گاهى لفظ یاد شده را به معناى تبعیض و جزئیت گرفته اند و آن را چنین تفسیر کرده اند که: همسر آدم از جزیى از اجزاى آدم آفریده شده است و برخى از روایات غیر معتبر را که مى گوید: خدا حوا را از دنده آدم آفرید، بر این مطلب گواه گرفته اند.
این تفسیر از دو نظر بى پایه است: 1. در آیاتى که پیرامون آفرینش همسران مطلق انسانها سخن گفته شده، نظیر این جمله به کار رفته چنانکه مى فرماید: وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا(2)(3)از نشانه هاى اوست که از نوع شما، همسرانى آفریده که با تمایل به آنها آرامش پیدا کنید. بنابر این کیفیت آفرینش همسران ما و همسر آدم یکسان بوده و تفاوتى میان آن دو نیست.
2. آفرینش همسر آدم از دنده هاى او، در تورات آمده(4) و این نوع روایات ساخته و پرداخته علماى یهود است که وارد احادیث اسلامى گردیده است و در پاره اى از روایات ما، چنین آفرینشى به شدت تکذیب شده است.(5)
پی نوشت ها:
1_( نساء/1.)
2_( روم/2.)
3_(سوره نحل/72، شورى/11، ذاریات/49.)
4_(تورات سفر تکوین، فصل دوم جمله ى 21، چاپ لندن، فاضل خانى به تاریخ 1856 برابر با 1272 هـ. ق.)
5_(تفسیر عیاشى، ج1، ص 216، حدیث7.)
(منشور جاوید، ج11، ص 109)
منبع:شبستان