
«در سرزمین عرفات، زمین و زمان نشان می دهد قبل از قربانی کردن باید معرفت باشد و انسان بدون شناخت و عرفان نباید اقدامی کند؛ اعمال نمادین حج که هر یک دنیایی از راز و رمز را در خود نهفته دارد عرفان می خواهد وگرنه انسان می گوید این سنگ زدن به شیطانی که نمی بینیم و تراشیدن موی سر چه معنایی دارد»، این جملات گوشه ای از سخنان حجتالاسلام سیدصمصام الدین قوامی، مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی است که در آستانه قرار گرفتن در روز عرفه با ما در میان گذاشته است، نخستین بخش این گفتگو در ذیل می آید:
چرا در آستانه عید قربان که آخرین مرحله حج است، دعای عرفه می خوانیم و روز عرفه را با اعمال خاصی به ویژه دعا به پایان می رسانیم؟
نسبت عرفه به عید قربان مانند تاسوعاست به عاشورا. عرفه در نهم ذی الحجه واقع شده و تاسوعا در نهم محرم. وقتی نهم ذی الحجه فرا می رسد، در سرزمین عرفات که از عرفان می آید، زمین و زمان نشان می دهد قبل از قربانی باید معرفت باشد و انسان بدون شناخت و عرفان نباید اقدامی کند؛ به ویژه که در روز عید قربان اعمال باشکوهی از رمی جمرات و حلق گرفته تا قربانی و تراشیدن سر انجام می شود. این اعمال یک نوع عرفان می خواهد وگرنه انسان می گوید این سنگ زدن به شیطانی که نمی بینیم و موهوم است و تراشیدن موی سر چه معنایی دارد اما اگر عرفان و معرفت داشته باشیم به این مساله تعبد پیدا می کنیم ابراهیم (ع) که امام و بانی کعبه بوده، این دستورات به او داده شده است؛ از اینجا معلوم می شود این اعمال آیین نامه قرب الهی است و قرب بدون قربانی حاصل نمی شود.