوره و فهم عامه مردم نزدیک شود، جای رفتارهای زبانی و منطق شعر را پر کرد.
5- مفهوم گرایی، کشف و شهود شاعرانه را پی می زد.
6- بیش تر شعرها جنبه ای شعاری- اعلامیه ای پیدا کرده بود.
7- شعر جنبش به منظور تهییج، شور آفرینی و ... به دور از مسایل زیبا شناختی، با حرکت جامعه همراه شد.
8- گونه ای از شعر با صبغه ای مذهبی که توأم با سادگی و صراحت گسترش یافت (باباچاهی، 1380: 489- 481).

پنج شنبه 4/7/1392 - 23:0 - 0 تشکر 653585

آغاز جنگ و دگرگونی تازه در شعر ایران

آغاز جنگ تحمیلی در شهریور 1359، بر آتش تنش های اجتماعی در ایران افزود. شاعرانی که نخستین زمزمه های خود را از سال های نزدیک به انقلاب سروده بودند؛ به کاروان شعری پیوستند که بعدها شعر جنگ یا دفاع مقدس نام گرفت. شاعران سنت گرا که پس از انقلاب مشروطیت و انقلاب نیما در شعر فارسیِ معاصر، به حاشیه رفته بودند، و شعر در زندگی شان نقشی نداشت، با شروع جنگ تحمیلی دوباره به صحنه آمدند و مجال خودنمایی پیدا کردند (همان). از این رو، انقلاب به ویژه جنگ، زمینه حضور پرشور شاعران سنت گرا را فراهم آورد، و نوآمدگانی که تازه سرودن را از سر می گرفتند، کم و بیش قالب های سنتی را همچون غزل، مثنوی، رباعی و دوبیتی بر می گزیدند. می توان گفت شعر پس انقلاب، شعری است که به احیای این قالب ها انجامید. پیوند جنگ با شعر، در سال های آغازین، همچنان شتاب زدگی و شعارگونگیِ «شعر مقاومت» یا «شعر چریکی»ِ پیش از انقلاب را با خود همراه داشت. پیوندی که در نتیجه آن، وجه برون گرا و معترض شعر بار دیگر رخ نمود. پژوهشگری با اشاره به وجود نشانه هایی از نوگرایی در شعر سال های آغازین جنگ، گفته است که این شعر «به دلیل محتواگرایی محض و ارجحیت بیان بر فرم و ساخت و سیاق زبانی، تا حدودی شعارزده بود، ولی رفته رفته صورتگری، تکنیک و پردازش زبان مورد توجه واقع شد» (کافی، 1381: 34). این شعار و شتاب زدگی در بیان مفاهیم، البته از چشم کمتر منتقدی در بررسی شعر دهه شصت پنهان مانده است، و تا زمانی که گزاره های اجتماعی- ارزشی در جان شاعر رسوب کنند، و از ظرافت ها و ظرفیت های بیانی و ادبی بهره مند گردند، راهی دراز در پیش بود.

پنج شنبه 4/7/1392 - 23:1 - 0 تشکر 653586

به هر روی، شعرِ جنگ آغاز دوره ی جدیدی در شعر معاصر بود، شعری که ویژگی های خاص خود را داشت؛ ویژگی هایی که هم در محور زبانی و ساختاری و هم در محور محتوایی قابل ارزیابی و بر شمردنند. زنده یاد سید حسن حسینی، شاعر و منتقد، با تفکیک شعر جنگ از شعر دفاع مقدس، برخی ویژگی ها را برای شعر جنگ به دست داده است؛ مانند: خودجوش بودن، به چشم نیامدن دامنه اعتراض نسبت به زراندوزی فرصت طلبان، بسامد کمتر بهره گیری از نام های خاص مناطق یا ابزارهای جنگی، سادگی منحصر تخیل و خیال ورزی، لحن امیدوار و جایگزینی «من جمعی» به جای «من فردی» (حسینی، 1387: 19-15). پژوهشگر دیگری، ویژگی های زبانی بسیاری برای شعر جنگ، یعنی از آغاز تا سال پذیرش قطعنامه 598، به دست داده است، که به برخی از آن ها اشاره می شود:

1- تازگی زبان مانند: نهضت ترکیب سازی، جست و جوی ردیف و قافیه های نو، تعابیر و تصویرهای ویژه جنگ و....؛

2- گستره واژگان مانند: اسامی خاص، کاربرد واژه ها و اصطلاحات جنگ قدیم، واژه ها و اصطلاحات مذهبی و انقلابی، واژگان و اصطلاحات جنگ جدید و ....؛

3- روی آوردن به قالب های سنتی؛

4- آسان گیری در برخی سنت های شعری (کافی، 1381: 129- 33).

