• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 436)
جمعه 12/7/1392 - 21:32 -0 تشکر 660348
کوچه‌ی گناه بن بست است

در هیاهوی افکارم وقتی به گناه می‌اندیشم اول لذت آن را می‌بینم و به عواقب آن اصلا توجه نمی‌کنم اما غافل از این که کوچه‌ی گناه بن‌بست است و پشیمانی و حسرت، شاید در انجام عمل خیر من نتوانم سریع به پاداش و بازتاب آن دست پیدا کنم ولی در نهایت پشیمانی و حسرت را همراه ندارم.

حضرت امیر (ع) در بیان عاقبت انسان گنه‌کار و متّقی این چنین بیان می‌کند که:
«اَلا وَإنَّ الخَطایا خیلٌ شُمُس حُمِلَ عَلَیها أهْلُها وَخُلِعَتْ لُجُمُها فَتَقَحَّمَتْ بِهِمْ فِی النّارِ. اَلا وَإنَّ التَّقْوی مَطایا ذُلُلٌ حُمِلَ عَلیها أهْلُها واُعطوا أزِمَّتَها فَاَوْرَدَتْهُمُ الجَنَّةَ»
آگاه باشید همانا گناهان همانند مرکبهای چموشند، که اهل آنها بر آنها سوار شده و افسارشان رها گردیده، و آنان را در آتش دوزخ می‌اندازند، اما تقوا همانند مرکبهای رام و فرمانبرداری است که سوارانش بر آنها سوار شده و افسارشان به دست سواران داده شده و آنها را وارد بهشت می‌کنند.1

جمعه 12/7/1392 - 21:32 - 0 تشکر 660350

وقتی که در بیان گهربار امام (ع) دقت می‌کنیم به چند مطلب پی‌میبریم:
اولا: سوار بر اسب چموش فقط، دقایقی برای انسان هیجان آور و لذت بخش است و در همین مدت کوتاه می‌شود از او سواری گرفت، زیرا در نهایت این نوع اسب انسان را به زمین زده و او را به مقصد نمی‌رساند، همچنین است مرکب گناه که شاید اول آن لذتی زودگذر داشته باشد، اما عاقبتی بس سخت و دردناک دارد.
ثانیا: اگر سوارکار این اسب، بتواند خودش را سریعتر از این اسب به زمین بیندازد خطر او کمتر است زیرا هر چه این اسب عصبانی‌تر شود، خطرش بیشتر است و ممکن است آن سوار را از مکان صاف و هم‌سطح به مکانی ببرد که خلاص شدن از دست آن سختر شود، در مورد مرکب گناه هم همین‌گونه است زیرا هرچه بیشتر در منجلاب گناه انسان فرو رود خلاصی از آن سخت‌تر می‌شود.
ثالثا: همانطور که خلاص شدن از دست اسب چموش سخت است و یقیناً در اثر پرت شدن از آن به انسان صدماتی می‌رسد اما نهایتاً، نجات از شرّ آن است، کنار گذاشتن مرکب گناه هم بسیار سخت است و به یقین باید یک سری طاوانها بدهد مثلا باید از دوستان قبلی جدا شود و شاید مدتی را به تنهائی باید بسر ببرد اما نهایت آن آسایش و آرامش خاطر است.


پس اگر چه کوچه‌ی گناه ابتدا یا حتی در مسیر برای انسان لذت‌آور باشد اما این لذتها تا به پایان، انسان را همراهی نمی‌کنند و به یقین کوچه‌ی گناه بن بست است.



پاورقی :


1- نهج البلاغه، صبحی صالح، ص 57.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.