5. وی، ویژگی های معنایی و جان مایه ای شعر این دوره را این گونه برشمرده است: توجه به رجز و حماسه، گسترش مفهوم ستم ستیزی و حمایت از مظلوم، توجه به نمادهایی مانند: صبح و سحر و بیداری، حضور گسترده مذهب و نمادهای آن، بهره گیری از الفاظ و اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، پیوند با تاریخ، گرایش به سبک هندی (همان: 179- 131).

پنج شنبه 4/7/1392 - 23:1 - 0 تشکر 653587

مهدی رستگار، شاعر و منتقد جنوبی نیز، دگرگونی های شعر دهه اول انقلاب را دارای این ویژگی ها می داند: بازیابی توانمندی های پنهان قالب غزل؛ وارد شدن تصویرها و استعاره های کاملاً نو ساخته وبکر؛ ورود عرفان به عرصه شعر جنگ و بازآفرینی واقعیت های ملموس و محسوص در شعر، که از بُعد تخیلی صرف خارج شده است و به سوی عینیت های لحظه ای و مداوم پیش رفته است (رستگار، 1376: 253- 252). شاعر و منتقد دیگری، مهم ترین مفاهیم شعرهای جنگ تحمیلی را مفاهیم اسلامی و بومی و مردمی دانسته و آن ها را از زبان و بیان، به شعرهای حماسی و شعرهای درام دسته بندی کرده است (ترابی، 1380: 73).

شعرِ دفاع مقدس، پس از پذیرفتن قطعنامه 598، دوره جدیدی را آغاز کرد. شاعران از این پس، بیش از پیش در آرایش ساخت و زبان شعر خویش کوشیدند؛ از شتاب زدگی و سهل انگاری های زبانی و محتوایی کاستند؛ برخی از جلوه های اعتراض آمیز و انتقادی را در شعر خویش نمایان کردند؛ شعرهایی از زبان بازماندگان از کاروان شهیدان نوشتند؛ در ستایش آزادگان و جانبازان سرودند و کم و بیش از ظرفیت قالب های نو نیز در سروده های خود بهره بردند.

پنج شنبه 4/7/1392 - 23:1 - 0 تشکر 653588

جنگ تحمیلی شاعران بسیاری را به خود مشغول کرد، شاعران خوزستانی نیز در دفتر برگِ شعر جنگ و شعر دفاع مقدس سهم زیادی دارند. اینان به دلیل لمسِ نخستین جرقه های جنگ و دچار شدن به آسیب ها و ویرانگری های آن، از نخستین سرایندگانی بودند که شعرشان درون مایه شهید و شهادت، ویرانی شهرها، اشغال خرمشهر، محاصره آبادان، بمباران شهرها و ... را بازتاب داد. به سبب حضور مستقیم آنان در میدان نبرد و هم جواری با شهرها و مناطقی که درگیر جنگ بودند، تصویرهای شعری آنها باورپذیر بود و در سطر سطر شعرشان خون خشم و گله خودنمایی می کرد. یکی از نخستین کسانی که به این رخداد خان و مان سوز واکنش نشان داد و تصویرهای دردناکی از آن را در شعر خود بازتاب داد، قیصر امین پور بود. «شعری برای جنگ» را که او در سال 1359 و تنها چند ماه پس از جنگ سرود، در شمار واقعی ترین، انسانی ترین و تأثیرگذارترین آثاری است که شاعران نسل انقلاب با مضمون جنگ سروده اند. در میان شاعران خوزستانی که شعرهایی با درون مایه جنگ تحمیلی در کارنامه خود دارند، این نام ها برجسته تر هستند: قیصر امین پور، آرش باران پور، یوسفعلی میرشکاک، مجید زمانی اصل، صالح عطارزاده، اکبر بهداروند، سلیمان هرمزی، حبیب الله معلمی، محمد علی محمدی، بهمن ساکی، حسین مهرآذین، محمد بقالان، پروانه نجاتی، حمدالله رجایی بهبهانی، محمد شیدا، حبیب الله بهرامی شهنی، هرمز فرهادی بابادی، پرویز حسینی، فریدون کربلی.

عبدالرحیم سعیدی راد و .... در ادامه این نوشتار، بازتاب برخی از جلوه های جنگ در شعرِ شاعران خوزستان و ویژگی هایی شعر آنان در این دوره، در سه سطح فکری، زبانی و ادبی بررسی و پاره هایی از سروده های شاعران خوزستانی نقل خواهد شد.

پنج شنبه 4/7/1392 - 23:1 - 0 تشکر 653589

1- سطح فکری


1-1 توجه به مذهب و نمادهای باورداشتی و دینی
انقلاب سال 1357، ماهیت و سمت و سویی اسلامی داشت. استقرار نظام جمهوری اسلامی به پایداری این ماهیت یاری رساند. رخداد جنگ که پیش آمد، شاعران برای بیان یورش ناجوانمردانه دشمن، شرحِ جان فشانی هایِ رزمندگان، تشویق مردم به پایداری و سلحشوری و .... از عامل مذهب بهره بسیار گرفتند. در این میان موضوعات، مفاهیم و نمادهایی مذهبی مانند: واقعه کربلا، عاشورا و امام حسین (ع)، و نماز و نیایش، انتظار ظهور مهدی موعود (عج) و... بیش ترین بسامد را در شعر شاعران انقلاب و جنگ پیدا کرد. نکته ای که درباره این گونه بازتاب ها در شعر شاعران نسل انقلاب، از جمله شاعران خوزستانی، به روشنی به چشم می آید، این است که گاه توجه شاعرانی مانند آرش باران پور و بهداروند به پرداختن به مضامین یا تصویرهای آیینی، تنها به سطح کلام منحصر شده است، و گاه در شعر برخی شاعران همچون امین پور و میرشکاک در لایه های معنایی شعر تنیده شده اند. برای مثال پژوهشگری این ویژگی را از بارزترین جلوه های شعر قیصر برشمرده و نوشته است: «مهم ترین ویژگی شعر او، دوری از عریان گویی مضامین آیینی است، و این فاصله ای است که او از "برهنگی" مضمون می گیرد» [احمدی آریان، 1386: 11). اکنون برخی نمونه ها را که بازتاب دهنده این ویژگی ها در شعر شاعران خوزستان است، مرور می کنیم:


حنجره ها روزه سکوت در گرفتند
پنجره ها تار عنکبوت گرفتند


چون پر پروانه تا که دست گشودم
دست مرا لحظه قنوت گرفتند
(امین پور، 1372: 77)


می بینمت
افسار شترانت در دست،
بر ماسه زار
تشنه
متلاطم
خورشیدوار
عشق بزرگ خدا را
عشق بزرگ خود را
از مکه تا مدینه
به دیدار مصطفای پدر می بردی
می بینمت
که می گذری آذرخش وار
و روزنامه ها در انتشار تو می کوشند
(میرشکاک، 1388: 129)


تشنه کامان را بشارت می دهم از دشت عباس
ساتگینِ فتح از عباسِ آب آور بگیرید
(مهر آذین، 1385: 186)


با بیرق خون می رسد سردار فاتح
با ذوالجناح و بر لبش آیاتی از روز
(بهداروند، 1362: 33).


گم در تصویر خویشم
که برنشسته است
به سجاده ای که می بردم تا دورترین جای عشق!
و پلک هایم تنها یک بار به قنوت افراشته می شوند
و دستانم به تکبیر خویش
«قدقامت» عشق را
ترانه می کنند!
(باران پور، 1376: 46)
خانه ام، گورم شد
آبادی گورستان
درختان سبز، انگار قیام به نماز میت داشتند
(همو: 130)
به بوی عشق
به شهر خرم خون رفتم
و کنار خورشیدهای بی غروب
نماز نافله خواندم.
(صالح عطارزاده، 1386: 15)
سال ها رفت که ما
دل آن شاعر را
پای دیوار غروب
زیر گلدسته آلاله سرخ
پشت پیشانی پروانه عشق...
(هرمزی، آبان 1388: 6)

پنج شنبه 4/7/1392 - 23:1 - 0 تشکر 653590

2 -1- ستایش شهیدان و سرداران، جانبازان، آزادگان
بخش زیادی از درون مایه های شعر جنگ و دفاع مقدس، با ستایش دلاوری ها و از جان گذشتگی قهرمانان آن دوره خون بار آمیخته است. مضمون یابی و یاد کرد برخی از ویژگی های شخصیت های انقلابی معاصر و گذشته نیز در همین بستر جای می گیرند:


سبلان هیبتِ خزر رفتار!
برف و خون! امتزاج سرخ و سفید!

گرگ و دریا پلنگ خواهد زاد
گرگ و کهسار، جنگجوی شهید
(میرشکاک، 1388: 235)


(به یاد شهید محمد جهان آرا):
تمثیلی از شهامت و پیکار بود
«محمد»
با رادمردی و نستوهی
از طلوع انقلاب
تا روزهای خون و آتش و رزم
(عطارزاده، 1386: 33)


از تو قصه ها دارد، داغ و زخم و زندان بان
مرگ با تو می جنگید در سکوت اردوگاه
(سعیدی راد، 1387: 63)


آنجا! آن صندلی پر شوکت موَکّل مردم
از آن هیچ کس نیست
روزی «مدرس» نشسته بود
و دیگر روز
یاوه گویان میهن فروش
(باران پور، 1376: 164)

پنج شنبه 4/7/1392 - 23:2 - 0 تشکر 653591

3 -1- ستیز با ظلم و حمایت از ستم دیدگان
در میان شعرهایی که در حال و هوای جنگ و دوره پس از پذیرش قطعنامه سروده شده اند، یافتن مضمون هایی در ستایش مقاومت در برابر ستم استکبار جهانی، و حمایت از مظلومان در جای جای این کره خاکی کاری است آسان. بخش عمده این درون مایه پیوندی مستحکم با مسئله فلسطین دارد. برای نمونه پاره هایی از دو شعر قیصر امین پور و آرش باران پور را با هم می خوانیم:


در انتهای کوچه شب، زیر پنجره
قومی نشسته خیره به تصویر پنجره


این سوی شیشه، شیون باران و خشم باد
در پشت شیشه بغض گلوگیر پنجره
(امین پور، 1372: 147)


بر آوازهای روستایی من
فلسطین قهرمان
جای دیگری دارد،
و ترانه های آزادی این قوم
روزی فرا می رسد
که ورد زبان کودکان جهان خواهد شد.
(باران پور، 1376: 157)

پنج شنبه 4/7/1392 - 23:2 - 0 تشکر 653592

4 -1- بهره گیری از اصطلاحات و نمادهای ادبیات عرفانی


در سریرِ دار بس منصور داری غرق خون
زین سبب منصورِ خونین آستانت خوانده اند
(بقّالان، 24 خرداد 1366: 2)


آهسته قدم بردار
ای یار
اینجا نیلوفر کاشته اند....
(حسینی، مهر 1374: 44)


به یک پیاله چه دارد جنون ما رنگی
بگو که حرف سبوها در این میان باشد
(شیدای دزفولی، آذر 1387: 19)


خوشا بهار شهادت، بهار زیبایی
دمی پیاله زدن از سبوی شیدایی
(نجاتی، 1389: 87)


سرخوش از باده نورانی توحید شویم
سنگ تعزیر به جام هوس جم بزنیم
(بهداروند، 1362: 47)


موجیم و وصل ما، از خود بریدن است
ساحل بهانه ای است، رفتن رسیدن است


تا شعله در سریم، پروانه اخگریم
شمعین و اشک ما، در خود چکیدن است
(امین پور، 1372: 151)


زیُمن نشئة یک غمزه تو تا دم مرگ
مرا به سر هوس مستی از شرابی نیست
(میرشکاک، 1388: 436)


پنج شنبه 4/7/1392 - 23:2 - 0 تشکر 653593

2- سطح زبانی


1 -2- بهره گیری از واژگان و اصطلاحات جنگ قدیم
بسیاری از شاعرانی که با کاروان شعر انقلاب همراه شدن دو پس از آغاز جنگ تحمیلی، همت خویش را مصروف سرودن شعرهایی با درون مایه ایثار و مقاومت دلیرانه مردم در برابر هجوم همه جانبه عراق و هم پیمانانش کردند. با این که برخی از اینان خود تفنگ به دست گرفته بودند و دوشادش رزمندگان می جنگیدند، در همان حال از نمادها و رزم ابزارهایی در شعر خویش بهره می گرفتند که با جنگ مدرنی که خود در فرایند آن حضور داشتند، هیچ سنخینی نداشت. گویی فراموش کرده بودند که این مفاهیم مربوط به زمانه ای بوده است بسیار پیشتر از روزگار ما، در حالی که جوانان ایرانی در جبهه ها آماج انواع گلوله ها و بمب های شیمیایی بودند. محمد بقالان، مجید زمانی اصل، یوسفعلی میرشکّاک و حسین مهرآذین تیر، کمان، خدنگ، شمشیر، فیل و فیلبان در سروده های خویش بهره می بردند:


به آن که تیر بلا از کمان فاجعه زد
بگو: که سوی تو اینک کمانه می آید
(ساکی، 1388: 40)


خرمشهر!
هم از خاک پاک تو بود
که جنگاوران خورشیدی میهنم
از شانه های اروند
خدنگ نور
به سینه تفتان کاشتند
(همان: 72)
شمشیرها
به سوی تو می آیند
و از تو می گذرند
بی آن که بر تن تو گزندی به جا نهند
(میرشکّاک، 1388: 127)


دشمن به فیل و فیلبانان بود مغرور
سجّیل دوزخ بر عدو یک سر گشودند
(مهرآذین، 1385: 174)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.